Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn werkgever bied mij een auto van de zaak aan. Ik ben blij met de regeling, maar vind de boeteregeling aan de te hoge kant. Het leasebuget is 890 Euro (incl. brandstof).
Wie kan mij aangeven wat een normale boeteregeling is, want de door mijn werkgever aangeboden regeling lijkt mij aan de te hoge kant?

--------------------------------------------------------------------------------
De boeteregeling:
Voortijdig vertrek op initiatief van de werknemer.
Bij voortijdig vertrek, op initiatief van de werknemer, zal XXXXX aan deze werknemer het door de leasemaatschappij opgelegde afkoopbedrag in rekening brengen.
Dit bedrag wordt als volgt berekend:

Te betalen termijnen : Verstreken looptijd maanden :

18 ------------------------------------6
13 ------------------------------------12
9 --------------------------------------18
7 --------------------------------------24
5 --------------------------------------30
4 --------------------------------------36
3 --------------------------------------42
* ---------------------------------------48

* Helft van de resterende termijnen.
Voor de calculatie wordt het leasebedrag exclusief brandstof gebruikt.

Werknemer wordt als alternatief in de gelegenheid gesteld het leasecontract over te laten nemen door de nieuwe werkgever (onder voorbehoud credit check door Direct Lease). In dit geval worden de kosten voor het overschrijven van het contract (2009: €250,-) in rekening van werknemer gebracht.
.
Het kenteken staat op naam van de leasemaatschappij.
--------------------------------------------------------------------------------
Het netto bedrag van mijn gewenste auto is 726 Euro.
Dit komt neer bij vertrek in het eerste halfjaar op 18 * 726 = 13068 Euro en zelfs na twee jaar 7 * 726 = 5082 Euro.

De auto heeft een leasetermijn van 39 maanden.
Hmmm, in de laatste maand van mijn leasecontract heb ik dus een boeteregeling van 3 maanden. 8)7

Voorbeelden en hulp wordt gewaardeerd. :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Probeer het nou eens normaal leesbaar te maken, ipv eenvoudig copy&paste.....

Op deze manier heb ik er in ieder geval geen zin in om uit te vogelen wat er nou allemaal staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:48

Paladin

Play Ball!

bij mijn huidige werk gever is er geloof ik niet echt een boete clausule, of ik moet hem is even na gaan kijken dat kan ook. Toen ik nog bij Logica werkte hadden we daar de volgende boete regeling.

Eerste jaar helft van de catalogus waarde van de auto
Tweede jaar 6x maand termijn
Derde jaar 4x maand termijn
Vierde jaar 2 maand termijn

de maand termijnen zijn dus de kosten van het leasebedrag - de ingecalculeerde brandstof kosten.
Als ik zou naar jou kijk lijkt die regeling wel redelijk op elkaar.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:12:
Mijn werkgever bied mij een auto van de zaak aan. Ik ben blij met de regeling, maar vind de boeteregeling aan de te hoge kant. Het leasebuget is 890 Euro (incl. brandstof).
Wie kan mij aangeven wat een normale boeteregeling is, want de door mijn werkgever aangeboden regeling lijkt mij aan de te hoge kant?

De boeteregeling:
Voortijdig vertrek op initiatief van de werknemer.
Bij voortijdig vertrek, op initiatief van de werknemer, zal XXXXX aan deze werknemer het door de leasemaatschappij opgelegde afkoopbedrag in rekening brengen.
Dit bedrag wordt als volgt berekend:

Looptijd Na te betalen termijnen
t[center]/m 48 maanden 18 13 9 7 5 4 3 *
t/m 60 maanden 22 17 13 10 8 7 6 4 3 *
Verstreken looptijd in maanden
t/m 6 12 18 24 30 36 42 48 54 60

* Helft van de resterende termijnen.
Voor de calculatie wordt het leasebedrag exclusief brandstof gebruikt.

Werknemer wordt als alternatief in de gelegenheid gesteld het leasecontract over te laten nemen door de nieuwe werkgever (onder voorbehoud credit check door Direct Lease). In dit geval worden de kosten voor het overschrijven van het contract (2009: €250,-) in rekening van werknemer gebracht.
.
Het kenteken staat op naam van de leasemaatschappij.
Het netto bedrag van mijn gewenste auto is 726 Euro.
Dit komt neer bij vertrek in het eerste halfjaar op 18 * 726 = 13068 Euro en zelfs na twee jaar 7 * 726 = 5082 Euro.

