Toon posts:

Goede combinatie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij willen graag een goede receiver met cdspeler en 2 (of misschien later nog 2 extra) speakers.
Qua reviews komen onderstaande systemen er erg goed uit.
Ik vroeg me alleen of of ze erg goed bij elkaar passen. Wat betreft vermogen en Ohm enzo, daar heb ik niet zoveel verstand van.
We gebruiken de set voornamelijk om CD's af te spelen.

Het gaat om de:

2 maal de JBL Northridge E80
1 maal de Yamaha CDX-497
1 maal de Yamaha RX-497

Alvast hartelijk dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 15:02 ]

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Werkt best samen, maar op welke reviews baseer je dit? Speakers zijn niet al te best voor muziek (misschien wel mainstream/pop/dance), zou ze zelf in een budget home cinema systeem wel gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik baseer het voornamelijk op reviews van kieskeurig en tweakers.
Daar hebben ze toch een hoge waardering..
Wat zou je eerder aanbevelen bij deze receiver, voor muziek (allerlei genres)?

Verwijderd

Topicstarter
zouden de Jamo S 606 beter zijn op deze versterker?

Verwijderd

Wat voor muziek wordt er op gedraait? Als het een beetje hoempa hoeb is, dan kan het er wel mee door. Kijk ook eens naar Dali Concept 2. Dan heb je meer waar voor je geld.

Verwijderd

Topicstarter
Het is van allerlei muziek, erg veel genres.
Komt er eigenlijk op neer dat ik op zoek ben naar goede speakers, die NIET in een surroundset komen, maar gewoon 2 speakers die op een stereo-receiver aangesloten worden.
Voor een paar ben ik bereid ongeveer 500 euro te betalen. Ik zal de Dali's eens opzoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 16:21 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat kan je niet zeggen omdat iedere speaker een andere sound heeft. Ik zou in een audiozaak gaan luisteren. Goed klinken is een subjectief iets...
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:21:
Voor een paar ben ik bereid ongeveer 500 euro te betalen. Ik zal de Dali's eens opzoeken.
Ik zou persoonlijk dan 2de hands kijken. Dan heb je vaak een setje speakers wat beter klinkt als een nieuwe set van 500 euro.

[ Voor 58% gewijzigd door Chevy454 op 01-12-2009 16:55 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• daan08

daan08

PEBKAC

Dynaudio BM6 kost 590 euro voor een paar en ja hoewel goed klinken een subjectief iets is, ik heb hiervoor Dali Concept 1 gehad en dat klinkt toch wel even een factor 10 minder.

Verwijderd

vervallen

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 17:01 ]

Verwijderd

Chevy454 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:54:
Dat kan je niet zeggen omdat iedere speaker een andere sound heeft. Ik zou in een audiozaak gaan luisteren. Goed klinken is een subjectief iets...

[...]

Ik zou persoonlijk dan 2de hands kijken. Dan heb je vaak een setje speakers wat beter klinkt als een nieuwe set van 500 euro.
Je moet dan er wel rekening mee houden dat er een luchtje aan zit. Anders doet iemand ze niet weg.

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:08:
Je moet dan er wel rekening mee houden dat er een luchtje aan zit. Anders doet iemand ze niet weg.
Ja, ze gaan een upgrade uitvoeren.

Ik heb liever een setje 2de hands speakers voor 500 euro het paar die nieuw 500 euro het stuk hebben gekost.

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 01-12-2009 17:11 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:16

FeaR

In GoT we trust

GoT is geen vraag-en-antwoordforum, maar een discussieforum. Vragen als "is dit goed?" hebben hier dus niet zo heel veel waarde. En in de audio vallen deze vragen nog zwaarder aangezien audio persoonlijk is. Dat je reviews en tests leest over de aan te kopen spullen is meer dan normaal. Houdt er echter wel rekening mee dat audio persoonlijk is. Dus wat de ene qua geluid en klank mooi vindt kan bij een ander heel fout in de oren klinken. Zoals gezegd zijn die JBL E80 speakers niet je van het op algemeen gebied en zijn ze vooral goed met rock. Maar dat is het algemene beeld en wellicht denk jij daar heel anders over. Beste is dus om te gaan luisteren bij een audio/hifi winkel, maar dat was al gezegd geloof ik :)

Over dingen als vermogen en weerstand (Ohm) wordt op dit moment een FAQ geschreven, dus daar kan je dan voortaan alles over lezen. Maar wat ik je nu mee zou willen geven is dat je in de meeste gevallen wel alles op elkaar aan gaat sluiten. Idem met het vermogen van de speakers en de versterker. Bij normaal gebruik gebruik je toch maar een paar Watt per kanaal. Dus zo lang je geen grenzen op gaat zoeken kan er niet veel fout gaan.

