Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software voor uitlezen tussenpunten grafiek

Pagina: 1
Acties:

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
Ik ben op zoek naar een softwarepakket waarmee ik de tussenliggende waardes in een grafiek kan uitlezen. Tot zover is mij dit met excel niet gelukt en het schijnt dan ook niet mogelijk te zijn.

Ter verduidelijk onderstaande afbeelding; Van waarde 0,2 op de y-as wil ik de bijbehorende waarde weten op de x-as.
Afbeeldingslocatie: http://www.hamsteren.net/grafiek.jpg

Excel heeft hier helaas geen mogelijkheid voor, waarmee zou dit wel kunnen?

Verwijderd

Definieer het woord "uitlezen" (m.a.w. wat voor output wil je)?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 00:31 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49
Ik heb even gegoogled op read values from a graph en kwam op dit tooltje :) Die maakt van jouw grafiekje zo een handje getallen en exporteert het ook nog eens naar tekst, Excel enz als je dat zou willen.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

De grafiek die je post bestaat uit enkele meetpunten met daartussn geintrapoleerde waardes. De meetpunten waardes berekent Exel aan de hand van een gekozen algoritme. Als je deze meetpunten waardes in data wilt hebben moet je jouw meetpuntenwaardes dus ook even bereken door het intrpoleer algorithme.

Maar het blijft vaag wat je nu exact wilt. Over welke data wil je meten? Over welke punten wil je meten? Wil je uit een plaatje meten? :?

/edit: :+

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 01-12-2009 00:40 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PeterEs schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 00:23:
Ik ben op zoek naar een softwarepakket waarmee ik de tussenliggende waardes in een grafiek kan uitlezen. Tot zover is mij dit met excel niet gelukt en het schijnt dan ook niet mogelijk te zijn.
In Encel kan je de formule van de best-fit lijn opvragen. Dat hoort je een behoorlijke benadering te geven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

De kwaliteit van het plaatje is niet bijster goed dus ik zou niet weten hoe een programma hiermee aan de slag moet. Je moet gewoon weten hoeveel pixels er tussen 0 en 10 of in dit geval 80 en 90 liggen en die dan onderverdelen in 81,82 etc. Als ik dat even doe met een fotobewerkingsprogramma dan zie ik dat het getal dat je zoekt tussen de 89 en 90 ligt, maar het exacte getal dat je zoekt kun je op deze manier er niet uithalen.

Er is dus een programma voor zoals grizzlybeer aangeeft ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 00:37 ]

• PeterEs
Ik ben bang dat jullie mij verkeerd begrijpen. Ik heb het plaatje erbij gezet ter verduidelijking, ik heb alle waardes gewoon in excel staan, dus het plaatje uitlezen is niet de bedoeling.

Hetgeen waar ik achter wil komen, is de x-waarde van de reeks (blauwe-lijn) bij een y-waarde van 0,2

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PeterEs schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 00:48:
Ik ben bang dat jullie mij verkeerd begrijpen. Ik heb het plaatje erbij gezet ter verduidelijking, ik heb alle waardes gewoon in excel staan, dus het plaatje uitlezen is niet de bedoeling.

Hetgeen waar ik achter wil komen, is de x-waarde van de reeks (blauwe-lijn) bij een y-waarde van 0,2
Dat zeg ik toch? Best fit formule maken, is standaard wiskunde.

Trek de lijn tussen de twee punten door naar het X=0, beetje rekenen en je hebt de formule, en dan kan je X uitrekenen met de Y-waarde.

Misschien kun je aangeven wat je zelf al geprobeerd hebt, want nu lijkt het alsof je je huiswerk hier neerzet :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PeterEs
gambieter schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 00:51:
[...]

Dat zeg ik toch? Best fit formule maken, is standaard wiskunde.

Trek de lijn tussen de twee punten door naar het X=0, beetje rekenen en je hebt de formule, en dan kan je X uitrekenen met de Y-waarde.

Misschien kun je aangeven wat je zelf al geprobeerd hebt, want nu lijkt het alsof je je huiswerk hier neerzet :)
Het is inderdaat huiswerk, maar niet het mijne ;) Een vriendin vroeg me hoe je dit kon doen, en toen ben ik er eigelijk mee doorgegaan uit intresse. Er zou toch een manier moeten zijn om dat uit te lezen dacht ik.

Nu ik er wat beter overna denk, zijn de gegevens die je dan uit zou lezen natuurlijk helemaal niet betrouwbaar, gezien het geen constante lijn is.
Ik heb er inmiddels een trendlijn ingezet en heb aan de hand daarvan een formule gemaakt, waarmee ik de gewenste waardes heb berekend :)

Bedankt voor jullie hulp _/-\o_
Pagina: 1