[PHP/MySQL] 2 tabellen samenvoegen zonder koppeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
Ik beschik over 2 aparte tabellen die samengevoegd moeten worden tot 1 tabel zonder dat er een koppeling is. In beide tabellen staan afspraken. Beide tabellen beschikken over een kolom genaamd "wanneer". Mijn doel is om alle info uit beide tabellen te halen en deze te sorteren op de kolom "wanneer". Het sorteren is geen probleem, wel het samenvoegen van deze tabellen.

De kolom wanneer bestaat uit Unix Time waardes.

Tabel "bel" bestaat uit
id
aanhef
voornaam
achternaam
telefoonnummer
wanneer

Tabel "agenda" bestaat uit
id
betreft
wie
wanneer

Ik heb de volgende query
MySQL:
1
2
3
SELECT
a.betreft as agenda_betreft, a.wie as agenda_wie, a.wanneer as agenda_wanneer, b.aanhef as bel_aanhef, b.voornaam as bel_voornaam, b.achternaam as bel_achternaam, b.telefoonnummer as bel_telefoonnummer, b.wanneer as bel_wanneer
FROM bel AS b, agenda AS a

Hiermee krijg ik als uitvoer dus de bovenstaande kolommen die gevuld zijn met de waardes vanuit beide tabellen.

Doel
Ik wil dat uiteindelijk 1 kolom overblijft met de inhoud van de kolom "wanneer" uit beide tabellen en dat de overige velden gewoon leeg blijven als ze ook niet bestaan.

Voorbeeld resultaat
Kolommen: wanneer - aanhef - voornaam - achternaam - telefoonnummer - betreft - wie
Rij: 1890000000 - dhr - piet - pietersen - 0000000000 - NULL - NULL
Rij: 1905600000 - NULL - NULL - NULL - NULL - Bezoekafspraak - Hendrik
etc.

Met een join kan ik (volgens mij) mijn doel niet halen omdat er geen koppeling aanwezig is.
Met een union moeten beide tabellen een gelijk aantal kolommen hebben en dat is er niet.

Wie kan mij op weg helpen :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 18:22

Blaasvis

Cidora \o/

ik vermoed dat je eigenlijk op zoek bent naar http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/union.html .

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
volgens de mysql handleiding kan het wel met een union :

code:
1
2
3
(SELECT 1 AS sort_col, col1a, col1b, ... FROM t1)
UNION
(SELECT 2, col2a, col2b, ... FROM t2) ORDER BY sort_col, col1a;

bron : http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/union.html

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

..

[ Voor 98% gewijzigd door Niemand_Anders op 01-12-2009 15:10 ]

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Misschien dat ik het niet moet zeggen, maar je probleem is niet het combineren van 2 tabellen. Je probleem is het feit dat je uberhaupt 2 tabellen hebt. Een terugbelafspraak (assumption) is net zo goed een afspraak als een bezoek van meneer Janssen. Beiden moeten in de agenda.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
MueR schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:09:
Misschien dat ik het niet moet zeggen, maar je probleem is niet het combineren van 2 tabellen. Je probleem is het feit dat je uberhaupt 2 tabellen hebt. Een terugbelafspraak (assumption) is net zo goed een afspraak als een bezoek van meneer Janssen. Beiden moeten in de agenda.
Daar dacht ik ook al aan. Ik wil het in principe graag gescheiden houden om het overzichtelijk te houden, maar ik zit er inderdaad over te denken om deze 2 tabellen samen te voegen. To be continued...
Pagina: 1