Ik stel voor dat je kijkt naar De Algemene Voorwaarden en Het algemeen beleid. Ook dit subforum heeft een beleid: AUD beleid. Hier kan je lezen over dit soort "wat moet ik kopen vragen/topics".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:08:
[...]

Dat slaat nergens op!
Mensen zetten 9 van de 10x iets op MP omdat ze iets anders hebben gekocht. (beter, kleiner, groter, etc)
Of gewoon omdat je wat anders wil.
Gewoon goed luisteren als je 2de hands iets koopt. Je komt er dan snel genoeg achter of ze goed werken, ja of nee.

Verwijderd

Topicstarter
bulldoze schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:57:
Dynaudio BM6 kost 590 euro voor een paar en ja hoewel goed klinken een subjectief iets is, ik heb hiervoor Dali Concept 1 gehad en dat klinkt toch wel even een factor 10 minder.
Die BM6 is een studio monitor zie ik, die zijn over het algemeen toch niet echt geschikt om muziek over te luisteren (op afmixen e.d. na dan?)

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 18:37:
GoT is geen vraag-en-antwoordforum, maar een discussieforum. Vragen als "is dit goed?" hebben hier dus niet zo heel veel waarde. En in de audio vallen deze vragen nog zwaarder aangezien audio persoonlijk is. Dat je reviews en tests leest over de aan te kopen spullen is meer dan normaal. Houdt er echter wel rekening mee dat audio persoonlijk is. Dus wat de ene qua geluid en klank mooi vindt kan bij een ander heel fout in de oren klinken. Zoals gezegd zijn die JBL E80 speakers niet je van het op algemeen gebied en zijn ze vooral goed met rock. Maar dat is het algemene beeld en wellicht denk jij daar heel anders over. Beste is dus om te gaan luisteren bij een audio/hifi winkel, maar dat was al gezegd geloof ik :)

Over dingen als vermogen en weerstand (Ohm) wordt op dit moment een FAQ geschreven, dus daar kan je dan voortaan alles over lezen. Maar wat ik je nu mee zou willen geven is dat je in de meeste gevallen wel alles op elkaar aan gaat sluiten. Idem met het vermogen van de speakers en de versterker. Bij normaal gebruik gebruik je toch maar een paar Watt per kanaal. Dus zo lang je geen grenzen op gaat zoeken kan er niet veel fout gaan.

Ik stel voor dat je kijkt naar De Algemene Voorwaarden en Het algemeen beleid. Ook dit subforum heeft een beleid: AUD beleid. Hier kan je lezen over dit soort "wat moet ik kopen vragen/topics".
Ok, heb je gelijk in!

Misschien dan een algemenere vraag: hoe weet je aan speakers of ze "goed" zijn als losse stereospeakers (stereo opstelling) of dat ze alleen "goed" functioneren als onderdeel van een surround set?

Op die manier kan ik gerichter te werk gaan bij het vooronderzoek naar stereo-setup speakers.

• daan08

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:04:
[...]

Die BM6 is een studio monitor zie ik, die zijn over het algemeen toch niet echt geschikt om muziek over te luisteren (op afmixen e.d. na dan?)
Ik ben het daar niet mee eens, ik ben in mijn zoektochten nog geen betere speaker tegen gekomen in deze prijsklasse. Ze hebben een geweldige tweeter (ESOTEC D260) wat resulteert in goede detailweergave. Ook zijn ze verbazingwekkend goed in het laagbereik. De Duitse bladen - Audio, Stereophile - hebben het afgelopen jaar ook wat artikelen gepubliceerd over het thuisgebruik van studio monitors en deze staan nu mooi in de ranglijsten.
Mi. hebben merken en winkels hebben natuurlijk alle belang erbij om een onderscheid te maken, gezien consumer series met dezelfde units vaak veel duurder zijn. Ging een mooie discussie over in een aantal andere topics. De units zijn die van de (hifi/consumer series) Audience en Contour. Verder is het uiterlijk bijna industrieel en een frontje ontbreekt. Dus de WAF factor is wel van belang. Afgezien daarvan zijn JBL Northridge speakers minder mooi afgewerkt en groter/breder.

