Morpheus> jij haalt nu even twee dingen door elkaar: dataoverdracht en busmastering. Udma66 heeft geen lagere processor belastig dan udma33 of gebusmasterde PIO modes (Ja PIO modes !!!!!)
Busmastering wil zeggen dat je DMA controller op je mobo de dataoverdracht verzorgt ipv je CPU. Dit bestaat echter al sinds de Pentium 1 borden met de PIIX3 chips. Udma33 en Udma66 gebruiken dit standaard (kunnen het zelfs niet meer via de CPU doen; als je namelijk de DMA controller uitschakeld val je terug naar PIO4, wat weer allerlei andere consequenties heeft; ander verhaal!). Dus in die zin zal het gebruik van udma66 ipv udma33/busmastered PIO4 niet minder processorbelasting geven. Dit heb ik in de praktijk getest mbv een UDMA33 schijf vs PIO4 schijf (met en zonder BM-ing).
Verder heb je GEEN EXTRA profijt van het feit dat je twee UDMA66 schijven aan een kabel hebt hangen, want alle transfer gaat via je DMA controller op je mobo (ook niet van HD1-> HD2).
Mini-me> je hebt gelijk, wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat je het meer merkt als je meer HD-cache hebt. Dus inderdaad ook bij de WD en de maxtor.
Sorry WD en maxtor bezitters !!