MBP dood, benieuwd naar garantie ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 20:40
Hallo,

Ik heb in oktober 2008 een MBP gekocht bij de MediaMarkt. Een goeie deal (1250) want het was een vroeg 2008 model, en de nieuwe unibodies kwamen toen net uit.
Nu wilde de MBP dit weekend niet meer opstarten. Eerst ging al het lampje van de magsafe lichter branden en deed het aan een kant uberhaupt niet meer. Een keer wilde hij daarna nog opstarten, maar toen gingen de ventilatoren op volle kracht blazen en zei hij dat ik geen batterij had.
De superdrive was al maanden eerder overleden, maar daar had ik niks mee gedaan omdat ik dat ding toch amper gebruik.
Nu heb ik hem gisteren bij de MediaMarkt gebracht en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied, liefst met MediaMarkt + Apple, maar ook met alleen Apple.
Bij Apple zeggen ze sowieso dat het maar 1 jaar garantie is, maar MediaMarkt zegt dat je minstens 2 kan verwachten (is ook gewoon de wet) dus daar ben ik benieuwd naar, maar ook of ze hardware doorgaans repareren, vervangen door een zelfde ouder model of dat ik mazzel kan hebben en een nieuwe unibody krijg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:52

Grin

Ride si sapis.

Ik ben reuze benieuwd naar jou ervaring, laat het me/ons weten!
Bij Apple Premium Resellers (ik heb zelf ervaring met een APR in Groningen) geven ze 1 jaar garantie.
Na dit jaar moet je Apple Care kopen (nooit van mijn leven).
Dat MM 2 jaar geeft is idd niet meer dan normaal, je hebt er gewoon recht op in NL.

Jij hebt m.i. helemaal niks te maken met Apple.
Jij hebt iets gekocht bij de MM, en hebt dus met hun van doen.
Jij wilt gewoon weer een werkend apparaat, hoe de MM dat doet is hun zaak.
Dit zelfde geldt voor APR's, APR's in NL moeten "naar reele levensverwachting van het product" garantie geven (even kort en vrij samengevat).

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt recht op probleemloos functioneren gedurende de normaal te verwachten levensduur van een product (conformiteitseis, artikel 7:17 Burgerlijk wetboek*). De vraag is dan eerst hoe lang een MBP gemiddeld/normaal mee hoort te gaan zonder dat een defect hoeft te worden verwacht. De Belastingdienst gaat tegenwoordig uit van een afschrijving van 5 jaar voor computerapparatuur (mits duurder dan 450 euro). Is dat maatgevend? Dat is de vraag want die 5 jaar wordt in zijn algemeenheid als vrij fors gezien en zegt feitelijk ook niks over een probleemloos functioneren gedurende die 5 jaar.
Vier jaar probleemloos functioneren lijkt echter zonder meer een normale termijn voor een laptop uit het duurdere segment. Concreet betekent dit dat na 1 jaar je MBP nog een dagwaarde heeft van 75% t.o.v. de nieuwwaarde. Dat betekent dat de verkoper (en dus niet de fabrikant) voor 75% aansprakelijk gesteld kan worden voor de reparatiekosten. Let op: er is wel een 'maar', vanaf 6 maanden na aankoop moet je als koper aantonen dat het defect altijd aanwezig is geweest in het product of althans voortvloeit uit een defect dat latent al vanaf het begin aanwezig was. Dat kan nog lastig zijn.

De Mediamarkt heeft e.e.a. ook als zodanig in haar algemene voorwaarden vertaald (www.mediamarkt.nl kijk onderaan aan de homepage, daar kun je klikken op 'algemene voorwaarden'):
13.3 Na de garantieperiode maar tijdens de economische levensduur van een product, moet de klant kunnen aantonen dat een product non-conform is en het product juist is gebruikt.

13.4 Tijdens de economische levensduur van een product is Media Markt - bij een non-conform product - gehouden tot kosteloos herstel. Als herstel niet mogelijk is, dan is Media Markt gehouden tot vervanging.

13.5 Media Markt berekent de kosten van reparaties door aan de klant bij producten waarvan geen sprake is van non-conformiteit. Door onheil van buitenaf en normale slijtage ontstaat geen non-conformiteit.

13.6 Als door een reparatie vanwege non-conformiteit de economische levensduur wordt verlengd, dan kan Media Markt een deel van de reparatiekosten aan de klant in rekening brengen naar rato van de verlenging van de economische levensduur. Ook bij vervanging kan Media Markt kosten in rekening brengen naar rato van de verlengde economische levensduur. Bij vervanging houdt Media Markt zich het recht voor een technisch gelijkwaardig product te leveren.