Ik kan verder ook wel aanraden om de ranglijsten in de genoemde bladen eens te bekijken, zij weten wel waar ze het over hebben.

Nog een gedachte die mij me opkomt: als zo ontzettend veel studio's gebruik maken van Dynaudio main monitors en nearfields (oa de BM6 en M3), dan kun je er toch vanuit gaan dat je dichter bij de bedoeling van de artiest/producer komt.

[ Voor 8% gewijzigd door daan08 op 01-12-2009 21:48 ]

• daan08

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:06:
[...]

Ok, heb je gelijk in!

Misschien dan een algemenere vraag: hoe weet je aan speakers of ze "goed" zijn als losse stereospeakers (stereo opstelling) of dat ze alleen "goed" functioneren als onderdeel van een surround set?

Op die manier kan ik gerichter te werk gaan bij het vooronderzoek naar stereo-setup speakers.
IMHO: als speakers goed zijn in muziek 2.0 zijn ze ook goed in film. Vind dat je daar geen onderscheid moet maken, tenzij je op een budget zit en persé een 5.1 setje moet hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel het andersom: wanneer zijn speakers goed in muziek 2.0 :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de Wharfedale diamond 10.1 in de picture staan.
Alleen deze zijn 6 Ohm.

Mijn versterker geeft aan dat als je er 4 speakers op aansluit, deze allemaal 8 Ohm of hoger moeten zijn.

Stel dat ik er 4 van 6 Ohm op aansluit, wat gebeurt er dan?
Maak ik dan iets stuk? Of moet ik hem iets harder/zachter zetten?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:16

FeaR

In GoT we trust

Leesvoer:

Het feit dat luidsprekers een Ohm waarde en een bepaalde hoeveelheid watts in de specificaties hebben staan en versterkers ook, levert bij sommige Tweakers wat verwarring op. Dat is nergens voor nodig, want het steekt vrij eenvoudig in elkaar.

Impedantie
De impedantie (uitgedrukt in Ohms) van een speaker bepaald welke stroom een versterker moet leveren om een bepaalde spanning over de speaker te kunnen zetten. En daar zit een klein aandachtspuntje verscholen.
Veelal staat achterop een versterker een opmerking staan over de impedantie van de aan te sluiten speakers. Zeker wanneer het een versterker betreft die een aansluitmogelijkheid heeft voor vier speakers. Dan zie je vaak staan "A or B: 4 - 16Ohm, A+B 8 - 32 Ohm" of iets gelijkwaardigs. Dit betekend dat wanneer men slechts twee speakers aansluit, deze elk een impedantie mogen hebben tussen 4 en 16 ohm. Wanneer er vier speakers worden aangesloten, moet de impedantie tussen de 8 en 32 Ohm liggen. Dat is dubbel zo hoog. De oorzaak hiervan ligt in dat aandachtspuntje wat net genoemd werd. Wanneer men meerdere speakers aansluit, worden deze parallel geschakeld. Dat betekend dat de impedantie die de versterker "ziet", gehalveerd wordt. Om een gelijke spanning over de speaker te kunnen zetten, moet de versterker nu een tweemaal zo hoge stroom leveren. Twee maal 4Ohm speakers parallel betekend een impedantie van 2 ohm, er zijn niet veel versterkers die daar goed mee om kunnen gaan. Je kan dit vergelijken met het aansluiten van twee sproeiers op een tuinslang, om door elke sproeier net zoveel water te laten stromen als wanneer je er maar eentje op een tuinslang aansluit, zal er twee maal zoveel water uit de kraan moeten komen.

Samenvattend:
Wanneer men slechts twee luidsprekers op een stereoversterker aansluit, hoeft men niet te letten op de impedantie van deze luidsprekers. Wanneer men er meerdere aan wilt sluiten, moet men opletten dat de impedantie van deze luidsprekers hoog genoeg is.

