• Killraven
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mogge,

Allereerst even mijn specs:
  • P5E Deluxe rev 1.xx (Bios 0405)
  • E8400 @ 4GHz (9x445).
  • OCZ 2x2GB DDR2 SDRAM PC8000 CL5.0 Platinum (OCZ2P10002G)
  • Sapphire Radeon HD 4870 1G
  • Noctua UH-9 met 2 x 9CM fans (blazen in dezelfde richting ;) )
  • Arctic Alumina Cooling Paste
  • Cooler Master Centurion 590
  • Cooler Master Silent Pro M 500W Modulair
  • Aantal drives (WD Raptor for OS (Win 7 HP), Spinpoints voor opslag)
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2775/4148861333_595e315343_o.png
(Ehm, zie nu dat screenshotje gemaakt is met automatisch verlaagde multiplier, maar onder stress is het dus 9x445).
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2666/4148861369_c586009a22_o.png
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2638/4149621074_6ce1dce9a2_o.png
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2576/4149621128_e6c58295bd_o.png

En dan nu het probleem:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2535/4148861297_1f336cd5d1_o.png

Heeft geen verdere uitleg nodig geloof ik :/ . De Noctua NH-U9 staat overal goed aangeschreven, dus het lijkt me dat het daar niet aan ligt.

Nu heb ik de FAQ gelezen en daar viel het volgende mij op waarvan ik wilde weten of dit ook opgaat voor de E8400:
Ook moet je zorgvuldig met koelpasta omgaan: met te weinig koelpasta heb je een slechte warmtegeleiding en met te veel koelpasta maak je een soort warmtebuffer. De juiste hoeveelheid voor een CPU zonder heatspreader (Pentium !!! Coppermine, Athlon XP, etc) is ongeveer het grootte van een halve rijstkorrel, terwijl je op de CPU's met een heatspreader (Pentium4, Athlon64, etc) ongeveer een rijstkorreltje aan koelpasta kan uitsmeren.
Een rijstkorreltje? Niet dat ik nu dikke lagen pasta op mijn cpu heb liggen, maar meer dan een rijstkorreltje is het wel... ik heb een dun laagje pasta uitgesmeerd op de cpu liggen... je kan de cpu er níet doorheen zien, dus ik vermoed dat dat toch veel te veel is? :$ }:|

Misschien nog andere dingen die ik kan controleren/veranderen?

Bedankt voor jullie tijd in ieder geval.

Pointless

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zou zeker eens wat minder pasta gebruiken, echt een druppel in het midden van de processor en dan de koeler er op doen zodat het vlak uitgespreid wordt. Een te dikke laag gaat isolerend werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:11

Croga

The Unreasonable Man

errrr...... dus.....

Je overclocked je processor met 33%.
Je gebruikt teveel koelpasta.
En dan ben je verbaast dat hij onder 100% load een wat hogere temperatuur heeft?

Het spijt me zeer maar dit is toch echt niet anders dan je kunt verwachten hoor.... Voor een "eenvoudige" luchtkoeler is dit een hele aardige overclock. Zorg dat die koelpasta goed komt en accepteer dan gewoon dat bij een dergelijke overclock de temperatuur écht niet "normaal" gaat blijven.

• Killraven
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 07:27:
errrr...... dus.....

Correct, prima ding die E8400 :).
Dat was mijn vraag inderdaad en dat lijkt nu bevestigd.
En dan ben je verbaast dat hij onder 100% load een wat hogere temperatuur heeft?
Verbaasd niet, maar ik vroeg me af of het normaal was dat het zo hoog was. Ik lees reviews met de Noctua waar de temps op 100% CPU in de 40-50C range blijft. En ik vond 79C wel erg hoog, dus ik vermoedde al dat ik iets niet goed deed.
Het spijt me zeer maar dit is toch echt niet anders dan je kunt verwachten hoor.... Voor een "eenvoudige" luchtkoeler is dit een hele aardige overclock. Zorg dat die koelpasta goed komt en accepteer dan gewoon dat bij een dergelijke overclock de temperatuur écht niet "normaal" gaat blijven.
Je hoeft je niet te verexcuseren ;). Ik ben blij te horen dat dit 'to be expected' is. Ik zal de koelpasta binnenkort fixen en dan hoop ik dat ik dan iets lagere temps heb.

Bedankt voor je reactie!

Pointless

• Killraven
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 07:14:
Zou zeker eens wat minder pasta gebruiken, echt een druppel in het midden van de processor en dan de koeler er op doen zodat het vlak uitgespreid wordt. Een te dikke laag gaat isolerend werken.
Okay, bedankt voor de bevestiging. Dat wordt vanavond ff klussen met 96% alcohol en wattenstaafjes.

Pointless

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon een keukenrol gebruiken. Alcohol erop, even vegen, klaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 23:07
Ik zou als je de koelpasta hebt vervangen eerst even op stock draaien. Dit zodat je ook even kan checken hoe warm de cpu wordt zonder overklok. Dan heb je gelijk referentiemateriaal van je eigen cpu in je eigen setup ipv referentiemateriaal van andere setups. :)

Verwijderd

Croga schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 07:27:
errrr...... dus.....

Ik heb die van mij ook met meer dan 40% omhoog gejaagd. dus ik denk dat het aan de pasta ligt

• Killraven
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:29:
[...]

Ik heb die van mij ook met meer dan 40% omhoog gejaagd. dus ik denk dat het aan de pasta ligt
Zojuist de koelpasta verwijderd en een druppeltje in het midden van de CPU gedaan en de koeler er weer op. Resultaat is dat als ik Prime95 start de CPU temp niet direct naar de 65+ graden schiet en dan doorgroeit naar 76 graden, maar heel langzaam oploopt naar nu zo'n 49-50 graden, fantastisch! Hele wijze les dit. _/-\o_

Pointless

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vergeet dus idd het doel niet van cpu pasta, de gaten in je heatspreader en cpu koeler opvullen, te veel zorgt voor isolatie en een slechtere geleiding.

Pagina: 1