AMD processor & Geheugen niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• R-T-S
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02 13:30

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Topicstarter
Beste Tweakers,

Gisteren viel opeens mijn pc uit, blue screen, de code heb ik niet genoteerd helaas :(

Het systeem bestaat uit:

AMD phenom X4 945 C2 onder een scythe mugen 2
MSI 790GX-G65 bios 1.5
2 x 2 gb GEIL 1333 mhz
2 x 2 gb GEIL 1600 mhz
Sapphire 4870 1gb
OCZ vertex 60 GB
Seagate 640 GB
WD 1 TB
Cooler master 850W
1 Eminent USB kaartje
Windows 7 x64 RC

Het uitvallen / bluescreen is al vaker gebeurd, geen duidelijke oorzaak aan te wijzen. Na deze laatste keer vroeg het MOBO om biosrecovery. Niet wetende dat dit niet uit te stellen was heb ik de pc maar uitgezet. Vanavond wilde ik de pc weer opstarten, en er gebeurde niks, geen post, geen piep enz.

Overigens was de pc alleen bezig met dirty jobs onder XBMC toen hij uitviel, alle temps waren normaal bij een poging tot reconstructie van de fout.

Hele PC uit elkaar geschroefd, cmos reset, 1 voor 1 alles weer terug gezet en het geheugen bleek fout. Zodra ik beide setjes er in doe komt de pc niet door de biospost. Als er 1 setje in zit, geen probleem, ongeacht welk setje.
Probleem opgelost. Dacht ik... Even alles op 1333 mhz instellen handmatig. Maar dat werkt dus ook niet, zelfs 1066 mhz geeft geen goed resultaat 8)7 .

Nu is mijn vraag: Hoe kan het dat deze config 3 maanden zonder problemen heeft gedraaid, en gisteren opeens besloot dat het genoeg was :? ? Google levert niks bruikbaars op en ik zou toch graag de volle 8GB ram willen gebruiken...

Mocht u mij iets wijzer kunnen maken... Graag!

[ Voor 6% gewijzigd door R-T-S op 01-12-2009 00:42 ]

Verwijderd

De laatste BIOS erop zetten lost het probleem niet op?

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Topicstarter
Nope, 1.5 is de meest recente bios zover ik weet, ook reinstall verhelpt het niet

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44
Hoeveel spanning krijgt het geheugen?

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 23:07
Je weet zeker dat je niets hebt gewijzigd aan je config, voordat dit gebeurde?

En ik neem gemakshalve aan dat je voor het geheugen ook verschillende combies hebt getest, dus uit beide setjes 1 reepje?

[ Voor 2% gewijzigd door freggel op 01-12-2009 15:20 . Reden: verduidelijking ]

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Topicstarter
@ Nielson
Het geheugen (alle 4 de reepjes) draaide op 1333 mhz met 1.5 V aangezien het 1333 mhz geheugen dat als standaard aangaf. het 1600 mhz geheugen zou voor 1600 mhz 1.6 V vragen, maar die snelheid heeft het nooit gedraaid.

@freggel
Die combi heb ik nog niet geprobeerd, zal ik zo eens proberen als ik thuis ben. Er is verder niks veranderd in de bios in die tijd.
Update: die combi van 1 x 1333 en 1 x 1600 werkt wel gewoon, in alle 4 de sloten

[ Voor 17% gewijzigd door R-T-S op 01-12-2009 20:31 . Reden: update ]

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
klinkt alsof er ergens op het moederbord een weerstandje/condensator/transistor gesneuveld is waardoor of de stroomtoevoer naar componenten instabiel is geworden, of de signalen op 1 of meerdere bussen nu dermate vervormd zijn geraakt dat deze niet meer werkt.

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Topicstarter
Hoe kom ik er achter of er zoiets is gesneuveld? Het bord ziet er verder goed uit voor zover ik kan zien, geen verbrande of geplofte condensators e.d.
Pagina: 1