Vermogen
Zowel luidsprekers als versterkers hebben een bepaalde opgave voor het vermogen. Voor versterkers is opgegeven hoeveel ze kunnen leveren, voor luidsprekers is opgegeven hoeveel ze kunnen verwerken. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is het niet nodig luidsprekers en versterkers uit te zoeken met exact dezelfde opgave. Dit komt omdat deze opgave een maximale waarde is. In de dagelijkse praktijk, is de hoeveelheid vermogen die naar de luidsprekers wordt verstuurt erg klein!

Bij een normaal luisterniveau en "normale" speakers is dit nog geen halve Watt!! (en veelal een fractie ervan). Bij "hard" spelen praat men nog steeds maar over één tot enkele watts. Dit is een hoeveelheid die de meeste versterkers makkelijk kunnen leveren en die de meeste luidsprekers makkelijk kunnen verwerken.

Wanneer moet men het vermogen dan wel in de gaten houden?
Simpel: wanneer er grenzen opgezocht gaan worden. Wanneer het vermogen dat de versterker kan leveren veel lager ligt dan wat de speakers kunnen verwerken is de versterker dus de beperkende factor. Wat gebeurt er dan wanneer de de versterker helemaal voluit zet? In plaats van de muziek goed door te geven, worden de pieken "afgeplat". De versterker zit dan tegen de grenzen van zijn voedingsspanning aan en bij elke piek zal dat de maximale spanning zijn die over de speaker wordt gezet (beter bekend als "clippen" van de versterker). Dit is erg schadelijk voor de speaker en zelfs speakers die heel veel vermogen kunnen verwerken kunnen hier stuk van gaan. Vooral tweeters (de hoge-tonen units) leggen hierbij vaak het loodje. Wanneer na een heftige houseparty wordt gemerkt dat de speakers wat dof klinken, bovenstaande is dus de reden. Let wel: dit is een beperking van de versterker, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt welke speakers er aan de versterker hangen. Dit treedt zowel bij speakers die veel vermogen kunnen verwerken als bij speakers die een laag vermogen kunnen verwerken op.
Wanneer de versterker veel meer vermogen kan leveren dan dat de speakers kunnen verwerken, zal men van bovenstaand probleem niet zoveel last hebben. Maar dan gaat er een ander probleem optreden. Namelijk: de speakers raken oververhit. Het maximale vermogen dat een speaker kan verwerken wordt door twee zaken begrensd. Als eerste is er de maximale uitslag die de conus kan maken. Wanneer deze grens overschrijdt, zal de speaker mechanisch beschadigen (de woofer klapt dan letterlijk kapot). Hier hoeft men bij een beetje deugdelijk ontworpen speaker bij het spelen van muziek niet bang voor te zijn. Alleen wanneer met behulp van een programma of speciale cd testtoontjes afspeelt kan men hier last van krijgen. Pas dus op…
Het tweede probleem waar tegenaan gelopen kan worden is het oververhitten van de speaker. Speakers zijn erg inefficiënte dingen. Bij een speaker wordt slechts 1% (vaak minder) van de energie omgezet in geluid. De rest wordt warmte. Al die warmte moet ergens heen. Het meeste wordt door de magneet opgenomen en uitgestraald. Er zijn grenzen aan wat de magneet kan uitstralen. En die grens is vaak wat als norm wordt genomen en wat in de specificaties van de speaker staat. Als die waarde wordt overschreden dan wordt de magneet erg heet. Er kan dan van alles gebeuren: door de hitte verliest de magneet zijn magnetisch veld; de lijm in de woofer kan smelten of de isolatie om het draad dat om de spreekspoel zit kan smelten ("doorbranden").

Maar lang verhaal kort: als je geen gekke dingen gaat doen gaat het veelal gewoon lekker samen. Je gebruikt met normaal gebruik toch maar enkele Watts.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:11:
Wanneer jij ze goed vindt.

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:45
Kijk anders ook eens naar de vloerstaanders Dali Concept 6. Kosten ook 500,-.

