[Snow Leopard] Kan windows-share niet automatisch vinden.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Ik heb de volgende setup bij mij thuis staan:

Één Macbook Pro met Snow Leopard die draadloos verbonden is met de router.
Bij "Systeemvoorkeuren --> Delen" heb ik "Bestandsdeling" aangevinkt. en bij "Opties --> Deel bestanden en mappen via SMB (Windows)" aangevinkt.

Twee Windows 7 PC's die bedraad zijn verbonden met de router.
De werkgroep heeft als naam: "WERKGROEP". Dit is op beide pc's gelijk.
Op beide pc's is bestand en- printerdeling ingeschakeld en heb ik mappen gedeeld. Hierbij heb ik ingesteld dat er geen wachtwoord hoeft worden opgegeven.

Het probleem is als volgt:

Wanneer ik de finder opstart verschijnen er niet automatisch netwerkshares.
Als ik echter naar "Ga --> Verbind met Server..." ga kan ik wel gewoon verbinden door middel van "smb://ipadres/gedeeldemap".

Omdat ik nogal veel reis met mijn laptop moet ik dus iedere keer als ik thuis kom opnieuw de netwerkshares toevoegen aan de finder. Dit is vrij irritant.

Toen op beide pc's nog Windows XP stond en ik Leopard draaide had ik dit probleem niet.

Ik heb zelf al geprobeerd bij "Systeemvoorkeuren --> Netwerk --> Geavanceerd... --> WINS" de Werkgroep te veranderen naar "WERKGROEP" en de servers toe te voegen bij "WINS-servers".

En om in windows 7 bij "secpol.msc --> Lokaal Beleid --> Beveiligingsopties --> Netwerkbeveiliging: LAN Manager-verificatieniveau" te veranderen. En "Netwerkbeveiliging: minimale sessiebeveliging voor op NTLM SSP-gebaseerde (inclusief beveligde RPC) clients" aan te passen.

Dit zonder resultaat.

Ik heb nog verder gezocht op zowel het forum als Google en niet echt een behulpzaam antwoord gevonden. Maar dit kan natuurlijk ook liggen aan de zoektermen.

Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ook al eens gezocht op de tool Marco Polo? Er zijn namelijk diverse tools waarbij je in kunt stellen dat hij bij het spotten van bepaalde zaken (bijv. ip-adres, naam van je wifi) dan dingen gaat doen als shares mounten. Dat zou in jouw geval een oplossing kunnen zijn. Je kunt ook zelf een scriptje maken die de shares mount wanneer je het draait. Dan is het wat handmatiger. Raadpleeg anders ook eens het handige software topic in dit subforum.

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 03-12-2009 19:09 . Reden: typo in het kwadraat... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
ppl schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:42:
Ook al eens gezocht op de tool Marco Polo? Er zijn namelijk diverse tools waarbij je in kunt stellen dat hij bij het spotten van bepaalde zaken (bijv. ip-adres, naam van je wifi) dan dingen gaat ding als shares mounten. Dat zou in jouw geval een oplossing kunnen zijn. Je kunt ook zelf een scriptje maken die de shares mount wanneer je het draait. Dan is het wat handmatiger. Raadpleeg anders ook eens het handige software topic in dit subforum.
Dankjewel! Hoewel het niet de normale manier is werkt het op deze manier ook, hij ziet dat ik thuis ben en mount de netwerklocatie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Ik weet dat de topic vrij oud is, maar ik heb een makkelijkere manier gevonden om dit euvel op te lossen. Wanneer je eerst de netwerkshare mount en deze dan aan je loginitems toevoegt zal OSX de share automatisch mounten als je inlogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dat verhelpt het euvel helemaal niet, het kan het zelfs erger maken. Je moet nu steeds inloggen om de shares gemount te krijgen waarbij hij geen enkele rekening houdt met waar je je bevindt. Als je dan ergens bent waar die shares niet beschikbaar zijn levert dat de nodige vertraging en foutmeldingen op. Iets als Marco Polo is in dit geval echt de enige manier om het euvel op te lossen omdat dit soort tools op basis van de locatie dingen gaat lopen mounten. Het gaat hier dus niet om het automatisch mounten van een share, maar om het mounten van een share op een bepaalde locatie wanneer je daar aanwezig bent. Met name dat laatste maakt het complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
ppl schreef op zondag 31 januari 2010 @ 17:36:
Dat verhelpt het euvel helemaal niet, het kan het zelfs erger maken. Je moet nu steeds inloggen om de shares gemount te krijgen waarbij hij geen enkele rekening houdt met waar je je bevindt. Als je dan ergens bent waar die shares niet beschikbaar zijn levert dat de nodige vertraging en foutmeldingen op. Iets als Marco Polo is in dit geval echt de enige manier om het euvel op te lossen omdat dit soort tools op basis van de locatie dingen gaat lopen mounten. Het gaat hier dus niet om het automatisch mounten van een share, maar om het mounten van een share op een bepaalde locatie wanneer je daar aanwezig bent. Met name dat laatste maakt het complexer.
Oeps, daar had ik niet aan gedacht, omdat ik nog niet weg ben geweest van thuis. Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik morgen weer weg ga.
Pagina: 1