Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:00:
Na dagenlang speuren en speuren, hebben we gekozen om uit de volgende systemen een keuze te maken:
Stereo reveicer + CD speler
Onkyo TX-8255 + Onkyo DX-7355
Yamaha RX-497 + Yamaha CDX-497
Marantz SR5023 + Marantz CD5003
Speakers
Wharfedale Diamond 10.3
Dali Lektor 2
Wharfedale Diamond 10.5
B&W 686
We gaan nu uitzoeken waar we deze combinaties kunnen beluisteren, dat lijkt mij het beste.
Iemand al een persoonlijke keuze bij deze systemen?

Er valt eigenlijk voor mij weinig te kiezen. Ik kom gewoon voor hetzelfde geld op een kwalitatief betere en muziekaler klinkende set uit. Allereerst de speakers. Gelet op het beperkte budget vallen beide Warfedales af en ook met meer budget is er wat beters. Een vloerstaander is relatief duurder produceren dan een boekenplank. Blijven over de B&W en Dali. Die B&W valt ook af, want die klinkt te dof en wat blikkerig in het midhoog, zoals alle B&W speakers in mijn oren klinken. Bij B&W weten ze nog steeds niet, hoe een triangel klinkt.
Dan houden we de Dali Lektor 2 over. Ik heb er niet naar geluisterd, maar ik zet vraagtekens bij een 5 inch woofer. Er zal weinig laag uikomen. Wat de 28 mm tweeter betreft, denk ik dat de spreiding van het hoog minder is dan een 25 mm tweeter. Dan kom ik dus uit op dat kleine wonderkastje uit Denemarken, de Dali Concept 2. Die kost evenveel als de Lektor 2. Als ik een speakerbudget van 800 euro had, dan wist ik het wel en hoefde ik geen moment te twijfelen. Dan koos ik zonder meer voor de Dali Ikon 2. Zo’n bandtweeter is het wel.
Dan gaan we naar de reciever en CD speler kijken. De Marantz set kost bij Hobo Hifi 718 euro. Maar je koopt ook een Denon DRA 700 met een DCD 500 CD speler voor dat geld. Met een Denon set heb je dan toch meer waar voor je geld. Ik adviseer regelmatig mensen op het gebied van HiFi en de aanschaf daarvan. Dan komt Denon meestal uit de bus rollen, omdat het degelijk spul is, een discreet opgebouwde versterker heeft en ook nog eens muzikaal klinkt. Denon komt opvallend vaak voor bij mensen, die zelf muziek maken. Maar de keuze is aan jullie. Uiteraard heb ik zelf ook Denon, maar dat had je natuurlijk al begrepen.
Die Okyo zou ik niet kiezen, omdat het kwalitatief slecht tot matig in elkaar zit. De onderdelen zijn het goedkoopste uit het goedkoopste. Ook over de geselcteerde Yamaha set heb ik mijn twijfels op het gebied van de onderdelenkeuze, al geven ze wel aan, dat het om een discreet opgebouwde versterker gaat.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 04-12-2009 10:00
]