Verwijderd

Topicstarter
we hebben besloten het bij 2 speakers te houden, dus kan ik ook weer naar wharfedale kijken :)

• daan08

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:11:
Dat hoor je vanzelf.. je moet gaan luisteren :)

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Niet zo vreemd dat de Dynaudio BM6 10x beter klinken dan de Dali Concept 1. De Concept 1 is het absolute instapmodel van Dali dat gemaakt is om klein te zijn en als achterspeaker te fungeren, danwel als voorspeaker en dan het liefst aangevuld met een subwoofer. Als je goed zoekt kan je ze nieuw voor rond de €79 tot €99 p/s vinden. Ze zijn dus ook voor een heel ander doel gemaakt en een stuk goedkoper ;). Neemt niet weg dat studio-monitoren een goede optie kunnen zijn als je van dat geluid houdt (mooi maar erg afhankelijk van de kwaliteit van de opname). Ik zou binnen de Concept serie voor de Concept 2 kijken als je boekenplanken wilt of de Concept 8 als je zuilen wilt. De hogere series zijn in aanbiedingen of tweedehands ook erg mooi (Suite, Ikon en Lektor in die volgorde).
Staar je overigens niet blind op 1 merk of 1 type ;). Smaken verschillen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie.
Wat denk je van de Dali Concept 6 ? En dan in vergelijking met de:

- JBL Northridge E80 (of ES80)
- Jamo S 606
- Wharfedale Diamond 10.3

Verwijderd

Topicstarter
Na dagenlang speuren en speuren, hebben we gekozen om uit de volgende systemen een keuze te maken:

Stereo reveicer + CD speler
Onkyo TX-8255 + Onkyo DX-7355
Yamaha RX-497 + Yamaha CDX-497
Marantz SR5023 + Marantz CD5003

Speakers
Wharfedale Diamond 10.3
Dali Lektor 2
Wharfedale Diamond 10.5
B&W 686

We gaan nu uitzoeken waar we deze combinaties kunnen beluisteren, dat lijkt mij het beste.
Iemand al een persoonlijke keuze bij deze systemen? :)

Verwijderd

Luisteren, dat heeft de voorkeur :)

Verwijderd

Topicstarter
I know, maar was wel benieuwd wat jullie voorkeurscombinatie is :)

• daan08

daan08

PEBKAC

mac1987 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 02:02:
Niet zo vreemd dat de Dynaudio BM6 10x beter klinken dan de Dali Concept 1. De Concept 1 is het absolute instapmodel van Dali dat gemaakt is om klein te zijn en als achterspeaker te fungeren, danwel als voorspeaker en dan het liefst aangevuld met een subwoofer. Als je goed zoekt kan je ze nieuw voor rond de €79 tot €99 p/s vinden. Ze zijn dus ook voor een heel ander doel gemaakt en een stuk goedkoper ;). Neemt niet weg dat studio-monitoren een goede optie kunnen zijn als je van dat geluid houdt (mooi maar erg afhankelijk van de kwaliteit van de opname). Ik zou binnen de Concept serie voor de Concept 2 kijken als je boekenplanken wilt of de Concept 8 als je zuilen wilt. De hogere series zijn in aanbiedingen of tweedehands ook erg mooi (Suite, Ikon en Lektor in die volgorde).
Staar je overigens niet blind op 1 merk of 1 type ;). Smaken verschillen.
Dat goed geluid afhankelijk van prijs is komt lang niet altijd uit. Zowel voor 100 euro als 300 euro per stuk heb je minder goed en goed. Ik had trouwens niet zo zeer problemen met het laag met Concept 1, dat is gewoon niet veel bij een dergelijk kleine unit, maar de midrange en hoog zijn relatief rommelig. Nu kostten ze idd maar 99 per stuk, maar zou zeggen geef dan wat meer uit (voor 99 euro is het een prima speaker). Ik gebruik de Dali's nu als surround en daar zijn ze meer dan voldoende goed in.

'' Neemt niet weg dat studio-monitoren een goede optie kunnen zijn als je van dat geluid houdt (mooi maar erg afhankelijk van de kwaliteit van de opname).'' Hier geloof ik niet in, goede hifi speakers zijn ook kritisch als het om kwaliteit van de opname gaat. Als dat verschil niet hoorbaar is, ontbreekt het dus aan detailweergave.

