Mini-USB-connector PIN layout: hoe pin x aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Om mijn Garmin nuvi 255 (GPS) op de motor van stroom te voorzien, heb ik een 7805 spanningsregelaar, koelplaatje en condensator in de epoxy gezet, en daar een afgeknipte standaard mini-USB-kabel aan vastgesoldeerd. Dit werkt prima, tussen de buitenste 2 pinnen staat 5.00V, zoals het hoort.

Nu het probleem: mijn Garmin gaat in "connect met de PC"-mode als ik hem aansluit, en daar had ik helaas niet eerder aan gedacht. De oplossing wordt gegeven op Garmin Nuvi GPS Power Connector Pinout:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/sc8gab.png
Tussen pin x en pin 4 moet een 17k3 weerstandje worden geplaatst om de Garmin in oplaad-mode te krijgen.
Het probleem (afgezien van het feit dat alles weer los moet): mijn standaard USB-kabel (afkomstig van een kleine USB harddisk) heeft slechts 4 aders (+ ground), en geen van die 4 aders zit aan "pin x", m.a.w. ik kan nergens een weerstandje tussen solderen.

De originele 12V autolader wil ik er niet voor gebruiken, een los kabeltje lijkt me makkelijker, en ik wil de autolader ook niet slopen, omdat ik hem ooit in de auto hoop te kunnen gebruiken.

Ideeen voor een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:02
Connectortje los bestellen ergens en dan zelf de draden eraan solderen?

[ Voor 46% gewijzigd door Bloodhoundje op 01-12-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Zoiets ziet er zowaar goed uit! Alleen ben ik niet zo weg van Alibaba, en ik heb er geen 1000 nodig :)

Een kabel met aan 2 kanten mini-USB lijkt me ook te voldoen, alleen ook die kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

RemcoDelft schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:00:
[...]
Een kabel met aan 2 kanten mini-USB lijkt me ook te voldoen, alleen ook die kan ik nergens vinden.
Ga je ook niet vinden, mini-USB wordt zover ik weet enkel gebruikt op apparaten die aan een usb-host gehangen moeten worden. Dus een mini-USB naar mini-USB verbinding werkt niet, dus die kabel bestaat ook niet :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
real[B]art schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:49:
[...]

Ga je ook niet vinden, mini-USB wordt zover ik weet enkel gebruikt op apparaten die aan een usb-host gehangen moeten worden. Dus een mini-USB naar mini-USB verbinding werkt niet, dus die kabel bestaat ook niet :)
Ik dacht aan een verlengkabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-06 23:03
En een mini USB kabeltje die veelal bij andere apparaten wordt geleverd, de USB A(? da's de grote toch?) connector er af knippen en die, samen met de 7805, condensator en 17k3 weerstand weer ingieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:59
RemcoDelft schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:00:
[...]

Zoiets ziet er zowaar goed uit! Alleen ben ik niet zo weg van Alibaba, en ik heb er geen 1000 nodig :)

Ze bestaan wel, maar erg gewoon zijn ze niet inderdaad. Ik heb er hier eentje liggen, zat bij een TI-89 titanium. Cm of 30 lang. De plugjes zijn niet precies hetzelfde, maar passen allebei in een mini-USB poort. Kun je daar iets mee? Ik niet namelijk ;)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Looney11 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:47:
En een mini USB kabeltje die veelal bij andere apparaten wordt geleverd, de USB A(? da's de grote toch?) connector er af knippen en die, samen met de 7805, condensator en 17k3 weerstand weer ingieten?
De grote connector afknippen is precies wat ik heb gedaan. Het probleem:
-grote connector heeft 4 pootjes
-mini-USB heeft 5 pootjes
==> tussenliggende kabel heeft 4 draadjes.
Peenutzz schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:16:
[...]
Ze bestaan wel, maar erg gewoon zijn ze niet inderdaad. Ik heb er hier eentje liggen, zat bij een TI-89 titanium. Cm of 30 lang. De plugjes zijn niet precies hetzelfde, maar passen allebei in een mini-USB poort. Kun je daar iets mee? Ik niet namelijk ;)
De grote vraag is nu: hoeveel draadjes zitten er in de kabel?! Als dat er 5 zijn, lost dat al mijn problemen op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Heb nu geen multimeter bij de hand, zal hem straks even doormeten. Als dat een beetje lukt met die kleine pinnetjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-06 17:31

Bolletje

Moderator Harde Waren
RemcoDelft schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:28:
[...]
De grote vraag is nu: hoeveel draadjes zitten er in de kabel?! Als dat er 5 zijn, lost dat al mijn problemen op :)
Ik heb ook zo'n kabel. Zat bij een Ti-84. Hij heeft aan beide kanten 5 aders ja.

