Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Mijn probleem is als volgt: ik heb de pc van mijn ouders weer nieuw leven ingeblazen door een nieuwe processor, moederbord en geheugen te installeren. Waar voorheen de pc nog prima werkte, blijft hij nu bij alle handeligen hangen voor ik in Windows kom.

Mijn eerste gedachte was het geheugen. Dit heb ik vervangen, andere reepjes geprobeerd maar allen geven hetzelfde probleem. Via de ultimate boot disc heb ik memtest86+ laten lopen, deze geeft bij alle reepjes fouten aan, zelfs bij degene die ik net heb gekocht. Ook heb ik de harde schijf gewiped via de boot disc, dit mocht niet baten. Een andere harde schijf heb ik ingestoken maar ook deze werkte niet. Bij een boot met alleen de harde schijf en video ingestoken freezed hij ook.

Het probleem doet zich op verschillende momenten voor. O.a.:
bij het laden van de Windows-installatie dvd
bij het starten van sommige programma;s op de ultimate boot cd
bij het uitvoeren van memtests of hd-tests
bij het normaal opstarten

Ik kom wel in de bios. Ook mijn ubuntu live cd werkt niet (lees: blijft hangen).

Hieronder is mijn systeemconfiguratie, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik ben ondertussen radeloos 8)7 .

Moederbord: ASUS M4N78-AM
CPU: AMD Phenom II X2 545 sAM3 64-bit dual-core
HDD: Maxtor DiamondMax 20 (80GB)
Voeding: SY-300ATX (merk kan ik niet vinden). Total output is 300w MAX.
Geheugen: Corsair 1024 MB DDR2-SDRAM 667 MHz 240-pin DIMM (2x)
AData DDR2 800(6) U-DIMM 1024MB
DVD-speler

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 22:56 . Reden: update processor info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRxAttack
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-02-2022
Hmm. Corsair hoort gewoon te werken op dat moederbord, zeker als het een nieuwe is. Vreemde is wel dat alle geheugenbankjes "corrupt" zijn. Ik zou zo 1 2 3 niets weten om het op te kunnen lossen. Misschien even je BIOS resetten? Als niets helpt zou ik toch even contact opnemen met de service van Asus.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Wil BIOS reset zeggen alles terugzetten naar Factory Defaults, of bedoel je met dat pinnetje op het moederbord?
Het lijkt haast of memtest86+ zelf niet goed werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:07:
Voeding: SY-300ATX (merk kan ik niet vinden). Total output is 300w MAX.
PSU ATX 300W MCS (model: SY-300ATX)
Pent IV DC=

+3.3V/20A
+5V/20A
-5V/0.5A
+12V/10A
-12V/0.5A
+5Vsb/2A

Een voeding met een enkele 12 Volt lijn met 10 A is -volgens mij- aan de lage kant voor een moderne PC. Een nieuwe instapvoeding van 350 Watt, bijvoorbeeld, levert al gemakkelijk 23 A, maar kan minder leveren op de 5V lijn. Dit komt omdat modernere PC's meer gebruik maken van die 12V. Je zou dus kunnen proberen met een nieuwere voeding.

[ Voor 10% gewijzigd door mieJas op 01-12-2009 17:33 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mieJas,

Bedankt voor je hulp. Zou de huidige voeding deze problemen dus kunnen veroorzaken? Zijn er misschien dingen die ik kan checken om uit te sluiten of t om de voeding gaat of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Ja een andere voeding proberen(lenen).

Maak de pc eens zo kaal mogelijk en dan weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:49:
Maak de pc eens zo kaal mogelijk en dan weer proberen.
Bij een boot met alleen de harde schijf, geheugen en video ingestoken freezed hij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRxAttack
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-02-2022
Als je de bios wilt resetten zou ik wel Factory Reset doen, en nog niet op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Factory Reset mocht niet baten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou deze voeding goed zijn: http://www.computergalaxy...ath=31_81&products_id=288 ?
Ik wil er niet teveel aan kwijt zijn als misschien blijkt dat het ergens anders aan ligt. Ik heb de SATA mode nog verandert naar AHCI maar dat mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De powertab van de BIOS geeft het volgende aan:

CPU Temp 26C (na 1 minuut: 35C)
MB Temp 21C (na 1 minuut: 25C)

VCORE Voltage: 1,408V
3,3V Voltage: 3,328V
5V Voltage: 5,185V
12V Voltage: 11,791V

Bios version: 0701 (build: 08/25/09)

Bij het installeren van Ubuntu krijg ik: CRC Error -System Halted. Als ik Ubuntu probeer te draaien zonder installeren freezed de pc.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geef even iets meer uit, ik heb goede ervaringen met de ocz stealth xtream of de corsair pricewatch: Corsair CX400W

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 12:08:
VCORE Voltage: 1,408V
3,3V Voltage: 3,328V
5V Voltage: 5,185V
12V Voltage: 11,791V
5V is aan de hoge kant, 12V aan de lage. Je kan proberen met die € 20 voeding, maar ik zou het advies van E65 volgen. Als je die PC later uitbreidt met een extra grafische kaart en/of een nieuwe harde schijf, bijvoorbeeld, is daar met die Corsair voeding nog plaats voor. Mocht je er geen € 40 aan willen uitgeven, kan je nog deze gaan halen: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Ander puntje voor je geld uitgeeft.

De CPU die er nu in zit, word die ondersteund door de bios versie die je draait?

Knowledge is power

Pagina: 1