13.7 Reparaties met een waarde tot aan de prijslimiet - de verwachte maximale kosten voor de betreffende reparatie - worden hersteld. Alle prijslimieten zijn aangegeven op de serviceafdeling van Media Markt.

13.8 De prijslimiet is inclusief onderzoekskosten, maar exclusief vracht- en administratiekosten gemaakt door Media Markt. De klant dient steeds deze onderzoekskosten voorafgaand te voldoen.

13.9 Als bij onderzoek blijkt dat de prijslimiet wordt overschreden, dan wordt de reparatie pas na voorafgaande toestemming van de klant voor de hogere prijs uitgevoerd.

* 7.17 lid 1 BW De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

7.17 lid 2 BW. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:41
Ik vraag me iedere keer weer af waar die "twee jaar" vandaan komt?! Dat is echt zo'n hardnekkig fabeltje, ongelofelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:42:
Ik vraag me iedere keer weer af waar die "twee jaar" vandaan komt?! Dat is echt zo'n hardnekkig fabeltje, ongelofelijk..
Die 2 jaar komt uit de Belgische vertaling van de Europese richtlijn op welke richtlijn ook het Nederlandse consumentenrecht (deels) is gebaseerd. In Nederland is deze richtlijn anders uitgewerkt en geldt (eenvoudig gesteld) de normale levensduur van een product, dat kan 2 jaar zijn (bijvoorbeeld voor een toetsenbord of muis van Trust) maar ook 10 jaar (bijvoorbeeld een wasmachine van Miele). In Belgie is het dus altijd 2 jaar, hier afhankelijk van het product en prijsklasse. In Nederland kan dat onder omstandigheden veel langer zijn dan 2 jaar en soms oplopen tot wel 10 jaar. Anderzijds is het Belgische recht weer eenvoudiger doordat binnen die 2 jaar geen discussie kan ontstaan tussen koper en verkoper over die termijn van 2 jaar. In alle Europese landen geldt wel dat vanaf 6 maanden na de aankoop de bewijslast bij de koper ligt. In de praktijk speelt dit pas na 1 jaar omdat bijna alle elektronische producten een fabrieksgarantie kennen van 1 jaar (die dus los staat van de verplichtingen van de verkoper). De Nederlandse bescherming wordt in zijn algemeen als ruimhartiger gezien dan de Belgische doordat de meeste producten langer worden geacht probleemloos te functioneren dan 2 jaar.

Hier nog wat meer informatie over het Belgische consumentenrecht o.g.v. reparatie e.d. http://www.eccbelgium.be/...s_detail.asp?h=10&nID=356

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Interessante discussie tot nu toe, ik hou jullie op de hoogte van het verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:18

Exirion

Gadgetfetisjist

SyS_ErroR schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:42:
Veel Nederlanders snappen blijkbaar het verschil niet tussen een richtlijn en een keiharde wettelijke regel.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relis
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:47
Early 2008, dan ga ik maar van feb '08 uit, die mbps hadden allemaal een nvidia 8600 kaart erin zitten.
Dit is een defecte kaart en speciaal daar voor is de garantie verlengt naar 2/3 jaar.
Had het zelf ook dat mn grafische kaart mn moederbord roosterde, na veel gewacht en gezeur heb ik een nieuwe moederbord/gfx kaart in gebouwd gekregen.
Je hebt dus sowieso garantie

Edit: ik ga er van uit dat je moederbord toast is, zo klinkt het namelijk eigenlijk wel

[ Voor 10% gewijzigd door Relis op 01-12-2009 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:47

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Relis schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:05:
Early 2008, dan ga ik maar van feb '08 uit, die mbps hadden allemaal een nvidia 8600 kaart erin zitten.
Dit is een defecte kaart en speciaal daar voor is de garantie verlengt naar 2/3 jaar.
Had het zelf ook dat mn grafische kaart mn moederbord roosterde, na veel gewacht en gezeur heb ik een nieuwe moederbord/gfx kaart in gebouwd gekregen.
Je hebt dus sowieso garantie

Edit: ik ga er van uit dat je moederbord toast is, zo klinkt het namelijk eigenlijk wel
Ik dacht ook in die richting. Moet sowieso gewoon een garantiekwestie zijn in dat geval.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
is in ieder geval die grafische kaart ja, als dan de garantie verlengd is dan gaat neem ik aan die riedel van economische levensduur en dus evt. deel zelf betalen ook niet op, dan valt het gewoon puur onder 100% vergoeding?
Zou mooi zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
ik heb nog eens zitten google'n, maar de grafische kaart problemen die ik tegenkom gaan over niet werkende graphics output, niet over compleet niet werkende laptops.
Afwachten dus maar nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Exirion schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:20:
[...]

