Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-04 10:00
Hoi tweakers,

ik dacht dat alleen diesels moesten voorgloeien, maar ook mijn gamebak lijkt er last van te hebben.

Na iedere koude start (letterlijk koud, na een uur of wat uit te zijn geweest) loopt hij *gegarandeerd* vast.
Na één reboot blijft hij *gegarandeerd* de rest van de tijd prima werken.
De POST maakt hij altijd af, het probleem doet zich daarna voor. Hij loopt vast binnen de eerste 5 minuten na het aanzetten, maar meestal al in de eerste minuut na aanzetten. Het eerste symptoom is dat het beeld niet meer verversd wordt, als er geluid of internet radio speelt, gaat dat nog even door totdat het buffertje leeggespeeld is. De ledjes op mijn ram blijven knipperen, wat toch enige hersenactiviteit suggereert; bij een harde freeze stoppen die er nl. ook mee.

Het systeem draait al sinds oktober 2006, en ik herinner me dat ik vanaf het begin al vond dat er best veel vastlopers waren, maar ik kreeg m'n vinger er toen niet achter. Daarbij, troubleshooten NADAT het gebeurd is heeft geen zin want na de koude freeze werkt alles gewoon prima.
De pest is dat ik er nu zo aan gewend ben, dat ik niet meer weet hoe het is ontstaan of wanneer ik voor het eerst besefte dat het structureel mis ging bij koude start. Door natuurlijk verloop (upgrades) zijn er al een hoop hardwarecombinaties getest (zie onder), maar het probleem blijft.

Omdat er een laffe oplossing voorhanden is (kak! reset! koffie! gamen!) heb ik het eigenlijk nooit tot de bodem uitgezocht. Ik ben echter steeds nieuwsgieriger naar de echte oorzaak, dus ik ben benieuwd of jullie een idee hebben.

specs:
P5n32-SLI SE bios 204
E6600 @ 3GHz + Zalman 9700 / 1.3375V
4Gb DDR2 Corsair Twinx 6400 @ 666 MHz 44413 / 1.95V
TruPower 700Watt
MSI 7900GTX OC @ stock
Creative X-Fi XtremeMusic
samsung elcheapo dvdrw
Intel X25M
Raptor
WD 120Gb
CoolerMaster 690 met een grote fanclub.
getest met Win XP 32 / Win7 64 ultimate.

geteste hardwarecombinaties:
Ook zonder overclock doet het probleem zich voor. De weinig ambitieuze overclock is er pas sinds deze zomer, toen had ik net effe wat meer oempf nodig en ik heb het zo laten staan.

ik heb ooit 2Gb ram bijgekocht, elk stripje afzonderlijk getest en alle combinaties getest (kost een paar dagen om zoveel koude starts te doen, maar het is gebeurd), maar in alle gevallen bleef de 1e koude start nog steeds hangen.

Dit is de derde videokaart die hier in zit, ik weet niet eens meer wat er hiervoor in heeft gezeten. Had geen invloed op het probleem in ieder geval.

ik ben begonnen met 1 raptor, maar ook de andere drives hebben solo of in combinatie met elkaar dienst gedaan. Maakt allemaal geen snars uit.

Bij het overclocken heb ik spanningen gemeten, ram 1.95V en CPU 1.3375V. In het Asus bios staat 1.95V en 1.875V maar dat is m.i. gebruikelijk voor Asus. 3V, 5V en 12V zitten keurig op de bedoelde waardes.

wat is er aan de hand?

stelling 1:
De voeding moet opwarmen voordat hij lekker kan leveren.

Bestaat dat??? Kan ik het bootproces enkele seconden vertragen zodat de PSU even kan kachelen? vertragen is niet mijn sterkste punt ;)

stelling 2:
de GPU veroorzaakt een storing waarna de rest van het systeem plat gaat. Deze stelling strookt mooi met de symptomen: beeld ververst niet -> rest hangt.
het klinkt onwaarschijnlijk, maar zou de GPU te koud zijn? wie wil hem van me kopen ;)

stelling 3?
. . . ?

ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukosje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 18:40
Heb hetzelfde en het gebeurt alleen als ik mijn setje overclock ;)

Niks aan de hand verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
het gebeurt helaas ook met stock clocks al drie jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukosje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 18:40
dan weet ik het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Heb hetzelfde probleem gehad toen ik de latencies van mijn geheugen verlaagde.
Sinds ik het voltage iets heb verhoogd gebeurt het niet meer.

Sommige DIMMetjes hebben op Stock-speeds al een hoger voltage nodig dan normaal. Als dit niet goed in de SPD staat, of je BIOS staat niet op auto, krijgen ze te weinig, en kan het ook voorkomen.
Controleer eens hoeveel volt je geheugen krijgt, en wat ze volgens de specs nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Staat er ook niets in je Event Viewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-06 21:23
Staat er wat bijzonders in event viewer als de pc vastloopt?

Edit: net te laat :P

[ Voor 17% gewijzigd door Bazvv op 30-11-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 13:58
De voeding geeft een "voltage okay" signaal af, waar het systeem pas mag gaan booten. Ik heb soortgelijke problemen gehad die opgelost werden door een andere voeding te nemen. Mocht je de kans hebben een andere voeding te testen, zou ik het zeker proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 11:29

bartaa

Battlefield

effe je bios updaten, versie 0204 is nog het orignele bios.
Inmiddels heb je al bios 0901
http://support.asus.com

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
Controleer eens hoeveel volt je geheugen krijgt, en wat ze volgens de specs nodig hebben.
spec:
Tested Settings for this Module: Speed: 800MHz Latency: 4-4-4-12-2T Voltage: 2.1

IRL:
1.9

ah. oeps. als ik vanavond thuis ben ga ik even mijn ram roosteren.

edit:
hmmm het is wel appels met peren vergelijken: ik draai op 666 met 1.9V ipv 800 met 2.1, dat maakt het een stuk minder raar dat het überhaupt draait. Hoe dan ook, zo te zien kunnen de rammetjes met 2.1 overweg, dus ik zal ze eens een spannend verhaaltje vertellen vanavond.

[ Voor 33% gewijzigd door increddibelly op 30-11-2009 14:01 . Reden: slechte grap over voltages togevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-03-2024

JvW

On my way home...

Die geheugen-setting zou wel eens verschil kunnen maken.

Zelf heb ik in een donkergrijs verleden (we spreken tijdperk 486) een soortgelijk probleem gehad. Mijn computer startte koud echter in het geheel niet op. Dit lag toen aan de HDD die te koud was. Ok, mijn zolderkamer was dan ook wel erg koud (perfecte ruimte voor een overclocker van vandaag)... Als ik er even de fohn overheen liet blazen startte alles als een zonnetje.

En ja, ik weet nu dat het gebruik van een fohn niet echt raadzaam is in een computer, maar ik heb er nog jaren lol van gehad. (Moeders wat minder want die kon om de haverklap op zolder haar fohn komen zoeken)
:)

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-02-2023
Ik heb dit probleem ook gehad bij een vorige pc. Ik heb het nooit echt op kunnen lossen, maar het leek er idd op alsof hij moest "voorgloeien". Koud liep hij ook altijd gegarandeerd vast net als bij jou. Mijn verklaring is dat een of meerdere onderdelen niet stabiel functioneren als ze te koud zijn. Dit zou theoretisch ook best kunnen aangezien de werking van alle elektrische componenten word beïnvloed door temperatuur.

End of Transmission

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:20

D4NG3R

kiwi

MediJack schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:36:
Die geheugen-setting zou wel eens verschil kunnen maken.

