Toon posts:

TV aan muur zonder kastjes met apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al enige tijd ben ik een manier aan het verzinnen om geen apparatuur onder mijn tv te zetten omdat ik dit rommelig vind en het niet mooi vind om onder mijn TV een kast te plaatsen.

Daarom mijn vraag of iemand al eerder een TV aan zijn muur heeft gehangen en de apparatuur zoals Home Cinema System in bijvoorbeeld een meterkast uit het zicht heeft geplaatst.

Hieronder is een schets van mijn situatie.
Tussen de meterkast en de plaats van de TV zit een buis (5-6 meter) van 5 cm dik waar de kabels doorheen kunnen.
Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/8673/tvinstallatie.gif

Heeft iemand ervaring hiermee? Of een goed idee, ik wil namelijk geen kastje en ander apparatuur als mijn TV in het zicht. Eventueel een kleine ontvanger is geen probleem.

In de toekomst wil ik een media center aansluiten en op korte termijn een home cinema set.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 15:25 ]

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Ik weet niet op welke schaal dit is? Video kabels kunnen niet al te lang zijn natuurlijk..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Verwijderd

Je kan een server in de meterkast zetten die video's/muziek streamt maar dan heb je nog steeds een boxje nodig die het signaal ontvangt of je tv moet een functie bezitten. Een aantal samsung modellen kan wel met een utp kabel muziek en video's afspelen maar die gaat niet heel erg soepel.

Verwijderd

Topicstarter
De afstand tussen de tv en meterkast is ongeveer 6 meter.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Kast in de hoek zetten war alles in komt? Vervolgens een HDMI kabel eraan, en eventueel een RF-zender voor je apparatuur zodat je ze toch kan bedienen, ook al zijn ze niet zichtbaar. Lijkt me niet een hele bijzondere wens dat het onmogelijk is.

PSN: djmurcielago

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:22:
De afstand tussen de tv en meterkast is ongeveer 6 meter.
Dan moet dat wel lukken :)
Murcielago schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:02:
Kast in de hoek zetten war alles in komt? Vervolgens een HDMI kabel eraan, en eventueel een RF-zender voor je apparatuur zodat je ze toch kan bedienen, ook al zijn ze niet zichtbaar. Lijkt me niet een hele bijzondere wens dat het onmogelijk is.
Tja en als je die in de meterkast zet.. dan ben je klaar

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Verwijderd

Ik was een heel verhaal aan het typen, maar toen ik er een plaatje bij wilde maken kon ik me niet bedenken hoe je een surround opstelling wil plaatsen....
Met andere woorden, wat zijn exact je eisen?

TV kijken
Mediaplayer/HTPC
Surroundgeluid.

Dat laatste kun je in de getekende opstelling namelijk wel vergeten. De meerwaarde van een surroundopstelling minimaliseer je enorm en omdat je hebt moeten besparen op de luidsprekers omdat je er simpelweg meer nodig hebt ben je waarschijnlijk beter uit met een leuke stereoset.

Als het wel een eis is en je meubilair niet 100% definitief is, zou ik de twee banken wisselen, de TV recht tegenover de 3-zits plaatsen en rondom de 3-zits een surround opstelling maken.

Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/5713/tvinstallatie.th.jpg

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-01 14:01
er bestaan wireless HDMI-zenders, zoals deze: deze hier
er zijn er nog veel meer.
je hebt dan nog wel een kastje bij je tv staan, maar die kan misschien nog wel ergens weggewekt worden?

@hierboven: lekker bezig geweest met de tekening.

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:07:
Surroundgeluid.

Dat laatste kun je in de getekende opstelling namelijk wel vergeten. De meerwaarde van een surroundopstelling minimaliseer je enorm en omdat je hebt moeten besparen op de luidsprekers omdat je er simpelweg meer nodig hebt ben je waarschijnlijk beter uit met een leuke stereoset.

[afbeelding]
Je kan toch gewoon een gat van de woonkamer naar de meterkast boren en daar je geluidskabels heen laten lopen :? 5 kabeltjes wegwerken moet niet zo'n ramp zijn.

Hierbij neem ik wel in gedachten dat niet iedereen met een surround set kiest voor de ideale ;) opstelling.

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 01-12-2009 16:28 ]

Verwijderd

Waarom zou je dat doen terwijl je in de grond al een buis richting je TV hebt liggen met een aardige diameter? Daarnaast ziet het er op de tekening uit alsof er boven en linksboven een deur en/of schuifpui zit. Die combineren neit altijd even lekker met "kabels wegwerken".

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 16:35 ]

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 08:00
Sony heeft een TV met een draadloze zender. Op het kastje sluit je al je apparatuur en kabels aan en deze maakt een draadloze verbinding met je tv (kan tot 1080i versturen)
Uit ervaring kan ik in ieder geval zeggen dat het in een open ruimte perfect werkt. Hoe het gaat als er muren tussen zitten weet ik niet.