De auto heeft een leasetermijn van 39 maanden.
Hmmm, in de laatste maand van mijn leasecontract heb ik dus een boeteregeling van 3 maanden. 8)7

Voorbeelden en hulp wordt gewaardeerd. :*)
Wat ik er van begrijp (lastig te lezen door opbouw):
je betaalt een x aantal maanden leasebedrag ex brandstof bij vertrek. Het aantal maanden is afhankelijk van de reeds verlopen termijn.
Dit is volstrekt belachelijk imo! De auto wordt jou ter beschikking gesteld als een hulpmiddel om je werk goed (beter) uit te voeren. mocht jij onverhoopt vertrekken, dan kan je werkgever dit hulpmiddel evengoed inzetten voor een andere werknemer. Effectief zadelen ze jou op met het leasecontract alsof je het zelf als ondernemer hebt gesloten. Ze hebben gewoon hun ondernemersrisico te nemen imo en niet op jou af te wimpelen. Ik zou hier nooit mee akkoord gaan. Dan maar een km-vergoeding.

Voorbeeld van hoe mijn boeteclausule er uit ziet:
Ik heb een leasebedrag van x (incl brandstof), alles wat ik hier in het uitzoeken van mijn auto overheen ga, is een eigen bijdrage. Deze eigen bijdrage betaal ik 48 maanden lang. Ongeacht of ik vertrek. Dus bij vertrek na 12 maanden, 36 maanden e.b. betalen. etc.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 20:21
Vind deze boeteclausule erg hoog. Toen ik nog bij IBM werkte vond ik de clausule al hoog (1e jaar 10% van de nieuwwaarde vd auto, 2e jaar 7,5% etc). Kwam bij mij neer op een afkoopsom van 4000,- (gelukkig nam mijn volgende werkgever de leaseauto gewoon over). Maar de bedragen die jij noemt zijn helemaal absurd hoog.

Het lijkt erop dat jouw werkgever de boeteclausule van de leasemij 1-op-1 doorsluist naar jou (de meeste leasemij-en hanteren een boeteclausule van 1/3 x resterende looptijd als je de auto vroegtijdig kwijt wilt). Echter kan jouw werkgever de auto evt opnieuw inzetten (granted, niet altijd natuurlijk dus dat hij een deel van het risico naar jou schuift vind ik redelijk, maar nu lijkt het erop dat hij 100% van het risico afschuift).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Stuk beter leesbaar ;)

Ik vind de boete ook erg hoog. Bij het bedrijf waar ik werk heb je helemaal geen boete als je niet over je normbedrag heen gaat. Mocht je er wel overheen gaan, dan moet je voor de rest van de looptijd het extra bedrag zelf betalen... (zoals anderen hier ook al aangeven)

En verder vind ik het erg vreemd dat je een looptijd van 39 maanden hebt, maar dat de boete op basis van 48 maanden wordt berekend. Waarom is het trouwens 39 maanden? Staat die auto al bij je werkgever, en probeert hij op die manier een auto van een ex-werknemer jou aan te smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zou het gewoon niet accepteren.. In elk geval niet het eerste jaar. En daarna goed afwegen of ik wel zo lang bij dat bedrijf zou willen blijven.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik had destijds dezelfde regeling als RagaBaSH. In feite betaal je dan alleen het bedrag wat je door je eigen keuze boven het lease-budget zit voor de resterende periode. Dat is ook je eigen keuze, dus IMHO redelijk. Maar zoals RagaBaSH al zegt zadelen ze je nu gewoon op met het risico van het lease-contract.

Op die manier zit je dus eigenlijk ook vast aan je werkgever voor de termijn van het lease-contract, en daar zou ik persoonlijk nooit mee akkoord gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het leasecontract is voor een hybride in combinatie met 45.000 km per jaar, vandaar de maximale duur van het contract van 39 maanden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je het zo beziet met dergelijke bedragen, dan beperkt een leaseauto je flexibiliteit in het kiezen van werk eigenlijk best wel. De TS realiseert zich dat voor het tekenen, maar hoeveel zouden er niet gewoon tekenen?

Je kunt natuurlijk altijd proberen te onderhandelen, maar iets zegt me dat die bedragen vaststaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het is voor mij de reden geweest om bij mijn vorige werkgever geen lease-auto te nemen. Punt. Ik vind het getuigen van slecht werkgeverschap om met zo'n clausule te werken.

