• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-02 19:46
Gister werd ik aangenaam verrast door een nieuwe (wel besteld natuurlijk :P ) bluray disk in m'n brievenbus... Ondertussen heb ik al een stuk of 7 van die dingen liggen dus vol goede moed stopte ik hem in m'n PC (die ondertussen een herinstallatie naar Windows 7 x64 heeft ondergaan). Uit mijn linkerluidspreker komt een heel raar krakend geluid bij het intro filmpje... :? Bij andere bluray disks geen last van gehad maar goed, eff spelen met de instellingen en wat testen... De bluray bevat standaard DTS-HD master geluid, waar ik bij andere blurays geen problemen mee heb gehad...

* DVD DTS (normaal dus) werkt oke
* Als ik PowerDVD 9 PCM laat coderen krijg ik 2.0 geluid, dit wil ik natuurlijk niet
* PowerDVD 9 in non decoded audio to external device (werkt met DVD wel goed) krijg ik dus heel rare / krakende geluiden
* Ondersteuning voor DTS is niet aanwezig in mijn Audio configuratie lijstje in Windows

Configuratie:
* ATI HD3870 - ATI HDMI output sound
* Denon AVR1908
* PowerDVD 9 met updates
* DVD: X-men 3 (DTS)
* Bluray: Transformers 2 + Australia (welke een maand geleden, voor mijn herinstallatie, Vista x64, nog wel werkte, mijn receiver gaf ook netjes DTS aan het op het display)

Het lijkt mij erop dat mijn receiver het inkomende DTS-HD formaat niet herkent (tekst in display veranderd niet naar DTS oid).

Ik ben aan het gokken op drivers of defecte receiver... iemand 'n idee?

Edit: Zowel ATI Drivers als realtek drivers getest nu, bij Realtek geeft hij nu wel officiele ondersteuning voor DTS weer maar nog steeds hetzelfde probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Supermario16 op 29-11-2009 21:41 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 17:10
Een ATI HD3870 doet geen DTS-HD over HDMI via bitstream, hoogstens 7.1 kanaals LPCM. Dat houdt dus in dat je nooit een DTS-HD lampje gaat zien. Hij lijkt erop dat PowerDVD wat moeite heeft met het oppikken van de normale DTS track van je BR. DTS kan uiteraard wel gewoon over bitstream naar je versterker en dan zie je heel braaf een DTS logo.

Gebruik de testknoppen in je Windows omgeving bij sound options om te testen.

[ Voor 27% gewijzigd door ConZito op 29-11-2009 21:47 ]

• Supermario16
ConZito schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:46:
Een ATI HD3870 doet geen DTS-HD over HDMI via bitstream, hoogstens 7.1 kanaals LPCM. Dat houdt dus in dat je nooit een DTS-HD lampje gaat zien. Hij lijkt erop dat PowerDVD wat moeite heeft met het oppikken van de normale DTS track van je BR. DTS kan uiteraard wel gewoon over bitstream naar je versterker en dan zie je heel braaf een DTS logo.

Gebruik de testknoppen in je Windows omgeving bij sound options om te testen.
Welke testknoppen bedoel je? In het configuratiescherm van Windows is niet veel te vinden aan testknoppen.

Dat is ook het rare aan de hele HDMI omgeving, Windows herkent niet meer als een 2 kanaals omgeving, terwijl PowerDVD gewoon alles door moet sturen naar de receiver. Officieel kan m'n receiver ook geen DTS-HD afspelen, maar DTS is ook voldoende, dat heeft gewerkt maar werkt nu dus niet. Hardwarematig zou ik dus DTS vanaf Bluray moeten kunnen afspelen.

• ConZito
Windows sound icoontje en dan playback devices.

Daarnaast heb je twee opties.
- De applicatie laten decoden naar meerkanaals PCM/LPCM.
- De applicatie DTS/Dolby bitstream laten doorsturen voor decoding door je receiver.

Maar zorg eerst maar eens dat er uberhaupt geluid uit komt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ConZito op 29-11-2009 21:56 ]

• Supermario16
ConZito schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:55:
Windows sound icoontje en dan playback devices.