(het gaat dan om de Sony KDL-46EX1)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:07
yannickie111 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:14:
er bestaan wireless HDMI-zenders, zoals deze: deze hier
er zijn er nog veel meer.
je hebt dan nog wel een kastje bij je tv staan, maar die kan misschien nog wel ergens weggewekt worden?
Zo'n setje (met een adviesprijs van €600) lijkt me een beetje overdreven als er al een mooie dikke buis ligt? :P

Gewoon een HDMI-kabel door die buis leggen lijkt me simpeler, 6 meter mag ook geen probleem zijn met fatsoenlijke kabel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• yannickie111
Xander schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:58:
[...]

Zo'n setje (met een adviesprijs van €600) lijkt me een beetje overdreven als er al een mooie dikke buis ligt? :P

Gewoon een HDMI-kabel door die buis leggen lijkt me simpeler, 6 meter mag ook geen probleem zijn met fatsoenlijke kabel.
er zijn sony BRAVIA tv's waar zo'n kastje standaard bijzit.
ik weet niet of 600 euro het waard is nee... :9
met een goede HDMI kabel zal het ook lukken denk ik ja.

edit: als die setjes niet hiervoor geschikt zijn. te overdreven zijn, waarom verkoopt sony ze dan? :?
dat zouden ze toch alleen doen als er redelijk veel van verkocht worden?

[ Voor 14% gewijzigd door yannickie111 op 01-12-2009 17:13 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een vriend van mij was met sleuven in de muur gaan werken. Die was per ongeluk iets teveel naar boven gegaan en dwars door de elektrakabels gegaan. Dat was leuk vuurwerk. Hij had alleen de bruine draad geraakt. De tv hing 2,5cm van de muur met de beugel. Echt netjes gedaan. Je zag geen draden.Maar hij heeft alleen stroom, netwerk en kabel erdoor gedaan. HDMI zou net nog gaan.

Ik heb zelf draden van 10m HDMI, 3xnetwerk, optical, vga, dvi, kabel etc zonder problemen. Alleen 5 cm zit zo vol. Dus dat gaat echt niet werken. Mijn kabelgoot is ongeveer 5 bij 7 cm anders pas het echt niet.

Ik denk keurig door de muur wegwerken is het mooiste.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Xander
itsalex schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:20:
Ik heb zelf draden van 10m HDMI, 3xnetwerk, optical, vga, dvi, kabel etc zonder problemen. Alleen 5 cm zit zo vol. Dus dat gaat echt niet werken. Mijn kabelgoot is ongeveer 5 bij 7 cm anders pas het echt niet.
Tja, als je in de meterkast een receiver neerzet die alle beeldsignalen over HDMI kan doorsturen is 1 kabeltje genoeg...

• yannickie111
Een vriend van mij was met sleuven in de muur gaan werken. Die was per ongeluk iets teveel naar boven gegaan en dwars door de elektrakabels gegaan. Dat was leuk vuurwerk. Hij had alleen de bruine draad geraakt. De tv hing 2,5cm van de muur met de beugel. Echt netjes gedaan. Je zag geen draden.Maar hij heeft alleen stroom, netwerk en kabel erdoor gedaan. HDMI zou net nog gaan.

Ik denk keurig door de muur wegwerken is het mooiste.
maar zoals je hierboven al beschrijft, is wegwerken in de muur nog niet zo makkelijk!
ik zou als eerste gewoon de buis proberen :Y

edit:
Tja, als je in de meterkast een receiver neerzet die alle beeldsignalen over HDMI kan doorsturen is 1 kabeltje genoeg...
ja, da's het slimste, en makkelijkste, 1 kabel moet toch wel door de buis van 5 cm passen;)

[ Voor 11% gewijzigd door yannickie111 op 01-12-2009 17:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat erom dat ik een home cinema set niet in het zicht hoef te plaatsen, maar wel wil besturen. Nu heb ik gelezen dat sony de tv en andere apparaten door 1 afstandsbediening laat besturen via de tv. Want met de oplossingen hierboven zal ik nog steeds een extra ontvanger moeten plaatsen neem ik aan.

HDMI lost toch niet al mijn problemen van geluid en beeld op, dit lost toch alleen het probleem van de mediacenter op? Ik ga er dan vanuit dat ik een tv aanschaf met DVB-C tuner.

De 2 aangegeven kaders zijn een haard en een kolom, dus hier kan niets geplaatst worden.

PS. er zijn al wel buizen voor geluidsdraad aangebracht.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 17:39 ]

• Xander
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:30:
Het gaat erom dat ik een home cinema set niet in het zicht hoef te plaatsen, maar wel wil besturen. Nu heb ik gelezen dat sony de tv en andere apparaten door 1 afstandsbediening laat besturen via de tv. Want met de oplossingen hierboven zal ik nog steeds een extra ontvanger moeten plaatsen neem ik aan.

