Areca 1220 ventilator stopt ermee

Pagina: 1
Acties:

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Na bijna 2 jaar trouwe dienst begint mijn Areca 1220 raid-controller te piepen. Aankoopdatum is iets van januari 2008. In de logs van de controller kom ik helaas deze berichten tegen:
code:
1
2009-11-30 20:24:48     H/W Monitor     Fan Failed

De hardware monitor laat dezelfde fail zien:
code:
1
Fan Speed   0 RPM

Tot slot zien mijn eigen ogen ook dat de ventilator op de kaart _niet_ draait.

De machine staat sinds de aankoopdatum onder het bureau. Het is een 4u towermodel van Chenbro met voldoende 12cm ventilators. Dus airflow is er altijd geweest. Daarnaast heeft de machine niet alle dagen 24/7 gedraaid. Vaak wel langere periodes aan een stuk.

Wat kan de oorzaak zijn van het ineens falen van de ventilator? Is het de levensduur van zo'n ding? Het vreemde is dat na een aantal hardware matige reset de fan soms nog wel gaat draaien (2009-11-30 20:23:58 H/W Monitor Fan Recovered), maar het eindigt toch weer in irritante piepjes.
Bij de controller wordt ook een passief koelblokje geleverd. Dus ik neem aan dat de kaart, met voelde airflow in de kast, ook zal blijven werken als de fan niet draait. Ik heb inmiddels "System Beeper Setting" op disabled gezet zodat ik van de piepjes af ben.

Waar kan het aan liggen dat de fan stop en wat kan ik er aan doen?

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De ventilator vervangen of een passief koelblokje erop zetten zoals je zelf al aangeeft? Mits voldoende airflow is er nergens geen probleem.
Maar ik neem aan dat je liever de ervaring van een tweaker wil die hetzelfde probleem heeft / heeft gehad.

Get Airflow, save the world.

• Brains
Ik heb de temps van dat ding nooit in de gaten gehouden. Weet ook niet of ik de cpu-temp kan uitlezen. Maar als ik helemaal niks hoeft te doen dan doe ik dat ;) Dus de falende actieve fan laten zitten. Anders moet ik kaart eruit halen en dan maar hopen dat ik alle 8 de schijven weer op dezelfde poorten aansluit.

Een levensduur van 2 jaar vind ik trouwens erg kort en zeker niet bij full-time gebruik!

Verwijderd

Mijn ervaring met kleine fans is dat ze wel vaker jong de pijp uitgaan.
Als je inderdaad genoeg airflow hebt zou ik het passieve koelblokje erop zetten. De andere optie is even met Areca contact opnemen, misschien dat ze uit coulance wel een nieuwe sturen oid?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

topictiteltypofixje :)

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Gewoon foto maken van de aansluitingen.
Eventueel met schilders tape een nummertje op de kable zetten op welke poort ze zich bevinden.

Als je namelijk niet zeker ben van je zaak kan het niet installeren van, het volgens mij, iets grotere passieve koelblokje misschien meer problemen veroorzaken.
Voldoende airflow en een groter koelblok kunnen dat voor komen.

• Brains
OK, ik lees veel al hetzelfde: passieve koeler moet kunnen en anders ander ventilatortje regelen. Nu heb ik zelf niet zo'n klussmurf die een grote niet orrigineel blok passend gaat maken. Ik zou dan het passende miniblokje erop zetten. Is overigens even groot als de fan-variantie, alleen dan met wat meer metaal en zonder fan.
Ik zal ook eens een mailtje naar Webconnexxions sturen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik geloof dat daar ook heel goed northbridge coolers op passen, zelfs zonder enige aanpassingen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:22

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Zorgen voor voldoende airflow en dat passieve blokje er op. Ook gedaan met een 1220 en een 1210, werkt prima.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:41

John2B

I Love RAID5..!!

Door trillen kan het ook wel eens voorkomen dat de aansluiting van het stekkertje op de controller geen contact meer maakt. Wat je zou kunnen proberen is het stekkertje los maken, de pinnetjes ietsjes naar buiten drukken. Dan de stekker er weer op.

Als dat niet helpt, een nieuw fannetje (binnen garantie) vragen aan leverancier, of een heatsink erop, mits voldoende airflow.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De 1120 (zelfde als de 1220) krijgt by default een passief koelblok meegeleverd. Dus dat moet gewoon kunnen.
Ik gebruik ze zelf niet omdat in de colo geluid toch niet boeit (er zitten 4 8000RPM fans in zo'n kast die gewoon *vol* loeien, dus dat fannetje boeit dan ook niet meer).

Imo kan het prima, zeker als je een wat ruimere kast met wat airflow hebt.

Verwijderd

John2B schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:22:
Door trillen kan het ook wel eens voorkomen dat de aansluiting van het stekkertje op de controller geen contact meer maakt. Wat je zou kunnen proberen is het stekkertje los maken, de pinnetjes ietsjes naar buiten drukken. Dan de stekker er weer op.

Als dat niet helpt, een nieuw fannetje (binnen garantie) vragen aan leverancier, of een heatsink erop, mits voldoende airflow.
Ik zou het advies van deze medetweaker opvolgen, als ik mij niet vergis is hij van Webconnexxion, daar heb ik ook mijn Highpoint Rocketraid 3560 vandaan.
Pagina: 1