[Flash] Tutorial matcht niet met mogelijkheden Flash 10

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
De laatste tijd heb ik weer regelmatig met Flash van doen, en om dat een beetje goed te laten lopen, dacht ik: ik spijker mijn verroeste kennis even wat bij. Daarom bij W3Schools naar een aantal tutorials gezocht, die klaargezet. En vorige en deze week was het dan tijd om ze 'even te doorlopen'.

Nou, dat viel me vies tegen. W3Schools zet er niet echt bij voor welke versies van Flash ze die tutorials geschreven hebben, maar tot nu toe ben ik in elke tutorial nog wel stappen tegengekomen die gewoon niet overeenkomen. Veranderen de functionaliteiten in elke Flash versie dan zó, of ben ik nou blind? denk ik dan.

Ik ben op dit moment deze simpele tutorial aan het doen. En ik loop vast:
http://www.w3schools.com/Flash/flash_button.asp
Step 4
Right click on the image. Choose Actions from the pop-up menu.
Ik heb net m'n plaatje tot Button gemaakt, en hij staat ook in de Library als button. Hij staat ook nog op m'n stage. Die heb ik aangeklikt, rechtsklik: actions. Dan krijg ik het actionscript-scherm onder in beeld. Ook bekend. Maar daarin staat gelijk al: Current selection cannot have actions applied to it.

Waarom niet? Ik heb een button gemaakt, en aan een button kun je acties hangen, toch? :s
Vervolgens kan ik wel op het plusje klikken, zoals de tutorial aangeeft. En ik krijg een lijst opties. Een lange lijst opties :P - maar allemaal grijs. Ten eerste vind ik in die ellenlange lijst opties de simpele optie 'Get' al niet terug. Die schijnt verstopt te zitten onder iets dat Language Elements heet... en atm kan ik hem niet eens vinden. Waarom is dat zo complex?

Het is niet dat het me helemaal niet lukt: met wat gepruts kan ik er ook wel omheen werken. Maar dat is juist de reden dat ik die tutorials volg: ik wil het doen zoals het hoort, en zo als het het efficiëntste gaat.
Waarom wil dat niet? :P Is Flash 10 zo complex en anders dan zijn voorgangers, of mis ik stappen?

Ik dacht dat de tutorials van W3Schools toch wel goed en up to date waren :s .Kunnen jullie me misschien betere aanraden?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

http://www.google.com/search?q=flash+10+tutorial

(of CS3 of CS4, wat je gebruikt, invulling vrij naar eigen keuze)

[ Voor 41% gewijzigd door Bosmonster op 30-11-2009 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ja, Bosmonster, ik snap dat dat ook te Googlen is. Maar dat heb ik al gedaan, en daar heb ik de tutorials van W3Schools uitgekozen. En die komen niet overeen met Flash 10. Dat ik honderd andere kan kiezen, snap ik ook. :) . Maar als de tutorials van W3Schools me al het bos in sturen, gebeurt dat met andere ook. Zijn er nog tutorials die jouw voorkeur genieten?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Zitten er niet zat tutorials bij Flash 10?

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het een beetje een useless topic. Snap heel goed dat W3Schools niet voor elke nieuwe Flash versie zijn tutorials gaat herschrijven. Er zijn zat Flash 10 tutorials te vinden op internet. Misschien niet allemaal even goed, maar ze zijn er zeker; er van uit gaan dat ze allemaal slecht zullen zijn omdat zelfs die van W3Schools niet kloppen, vind ik wel heel makkelijk.

Het is heel makkelijk als je een tutorial van begin tot eind kunt doorlopen en dan "iets werkends" hebt. Maar daar leer je imho sowieso niet veel van. Bedenk iets dat je wilt maken, lukt het niet ga je opzoek naar een oplossing voor dat probleempje en daarna weer verder zelf "klooien".

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
OkkE schreef op maandag 30 november 2009 @ 12:03:
Zitten er niet zat tutorials bij Flash 10?
Daar heb ik hier even naar gezocht, op de installatieCD's, maar niet gevonden. Misschien zocht ik in de verkeerde mappen of op de verkeerde CD. Ik zou het inderdaad logisch vinden dat Flash bij z'n pakket een hoop tutorials doet die beginners op weg helpt en die de mensen die er al wat langer mee werken, gewoon weer de kennis wat opfrist. We hebben ook een Adobe subscription dus als ik langs die weg bij tutorials kan komen, vind ik dat ook helemaal goed. :)

