Toon posts:

[HD5870] Flikkerend beeld en strepen. Wat is de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na een lange tijd wachten voordat mijn HD5870 binnen is, heb ik hem eindelijk in mijn pc geinstalleerd. Maar nu heb ik vaak problemen mee. Het gaat voornamelijk met spellen, zoals COD WF2, Need for speed shift en zelfs bij Mini Ninja's. Wanneer ik deze spellen opstart, kan ik soms 5 minuten spelen, of 10 en ook wel eens 20 minuten, het is erg verschillend, daarna gaat mijn scherm flikken, na flikken krijg ik een vervelende grijze scherm met allemaal lijnen (van boven naar beneden). Heel erg vervelend is dit, ik kan gewoon mijn nieuwe pc niet gebruik als een game pc.
Weet iemand dit probleem? Kan iemand mij graag helpen.

De volgende specificaties zijn van mijn pc:

- Gigabyte GA-P55-UD3
- I7 860 intel processor
- 6 gig OCZ geheugen
- 1TB HD
- CORSAIR HX850W PSU

En natuurlijk mijn grafische kaart is een HD5870 van XFX (de XXX versie, betekent al overclocked naar 875 en 1300 MHZ)
Drivers van 5870 is geinstaleerd, versie 9.11 en OS natuurlijk is een Windows 7 64bits
Graag jullie ervaring hier mee? Misschien weet iemand een oplossing

Alvast bedankt.

Gr.
André

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 15:19
lijnen van boven naar beneden is volgens mij altijd het geheugen van de videokaart, zou dus betekenen dat je videokaart stuk is. moet je even googlen op die lijnen, maar ik dacht dat het het geheugen was.

Verwijderd

Klok je videokaart eens onder naar de standaard waarden van een HD5870 en probeer het dan nog eens. :)

Waarom heb je trouwens 6GB werkgeheugen? Ik denk dan aan drie reepjes van 2GB en dan kun je niet eens dual-channel gebruiken.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens downclocken maar dat is toch niet de bedoeling? deze moet toch aan kunnen.
Ik hoop echt niet dat dit een kappote kaart, moet ik straks weer paar weken wachten voor dat ik er één krijgt :(
Zou dit wel een driver probleem kunnen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon voor 6 gig gevraagd, en die man die mijn pc inelkaar heeft gezet zei dat er twee reepjes vormen samen dual en de derde niet

• doesd00
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-02-2022
Zou zeggen voeding, maar aangezien je een goede voeding hebt zal het daar vast niet aan liggen!
Kan inderdaad het geheugen zijn, downclocken en als het probleem er dan nog is.

Zit er maar 1 ding op...... helaas..... terug sturen

Core i5 // Gigabyte P55 UD3R // 2x 2gb Corsair XMS3 1600 // ATI HD5850

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:07:
en die man die mijn pc inelkaar heeft gezet zei dat er twee reepjes vormen samen dual en de derde niet
Jammer dat die man er blijkbaar maar weinig verstand van heeft, want je draait nu gewoon singel channel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:25:
[...]

Jammer dat die man er blijkbaar maar weinig verstand van heeft, want je draait nu gewoon singel channel.
hmmm, ik ga toch even bij hem langs..ik dacht dat het dual was. Maar als ik dus er 1 reep uit haal dan heb ik dual maar 4 gig?

En trouwens, ik heb net de overclocked getallen van 870 naar 850 en geheugen klok van 1300 naar 1200 (dus standaard), ik heb hier na bijna 45 minuten COD en NFS Shift gespeeld zonder crash, zou het dus hier aan liggen? Maar waarom nou de door XFX zelf overgekloked kaart crasht? of kan mijn moederboard niet tegen? snap ik niks van, ik lees dat sommige mensen ook dezelfde probleem hebben maar ook nog heel veel andere die helemaal geen problemen hebben zelfs overgeklokt naar 900, 950 of zelfs naar 970.