Met een multimeter kan je dat haast niet opmeten (ja, die heb ik hier altijd bij de hand :p). Je raakt namelijk het metalen omhulsel... Sowieso komt er dan niets uit omdat het gewoon een verlenging is...

[ Voor 23% gewijzigd door Bolletje op 01-12-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom niet gewoon simpel? Koop zoiets:
http://shop.ebay.nl/?_fro..._sacat=See-All-Categories

En sloop het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Peenutzz schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:56:
Heb nu geen multimeter bij de hand, zal hem straks even doormeten. Als dat een beetje lukt met die kleine pinnetjes :P
Een speld doet wonderen als meetpen :)
Hmmmm achteraf gezien was dat wellicht een betere keuze geweest! Ergens heeft de zelfbouwer in mij de makkelijkste optie verdrongen :+ En het kost nauwelijks meer dan een setje 7805's!
Oftewel ik bestel er eentje. Iets zegt me dat pin x daarin goed zit aangesloten, en dan krijg ik er nog een mooi elastisch snoertje bij ook :)

Dit geeft me mooi meteen de gelegenheid het inwendige van deze adapter te bekijken, van diverse laptop-adapters maar ook dergelijke laders heb ik foto's gezien met een inwendige collectie veel te lichte electronica. Als er simpelweg een 7805 in zit, is de claim dat-ie op 24 V werkt zonder koelplaat wat enthousiast (19 W hitte is meer dan m'n handvatverwarming bij normaal gebruik).

[ Voor 64% gewijzigd door RemcoDelft op 01-12-2009 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

kleine connector opensnijden, ruimte in snijden voor weerstandje (kan smd zijn) en weer dichtlijmen.. als je t goed doet, is t zo goed als niet te zien ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
AlexanderB schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:29:
kleine connector opensnijden, ruimte in snijden voor weerstandje (kan smd zijn) en weer dichtlijmen.. als je t goed doet, is t zo goed als niet te zien ook niet :)
Dat is inderdaad ook een optie, en nu ik toch een ander ga bestellen, kan ik dit wel gaan proberen :)
SMD lukt niet, de enige winkel (in Leiden) die ik ken is er niet meer... Gewoon weerstandje heb ik wel liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Het blijkt dat dezelfde pin aan de B kant niet is aangesloten. Ik zou hem moeten slachten om eventueel nog aders te tellen, maar dan wordt hij vrij onbruikbaar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik heb ondertussen een eBay-adapter onderweg, dus ik denk dat ik het hier maar bij laat en een weekje geduld heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Update: De eBay-adapter die ik geleverd heb gekregen is niet voor een Garmin, maar voor een Blackberry, dus ik ben geen steek verder.
Momenteel ben ik de mini USB-connector aan het opensnijden, en binnen het rubber zit nog een metalen omhulsel, wat het knap lastig maakt...

Nog een update: ondertussen zit de weerstand in de stekker gesoldeerd, het geheel ingegoten in de epoxy, en omwikkeld met isolatietape. Het werkt :)

[ Voor 21% gewijzigd door RemcoDelft op 12-12-2009 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Nog meer updates:

Doordat ik het metaal in de mini-USB-stekker vrijwel helemaal open heb gezaagd, is de stekker omgebogen, en daarmee de soldeerverbinding van de 17k7 weerstand op het zeer kleine uitstekende pinnetje verdwenen. M.a.w. ik ben weer terug bij af.

En mijn eBay-verkoper heeft ondertussen een vervangende adapter opgestuurd, dit keer voor een MOT V3 ... 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-06 19:05

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ondertussen ruim anderhalve maand verder, heb ik een werkende lader binnengekregen. Gek genoeg zit pin 4 gewoon aan pin x vast, dus 0 ohm! Als ik dat geweten had, had ik niet al die moeite hoeven doen om er een weerstandje tussen te solderen... Lader heb ik opengemaakt, en het snoertje soldeer ik aan m'n 7805-lader. Iets minder rendement, maar ongetwijfeld degelijker dan een schakelvoeding als er een druppel water bij komt.
Pagina: 1