verkochte reciever blijkt na verkoop kapot

Pagina: 1
Acties:

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-01 14:34
ik heb van de week mijn destijds nieuw gekochte receiver via marktplaats verkocht. Na 2 dagen belde de koper me met de mededeling dat de sub-uitgang niet werkt. Ik heb nooit een subwoofer aangesloten gehad op de receiver en wist hier dan ook niet van. (als het al zo is) nu wil hij me mee laten betalen aan de reparatie. Maar wie zegt dat hij hem zelf niet gesloopt heeft op de een of andere manier? Wat moet ik hier nu mee?

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Juridisch gezien heeft de koper de plicht om:
(1) Het apparaat uitgebreid te testen alvorens hij het apparaat koopt ("Onderzoeksplicht").
(2) Aan te tonen dat je van het gebrek op de hoogte was voordat je het aan hem verkocht.

Kan hij dat niet, dan sta je juridisch gezien sterk genoeg om "er onderuit" te komen.

Moreel gezien kun je hem twee dingen voorstellen:
(1) Het apparaat voor de aankoopprijs terug te nemen
(2) Mee te betalen aan de reparatie, maar dan heb je natuurlijk wel inspraak WAAR het apparaat gerepareerd zal worden.

Succes!

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 17:00

lasharor

7 december 2004

Niet reageren. Gaat om een particuliere verkoop, had die andere maar duidelijk moeten kijken of het product 100% werkt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44

paQ

is er niet zoiets als actieve en passieve sub uitgang?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:40

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat kun je als koper eisen?
Als het product niet voldoet aan de verwachtingen die je mocht hebben, dan mag je eisen van de verkoper:

levering van ontbrekende onderdelen
herstel of vervanging van het product
gedeeltelijke terugbetaling van de koopprijs
ontbinding van de koopovereenkomst
Volgens mij zit je, i.t.t. de posters hierboven, toch vast aan bepaalde regels. Als jij in je advertentie een "goed werkende receiver" te koop zit, kan je aannemen dat de koper verwacht dat er geen gebreken zijn. Wat lasharor zegt is in mijn ogen kul, met marktplaats KOOP je eerst je product en dan heb jij 'm pas binnen (of je hebt andere afspraken gemaakt).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:12
paQ schreef op maandag 30 november 2009 @ 08:01:
Met hem

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:22

DjVe

Hatsaflats!

lasharor schreef op maandag 30 november 2009 @ 07:59:
Niet reageren. Gaat om een particuliere verkoop, had die andere maar duidelijk moeten kijken of het product 100% werkt.
precies!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 16:38

@r!k

It is I, Leclerq

Ik zou hem lekker terugnemen dan en zijn geld teruggeven. Met reparaties meebetalen krijg je toch vaak gezeik. Of jij betaald die persoon (uit coulance) en blijkt dat hij er niks mee doet.

Terugnemen dat ding, goed testen en opnieuw op marktplaats zetten met je bevindingen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

@r!k schreef op maandag 30 november 2009 @ 08:27:
Ik zou hem lekker terugnemen dan en zijn geld teruggeven. Met reparaties meebetalen krijg je toch vaak gezeik. Of jij betaald die persoon (uit coulance) en blijkt dat hij er niks mee doet.

Terugnemen dat ding, goed testen en opnieuw op marktplaats zetten met je bevindingen.
Waarom zou je? Je hebt het ding gebruikt en enkele opties nooit gebruikt. Vervolgens verkoop je het ding en dan komt de koper erachter dat hij niet helemaal 100% werkt. Dat is vervelend, maar dat is het risico als je particulier koopt. Wil je garantie dan koop je een occasion in de winkel.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:52

Twazerty

AVCHDCoder developer

paQ schreef op maandag 30 november 2009 @ 08:01:
inderdaad. Staat de sub uitgang niet gewoon uitgeschakeld?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• coob
ik heb zelf inmiddels een andere versterker gekocht dus terugnemen is geen optie. Hij heeft een aktieve sub en hij is ingeschakeld in het set-up menu zegt hij. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er iets mis is met het apparaat.

• Rene
  • Laatst online: 22:58
coob schreef op maandag 30 november 2009 @ 08:44:
ik heb zelf inmiddels een andere versterker gekocht dus terugnemen is geen optie. Hij heeft een aktieve sub en hij is ingeschakeld in het set-up menu zegt hij. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er iets mis is met het apparaat.
Doet me denken aan mijn PSP verhaal, helemaal netjes verkocht, gevraagd of de beste man hem wilde testen toen hij hem kwam halen. Dit wilde hij niet en 2 dagen later belt hij op dat hij geen UMDs meer leest en hem terug wil sturen...