Zou misschien die 1300 Memory clock te hoog zijn in combinatie van die 870 Core clock?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:53:
hmmm, ik ga toch even bij hem langs..ik dacht dat het dual was. Maar als ik dus er 1 reep uit haal dan heb ik dual maar 4 gig?
Inderdaad.
En trouwens, ik heb net de overclocked getallen van 870 naar 850 en geheugen klok van 1300 naar 1200 (dus standaard), ik heb hier na bijna 45 minuten COD en NFS Shift gespeeld zonder crash, zou het dus hier aan liggen? Maar waarom nou de door XFX zelf overgekloked kaart crasht?
Nou volgens mij kan de kaart de overklok wel aan maar is er iets anders mis met het bios van de kaart, klok hem nu maar eens over met hetzelfde tooltje naar 870MHz en 1300MHz waarschijnlijk werkt dat gewoon. :p

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 01:14:

Nou volgens mij kan de kaart de overklok wel aan maar is er iets anders mis met het bios van de kaart, klok hem nu maar eens over met hetzelfde tooltje naar 870MHz en 1300MHz waarschijnlijk werkt dat gewoon. :p
Oke, zal ik eens proberen.
Wat ik precies bedoelde misschien kloppen de verhouding niet: 875 en 1300 misschien werkt wel als ik de 1300 naar 1275 verlaag. Kan dat wel kloppen?
Welke bios bedoel je precies? van de moederboard of kaart? Als de bios niet klopt, betekent dat de kaart kapot is of moeten we gewoon wachten op een update van de drivers?

Alvast bedankt voor je hulp.

Ik zal ook jou suggetie proberen om weer te overklokken, maar dat ga ik morgen doen, ik ga zo naar bed morgen weer werken :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 01:19:

Wat ik precies bedoelde misschien kloppen de verhouding niet: 875 en 1300 misschien werkt wel als ik de 1300 naar 1275 verlaag. Kan dat wel kloppen?
Nee rare verhouding tussen mem en GPU snelheid zorgt alleen maar voor slechte performance.
Welke bios bedoel je precies? van de moederboard of kaart? Als de bios niet klopt, betekent dat de kaart kapot is of moeten we gewoon wachten op een update van de drivers?
Videokaart en denk niet dat het wordt opgelost door een driver update aangezien het mij een XFX probleem lijkt en niet algemeen probleem.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb de topictitel even wat duidelijker gemaakt. Alleen "probleem!!!" zegt niet zo veel :)

• Sagaris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-02 20:38
Ook ik heb een XFX HD5870 XXX met dezelfde problemen. Het gerucht gaat rond dat de kaart moeilijkheden krijgt bij het overschakelen van 2D naar 3D (weet er het fijne niet van, het heet volgens mij PowerPlay oid).

Ik heb het kunnen 'fixen' door hem eerst terug te klokken naar 800/1200. Daarna uit interesse gekeken of de problemen ook weer zouden gebeuren als ik hem weer 875/1300 bracht maar dat is ook niet meer het geval. Ik heb nu nergens meer last van. Van wat ik heb gelezen is als je hem handmatig clockt je PowerPlay uitschakelt.

Verwijderd

Sagaris schreef op maandag 30 november 2009 @ 06:38:
Van wat ik heb gelezen is als je hem handmatig clockt je PowerPlay uitschakelt.
Dat ligt eraan met welk programma je overklokt. Met bijvoorbeeld Rivatuner (heeft nog geen ondersteuning voor de HD5xxx series) klokt de videokaart idd niet meer terug met CCC blijft het nog gewoon werken.

• Sagaris
Ok, weer wat geleerd. Ik heb in ieder geval MSI Afterburner gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Sagaris schreef op maandag 30 november 2009 @ 06:38:
Ook ik heb een XFX HD5870 XXX met dezelfde problemen. Het gerucht gaat rond dat de kaart moeilijkheden krijgt bij het overschakelen van 2D naar 3D (weet er het fijne niet van, het heet volgens mij PowerPlay oid).

