Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SATA schijf boot alleen na handmatige keuze in bootmenu ICH7

Pagina: 1
Acties:

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:18
Hallo,

In de search kwam ik maar een vergelijkbaar geval tegen. Uit 2006 en onbeantwoord.

Ik heb een Intel X/25M ingebouwd en windows 7 daarop geinstalleerd. Dit werkt prima, echter niet het booten. Ik heb mijn oude IDE schijf er nog inzitten met XP er op. In het bios heb ik de boot order zo ingesteld eerst de SATA SSD en dan de IDE HDD. Echter toch wordt altijd de IDE HDD geboot met XP erop.

Als ik echter kies voor F12 / boot menu bij het opstarten, dan kan ik de SATA SSD selecteren en dan boot Windows 7 gewoon. Hoe kan dit vraag ik me af?

Vanuit zowel XP als Windows 7 kan ik beide schijven benaderen.

Als allereerste boot optie staat overigens de CDROM/DVD. Het gekke is dat als ik de Windows 7 DVD in de DVD drive laat zitten, Windows 7 wel boot. Hij vraagt dan eerst "Press a key to boot from cd/dvd". Als je dat niet doet, gaat ie vervolgens netjes Windows 7 booten. De SATA schijft dus.

Oude situatie:

IDE ch0 master: HDD Maxtor = Windows XP
IDE ch0 slave: NEC DVD-RW

Nieuwe situatie:

IDE ch0 master: HDD Maxtor = Windows XP (PATA)
IDE ch0 slave: NEC DVD-RW (PATA)
IDE ch1 master: SSD Intel = Windows 7 (SATA)

Hardware:

Gigabyte G31M-ES2L (ICH7)
2GB Kingston
E5200

Ik heb al geprobeerd een andere SATA connector te nemen voor de SSD, maar dat hielp niet (ch0 was dan de SSD en ch1 waren de maxtor hdd en nec dvd-rw).

edit: ohja, als ik de IDE PATA disable, dan boot hij wel meteen naar de SATA SSD.

Help?

[ Voor 3% gewijzigd door Opperpanter2 op 30-11-2009 19:20 ]

• Opperpanter2
Een echte tweaker weet hier toch wel raad mee?

• Opperpanter2
Ok, na een tijdje nog maar weer s geprobeerd hier verandering in te brengen.

Poging 1: Deactiveren partititie op de oude PATA Mxtor schijf.

Resultaat: Hij blijft proberen te booten van de PATA schijf, maar dit lukt niet omdat de partitie niet actief is. Hij gaat niet meer door naar de SATA schijf, dus de PC boot in zijn geheel niet meer. Allen nog als ik via het boot menu de SATA schijf kies (of DVD/CDROM natuurlijk).

Poging 2: Alle mogelijke SATA/PATA instellingen in het BIOS nog eens doorlopen.

Resultaat: Het werkt. Het blijkt te zijn (bij mijn BIOS iig) dat als de PATA op Channel 0 zit, deze altijd eerst geboot wordt. Ook al stel je de boot volgorde in dat de SATA eerst moet, dan nog blijft hij de PATA booten. Blijkbaar is channel 0 de uber channel.

Het BIOS is nu zo ingesteld dat PATA op Channel 1 zit en de SATA poorten 1 en 3 (uit mijn hoofd) op Channel 0. SATA poorten 0 en 2 zijn per definitie nu disabled (in mijn BIOS althans).

In eerste instantie werd mijn SATA schijf nu niet gevonden, maar nadat ik deze op een andere SATA poort heb geplugged wel!.