Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 09:29
Ik ben bezig een publicatie te layouten en loop tegen een frustrerend verschijnsel aan.

Als ik een tekstkader met de muis of cursortoetsen verplaats, beweegt het kader zelf precies waar ik het hebben wil. De tekst verschuift echter met sprongen mee, waardoor de tekst "blijft hangen", vervolgens verdwijnt (en er een rood plustekentje in de rechtsonderhoek verschijnt) en daarna weer tevoorschijn komt terwijl ik het kader verplaats. Het lijkt wel alsof het zich aan een onzinnige regelindeling van de pagina houdt. Zeer onpraktisch als je tekst heel precies wilt plaatsen!

Ik kan me niet herinneren dit eerder te hebben gezien en het lijkt me niet dat dit zo hoort. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Zit er geen ander (niet direct) element in de weg waarop tekst wrap op zit?

[ Voor 11% gewijzigd door Savantas op 30-11-2009 12:44 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
Nee, het gebeurt ook op een verder geheel lege pagina. Het is trouwens met elk tekstkader het geval.

[ Voor 29% gewijzigd door Randfiguur op 30-11-2009 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Kijk even of de functie 'snap to document grid' aan staat. Je document grid zijn een set horizontale lijntjes, normaliter onzichtbaar. Je tekstkader kan er op uitlijnen.

Je kunt het vinden onder Edit -> Preferences -> Grids. Daar staan de afstanden ingesteld.
Als iemand nog goede tips heeft over het fijn afstellen van die lijnen, be my guest, ik snap het nut wel, maar het gebruik niet...

En het uitzetten per tekstkader.. ik denk dat je dan even het windowtje 'View -> Object Styles' moet vinden, en dan bij de [ Basic Text Frame] in de Properties moet kijken..
...of, andere optie, bij View -> Grids & Guides -> Snap to Document Grid uitzetten.

Lijkt me ook wel een easy one om per ongeluk te hebben aangezet, want zo te zien is de sneltoets Ctrl-Shift aanhalingsteken...

[ Voor 12% gewijzigd door Dark Blue op 01-12-2009 19:43 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
Dank je, Dark Blue. Jouw bericht zette me op het spoor van de objectstijl "Basistekstkader". Ik maakte voor voor de tekstkaders waarbij het nodig was een nieuwe objectstijl waarbij "Aangepast basislijnraster (voor jou: base grid) gebruiken" aangevinkt is. Dit werkte. Weg verspringende tekst, weg frustratie!

[heel wat geraaskal gedelete]

Alleen is dat een soort truc en kan het simpeler door in het venster "Alinea" op het knopje "Niet uitlijnen op basislijnraster" te klikken. Het is blijkbaar wel heel lastig om het basisraster en regelafstand te matchen als je wél wil uitlijnen. Bij een te grote regelafstand skipt tekst een basislijn.

Heb nog erg veel te leren, merk ik.

[ Voor 122% gewijzigd door Randfiguur op 02-12-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:59

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Randfiguur schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:11:
.....

Alleen is dat een soort truc en kan het simpeler door in het venster "Alinea" op het knopje "Niet uitlijnen op basislijnraster" te klikken. Het is blijkbaar wel heel lastig om het basisraster en regelafstand te matchen als je wél wil uitlijnen. Bij een te grote regelafstand skipt tekst een basislijn.

....
Dat is inderdaad de manier om je tekst los te halen van basislijnen, je kan op deze manier zelfs enkele regels binnen een tekstkader loshalen van basislijnen, de "niet- of wel uitlijnen" functie wordt toegepast per alinea, ofwel per tekstgedeelte dat gescheiden is door een harde return (enter) zachte returns (shift-enter) worden niet gezien als alinea einde en hiermee kan je dan ook toch regeleindes binnen 1 alinea creëren. Let wel op, bij "uitvullen" worden deze ook mee uitgevuld, wat in rare resultaten kan eindigen!

Je kan overigens je basislijnen ook weer laten geven door: weergave • rasters en hulplijnen • basislijnraster weergeven.

Daarnaast kan je ze ook nog eens op de voorgrond weergeven door (MAC): Indesign • voorkeuren • rasters • rasters op achtergrond uit te vinken.

Basislijnrasters zijn in het begin een crime, maar geloof me, na enige tijd kan je niet meer zonder, net als alinea- en objectstijlen.

Het is uiteindelijk een kwestie van een basis alineastijl loslaten op grote vlakken tekst en enkel de kopjes etc. van een nieuwe stijl voorzien.

Wat betreft het matchen van de regelafstand: Gewoon de regelafstand van je basis alineastijl gelijk zetten aan je basislijnraster. Daarnaast alineastijlen voor grotere koppen etc. of loshalen van basislijnen, of de regelafstand op 2x basislijnraster instellen)

Verdiep je daarnaast ook eens in:
• layout • marges en kolomen
• object • opties tekstkader (ctrl of  - B )
• stramienpagina's
• tekstkaders koppelen

Stay on the learning curve zou ik zeggen!

[ Voor 19% gewijzigd door floriske.nl op 04-12-2009 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
Ja, ik word me er steeds meer van bewust dat ik me op een learning curve bevind!

Als je zoals ik niet-systematisch (lees: spelenderwijs, "al doende leert men") een programma onder de knie probeert je krijgen, dan is je kennis erg gefragmenteerd. Gelukkig is InDesign goed doordacht. Het helpt ook dat ik de NLse versie heb, want veel Engelse layout-termen zeggen me weinig.

Anyway, ik ga maar eens aan de slag met alineastijlen. Klinkt essentieel. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:59

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Exact de manier waarop ik de Adobe pakketten onder de knie heb gekregen (en ook voor mij is er nog héél veel te leren)!

Simpelweg op alles klikken dat je tegenkomt en kijken wat het doet helpt vaak ook ;) en daarnaast, zoals je doet, vragen stellen als je ergens echt niet uit komt d:)b
Pagina: 1