Overigens wel dit gevonden;
http://www.adobe.com/devnet/flash/?view=gettingstarted
Op zich kom ik hier al een eindje mee:
http://help.adobe.com/en_...18f10cb1fe1af6-7defa.html
Maar even voor de zekerheid: is dit wat ze aanbieden, of kan ik op een CD nog meer vinden? Ik heb geen idee van wat Adobe aanbiedt, misschien am I barking up the wrong tree.
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het een beetje een useless topic.
Nee, dat mag je prima zeggen. Maar ik vind het topic niet useless: het kan mij heel goed helpen, als mensen die wat vaker met Flash werken, me kunnen aanwijzen waar functies veranderd zijn, of waarom ik bijvoorbeeld niet normaal een button aan kan maken, terwijl ik dat vroeger wel kon en volgens de tutorial dat ook moet kunnen.
Snap heel goed dat W3Schools niet voor elke nieuwe Flash versie zijn tutorials gaat herschrijven.
Nou, dat vind ik apart hoor. Bij elke nieuwe versie van Flash verandert de hele user interface? Zitten functionaliteiten op een andere plek? Dat het probleem niet bij W3Schools ligt, maar bij de ontwikkelaars van Flash, zie ik ook wel. Maar laat ze dan alsjeblieft die interface consistent houden of aanwijzingen geven waar een functie heen verhuisd is. Of, dat, als ik dat hier vraag, jullie mij een eindje op weg helpen... in plaats van klagen over de laagdrempeligheid van het topic.
Het is heel makkelijk als je een tutorial van begin tot eind kunt doorlopen en dan "iets werkends" hebt. Maar daar leer je imho sowieso niet veel van. Bedenk iets dat je wilt maken, lukt het niet ga je opzoek naar een oplossing voor dat probleempje en daarna weer verder zelf "klooien".
Daar zijn tutorials voor! Stap voor stap helpen ze je ergens doorheen. Daarna kun je het zelf. Daarna wil ik ook best wel zelf gaan klooien, want natuurlijk wil ik niet altijd precies wat in de tutorial staat: ik wil daar uiteindelijk zelf ontworpen dingen mee neerzetten. Maar juist omdat ik een tijdje niet met Flash gewerkt heb wil ik er weer even inkomen, en niet voor elk klusje gaan klooien 'in de baas z'n tijd'. Dat is niet efficiënt.

Twee uur zeuren over het wel of niet hulp bieden bij onduidelijkheden in een tutorial overigens ook niet. O-)

Ik heb al een ander idee: ik haal deze week even een boek uit de bieb, toegespitst op Flash 10, moet goed zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Blue op 30-11-2009 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
In Flash 2 en 3 hield het ongeveer op bij start(); stop(); en tellTarget();. In Flash4 kon je variabelen gebruiken, dat was een revolutie. Langzaam aan veranderde AS (ActionScript) naar steeds meer object geörienteerd. AS2 was een grote stap in die richting. AS3 kun je beschouwen als OOP. Als je dus bijvoorbeeld een handler als on(); voor buttons gebruikt, dan pikt AS3 dat niet meer. Je zult dan terug moeten naar AS2 of lager. De meeste (zo niet alle) tutorials op W3Schools zijn AS1 of 2 denk ik. Dat is een leuk begin, in Flash zelf zitten trouwens ook goede tutorials. Als je echt iets met Flash wilt kan ik je toch aanraden direct met AS3 te beginnen en die hele geschiedenis/erfenis over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
With all due respect: even googlen levert me o.a.:
Alijah,

> Can anyone help me, please? Everytime I go create a
> new button and add actions to it, it says "Current
> selection cannot have actions applied to it"

This isn't a function of Flash CS4, but rather, a result of the version
of ActionScript you're using. If your FLA is configured for ActionScript
1.0 or 2.0, you'll be able to attach scripts directly to objects. If you're
FLA is configured for ActionScript 3.0, you won't, because this feature is
not supported by AS3.

> I had CS3 and this is the way I would add actions to
> buttons in that version.

Believe it or not, Flash CS3 works in exactly the same way. If your FLA
is AS3, even in Flash CS3, you cannot attach code directly to objects. The
Publish Settings dialog lets you configure a FLA's desired version of
ActionScript (with a document open: File > Publish Settings).

Here's a quick look at how to do things the new way:

http://www.quip.net/blog/...buttons-work-in-flash-cs3

Bear in mind, you don't *have* to use AS3, but if you do, you'll have to
learn the new way of attaching button event handlers. Here's another quick
look at the same basic concept:

http://www.quip.net/blog/...pieces-on-and-onclipevent
Dat was al 't antwoord op je (eigenlijke) vraag :)
Goeie flash 10 tutorials zijn ook prima te vinden; met wat zoekopties in Google hou je vanzelf "recente" tutorials over.
Ik heb al een ander idee: ik haal deze week even een boek uit de bieb, toegespitst op Flash 10, moet goed zijn.
Mooi :Y)
Kijk ook nog even in Help -> What's new ;)

edit:
Na een kort beraad weer open. Ik heb vandaag schijnbaar een kort lontje :P My bad.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 01-12-2009 00:46 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 06:33
Ken het probleem, W3Schools is al een poos outdated en dat niet alleen met flash, als je een ruim aanbod van tutorials zoekt: Adobe Flash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larixk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06-2024

Larixk

met xk, ja

Je gooit de Adobe Flash Player een beetje door elkaar met Adobe Flash als ontwikkelomgeving. De player zit op versie 10, het ontwerpprogramma op versie CS4 (de elfde major release met de naam 'Flash').

Verder kan je in AS3 geen acties meer aan knoppen of movieclips hangen, die w3schools tutorials zijn gebaseerd op AS2. Zorg dat je je bestand dus start als AS2-bestand, of pak het meteen goed aan en ga op zoek naar goede AS3 tutorials: Bv. http://www.gotoandlearn.com/

larixk

Pagina: 1