Toon posts:

Dell XPS M1710 overleden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

ik ben bang dat mijn gewaardeerde XPS M1710 naar de eeuwige jachtvelden is. Vanavond startte ik een spel op. Zag even het vreemde vervormen van graphics die groen verkleurden (spel moest nog opstarten, was bij het inlogschern van WoW) en de laptop hing toen volledig.

Geen paniek een harde reset doet meestal wonderen en dit gebeurde wel eens vaker. Bovendien weet ik dat dit systeem nogal eens te kampen heeft met hitte problemen, met name de GPU. Vreemde was dat de GPU nog helemaal geen werk had hoeven doen en de fans bliezen ook niet erg hard. Toen ik echter opnieuw opstartte: niets. Alleen een zwart scherm. De harde schijf leek te draaien en de rest van het systeem lijkt op te starten (met name lijkt want ik zie dus helemaal niets).

Balen dus want mijn driejarige garantie is net twee maandjes verlopen. Bovendien is de GPU al tweemaal vervangen dit jaar, eenmaal in april en eenmaal in augustus. Echt balen dus want op het onderdeel zit ook maar drie maanden garantie.

Toch gebeld naar Dell want die zijn de beroerste niet dacht ik. Nou wel dus, met veel pijn en moeite kreeg ik 100 euro korting op het moederbord, maar het onderdeel moest toch nog 450 euro kosten. Krijg je nog refurbished meuk ook voor waarschijnlijk. Anyway dat is het me niet waard hoewel de laptop destijds toch zo'n 2400 euro was.

Wat denken jullie GPU of moederbord? Ik heb nog eenmaal, nadat de laptop wat koeler was een scherm gezien waarin ik in safe mode kon starten. Echter ook in die schremen rode blokjes te zien en groene strepen tijdens het logo scherm van Windows. Daarna compleet zwart weer (hoewel wel te zien is dat het scherm onder spanning staat). Dat doet mij denken aan (weer) een kapotte GPU.

Anderzijds reageert caps lock en num lock ook niet meer, en dat wijst volgens mij meer naar een defect moederbord. Wat is wijsheid?

Zijn die onderdelen nog los te bestellen? Op
zich durf ik het moederbord zelf wel te vervangen. Of zit er van die ellendige koelpasta op de CPU en zo?

Bedankt voor jullie adviezen en raad.

Info: XPS M1710, 2GB RAM, Nvidia 7900 GTX 512 MB, Windows XP home edition

Verwijderd

Die van mij had ook dezelfde problemen, ik heb deze middels een hete lucht oven kunnen herstellen.
Op het internet staan veel beschrijvingen hoe dit te doen. Het is opzich erg simpel, er is ook een vertaling naar het Nederlands geplaatst door een mede tweaker in dit topic:

Het grote Inspiron XPS M1710 Topic!

Het exacte link naar Nico 's beschrijving vind je hier:
Verwijderd in "Het grote Inspiron XPS M1710 Topic!"

Het klinkt een beetje raar om je kaart te bakken in een oven om het te repareren maar dit werkt echt. Eigenlijk ook wel logisch aangezien het probleem word veroorzaakt door micro schuurtjes in het soldeerwerk. De hete lucht oven zorg ervoor dat deze weer hersteld worden.

Let alleen op dat in het artikel wordt 150 graden aangeraden, ik heb de mijne op 180 graden gebakken gedurende 10 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden zonder de kaart om te draaien (boven en onder warmte ingeschakeld in oven) De kaart heb aan de 4 uiteinden op en op propjes zilver folie laten rusten.

Probeer het maar, ik ben er in ieder geval erg mee geholpen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit lijkt inderdaad op het Nvidia GPU debakel/probleem. Dat jouw garantie net twee maanden verlopen is, maakt niet uit. Dell geeft op de Nvidia GPU +1 jaar extra garantie tot een maximum van 5 jaar. Voor jou betekend dat jij nog zeker een jaar extra garantie hebt op de GPU.