Mijn advies is dan ook hetzelfde wat ik heb gedaan: Als JIJ ervan overtuigd was dat het goed werkte, en naar alle trouw heb gehandeld, gewoon niks terugnemen en niks gaan betalen. Misschien was het (onbewust) al kapot, misschien heeft hij hem wel laten vallen. Maar dat is het risico wat je particulier neemt...

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Altijd lastig... daarom ook altijd goed (laten) testen voor aankoop. En verder moet je zelf beslissen wat je wilt.
Is er een groot bedrag in het spel, is natuurlijk ook wel belangrijk.

(zelf heb ik in alle jaren koop en verkoop via inet slechts één keer gehad dat iets niet werkte bij aankomst - ging om een relatief laag bedrag en de verkopen heeft uiteindelijk niet meer gereageerd op mijn mail om de kosten te delen)

Koop is koop is misschien wat makkelijk gezegd maar normaal gesproken is garantie echt geen optie... niet als ik verkoop en ook niet als ik koop...

[ Voor 15% gewijzigd door hemiparo op 30-11-2009 09:29 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Twazerty schreef op maandag 30 november 2009 @ 08:32:
[...]

inderdaad. Staat de sub uitgang niet gewoon uitgeschakeld?
Zou ook kunnen zijn dat de front kanalen op Large staan, waardoor bij sommige merken de sub wordt uitgezet!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 15:14
Is de subwoofer van de koper niet gewoon kapot?

[ Voor 3% gewijzigd door ruftman op 30-11-2009 10:37 ]

• coob
hij heeft de sub op een andere receiver geprobeerd en die werkt gewoon. Fronts op large zou het wel eens kunnen zijn.

Verwijderd

Dit is een van die zaken waarom ik bij alles dat ik verkoop:
-aangeef dat de koper verantwoordelijk is voor het testen van het product en het vinden van evt gebreken. De garantie is tot aan de deur.
-aangeef dat de verantwoordelijkheid voor de gekozen verzendmethode bij de koper ligt. Als een koper het risico wil van onverzekerde verzending dan vind ik het best. Ik lig alleen niet wakker als het product niet aankomt!

Laat dat in ieder geval een les zijn voor de volgende keer ;)

• coob
Ik heb net mijn rechtsbijstandverzekering gebeld en de zaak voorgelegd en die vertelt mij dat ik juridisch tot niets verplicht ben. Hij had de receiver beter moeten testen voor de aankoop. Als ik handelaar was geweest was het een ander verhaal geweest, dan had ik zelf het apparaat uitvoerig moeten testen.

Verwijderd

De vraag is of je er moreel iets mee wilt? ;)

• coob
Zoals ik al zei; ik ben er van overtuigd dat de receiver gewoon perfekt werkte toen die hier weg ging.
Maar ik heb aangeboden om 50€ in de eventuele reparatiekosten mee te betalen.

• coob
Krijg net een telefoontje van de koper.
Hij heeft Marantz gebeld en die hebben geadviseerd om de versterker te resetten en voila! De sub-uitgang werkt weer.
Hij blij, ik blij, zaak opgelost.

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Netjes! Ook van de verkoper om het even door te geven...

...toch zal dit topic mensen wel weer even laten nadenken bij een volgende aan- of verkoop...

• coob
Hij had zijn excuses wel mogen aanbieden.
In eerste instantie beschuldigde hij me ervan dat ik de receiver om die reden juist verkocht had.
Maar goed, ik ben allang blij dat het opgelost is.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:17
Ach, in de opwelling vergeten veel mensen dankjewel te zeggen omdat ze super blij zijn.

Ik kan de man wel begrijpen, zeker als je weinig verstand hebt van versterkers of specifiek die versterker. Als het niet werkt geef je snel de verkoper de schuld.

Zo heb ik een keer een videokaart teruggezonden gekregen omdat deze niet zou werken en passen terwijl dat volgens de advertentie wel zo zou zijn. Wat blijkt? Koper was gewoon opzetstukje vergeten er op te zetten...

Al blijft het niet leuk natuurlijk dat gezeur.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1