Als je in je eerste jaar weggaat, betaal je € 13.000, de werkgever steekt die in z'n zak, en geeft de auto aan de volgende werknemer. Jah, daaaaaag...

Ik vraag me trouwens af, of zo'n boete-clausule ook geldt, indien je de auto niet privé gebruikt. En of deze aftrekbaar is van de belasting.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:39

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als je weggaat betekent dat toch dat je elders begint? Het is volgens mij standaard dat je nieuwe werkgever je lopende leasecontract overneemt. Zo'n overeenkomst is toch vaak tussen werknemer en leasemaatschappij? Of in jouw geval niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
CyBeRSPiN schreef op maandag 30 november 2009 @ 18:42:
Als je weggaat betekent dat toch dat je elders begint? Het is volgens mij standaard dat je nieuwe werkgever je lopende leasecontract overneemt.
Er zijn veel (lees: meerderheid) werkgevers die niet aan lease auto's doen. Je bent dus veroordeeld tot de subset die dat wel doet en ook nog eens bereid is om leasecontracten over te nemen.

M.i. schuift een werkgever in bovenstaand geval bedrijfsrisico's af op de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ik (logica) heb dat ooit opgelost door alleen oude auto's te leasen (laatste jaar) maar rij nu in een eigen wagen, om idd niet vast te zitten aan mijn werkgever.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RagaBaSH schreef wat mij betreft de enige optie mbt afkoop die je kan accepteren. Elke werkgever die het duurder maakt voor de werknemer om te vertrekken is geen ondernemer, maar een doorschuiver van risico´s naar de werknemer.

Die auto is primair bedoeld om je werk goed uit te voeren, laat de werkgever dan ook het risico ervoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit ook vaker gezien, was voor mij altijd reden niet te leasen. Alleen nu met kids en 50k km's per jaar..tja.. Heb nu wel een wat voordeligere regeling waarbij het alleen om het bedrag boven mn leaseprijs gaat.

Maar goed, ik ken wel mensen die nu dus niet weggaan bij hun werkgever vanwege die boetes. Als ze je zo'n regeling aanbieden moet er minimaal tegenover staan dat je je lease bedrag zelf kan krijgen en zo dus zelf een auto kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 30 november 2009 @ 18:50:
[...]

Er zijn veel (lees: meerderheid) werkgevers die niet aan lease auto's doen. Je bent dus veroordeeld tot de subset die dat wel doet en ook nog eens bereid is om leasecontracten over te nemen.

M.i. schuift een werkgever in bovenstaand geval bedrijfsrisico's af op de werknemer.
Je kan idd niet ineens een grote switch maken, bv van consultant naar boekhouder. Maar als iemand consultant is bij bedrijf A en wordt consultant bij bedrijf B, dan kan die auto meestal gewoon mee.

zo beperkend vind ik het dus niet. het moet natuurlijk niet zo zijn dat een werkgever met een grote maandelijkse kostenpost zit als een medewerker vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:25:
[...]

Je kan idd niet ineens een grote switch maken, bv van consultant naar boekhouder. Maar als iemand consultant is bij bedrijf A en wordt consultant bij bedrijf B, dan kan die auto meestal gewoon mee.
Een grote switch is in het geheel niet noodzakelijk. Gewoon van consultant naar inhouse expert is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:25:
zo beperkend vind ik het dus niet. het moet natuurlijk niet zo zijn dat een werkgever met een grote maandelijkse kostenpost zit als een medewerker vertrekt.
Als werkgever/ondernemer heb je dan de keuze: Geen leaseauto (maar minder fiscaal voordeel dus) of het risico lopen op de maandelijkse kostenpost. Helaas is tegenwoordig steeds meer "wentel het risico af op koper/werknemer/..." En het geinige is dat werknemers (of kopers) die gemakkelijk pikken, dus kan ik ze geen ongelijk geven.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Leg het probleem terug bij de werkgever, dat heb ik ook wel eens gedaan: auto bij de werkgever stallen, daar heen rijden met je eigen auto en dan door naar de klant. Geen bijtelling, geen eigen bijdrage en geen afkoop.

