Nieuw systeem freezet, soms al bij boot

Pagina: 1
Acties:

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-01 18:46
Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een nieuw systeem gekocht met de volgende specs:
1 AMD Phenom II X4 955 3.2GHz 8MB AM3 Black Box
1 Antec Midi Tower Sonata III Life Style ATX 500W (zwart)
1 Asus M4A785TD-V Evo AMD 785G, SATA2 RAID, GLAN
1 Club3D Videokaart PCI-e Radeon HD4870 1GB DDR5 2xDVI/HDCP
1 OCZ 2x2GB DDR3 SDRAM PC12800 CL8.0 Gold AMD (inmiddels vervangen door Kingston ValueRam 4GB(2x2) DDR3 1333MHz )
1 Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103UJ

Na het in elkaar zetten van het systeem had ik al direct de eerste problemen, vastlopers bij windows 7 installatie. Nadat het mij uiteindelijk toch gelukt is om windows te installeren, kreeg ik BSOD's en had ik het probleem gevonden door het draaien van een memtest: Het geheugen was dood.

Ik had toen nieuw geheugen gekocht, nog extra gecheckt of deze compatible was met mijn moederbord en geen vuiltje aan de lucht nadat ik de kapotte vervangen had. Totdat op een dag terwijl ik aan het gamen was mijn beelde froze. Ik zag zeg maar alleen nog vage beeldlijnen. Nadat ik een reboot gedaan had, hoopte ik dat het bij 1 keer bleef. Maar er volgden meer van deze crashes en reboots. Ik had het vermoeden dat het aan mijn videokaart lag, dus ik had die eruit getrokken en mijn onboard video in gebruik genomen om te checken of dit het was. Ik kreeg nog steeds dezelfde screen freezes en reboots. De freezes zijn wel vrij random, soms gebeurt het ook al in windows, maar als ik game dan krijg ik ze gegarandeerd na een tijdje. Soms is dit 5 minuten, soms 2 uur.

Ook weer memtest gedraaid om te kijken of het weer mijn geheugen was, maar die heeft geen errors aangegeven.

Ook temperaturen onder full load zijn prima. rond de 40-45 graden. BIOS reset en update heb ik gedaan naar de nieuwste versie, maar ook dit hielp niet. Soms wil hij na zo'n crash ook niet meer booten, het piepje die bij de boot moet komen komt dan ook gewoon niet. Ik zie wel het lampje van de dvd speler een paar keer knipperen zoals altijd. Hopelijk heeft iemand een oplossing voor mijn problemen!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Heb je de troubleshooter al doorgenomen? Daar zou ik mee beginnen. Heb je al kans gezien om de voeding te testen?

Desktop | Server | Laptop

• mpra
Ik heb de troubleshooter doorgenomen en ik dacht zelf ook dat het wel aan mijn voeding zou kunnen liggen, maar ik heb zo 1,2,3 niet echt een backup voeding bij de hand om het te testen. Maar jij denkt dus ook dat het aan mijn voeding ligt? Het kan namelijk eigenlijk zowat allleen óf aan mijn processor óf aan mijn mobo of aan mijn voeding moeten liggen... Maar ik heb geen van 3en als backup om te kunnen testen.

• Rupie
Mijn eerste ingeving is dat het inderdaad of de voeding of het mobo zou moeten zijn. Aan de andere kant zou dat vreemd zijn omdat hij het zo nu en dan wel gewoon doet en bij een defecte voeding zou ik eerder verwachten dat het schem op zwart zou gaan. Maar goed, de voeding is het eenvoudigst te testen vaak. Je hebt ook zo kaal mogelijk opgestart en dergelijke? Een run van memtest zonder fouten zegt nog niet zo heel veel volgens mij ;)

Je hebt trouwens geen meldingen in de windows logs staan ofzo?

• mpra
Ik heb geprobeerd om zo kaal mogelijk op te starten, maar ik kan niet echt zonder mijn harde schijf een game opstarten en over het algemeen begint het dan pas fout te gaan. Soms gaat het scherm ook op zwart, soms reboot ie en soms krijg ik dus die vage strepen op me scherm. Lijkt me dus dat het beeld vastkomt te zitten voordat ie op zwart kan gaan soms.

Volgens mij logt windows ook niet echt mijn crashes, voornamelijk omdat gewoon het hele systeem freezet. En als ie daarna niet eens voorbij POST komt, dan kan windows het sowieso niet loggen.

• Rupie
Misschien is het dan nog wel een idee om de hdd te checken met een tooltje van de fabrikant?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
BIOS-upgrade al geprobeerd ?
Al eens geprobeerd het geheugeninstellingen handmatig in te stellen in het BIOS ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• mpra
Bios update al geprobeerd zoals ik in OP heb vermeld en geheugeninstellingen ook al geprobeerd handmatig in te stellen. Harde schijf zou ik idd misschien nog wel kunnen proberen te testen. Ik zal het vanavond eens proberen.
Pagina: 1