Scythe Mugen 2 + Asus P5Q ~ RAM problemen

Pagina: 1
Acties:

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 10:51
Beste Tweakers,

Na ongeveer een jaartje mijn E8400 op stock snelheden te hebben gedraaid, ben ik nu mijzelf gaan verdiepen in het overclocken. Om zo weinig mogelijk risico te lopen en de best mogelijke resultaten te behalen ben ik op zoek naar een goede CPU koeler. Na wat browsen en verscheidene reviews te hebben gelezen viel mijn oog op de Scythe Mugen 2 pricewatch: Scythe Mugen 2

Opzich natuurlijk niets mis mee, maar toen ik ging meten in mijn kast en dan met name het moederbord (Asus P5Q) kwam ik er al snel achter dat mijn ram met de hoge heatsinks in de weg zit.

http://i220.photobucket.c.../Arach_album/DSC00123.jpg

http://i220.photobucket.c.../Arach_album/DSC00121.jpg

Sorry voor de ietswat vage foto's, maar ik mis nog steeds een digitale camera, dus heb ze even met mijn telefoon genomen ;)
Het gaat hier om de GEIL EvoOne DDR2 1066MHz CAS5 2x2GB.

Het is natuurlijk een beetje van de zotte om nieuw geheugen aan te schaffen alleen voor een nieuwe cpu koeler, dan kan ik beter een koeler uitzoeken die niet in de weg gaat zitten voor mijn geheugenbankjes.

Mijn vraag aan jullie is: aangezien je de fan op de Scythe Mugen 2 op 4 kanten kan monteren, verlies ik dan veel performance (qua koeling) door de mindere airflow?
Zoja, enige andere suggesties voor een 775 socket moederbord waarbij de koeler NIET in de weg gaat zitten voor geheugen met heatsinks erbovenop?

Alvast bedankt!

Bas

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik zou de fans in ieder geval niet naar boven laten blazen, dan gaat de warmte zich daar ophopen. Tenzij je een exhaust fan hebt natuurlijk. Daarnaast zal een ander moederbord dit probleem niet gauw oplossen, de layout is vaak hetzelfde bij moederborden.

Je zou natuurlijk ook kunnen kijken naar een andere koeler die minder breed is, bijvoorbeeld de Thermalright TRUE 120. Koelt net iets beter dan de Mugen 2, maar is ook weer iets duurder. Het voordeel is alleen dat hij een stuk minder breed is en je dus geen problemen met hoog geheugen krijgt.

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 22:16
Ik heb deze cooler zelf ook i.c.m. geheugen met geheugenkoelers. Je kunt ook smallere clips bestellen waardoor je de plattere coolers van Scythe kunt monteren. Op deze manier kon ik ze toch zo monteren dat ik een optimale flow had van voor naar achteren langs het geheugen.

Mijn setup:
Kingston HyperX Dual Channel Kit - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB )
AMD Phenom II X3 720 / 2.8 GHz
Foxconn A7GM-S - Moederbord
Scythe Mugen 2

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:11

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik heb het probleem ook gehad;
voor
na

Signature

• Arachnan
radicalEMT schreef op maandag 30 november 2009 @ 19:49:
Ik heb deze cooler zelf ook i.c.m. geheugen met geheugenkoelers. Je kunt ook smallere clips bestellen waardoor je de plattere coolers van Scythe kunt monteren.
Dat klinkt goed, mag ik vragen waar je deze gehaald hebt?

Ik neem trouwens aan dat de afmetingen van de Scythe Mugen 2 (13 cm x 10 cm x 15.8 cm) inclusief fan is?

• Arachnan
BGB4rn schreef op maandag 30 november 2009 @ 19:52 Ik heb het probleem ook gehad;
Is dat toevallig ook een P5Q mobo?

[ Voor 23% gewijzigd door Arachnan op 30-11-2009 20:13 ]

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:11

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Nee, wel een P45, een DFI LP P45 T2RS + ik heb die koeler trouwens niet meer.

Signature

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Heb een zalman 9700 NT, i.c.m. e8400 en p5q.

mijn processor op 3,6 ghz blijft lekker koel, koeler is ook erg stil als je de fan niet al te hard laat draaien.

Verwijderd

als je echt niet uitkomt met je ruimte, kan je altijd nog de corsair h50 nemen. Heb deze koeler sinds een week, en ben er super gelukkig mee. 28 graden idle. 45 ongeveer met prime. intel i7-860 asus p7p55d mamabord, ocz 2x2gb reaperkit( ook zeer hoog uitgevoerd met warmte verspreider

• underworld202
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
ik heb hier hetzelfde geheugen, met een zalman geen problemen.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/des674.jpg

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
zo ziet het er bij mij ook ongeveer uit ;)
alleen iets beter kabelmanagement :o 8) en nog meer ruimte over tussen de cpu koeler en ram, moet dus zeker weten geen probleem opleveren.

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 22:16
Arachnan schreef op maandag 30 november 2009 @ 19:58:
[...]

Dat klinkt goed, mag ik vragen waar je deze gehaald hebt?

Ik neem trouwens aan dat de afmetingen van de Scythe Mugen 2 (13 cm x 10 cm x 15.8 cm) inclusief fan is?
Sorry voor late antwoord, hier heb ik ze gekocht: http://www.mnm-computers....nfo.php?products_id=14861

Scythe Fan Clips Type B

Eigenlijk zouden ze standaard deze clips moeten verschepen met hun product. Bij deze clips maakt het namelijk niet uit hoe dik de fan is.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
radicalEMT schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 12:54:
[...]

Sorry voor late antwoord, hier heb ik ze gekocht: http://www.mnm-computers....nfo.php?products_id=14861

Scythe Fan Clips Type B

Eigenlijk zouden ze standaard deze clips moeten verschepen met hun product. Bij deze clips maakt het namelijk niet uit hoe dik de fan is.
idd zo staat het zelfs in de handleiding *kuch* van mijn ninja 2.. dat je de meegeleverde klemmen in de gaatjes moet doen die tegen de koeler zitten.. nou niet dus..

ja, daag.

Pagina: 1