Nadeel voor de werkgever: zorgen dat je om 9:00 op kantoor bent om de auto op te halen en om 17:00 terug zijn om te ruilen naar je eigen auto :) Trouwens bij defensie blijkbaar een normale regeling...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het wettelijk toegestaan om van de bruto leasevergoeding de kilometers (klantbezoeken en woon werkverkeer) af te trekken? Bijvoorbeeld bruto leasevergoeding 100 Euro
Gereden 100 Km (100 * 0,19 cent= 19 Euro)
100-19= 81 Euro waarover belasting moet worden betaald.

Als dit is toegestaan kan ik beter voor een bruto leasevergoeding gaan.
Op dit moment heb ik +/- 400 Euro brandstofkosten. Dus bruto leasevergoeding van 890 Euro dekt niet de kosten. Als ik hier de 0,19 cent regeling van af mag trekken houd ik tenminste geld over voor het onderhoud van mijn auto. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:40:
Is het wettelijk toegestaan om van de bruto leasevergoeding de kilometers (klantbezoeken en woon werkverkeer) af te trekken? Bijvoorbeeld bruto leasevergoeding 100 Euro

Op dit moment heb ik +/- 400 Euro brandstofkosten. Dus bruto leasevergoeding van 890 Euro dekt niet de kosten. Als ik hier de 0,19 cent regeling van af mag trekken houd ik tenminste geld over voor het onderhoud van mijn auto. ;)
Volgens mij niet... Tenzij je die 19km aan je baas betaald...

Enne defensie is een van de weinige partijen die zijn auto niet hoeft te verzekeren... Dus vandaar die regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:40:

Bedoel je dat je geen lease-auto neemt, en dan het bedrag bruto uit laat keren en daarvoor met je eigen auto rijd?

Dan is het inderdaad mogelijk dat de baas € 0,19 per km ( Zakelijk, inclusief woon-werk) netto uitbetaald. Bij ons was de regeling zo dat je het bedrag bruto kreeg, en dan per gereden KM werd er een deel netto uitgekeerd, met als maximum het totale lease-bedrag.

Dus als je bijvoorbeeld € 500,- als leasenorm had, kreeg je vanaf 2631,57 KM het volledige lease-budget netto uitgekeerd.

In feite is het dan gewoon een normale reiskostenvergoeding, die gemaximaliseerd is op het lease bedrag, waarbij het restant bruto uitgekeerd word.

Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van hoe je werkgever met de lease-regeling om gaat. Niet bij alle bedrijven is het mogelijk om de lease-vergoeding uit te laten keren om zelf een auto te rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 01-12-2009 12:22 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Nou, bij Logica is het anders ook lachen met de regeling:

in het eerste jaar : het verschil tussen de boekwaarde en de handelswaarde;

dus als een paarse broek besluit de auto in drie jaar af te schrijven (zeg 12000 per jaar), de auto brengt ipv 36000 euri 33000 op, dan mag je dus bijleggen : 33000 - 24000 = 9000 Euro, dit alles volledig naar gelang het altijd nadelige afschrijfbeleid. Wil ie m in een jaar afschrijven? ook dat kan! Er staan nergens grenzen aan deze graaierij en willekeur.

de overige jaren betaal je 6,4,2 keer de maandprijs, toch ook al niet misselijk.

heb nu bij elkaar iets van 6 contracten gehad bij verschillende werkgevers, op dit moment denk ik er hard over om weer eigen rijder te worden.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
peter00 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 13:00:

dus als een paarse broek besluit de auto in drie jaar af te schrijven (zeg 12000 per jaar), de auto brengt ipv 36000 euri 33000 op, dan mag je dus bijleggen : 33000 - 24000 = 9000 Euro, dit alles volledig naar gelang het altijd nadelige afschrijfbeleid. Wil ie m in een jaar afschrijven? ook dat kan! Er staan nergens grenzen aan deze graaierij en willekeur.

de overige jaren betaal je 6,4,2 keer de maandprijs, toch ook al niet misselijk.

heb nu bij elkaar iets van 6 contracten gehad bij verschillende werkgevers, op dit moment denk ik er hard over om weer eigen rijder te worden.
Ik zou met zo'n regeling inderdaad nooit akkoord gaan, en dan maar gewoon de lease-auto niet prive rijden ( IK ga ervanuit dat die afpers regeling dan niet geld? ), of mijn eigen auto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roflcakes
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 22:13
edit: nvm

