UDMA-66-plank zinnig?

Pagina: 1
Acties:

• exabart
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 21:27
Ik twijfel of ik een UDMA-66 mobo zal kopen bij een Maxtor 7200 rpm DiamondMAX+ schijf. Is er prestatieverschil tussen een UDMA-33 en UDMA-66 plank of komt dat pas de komende jaren, als de harde schijven sneller worden?

bvd,

Bart van As

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Het enige snelheidsvoordeel wat je momenteel haalt is van HDcache->controller. In de maximale dataoverdracht maakt het helemaal niks uit. Dit effect merk je dus het meest bij IBM schijven (2 MB cache) en een stuk minder bij andere merken (<1 MB cache)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Verschil tussen UDMA33 en UDMA66 zal je echt niet merken.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb een WD expert en krijg binnenkort een Maxtor DiamondMax 40, beide ATA66 en 2mb cache dus waarom zou je het alleen bij IBM schijffies merken dat ATA66 sneller is?

• morpheus
  • Laatst online: 05-09 09:37
iedereen schijnt te vergeten dat de processorbelasting doormiddel van de UDMA66 controller minder wordt.
In die zin heb je dus al veel voordeel.

Als je meerdere HD's op een UDMA66 bus aansluit heb je ook voordeel van de bredere bandbreedte.

Conclusie: Met 1 HD aan je UDMA66 controller bereik je niet zoveel snelheidswinst

3kwp pvoutput

• Mini-me
  • Niet online
Maar als je dus 2 ATA66 schijfjes aan 1 idekabel hebt hangen gaat datatransfer tussen die twee vele malen sneller met een kleienere belasting voor je processor?

• TB
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

U/DMA 66 is er alleen voor als de Schijf "aan het dak" van de brandbreedte van U/DMA 33 zit. De schijven zijn nu nog niet zo snel, dat je daar erg veel winst uit zal halen, maar in de toekomst?

• Chemist
Morpheus> jij haalt nu even twee dingen door elkaar: dataoverdracht en busmastering. Udma66 heeft geen lagere processor belastig dan udma33 of gebusmasterde PIO modes (Ja PIO modes !!!!!)
Busmastering wil zeggen dat je DMA controller op je mobo de dataoverdracht verzorgt ipv je CPU. Dit bestaat echter al sinds de Pentium 1 borden met de PIIX3 chips. Udma33 en Udma66 gebruiken dit standaard (kunnen het zelfs niet meer via de CPU doen; als je namelijk de DMA controller uitschakeld val je terug naar PIO4, wat weer allerlei andere consequenties heeft; ander verhaal!). Dus in die zin zal het gebruik van udma66 ipv udma33/busmastered PIO4 niet minder processorbelasting geven. Dit heb ik in de praktijk getest mbv een UDMA33 schijf vs PIO4 schijf (met en zonder BM-ing).

Verder heb je GEEN EXTRA profijt van het feit dat je twee UDMA66 schijven aan een kabel hebt hangen, want alle transfer gaat via je DMA controller op je mobo (ook niet van HD1-> HD2).

Mini-me> je hebt gelijk, wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat je het meer merkt als je meer HD-cache hebt. Dus inderdaad ook bij de WD en de maxtor.
Sorry WD en maxtor bezitters !! ;)

Verwijderd

En vergeet niet een andere voordeel van een extra IDE-controller: je kunt weer 4 extra devices aansluiten. Momenteel heb ik ook een HotRod in m'n systeem zitten:
- IBM DPTA372720 (27,2 GB U-DMA/66);
- Quantum Fireball (8,4 GB U-DMA/33);
- WD Caviar (1,2 MB PIO4);
- AOpen DVD speler;
- Delta CD-WR.
'k Heb alle devices als master aan een controller hangen, behalve de writer: die hangt als slave aan de WD (dan kan ik tenminste de DVD-speler en andere HDD's gebruiken tijdens het branden, zonder CD-R's te verpesten).

• Chemist
Da's inderdaad (momenteel) het enige zinnige argument wat ik kan verzinnen om een udma66 kaart te kopen. Is trouwens al zinnig bij meer dan 2 IDE apparaten, want dan hoeft de slave tenminste niet te wachten op de master tot het interupt weer vrij is !! Da's dus altijd soepeler !!

Verwijderd

Was bij mij ook een reden: dan hebben de meeste devices een controller voor zich alleen, behalve dan de WD met de CD-RW, maar die combinatie gebruik ik altijd om CD-images aan te maken c.q. te schrijven.

Verwijderd

Ja, ik heb sinds kort een BE6-II mobo, met IBM 13.5 DJNA 7200 RPM en 2 MB cache. Ik heb helaas geen andere d'rin (UDMA33). Ik neem aan dat mijn HD veel sneller is dan een UDMA33, maar door al dit verhalen word ik wel nieuwsgierig.

Kan iemand misschien proberen om een audio cedeetje te rippen en op beide HD te plaatsen? Dan kijken welke sneller is en hoeveel het verschilt tov elkaar.

Jammer dat ik dat zelf niet kan.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:19
IBM schijfjes zijn lekker over te klokken...Maxtor niet zo.

Kzeg hut maar ff

Verwijderd

Ik heb een Quantum Fireball KX 13.6 GB u66
Als ik hem op UDMA66 draai(met u66 kabel!) haal ik lagere resulten dan op UDMA33.Dit heb ik getest met Sisoft Sandra pro 99!!

ik heb een a-bit BE6

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

TP70: met de nieuwste schijven is dat verschil nog amper aanwezig, hoor :)

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Pagina: 1