HDMI lost toch niet al mijn problemen van geluid en beeld op, dit lost toch alleen het probleem van de mediacenter op? Ik ga er dan vanuit dat ik een tv aanschaf met DVB-C tuner.
Dan moet je nog een coax-kabel leggen ja. Tenzij je een losse tuner koopt en die ook in je meterkast zet, dan kan het beeld over hetzelfde HDMI-kabeltje.

Mijn punt was meer: 3x HDMI, 1x DVI en 1x VGA zul je niet nodig hebben als je het beeld door een receiver laat afhandelen. Dan is jouw buis dus meer dan ruim genoeg voor alles wat je er in wilt leggen. ;)

Voor wat betreft de bediening, kun je misschien een afstandsbediening met RF repeater kopen? De Logitech Harmony 900 bijvoorbeeld (of een wat ouder model, de 900 is vrij duur). Dan kun je alles mooi vanuit je kamer, zonder te hoeven richten, bedienen.

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 01-12-2009 22:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:30:
De 2 aangegeven kaders zijn een haard en een kolom, dus hier kan niets geplaatst worden.
Dus je TV hangt zeker op die plek? Dan mag jij me op je tekening aangeven hoe je een 5.1/surround-set wil/kan plaatsen. Als het simpelweg om de compactheid van sat's gaat kun je beter door heel de woonkamer discrete satellieten plaatsen (B&W M1 bijv.) en een fatsoenlijke sub. Maar praat dan niet over een surround opstelling. Heb het dan over een niet opvallende manier om een vrij grote ruimte van geluid te voorzien.

Just guessing..

Verwijderd

Topicstarter
De tv hangt zeker op de aangegeven plek. De ideale opstelling van een surround-set zal nooit lukken. Het gaat erom dat ik niet het geluid van de tv zal gebruiken. En het belangrijkste is dat ik wel ale apparatuur kan bedienen terwijl dit in de meterkast staat. Is het mogelijk om alles via de TV afstandsbediening te bedienen, of zal ik toch aan bijvoorbeeld een logitech afstandsbediening vast zitten?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:32

Stoney3K

Flatsehats!

Het grootste probleem ga je krijgen met de connectors erdoorheen frutsen. De kabels zelf zijn doorgaans niet zo heel dik (5-8mm diameter) maar de connectors zijn een stuk lomper waardoor je een aardige hoeveelheid lege ruimte in je goot nodig hebt, om de kabels doorheen te kunnen leiden.

Jammer genoeg is het zelf fabriceren van HDMI kabels nogal moeilijk, al dan niet onmogelijk. Bij mij lopen er CAT5 kabels door de hele flat die zowel Ethernet als audio dragen, en naar de slaapkamer lopen nog twee extra coaxkabels voor CAI en composiet-video. Alles is zodanig opgebouwd dat ik naderhand nog connectors eraan kan zetten met normaal huis-tuin-en-keuken gereedschap (dat is inclusief soldeerbout en UTP tang).

Verder ga je een leuke uitdaging hebben als je meerdere 'kastjes' hebt die een functie hebben die niet door een HTPC overgenomen kan worden. Met name set-top boxen van kabelaars zijn hier goed in, en strikt genomen vallen BluRay spelers hier ook onder vanwege DRM en BD-Live. Maar iets zegt me dat je ook niet naar de meterkast rent om schijfjes erin te stoppen. ;)

Wegwerken van speakers denk ik niet dat een groot probleem zal zijn, vooral als je normaal formaat surrounds hebt, dan kun je met een goed hanteerbaar formaat kabel overweg. Mocht je nog een paar extra mm langs een plint of een plafond hebben, dan ligt daar zo de speakerkabel uit het zicht. Het bedienen van je receiver lijkt me wel onhandig, met name het uitlezen van de actieve bron, en de volume-, speaker- en toonregeling ga je denk ik wel missen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• oneiltje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09-2022
Ik stel ook voor om 1 hdmi kabel van je receiver te laten komen. Zo heb ik het momenteel ook.
Digicorder, DVD, WII, Xtreamer zijn allemaal aangesloten op die receiver. Ik zou dan wel met de boxen van de tv werken aangezien je toch een cleane omgeving wilt.

Zit je nog met 1 probleem. Hoe ga je die dingen aansturen? Daarvoor bestaan ongetwijfeld oplossingen: via RF in plaats van via infra rood (Logitech afstandsbedieningen kunnen dit vaak). En hopsa alles opgelost.

• Xander
Stoney3K schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:29:
Het bedienen van je receiver lijkt me wel onhandig, met name het uitlezen van de actieve bron, en de volume-, speaker- en toonregeling ga je denk ik wel missen.
Receiver met OSD kopen. :Y)

Pagina: 1