Ik heb het kunnen 'fixen' door hem eerst terug te klokken naar 800/1200. Daarna uit interesse gekeken of de problemen ook weer zouden gebeuren als ik hem weer 875/1300 bracht maar dat is ook niet meer het geval. Ik heb nu nergens meer last van. Van wat ik heb gelezen is als je hem handmatig clockt je PowerPlay uitschakelt.
Ik had dus gisteren de overclocking teruggebracht naar standaard van ATI, dat is 850 1200, en toen heb ik geen problemen meer. Betekent nu dat ik gewoon weer op 870 en 1300 kan verhogen (handmatig) dan moet alles weer werken? Hoe kan ik dan deze handmatige instellingen behouden, ik wil niet telkens dit aanpassen. Of is het niet verstandig om de kaart terug te brengen en nieuwe vragen die wel degelijk zonder gedoe te kunnen gebruiken.

Alvast bedankt

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:14:
Ik had dus gisteren de overclocking teruggebracht naar standaard van ATI, dat is 850 1200, en toen heb ik geen problemen meer. Betekent nu dat ik gewoon weer op 870 en 1300 kan verhogen (handmatig) dan moet alles weer werken?
Volgens mij wel ja. :p
Hoe kan ik dan deze handmatige instellingen behouden, ik wil niet telkens dit aanpassen.
Gewoon aanvinken in het programma dat je gebruikt dat die het zelf elke keer laat.
Of is het niet verstandig om de kaart terug te brengen en nieuwe vragen die wel degelijk zonder gedoe te kunnen gebruiken.
Daar zou ik nog maar even mee wachten want een RMA gaat nogal heel lang duren met de schaarste van deze kaarten en dan zit je zonder PC.

• Sagaris
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:14:
[...]

Ik had dus gisteren de overclocking teruggebracht naar standaard van ATI, dat is 850 1200, en toen heb ik geen problemen meer. Betekent nu dat ik gewoon weer op 870 en 1300 kan verhogen (handmatig) dan moet alles weer werken? Hoe kan ik dan deze handmatige instellingen behouden, ik wil niet telkens dit aanpassen. Of is het niet verstandig om de kaart terug te brengen en nieuwe vragen die wel degelijk zonder gedoe te kunnen gebruiken.

Alvast bedankt
Ik heb inderdaad eerst teruggeclocked naar lagere waardes, toen zonder problemen gegamed. Daarna heb ik ze weer naar 875/1300 gebracht door middel van de sliders (niet gereset, ik weet niet of dat zou werken), toen heb ik het programma (MSI Afterburner dus) gewoon afgesloten en sindsdien game ik zonder problemen. Ik neem aan dat hij die opstellingen gewoon heeft bewaard en dat de knop reset in het programma de instellingen weer naar fabrieksstaat terugzet.

Hem op laten sturen en wachten totdat hij gerepareerd is ga ik in ieder geval niet doen, als de fout hardwarematig is betekent dat dat alle XFX 5870's dit hebben dus dan heeft een nieuwe ook geen zin totdat het hele probleem is opgelost bij XFX. Daarnaast is de dramatische verkrijgbaarheid van de kaart zodanig beslissend voor me dat ik het voor die reden al niet zou doen. En de kaart werkt op dit moment naar behoren, ook een belangrijk punt. ;)

*edit, Mask was me voor. :+

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ga mijn settings weer terug zetten naar de overclocked settings, ik ben erg benieuwd of dit weer gaat werken. En ik neem aan dat mijn garantie gewoon nog geldt na het down clocken en overclocken naar de oorspronkelijke fabrieks snelheid van XFX XXX versie, toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:00:
En ik neem aan dat mijn garantie gewoon nog geldt na het down clocken en overclocken naar de oorspronkelijke fabrieks snelheid van XFX XXX versie, toch?
Ja hoor, daarnaast kunnen ze het niet controleren. ;)

• Sagaris
Ok, gisteren de hele dag zonder ook maar enig probleem kunnen gamen. Net in 5 minuten 2x streepjesbehang. Waarvan 1 x met een ondergeklokte kaart. :X :X :X

