Patriot DDR3 LLKA geheugen en Intel platformen

Pagina: 1
Acties:

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-02 20:35
Ik heb vorige week een bestelling geplaatst voor een nieuw systeem op basis van de Asus P7P55D Pro met Patriot geheugen. Men winkel heeft dat geheugen in men bestelling echter gewijzigd en nu heb ik vragen bij de compatibiliteit met de andere onderdelen in men PC.

Ik had dit besteld: 2x2GB PVS34G1600LLK
http://www.patriotmem.com...groupid=107&id=669&type=1

Dat type staat nu niet meer in hun webshop en men bestelling werd gewijzigd naar:
2x2GB PGS34G1600LLKA
http://www.patriotmem.com...groupid=120&id=858&type=1

Geen probleem. Zelfde hoeveelheid, zelfde snelheid en identieke latencies. Zelfs bijkomend voordeel: de PGS serie vraagt maar 1.7v, de PVS serie 1.9v.

MAAR (en dat is ook de reden waarom ik nooit LLKA geheugen heb besteld): LLKA blijkt voor AMD platformen bestemd te zijn... (Zie de 2e link). LLKA is ook niet "XMP Ready".

Mijn vraag dus: gaat dat LLKA geheugen ook gewoon met die lage latencies, aan dat voltage & minstens @ 1333Mhz werken op men Asus P7P55D Pro met een i5 750?

Het geheugen dat ik besteld had stond namelijk in de Qualified Vendor List voor dat moederbord, @1600Mhz, als "PVS34G1600LLK(XMP)". Er staat geen enkele "PGS..." of "...LLKA" in die lijst....

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:30
XMP Ready is niet meer dan extra predefined overclocking profiles, net zoals bijvoorbeeld 'EPP' en 'SLI ready' geheugen, het zijn verbeteringen, maar ze zijn niet essentieel.
Ik zie niet in wat er anders zou zijn voor de i5 tegenover een Phenom II, dus ik denk dat het wel gaat werken aan de snelheid en timings die op de site staan, maar een bewijs kan ik je niet geven.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er is wel degelijk groot verschil tussen de geheugencontrollers op een i5/i7 en een Phenom II. De i5 of i7 kan erg slecht tegen verhoogde voltages en kan daaraan overlijden. Daarom wil je daar niet te ver boven spec (1.5V...) gaan zitten. Omgekeerd kan de Phenom nauwelijks stabiel blijven op stock speeds op 1.5V en moet je bijna structureel boven de 1.6V gaan zitten, zeker als je ook nog sneller wilt klokken danwel strakke timings hanteren.

Ik zou DDR3 dat op 1.9V "hoort" te draaien DDR3 hoort gewoon op 1.5V te draaien, alles daarboven is overvolten en IMHO oneerlijke reclame. Het is niet gek dat je DIMM sneller kan draaien als je er 30% meer spanning op zet... dan ook nooit icm een i5/i7 nemen, maar met een Phenom (II) kan het helemaal geen kwaad.

Oslik blyat! Oslik!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:30
* Malantur zit met zijn gedachten nog vast bij DDR2 en chipsets..
Is dat euvel al niet opgelost met de i5? En daarbij, de max is/was 1,65V, dus met de 1,7V zit je wel een stuk veiliger dan met de 1,9V van de eerste set.
Maar als je echt op veilig wil spelen, koop dan wel een setje dat maar 1,65V -of beter nog: 1,5V- spanning nodig heeft.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je veilig wil spelen blijf je gewoon in-spec, dus PC3-10600 (DDR-1333) geheugen op 1.5V. Alles daarboven is overclocken en/of overvolten. TS geeft aan dat wel te willen doordat hij sneller dan spec geheugen wil, dus dat hij per definitie al wil overclocken. Dat is prima, maar daar heb je simpelweg geen zekerheden bij. Je mag ervan uitgaan dat alles in-spec goed gaat, daarboven is alles wat je mee kan pakken puur geluk. In het geval van deze CPUs is er doorgaans veel headroom, maar dat is geen garantie dat het op één specifieke CPU ook zo is :o

Oslik blyat! Oslik!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-02 20:35
Maar het is dus niet zo dat die serie per definitie niet op P55 moederborden zal werken? Dat is men eerste bekommernis. Malantur stelde me alvast wat gerust.

Ik had 1600Mhz geheugen besteld om idd wat headroom te hebben 'mocht ik gaan overclocken' (wat dan enkel op lucht zal zijn, zonder te overvolten).

Het prijsverschil met 1333Mhz is trouwens minimaal. Bij men lokale pc boeren is dat trouwens ook het enige merk dat aan die lage latencies hun werk kan doen.

1.7v @ 1600Mhz @ 7-7-7-20 moet imo zonder problemen kunnen werken op 1.65v (max i5 spec dus) @ 1333Mhz @ 7-7-7-20, of waarschijnlijk ook @1600Mhz @ CL8/9, dus ik denk/hoop dat hij zelfs met een iets lager voltage nog altijd even goed of zelfs beter presteert dan de meeste andere latjes die standaard al CL9 hebben @ 1333mhz

[ Voor 12% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 01-12-2009 10:30 ]

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 10:26:
[...]

Het prijsverschil met 1333Mhz is trouwens minimaal. Bij men lokale pc boeren is dat trouwens ook het enige merk dat aan die lage latencies hun werk kan doen.

[...]
Dat is ook niet gek want het zijn hoogstwaarschijnlijk gewoon dezelfde chips :o

Een DIMM die DDR3-1333 snelheden op haalt op 1.5V haalt op 1.7V waarschijnlijk makkelijk DDR3-1600. De ene fabrikant kiest ervoor om de in-spec snelheden te vermelden, de andere de overvolted snelheden te vermelden. Maar het is eigenlijk één pot nat.

Echt betere DIMMs kunnen op dezelfde voltage hogere snelheden/strakkere timings halen, maar daar betaal je wel voor.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1