Zelf heb ik in een donkergrijs verleden (we spreken tijdperk 486) een soortgelijk probleem gehad. Mijn computer startte koud echter in het geheel niet op. Dit lag toen aan de HDD die te koud was. Ok, mijn zolderkamer was dan ook wel erg koud (perfecte ruimte voor een overclocker van vandaag)... Als ik er even de fohn overheen liet blazen startte alles als een zonnetje.

En ja, ik weet nu dat het gebruik van een fohn niet echt raadzaam is in een computer, maar ik heb er nog jaren lol van gehad. (Moeders wat minder want die kon om de haverklap op zolder haar fohn komen zoeken)
Electronica werkt beter des te lager de temperatuur :) Dus dat lijkt mij heel sterk.. wss was je HDD gewoon dood! (ondanks dattie wonderlijk genoeg na een fohnbeurt opstarte)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSlayer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11-2020

GSlayer

PSN ID: Sc0rpi0n-4707

D4NG3R NL schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:39:
[...]

Electronica werkt beter des te lager de temperatuur :) Dus dat lijkt mij heel sterk.. wss was je HDD gewoon dood! (ondanks dattie wonderlijk genoeg na een fohnbeurt opstarte)
M'n Acer Ferrari 3200 denkt daar anders over, bij opstarten (koud) standaard freeze / BSOD (Machine_Check_Exeption).

Was fabrieksfout, veel meer mensen hadden er last van.
Als ik mn CPU maar genoeg stress (lees: Warmer zie te krijgen) blijft ie goed doorwerken.

PSN ID: Sc0rpi0n-4707

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-02-2023
D4NG3R NL schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:39:
[...]

Componenten geleiden beter bij een lage temperatuur en kunnen zo voor hogere spanningen en stromen zorgen, waardoor andere onderdelen slecht zouden kunnen functioneren of beschadigd kunnen raken...

End of Transmission

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:20

D4NG3R

kiwi

Chesta schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:02:
[...]

Componenten geleiden beter bij een lage temperatuur en kunnen zo voor hogere spanningen en stromen zorgen, waardoor andere onderdelen slecht zouden kunnen functioneren of beschadigd kunnen raken...
Hmm, zo had ik er nog niet over nagedacht :) bedankt!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArnieNFW schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:22:
De voeding geeft een "voltage okay" signaal af,
Klopt, maar als die dat niet doet terwijl het mobo hem 'verwacht' start de PC simpel weg niet. Vastlopers mogen hier iig niet mee te maken hebben.

Waar ik aan denk is het voltage van de Northbridge verhogen. :Y

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
Northbridge - interessant, ben ik altijd voorzichtig mee geweest.
volgens mij kan ik kiezen uit 1.4V, 1.5V en 1.6V, hij zal nu op 1.4 staan. Met een beetje googlen lijkt het erop dat de meeste borden die 1.4 keuze niet eens aanbieden en dat 1.5V toch meer gebruikelijk is voor een NForce4 Northbridge. Ook maar eens proberen dan! toffe tip.

dit artikel gevonden, 1.4 is toch default. Maar ja, ik ga met 1.5 proberen de 400 te halen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door increddibelly op 30-11-2009 15:44 . Reden: artikel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
meh, 1.5V op de northbridge zet geen zoden aan de dijk. Nog altijd een freeze.

vanavond 2.1V @ ram proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos101
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-06 11:49
Ik heb dit probleem ook gehad, en heb het (per toeval) gerepareerd door ieder geheugenlatje apart te testen in memtest86+. Waarschijnlijk heeft dit of iets gereset of er zat stof in en dat waaide toevallig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
1.5V op de Northbridge en / of 2.1V op Ram maakt geen verschil.
ach, ik reset hem wel weer gewoon een keer. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 22:32

Roytoch

Nietes

Hangt hij aan zon stroomblok met klikkertje, of niet? Ik heb er niks over gelezen in ieder geval in je OP en reacties.

Welles

Pagina: 1