Daarnbij gaat het hier om een bekende produktiefout, hier heeft garantie in princiepe niets mee te maken, Dell is verplicht reparatie dan wel vervanging kostenloos uit te voeren. Mede omdat je van een dergelijk produkt mag uit gaan dat deze langer dan 3 jaar blijft functioneren.

Gewoon DEll nogmaal bellen en bovenstaande doorgeven, blijft de callcentermedewerker problemen geven vraag naar zijn of haar supervisor (leidinggevende op een caal center). Overigens bij driemaal hetzelfde defect gata Dell veelal over op totaal vervanging van het produkt.

Met andere woorden ga zelf geen vreemde stunts met ovens uithalen, Dell is verplicht jou te helpen zonder dat het jou iets gaat kosten. Mogelijk dat Dell 35 euro in rekening brengt om een onsite reparatie uit te voeren, dat zou opzich mogen, maar kosten voor vervangene onderdelen mogen zij niet rekenen. Helaas proberen oem fabrikanten hieronderuit te komen, mede omdat Nvidia zijn verantwoording niet neemt.

Nvidia is sinds November 2007 gewoon doorgegaan met het produceren van deze GPU's terwijl HP reeds kenbaar had gemaakt dat er een produktie fout aanwezig is. Tot op de dag van vandaag heeft Nvidia hier geen acties op ondernomen. De gehele G84, G86 en G92 serie is "besmet" met dit probleem. (gebruik gemaakt van verkeerde materialen die niet tegen temperatuur schommelingen kan) Zoek hier maar eens op GoT er is hierover genoeg te vinden. Overigens inmiddels is ook gebleken dat de 8800 desktop serie dezelfde problemen kent.

[ Voor 44% gewijzigd door _Dune_ op 13-12-2009 03:46 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12 16:46

Madrox

Oh, Pharaoh!

Recht hebben op garantie is wat anders dan het ook daadwerkelijk krijgen :|
Je ben helemaal overgelevert aan de goede wil van de fabrikant, anders rest je niets anders dan naar de rechter stappen.

Maarre, een beetje moederbord kan best wel watt hitte heben. Gewoon ff bakken, om en om :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Madrox schreef op zondag 13 december 2009 @ 09:51:
Recht hebben op garantie is wat anders dan het ook daadwerkelijk krijgen :|
Je ben helemaal overgelevert aan de goede wil van de fabrikant, anders rest je niets anders dan naar de rechter stappen.

Maarre, een beetje moederbord kan best wel watt hitte heben. Gewoon ff bakken, om en om :+
Dell is gewoon op de hoogte van deze problemen en zij hebben zelf de policy in leven geroepen een jaar extra garantie te geven. Ik zelf heb twee weken geleden om dezelfde reden een moederbord in mijn XPS M1330 laten vervangen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Had veel tips verwacht in dit topic maat het laatste wat ik had verwacht is dat ik mijn kaart eens lekker zou moeten doorbakken in een voorverwarmde oven :)

waar ik nog wel even mee zit: omdat caps lock / num lock niet werken neig ik toch meer naar een kapot moederbord dan een defecte gpu. Overigens klinken de defecten aan de gpu mij welbekend in de oren. Inderdaad geen bijster bijzondere kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Hey lees het verkeerd: als ik het goed begrijp gaat het dus over het bakken van het moederbord. Dacht even dat het om de grafische kaart ging. Ga eerst Dell weer bellen. Kijken of ze toch iets kunnen/willen doen.

Verwijderd

Topicstarter
Wordt misschien toch nog iets interessanter: als ik de diagnostische toets draai (fn indrukken tijdens booten) dan krijg ik een serie signalen van de caps en num lock led's die ik weer kan opzoeken via Google. Mijn systeem geeft de volgende code:

No SODIMM installed/ Memory not detected.

