Pc op receiver aansluiten...welke kabels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 04:30

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik wil mijn Sony 5.1 receiver aansluiten op mijn Audigy soundcard in mijn pc, maar ik heb hier totaal geen verstand van.

Ik heb een 5.1 boxenset van Sony met Actieve subwoofer (zegt me ook al niks :P), maar ik ben alle kabels kwijt. Ik weet dat ik de boxen met normale speakerkabel kan aansluiten, maar hoe en waarmee sluit ik de subwoofer en de receiver aan?

Vreemde is dat mijn subwoofer 2 ingangen heeft (in & out), maar mijn receiver maar 1.

Ook heb ik bijv. een digitale uitgang op mijn moederbord zitten (eentje waarop een tulp kan, maar ook eentje met een vaag plaatje ervoor welke ik in kan drukken).

Het zal voornamelijk gebruikt worden voor games en eventueel films, maar dat laatste is maar heel minimaal.
Ik heb dus begrepen uit eerdere topics hier op T. dat ik beter de Audigy kan pakken omdat deze de 5.1 surround beter zou pakken voor games ipv de digitale uitgang.

MIjn vragen dus:

- welke kabel moet ik hebben om mijn sub aan te sluiten op de receiver?
- welke kabel heb ik nodig om mijn pc aan te sluiten op de receiver? Mijn zoektoch komt uit op een jack -> tulp kabel, maar ik weet niet of dat goed is.
- en welke soundcard kan ik beter gebruiken? De Audigy of toch de digitale uitgang?

Even voor alle duidelijkheid....ik heb gezocht op T. maar wat betreft de kabel vragen heb ik vrij weinig kunnen vinden of links gevonden die niet meer werkten. Dus hopelijk verveel ik jullie niet met mijn vraag :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 14:16

Tags NL

Harmful or Harmless?

Wat voor receiver en voor Audigy heb je precies? (Type/model). In principe kun je het optisch aansluiten op je versterker denk ik, hoe je de subwoofer moet aansluiten vindt je terug in de manual van je receiver. (Google eens op Sony en het type + manual)

[ Voor 3% gewijzigd door Tags NL op 29-11-2009 22:43 ]

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Hi,

Ik heb van mijn broertje een Sony STR-DE485E gekregen waarbij ik helaas geen boekje heb gekregen.

Afbeeldingslocatie: http://hifi-leipzig.de/shop/images/product_images/info_images/753_5.jpg

De geluidskaart is een Creative Audigy SE 7.1 kaart

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16829102002

Moederbord is een GB P55-UD4

De receiver heeft een digital in coaxial. Mijn moederbord heeft die ook, alleen dan een out hoop ik :) alleen ik heb begrepen op andere topics hier dat het mijn games (CoD6) niet 5.1 maakt. Tenminste, zoiets begreep ik. Maar mijn receiver is een 5.1 receiver, dus het lijkt mij dat d eprocessor van de receiver het toch wel 5.1 surround kan maken?

Afijn...hopelijk kunnen jullie me helpen ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:32

13art

Moderator Mobile
Yzord schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:39:
IOok heb ik bijv. een digitale uitgang op mijn moederbord zitten (eentje waarop een tulp kan, maar ook eentje met een vaag plaatje ervoor welke ik in kan drukken).
Dat is de optische aansluiting. Daar heb je een toslink kabel voor nodig. Is overal wel te krijgen. Ga er eigenlijk vanuit dat je versterker dat wel heeft.
Anders zou je nog een splitter kunnen nemen die van minijack naar tulp gaat en dan deze in de koptelefoonuitgang van je comp steken en dan een tulpkabel van splitter naar je versterker.

En dan heb je even de gebruiksaanwijzing nodig om te zien in welke tulpingang op je versterker deze dan het beste kan aansluiten. Zal wel iets van aux zijn oid.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je geluidskaart heeft "SPDIF Out for Stereo Digital Speakers" en heeft dus een Coaxiale uitgang, je receiver heeft daar een ingang voor en je zou dus zo 5.1 geluid door je receiver moeten krijgen.