Verwijderd

Topicstarter
Sagaris schreef op maandag 30 november 2009 @ 19:08:
Ok, gisteren de hele dag zonder ook maar enig probleem kunnen gamen. Net in 5 minuten 2x streepjesbehang. Waarvan 1 x met een ondergeklokte kaart. :X :X :X
klote is dat he...ik ga dit toch melden bij XFX.
Trouwens, ik heb net weer overgeclockt van 850 naar 875 en 1200 naar 1300, gelijk na 4 minuten spelen bam! grijze scherm met strepen.
Zoals ik eerder heb genoemd, volgens mij ligt het echt aan de combinatie van Core Clock en Memory Clock, ik heb net een uur COD gespeeld, helemaal geen problemen, wat ik gedaan heb is de Core Clock op 875 laten, en Memory clock verlagen van 1300 naar 1250, volgens mij is de combinatie 875 en 1300 is niet helemaal goed voor de geheugen. Want kijk eens naar de spec van 5870 Vapor-X: http://www.hardware.info/...870_VaporX_1GB_211610350/

Die heeft namelijk 870 aan CC en 1250 aan MC

Graag jullie mening hier over.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nu achter gekomen dat mijn XFX kaart niet meer dan 1250 aan memory clock kan toevoegen, want boven deze waarde krijg ik de meeste voorkomende beeld 'grijs scherm met strepen'. Want de CC kan ik wel verhogen naar 950 zonder problemen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een fout van XFX?

Ik heb al een email verstuurd naar de support van XFX, ik wacht nog op hun antwoord. Maar misschien herkent wel iemand dit.

Verwijderd

Ik gebruik nu een ati radeon hd5870 met de core op 950 en de mem op 1250. Geen problemen hier met die kloks. (kloks ????). 8)7 ... Bij mij ontstonden de flikkeren alleen als ik de mem omhoog gooide. Dat doe ik dus niet meer, hoewel die wel stabiel draaide op 1270 Mhz.
MSI Afterburner werkt trouwens als een zonnetje, maar weet iemand hoe Powerplay uitgezet kan worden???

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 14:09
Aangezien je een gigabyte mobo hebt, zou je de bios naar de laatste versie kunnen flashen.

|2600k|Asus 290|

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik heb een HD5870 van club3d, en hem geinstalleerd en verder helemaal niets mee getweaked of overgeklokt. Ik heb ook al een paar keer streepjes behang gehad, ik zat te denken dat het aan mijn voeding lag, maar nu zie ik dat er meer mensen last van hebben.

Ik twijfel ook of de ventilator altijd goed met de temperatuur mee gaat.. 2d/3d... soms onder het gamen is ie gewoon stil...

Verwijderd

Ik heb een Asus HD5870, zelf wat overgeclocked.

Voltage: 1250
Core: 975
Memory: 1300

Geen strepen hier. Gebruik ook de advanced fan settings in MSI afterburner voor wat extra koeling.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2cep82o.jpg

• XenoMorph_LV426
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-01-2024
Vorige week een nieuwe pc in elkaar gezet.

Intel Core I7 950
Asus P6T deluxe V2
Antec 750w voeding
6Gb Kingston intern
80Gb Intel Postville SSD

Gelukkig snel een Saphire 5870 Vapor X kunnen bemachtigen.
De eerste dag eigenlijk geen problemen gehad, maar niet echt veel en lang kunnen gamen.
Zondag begon na een paar minuten Crysis eerst een paar keer door het spelen heen een groen streepjes patroon zich te tonen, spel draaide gewoon door en ik begon me al zorgen te maken. Na 2 keer dit streepjes patroon liep mijn pc vast met dit zelfde patroon en moest ik de pc met de power button uit zetten, reageerde verder nergens meer op. Ook Stalker Clear Sky crasht regelmatig, alleen met een zwart scherm en direct naar de desktop.

Heb de pc of de grafischekaart niet overgeclocked, gewoon standaard settings in de ccc en ik heb geen HDMI audio geinstalleerd bij het installeren van de driver, heb deze alleen in de device manager niet uitgeschakeld, dat zou ik vanavond nog eens kunnen proberen evenals mijn mobo bios upgraden.

Aangezien ik dit op meerdere fora's lees blijkt dit bij wel veel mensen voor te komen en hoop dat ATI er heel erg mee aan de slag is. Misschien een oplossing in de drivers van deze week?

Dit is mijn eerste ATI kaart sinds de jaren, altijd nvidia gehad, maar ben wel onder de indruk van de rauwe snelheid van deze kaart, vooral crysis is een genot om te spelen als hij er niet uitklapt :+
Pagina: 1