(num lock brandt continue, caps lock en pijltje knipperen)

Na wat beepjes en geluidjes krijg ik een piepsignaal te horen die vast ook iets betekent. Echter daar kom ik maar niet achter. Het signaal is als volgt en langzame lage tonen:

Piep - Piep - Piep ... stilte ... Piep - Piep - Piep ... stilte ... Piep - Piep - Piep...stilte en dan een burst piepjes (hogere tonen).

Ik krijg tijdens de test ook verschillede gekleurde schermen te zien (RGB kleuren). De monitor is dus zeker ok.

Dit is overigens de ENIGE schermen die ik tijdens de hele test te zien krijg, voor de rest blijft alles zwart.

Iemand een verhelderend idee?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

probeer het via de methode van Dune, ga niet teveel zelf prutsen aan de loptop, neem anders ook contact op met je rechtsbijstand verzekering als je die hebt.

Staan al die codes en piepjes niet in een handleiding ?

Verwijderd

Topicstarter
hier is een idee van de led code die ik krijg, volgens dell site (http://en.community.dell.com/forums/t/19271072.aspx) geen geheugen geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: http://dsnimg.dell.com/images/external/images/Portables/M07%20No%20mem%20flash2.gif

Die bliepjes komen niet overeen met iets wat ik kan vinden hierover (3xpiepen en series van 3).

Verwijderd

_Dune_ schreef op zondag 13 december 2009 @ 17:29:
[...]
Dell is gewoon op de hoogte van deze problemen en zij hebben zelf de policy in leven geroepen een jaar extra garantie te geven. Ik zelf heb twee weken geleden om dezelfde reden een moederbord in mijn XPS M1330 laten vervangen.
Heb je misschien een linkje of zo waarin staat beschreven dat zij dit probleem erkennen en de reparatie dus kosteloos moeten uitvoeren ? Want het is wel duidelijk dat de support medewerker niet erg mee wil werken, ook niet als je naar zijn supervisor vraagt. Die krijg je gewoon simpel weg niet aan de lijn. "dan moet u maar een klacht indienen meneer" krijg je gewoonweg te horen. Dus de berichten zijn erg tegenstrijdig.
Probeer een externe monitor op aan te sluiten dan weet je in ieder geval of je vga kaart goed werkt (druk op FN+F8 om van scherm te wisselen) Maar het ziet er inderdaad naar uit dat je geheugen defect is, waarschijnlijk heb je geen extra reepje liggen om het uit te proberen. Je kunt het wel meenemen naar een computer winkel waar ze sodimms verkopen, meestal willen zij ze er wel voor je inzetten dan weet je gelijk of het wel of niet werkt. (veel kost dit geheugen tegenwoordig niet meer)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:48
Lijkt me dus niet. De defecte NVIDIA chips zitten vziw enkel in de 8000- en 9000-serie. Je 7900 valt dus buiten die boot. Je zou het na kunnen zoeken echter. Mocht blijken dat het de videokaart is en dat deze wel dit gebrek heeft, dan zal NVIDIA dat wss al hebben toegegeven, net als bij de andere series. In dat geval kun je gewoon naar de rechter omdat je bewijs hebt dat het defect al aanwezig was op het moment dat je je laptop aan hebt geschaft.
Zie ook www.consuwijzer.nl

Verwijderd

Volgens dit en verschillende andere artikelen is het lijstje wat langer dan alleen de 8000 en de 9000 serie.
Ivm mijn eigen defecte 7900 kaart en het feit dat _Dune_ er op wijst dat dit een bekend probleem is ben ik ook even gaan zoeken. Ik kwam dus o.a. uit op de site van radar

Er staan veel linkjes waaronder dit linkje

Hieruit blijkt dat de problemen niet alleen beperkt zijn tot de 8000 en de 9000 serie.
"The chip claims arise out of allegedly defectively designed Nvidia chips G86, G86A2, G84, C51, G72, G72M, G73, G72A3, MCP67 and NV42."
Hier is nog een forum die helemaal gewijd is aan het Nvidia probleem

Misschien nog maar eens een poging bij Dell wagen met deze info.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 19:27 ]

Pagina: 1