Lees anders eens de manual op http://audio.manualsonlin...y/sony_str_strde485e.html voor je subwoofer vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://images17.newegg.com/is/image/newegg/29-102-002-S02?$S640W$

Die digitale uitgang is die blauwe ingang, maar dat is toch gewoon een jack aansluiting? Dus helaas geen coaxiale uitgang :'(

@DjWannaB2002: die optische aansluiting heb ik inderdaad. Is een toslink kabel dan het enige wat ik nodig hoef te hebben om mijn CoD6 op 5.1 af te laten spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Yzord schreef op zondag 29 november 2009 @ 23:11:
[afbeelding]

Die digitale uitgang is die blauwe ingang, maar dat is toch gewoon een jack aansluiting? Dus helaas geen coaxiale uitgang :'(
Hmm, lees nu inderdaad dit:

SPDIF Out for Stereo Digital Speakers or SPDIF In/Out with Creative Digital I/O Module (sold separately)

Optisch kan in ieder geval, maar weet niet of je onboard geluidskaart beter is dan je Creative kaart

[ Voor 9% gewijzigd door Tags NL op 29-11-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
-={Fred_Perry}=- schreef op zondag 29 november 2009 @ 23:17:
[...]

Hmm, lees nu inderdaad dit:

SPDIF Out for Stereo Digital Speakers or SPDIF In/Out with Creative Digital I/O Module (sold separately)

Optisch kan in ieder geval, maar weet niet of je onboard geluidskaart beter is dan je Creative kaart
Maakt niet uit kerel...je helpt me al goed op weg.

Ik heb deze gevonden....is die prima om mijn sub aan te sluiten:

http://www.bol.com/nl/p/e...MPF0020199000000004998911
Kan ik dan niet gewoon een jack -> 2 tulpen nemen om het via mijn soundcard te doen? Want ik gebruik liever de Creative dan het onboard ding, want daar had ik al problemen mee namelijk. Als ik een flash reclamefilmpje (zonder geluid) in mijn browser had kwam er een ongenaakbaar geluid (brommen) uit de speakers. Met mijn Creative heb ik dat niet meer.

[ Voor 27% gewijzigd door Yzord op 29-11-2009 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Jack naar twee tulpstekkers is geen enkel probleem. Zo heb ik ook aardig wat apparatuur op m'n versterker zitten.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Yzord schreef op zondag 29 november 2009 @ 23:20:
[...]

Maakt niet uit kerel...je helpt me al goed op weg.

[...]

Kan ik dan niet gewoon een jack -> 2 tulpen nemen om het via mijn soundcard te doen? Want ik gebruik liever de Creative dan het onboard ding, want daar had ik al problemen mee namelijk. Als ik een flash reclamefilmpje (zonder geluid) in mijn browser had kwam er een ongenaakbaar geluid (brommen) uit de speakers. Met mijn Creative heb ik dat niet meer.
Lijkt wel op de juiste kabel in ieder geval, je zou het ook bij je lokale audiozaak kunnen halen natuurlijk (En het daar vragen en misschien kun je het eventueel ruilen als het niet goed is).

Denk dat die Digital I/O Module wel de oplossing is om het coaxiaal aan te sluiten, maar je kunt hem niet overal meer krijgen zie ik... Online kost hij iets van 35 dollar, misschien te bestellen of anders via marktplaats oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Hmm, je dringt toch aan op de Digital I/O module. Er van uit gaande dat je dus wilt zeggen dat dit beter is dan mijn onboard digitale uitgangen? Zal eens zoeken ernaar, maar denk dan dat een andere soundcard beter is...toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 15:49
Die creative digitale uitgang kan je gewoon een jack kabel voor misbruiken. je moet alleen even testen op welke tulp (links of rechts) uiteindelijk de digitale output uitkomt. In ieder geval dat werkte zo op een Audigy 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:34

FeaR

In GoT we trust

Yzord schreef op zondag 29 november 2009 @ 23:20:
[...]

Die kabel kan inderdaad gewoon en dan gebruik je dus beide ingangen van de subwoofer.
"Voordeel" van een stereo aansluiting in plaats van een mono (dus twee maal cinch) is dat de subwoofer een x aantal dB harder zal klinken. Deze waarde ligt ergens rond de 5.0 dB als ik het goed heb. Veelal kan een mono kabel ook aangezien veel receivers het volume van de subwoofer ook nog met een aantal dB kunnen versterken.