[ Voor 3% gewijzigd door daan08 op 03-12-2009 16:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:18:
I know, maar was wel benieuwd wat jullie voorkeurscombinatie is :)
Iedereen heeft daar weer een andere mening over, dus dat is compleet zinloos. Enige waar iemand wat zinnigs over zou kunnen zeggen in het gebruiksgemak van de receivers.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:22:
[...]

Iedereen heeft daar weer een andere mening over, dus dat is compleet zinloos. Enige waar iemand wat zinnigs over zou kunnen zeggen in het gebruiksgemak van de receivers.
Klopt, maar ik lees ook berichten dat bijvoorbeeld Onkyo een te hoge Wattage opgeeft dat ze vaak in werkelijkheid kunnen waarmaken. Ook de kwaliteit is deels een objectieve factor.

Op basis daarvan bijvoorbeeld kun je denk ik wel aangeven waar jij zelf voor zou kiezen.

Verwijderd

en zo staat het halve internet vol met tests van mensen;

http://whathifi.com/BestBuys/Hi-Fi-BestBuys/Budget/

• daan08

daan08

PEBKAC

Whathifi.. die gasten testen niks, merk X is goed, merk Y is slecht. Keer op keer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:00:
Na dagenlang speuren en speuren, hebben we gekozen om uit de volgende systemen een keuze te maken:

Stereo reveicer + CD speler
Onkyo TX-8255 + Onkyo DX-7355
Yamaha RX-497 + Yamaha CDX-497
Marantz SR5023 + Marantz CD5003

Speakers
Wharfedale Diamond 10.3
Dali Lektor 2
Wharfedale Diamond 10.5
B&W 686

We gaan nu uitzoeken waar we deze combinaties kunnen beluisteren, dat lijkt mij het beste.
Iemand al een persoonlijke keuze bij deze systemen? :)
Er valt eigenlijk voor mij weinig te kiezen. Ik kom gewoon voor hetzelfde geld op een kwalitatief betere en muziekaler klinkende set uit. Allereerst de speakers. Gelet op het beperkte budget vallen beide Warfedales af en ook met meer budget is er wat beters. Een vloerstaander is relatief duurder produceren dan een boekenplank. Blijven over de B&W en Dali. Die B&W valt ook af, want die klinkt te dof en wat blikkerig in het midhoog, zoals alle B&W speakers in mijn oren klinken. Bij B&W weten ze nog steeds niet, hoe een triangel klinkt.

Dan houden we de Dali Lektor 2 over. Ik heb er niet naar geluisterd, maar ik zet vraagtekens bij een 5 inch woofer. Er zal weinig laag uikomen. Wat de 28 mm tweeter betreft, denk ik dat de spreiding van het hoog minder is dan een 25 mm tweeter. Dan kom ik dus uit op dat kleine wonderkastje uit Denemarken, de Dali Concept 2. Die kost evenveel als de Lektor 2. Als ik een speakerbudget van 800 euro had, dan wist ik het wel en hoefde ik geen moment te twijfelen. Dan koos ik zonder meer voor de Dali Ikon 2. Zo’n bandtweeter is het wel.

Dan gaan we naar de reciever en CD speler kijken. De Marantz set kost bij Hobo Hifi 718 euro. Maar je koopt ook een Denon DRA 700 met een DCD 500 CD speler voor dat geld. Met een Denon set heb je dan toch meer waar voor je geld. Ik adviseer regelmatig mensen op het gebied van HiFi en de aanschaf daarvan. Dan komt Denon meestal uit de bus rollen, omdat het degelijk spul is, een discreet opgebouwde versterker heeft en ook nog eens muzikaal klinkt. Denon komt opvallend vaak voor bij mensen, die zelf muziek maken. Maar de keuze is aan jullie. Uiteraard heb ik zelf ook Denon, maar dat had je natuurlijk al begrepen.

Die Okyo zou ik niet kiezen, omdat het kwalitatief slecht tot matig in elkaar zit. De onderdelen zijn het goedkoopste uit het goedkoopste. Ook over de geselcteerde Yamaha set heb ik mijn twijfels op het gebied van de onderdelenkeuze, al geven ze wel aan, dat het om een discreet opgebouwde versterker gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 10:00 ]

Pagina: 1