Veel Nederlanders snappen blijkbaar het verschil niet tussen een richtlijn en een keiharde wettelijke regel.
Een Europese richtlijn moet door de lidstaten omgezet worden in een (nationale) wet die tenminste hetzelfde doet. Wat dat betreft is er dus niet zoveel verschil tussen een richtlijn en een nationale wet. De precieze details kunnen wel per land verschillen, maar je mag er dus wel degelijk vanuitgaan dat wat in de Europese richtlijn staat, ook minstens geldt in Nederland.

In dit geval is de regeling in Nederland ruimer (=beter voor de consument) dan de Europese richtlijn, omdat wordt uitgegaan van de verwachtte levensduur van een product. Hier komt wel een deel van de onduidelijkheid vandaan, aangezien de harde termijn van 2 jaar daarom niet in de wet genoemd wordt. Het is in Nederland dus minstens twee jaar en soms langer. De eerste 6 maanden geldt bovendien de aanname dat een defect de schuld is van de leverancier, tenzij die het tegendeel kan aantonen. Na de eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de klant.

Fabrieksgarantie kan uitsluitend aanvullend zijn op de wettelijk verplichte garantie. De duur van de aanvullende garantie kan wel heel anders zijn, aangezien niets de leverancier verplicht deze aanvullende garantie te geven. Als er dus een jaar fabrieksgarantie op een product zit, geldt het tweede jaar en de rest van de verwachtte levensduur evengoed nog de wettelijke garantie.

[ Voor 13% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-12-2009 14:56 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:38:
Let op: er is wel een 'maar', vanaf 6 maanden na aankoop moet je als koper aantonen dat het defect altijd aanwezig is geweest in het product of althans voortvloeit uit een defect dat latent al vanaf het begin aanwezig was. Dat kan nog lastig zijn.
Dat valt alleszins mee, want de aard van bijna alle klachten over de goede werking van een Apple-product brengt met zich mee dat de koper als bewijsvoering alleen maar kàn stellen dat hij het product op normale wijze heeft gebruikt en dat toen gebleken is dat het product een gebrek vertoont, en daarmee heeft de koper dan voldoende bewijs geleverd. Er geldt hier niet een bijzondere bewijslast, en al helemaal niet in geval van consumentenkoop.

Als een verkoper dan desondanks blijft weigeren mee te werken, helpt een conceptdagvaarding meestal wel en die hoeft niet veel te kosten (maar vervelend blijft het wel natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lounge Deluxe schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:51:
[...]

Dat valt alleszins mee, want de aard van bijna alle klachten over de goede werking van een Apple-product brengt met zich mee dat de koper als bewijsvoering alleen maar kàn stellen dat hij het product op normale wijze heeft gebruikt en dat toen gebleken is dat het product een gebrek vertoont, en daarmee heeft de koper dan voldoende bewijs geleverd. Er geldt hier niet een bijzondere bewijslast, en al helemaal niet in geval van consumentenkoop.

Als een verkoper dan desondanks blijft weigeren mee te werken, helpt een conceptdagvaarding meestal wel en die hoeft niet veel te kosten (maar vervelend blijft het wel natuurlijk).
Klopt. Meestal zit het probleem bij de verkoper die domweg niet accepteert dat de koper gelijk heeft en zegt dat de koper er wel verkeerd mee zal zijn omgesprongen. Oplossing is dan zoals je zegt een conceptdagvaarding (als bijlage bij een aangetekende ingebrekestelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Even een korte update hoe het afgelopen is.
De superdrive die ook kapot was is gerepareerd, zonder dat MediaMarkt kosten in rekening bracht. Wel een tip: haal nooit je apparatuur op bij de servicebalie in de kerstvakantie, heb een uur moeten wachten..
Verder geen werkzaamheden verricht, en toen laadde de batterij bij thuiskomst niet op, wat me op het idee bracht dat de voeding wel gewoon stuk zal zijn. Getest bij de A-Mac, nieuwe gekocht, en alles is weer in orde gelukkig.
Pagina: 1