[ Voor 81% gewijzigd door roflcakes op 01-12-2009 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Belachelijke regeling, niet accepteren. Bij ons in het bedrijf bestaat er niet eens een vertrekregeling, behalve als je je normleasebedrag met 40% overschrijdt. Einde dienstverband (eigen initiatief of initiatief werkgever) = inleveren sleutels, klaar. Niks boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Dat heeft toch alleen zin als de boekwaarde hoger is als de handelswaarde?
bijv: Als de wagen 30.000 EU aanschafprijs heeft. in 3 jaar afgeschreven wordt (dus na 1 jaar, 20.000 EU "waard" is) en voor 25.000 EU wordt verkocht, heeft de ondernemer 5.000 EU "winst". Hier ga je als werknemer never nooit niet voor betalen.
Snellere afschrijving leidt altijd tot betere resultaten voor de werknemer bij vertrek, immers de verkoopwaarde is sneller hoger dan de boekwaarde.

Dit is een systematiek waar ik me wat meer in kan vinden. Maar voor een bedrijf met de omvang van een Logica is het wel weer absurd. De boeteclausule is er namelijk om af te dekken dat de ondernemer blijft zitten met een (te dure) auto. In een groot bedrijf zijn er altijd mensen bereid op een herinzet auto te rijden. Zo niet, is het relatief makkelijk om mensen die voor het eerst een auto mogen kiezen, te verplichten eerst in de pool te zoeken (is ook zo bij mijn werkgever, 1e keus is poolauto, daarna pas rekenmodule leasemij).

Kortom, laat je niet uitknijpen omdat je werkgever geen risico wil nemen!

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Overigens zou ik in elk geval richting de werkgever duidelijk maken dat het "voorbehoud credit check" een volledig voorbehoud is, en dat "nieuwe werkgever" geen beperkende voorwaarde mag zijn. Als zij de auto niet ter overname aanbieden,ongeacht de reden, dan betaal jij geen (0, nul euro) vergoeding.

Worst case eindig je dan zelf met de auto - maar dan betaal je misschien 36 maanden om een auto 36 maanden te mogen gebruiken, ipv 18 maanden betalen voor 0 maanden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl

dus als een paarse broek besluit de auto in drie jaar af te schrijven (zeg 12000 per jaar), de auto brengt ipv 36000 euri 33000 op, dan mag je dus bijleggen : 33000 - 24000 = 9000 Euro, dit alles volledig naar gelang het altijd nadelige afschrijfbeleid.

Wil ie m in een jaar afschrijven? ook dat kan! Er staan nergens grenzen aan deze graaierij en willekeur.
Er bestaan wel degelijk grenzen, je mag (als bedrijf/ondernemer) wettelijk niet meer dan 20% van de nieuwwaarde afschrijven per jaar. Dus normaliter is een auto in 5 jaar afgeschreven. Langer kan, maar niet korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:15

Snuffel

Vroem!

Zo'n afkoop regeling duidt op een erg slecht onderhandeld leasecontract.
Ergo: niet tekenen

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
sverzijl schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 14:42:
[...]
Er bestaan wel degelijk grenzen, je mag (als bedrijf/ondernemer) wettelijk niet meer dan 20% van de nieuwwaarde afschrijven per jaar. Dus normaliter is een auto in 5 jaar afgeschreven. Langer kan, maar niet korter.
Dat zou wel humor zijn voor zaken die simpelweg niet zo lang meegaan. Of bedoel je dat je die kosten dan in 1 keer moet nemen?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
MSalters schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 18:50:
[...]
Dat zou wel humor zijn voor zaken die simpelweg niet zo lang meegaan. Of bedoel je dat je die kosten dan in 1 keer moet nemen?
offtopic:
Voor zaken die niet zo lang meegaan/bruikbaar zijn (PC's bijv, die moet je ook in 5 jr afschrijven) kan je dan de nog niet afgeschreven waarde in 1 keer als kosten afboeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zover ik weet mag een hybride (Prius) in 2 jaar worden afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:36:
Zover ik weet mag een hybride (Prius) in 2 jaar worden afgeschreven.
Dit is een maatregel ter bestrijding van de economische crisis. Goederen aangeschaft of geactiveerd in 2009 mogen in twee jaar worden afgeschreven. Auto's eigenlijk niet, maar de milieuvriendelijke varianten (die met 14% bijtelling) wel.

Voor normale auto's geldt dus 5 jaar. Bij lease auto's schrijft trouwens de werkgever niets af, maar doet de leasemaatschappij dat.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 02-12-2009 16:03 ]

Pagina: 1