Maar die kabel moet dus lukken :)
Yzord schreef op zondag 29 november 2009 @ 23:44:
Hmm, je dringt toch aan op de Digital I/O module. Er van uit gaande dat je dus wilt zeggen dat dit beter is dan mijn onboard digitale uitgangen? Zal eens zoeken ernaar, maar denk dan dat een andere soundcard beter is...toch?
Voordeel van een digitale uitgang (optische dan wel digitale coax) is dat codecs als Dolby Digital en DTS via bitstream doorgestuurd kunnen worden naar de receiver. De receiver herkent dit signaal en zal dit decoden en over de speakers laten klinken.

Nadeel is dat games veelal geen ingebouwde Dolby Digital codec hebben en dan heb je snel alleen iets van stereo over de digitale uitgang. De receiver analoog aansluiten kan dan wel 5.1 geluid opleveren mits de receiver 5.1 analoge inputs heeft. Zo te zien heeft jouw receiver dit niet en zal je dus analoog maximaal 2.0 geluid door kunnen sturen. Met dingen als Dolby Pro Logic II kan je wel van een 2.0 signaal een 5.1 signaal maken, maar daar ben ik eigenlijk niet zo kapot van. Reden is omdat het dus gemaakt wordt uit een 2.0 signaal en dat hoeft niet altijd goed te gaan.

Of je beter de digitale uitgang van je moederbord of geluidskaart kan gebruiken is aan jou. Ik zou gewoon die van het moederbord gebruiken aangezien deze meteen bruikbaar is en je voor de geluidskaart dus eerst zo'n "Creative Digital I/O Module" te hoeven kopen.

Ik denk dat je met een dergelijke set toch geen verschil gaat horen en het decodeerwerk van digitaal naar analoog wordt toch door de receiver gedaan. Maar er zijn mensen die zeggen het verschil te horen, maar dat kan ook tussen de oren zitten...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Een ander voordeel van optisch is dat je geen enge aardlussen maakt of randgeluiden van je PC meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ConZito schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:03:
Een ander voordeel van optisch is dat je geen enge aardlussen maakt of randgeluiden van je PC meeneemt.
Mja, maar in theorie is coax weer beter :P
Het signaal in de spelers zelf is electrisch en wordt voor optische verbindingen eerst omgezet in een lichtsignaal, wat dan door een glasvezel vervoerd wordt en als laatste in het doelapparaat weer omgezet in een electrisch signaal. Je hebt er dus twee omzettingen bij. Dat is bij audiosystemen niet nuttig. Met coax heb je die omzetting dus niet.

Ander voordeel van optisch is dat je door een optisch draadje misschien wel meer informatie/data kan sturen. Dus op dat punt zou optisch inderdaad een meerwaarde hebben al wordt het niet gebruikt. Dolby Digital en DTS gaan prima over optisch, maar voor de HD opvolgers heb je toch HDMI nodig.

Andere voordelen van optisch zijn (zoals gezegd):
• Niet magnetisch beinvloedbaar
• Heerlijk als je last van een Groundloop hebt.

Maar moraal van het verhaal:
Praktisch zul je geen verschil horen :)

Maar goed, dat was een andere discussie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou eens naar een geluidskaart kijken die audio uit games om kan zetten naar DD of DTS. Dan kan je tenminste digitaal aansluiten en heb je je games in 5.1, anders blijft het bij stereo.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Tsurany schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:44:
Ik zou eens naar een geluidskaart kijken die audio uit games om kan zetten naar DD of DTS.
Aanvullend daarop:
Dingen als "Dolby Digital Live" en "DTS Connect" zijn dan termen waar de geluidskaart aan zou moeten voldoen. Deze software zorgt namelijk voor on-the-fly digitaal meerkanaals geluid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
FeaR1986 schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:38:
[...]

Het signaal in de spelers zelf is electrisch en wordt voor optische verbindingen eerst omgezet in een lichtsignaal, wat dan door een glasvezel vervoerd wordt en als laatste in het doelapparaat weer omgezet in een electrisch signaal. Je hebt er dus twee omzettingen bij. Dat is bij audiosystemen niet nuttig. Met coax heb je die omzetting dus niet.

Ander voordeel van optisch is dat je door een optisch draadje misschien wel meer informatie/data kan sturen. Dus op dat punt zou optisch inderdaad een meerwaarde hebben al wordt het niet gebruikt. Dolby Digital en DTS gaan prima over optisch, maar voor de HD opvolgers heb je toch HDMI nodig.

Maar goed, dat was een andere discussie O-)
Ik doelde meer in vergelijk met analoge geluidsoverdracht. Verder, eens is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ConZito schreef op maandag 30 november 2009 @ 08:17:
[...]
Ik doelde meer in vergelijk met analoge geluidsoverdracht. Verder, eens is :)
Was ook zeker duidelijk, ik vul alleen graag dingen aan :>

Moet mijn postcount weer wat omhoog krijgen aangezien ik wat dagen ziek (en dus inactief) ben geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb nu een toslink kabel gekocht, een tulpkabel voor de subwoofer en voor alle zekerheid ook maar een jack->2tulp kabel.

Daar zou het mee moeten gaan... hoop ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daar gaat het dus in veel gevallen niet mee, je krijgt nu niet meer dan stereo uit je 5.1 setje aangezien er zeer weinig games zijn die 5.1 in DD of DTS uitsturen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
CoD6 zou Dolby Digital ondersteunen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Ze zijn niet nuttig nee, maar is dat per definitie slechter? Het is een digitaal signaal, dus als je ledje en de phototransistor snel genoeg zijn (lijkt me wel....) treedt er geen verlies op.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat zou je moeten uittesten, dat zou ik zo niet weten. Wel zijn er geluidskaarten die het signaal omzetten naar een soort DD of DTS waardoor je versterker het wel snapt. Dat is ook nog een mogelijkheid.
Boudewijn schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:37:
[...]

Ze zijn niet nuttig nee, maar is dat per definitie slechter? Het is een digitaal signaal, dus als je ledje en de phototransistor snel genoeg zijn (lijkt me wel....) treedt er geen verlies op.
In principe is het niet slechter nee, digitaal is digitaal en een 1 blijft een 1. Enkel wil je wel zoveel mogelijk omzettingen vermijden omdat er daar wel eens wat fout kan gaan bij slechte producten. Dat is natuurlijk wel theoretisch en in de praktijk zal je het niet merken.

[ Voor 59% gewijzigd door Tsurany op 30-11-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Boudewijn schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:37:
[...]Ze zijn niet nuttig nee, maar is dat per definitie slechter?
Zeg ik dat dan? ;)

Zie ook vooral dit deel:
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Heb het inmiddels aangesloten met een optische kabel en dat werkt op zich goed. Helemaal echt tevreden over het geluid ben ik nog niet helemaal, maar dat komt wellicht omdat de opstelling nog niet zo staat zoals het hoort. Daar begin ik volgende week aan als de zolder een opknapbeurt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Vreemd, als ik mijn iphone in de buurt leg, stoort deze nogal over de boxen. Ligt dit aan de optische verbinding of zijn de boxen slecht afgeschermd ervoor? Want met mijn Philips Ambx setje had ik daar geen last van namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Yzord schreef op woensdag 02 december 2009 @ 10:43:
Vreemd, als ik mijn iphone in de buurt leg, stoort deze nogal over de boxen. Ligt dit aan de optische verbinding of zijn de boxen slecht afgeschermd ervoor? Want met mijn Philips Ambx setje had ik daar geen last van namelijk.
Wellicht zijn je speakers niet goed afgeschermd, het voordeel van optische kabels is namelijk dat ze niet magnetisch beinvloedbaar zijn.

Zie ook mijn post een pagina terug:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Op zoek naar een ander setje dus :)

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Yzord schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:32:
Op zoek naar een ander setje dus :)
Of je legt je telefoon iets verder weg? :P

Maar wel dé reden om voor een leuke hifi-set te gaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Daarom, ik leg eerst de telefoon wel een eind weg....mezelf kennende zal er dan toch wel een ander setje komen.
Pagina: 1