Daarnaast heb je twee opties.
- De applicatie laten decoden naar meerkanaals PCM/LPCM.
- De applicatie DTS/Dolby bitstream laten doorsturen voor decoding door je receiver.

Maar zorg eerst maar eens dat er uberhaupt geluid uit komt ;)
Er komt geluid uit, zolang het maar niet DTS-HD is... Stereo / Windows Media player werkt perfect! Ik wil de applicatie direct laten bitstreamen, dit heeft eigenlijk altijd goed gewerkt...

Ik kan een testknop vinden, voor stereo DVD 48khz testen... die werkt gewoon met m'n front speakers.

• ConZito
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/4zsowk.jpg

Die bovenste moet je dus even testen op je HDMI/Digital soundcard.

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-02 08:09

FikkieHo

Wokmaster

Nogmaals, jouw videokaart kan geen dts-HD bitstreamen.. Dus daar kan je helaas niks aan doen, het beste wat je kan krijgen is DTS.

Dat krijg je natuurlijk door zoveel mogelijk instellingen in powerdvd en voor gedownloade filmpjes je instellingen op passthrough (SPDIF) te zetten.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• Supermario16
ConZito schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:12:
[afbeelding]

Die bovenste moet je dus even testen op je HDMI/Digital soundcard.
Dit komt me inderdaad wel bekend voor, maar die vinkjes en die test knoppen heb ik dus niet... Ik ben nu aan het werk, zal vanavond eff print screentje maken.

• ConZito
Als je die niet hebt dan zit je naar de verkeerde soundcard te kijken of je hebt niet de volledige en/of jusite driverpackage geinstalleerd staan.

• Supermario16
ConZito schreef op maandag 30 november 2009 @ 09:11:
Als je die niet hebt dan zit je naar de verkeerde soundcard te kijken of je hebt niet de volledige en/of jusite driverpackage geinstalleerd staan.
Realtek drivers:
Afbeeldingslocatie: http://www.marioverhaeg.nl:81/temp/sound.png

Met ATI drivers hetzelfde resultaat, alleen dan alleen dolby digital ondersteuning, geen DTS, AAC of WMA.

Edit:
Bij m'n spdif aansluiting heb ik wel hetzelfde plaatje als jij hierboven hebt staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Supermario16 op 30-11-2009 19:06 ]

• Supermario16
Oke... na het installeren van m'n soundmax drivers werkt het ineens wel oke... prt scrn van vorige post is nog steeds hetzelfde, maar ik krijg iig DTS signaal op m'n receiver. Ik was al bijna van plan 'n nieuwe te kopen met Radeon 5xxx kaart... (voor DTS-HD)... Ma nu et zo ook weer werkt kan ik weer eff vooruit :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

DTS is niet DTS-HD!
Dit dingetje ondersteund geen DHCP en geen HD audio, geen LPCM.
Alleen de HD5k serie kaarten ondersteunt tot nu toe DTS HD, maar daat zijn nog geen htpc/low end varianten van (en dus wat lawaaiig).

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

Edmin schreef op maandag 30 november 2009 @ 19:13:
DTS is niet DTS-HD!
Dit dingetje ondersteund geen DHCP
Nee dat zou me verbazen, je bedoelt HDCP denk ik :P
Volgens mij verschilt het per titel of de DTS-HD stream beveiligd is met HDCP, maar als dat zo is moet je geluidskaart dat dus wel aankunnen..
Weer een voorbeeld hoe de entertainmentindustrie de boel weer nodeloos ingewikkeld heeft weten te maken zonder dat de piraterij gestopt wordt (en dat je waarschijnlijk met een pirated versie beter af bent).

• Supermario16
DTS is niet DTS-HD!
Alleen de HD5k serie kaarten ondersteunt tot nu toe DTS HD, maar daat zijn nog geen htpc/low end varianten van (en dus wat lawaaiig).
Weet ik... maar DTS is 'n stuk beter als stereo... wat ik er eerst uit kreeg ;) Zeker als je 'n set van +/- 1200 euro hebt staan :P

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je zo'n dure set hebt staan ben je het jezelf wel verplicht om DTS-HD ondersteuning te regelen he ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

DTS is niet DTS-HD!
En nog geen werkende software. Er moet nog van alles worden gepatched, en vziw is de laatste PDVD patch niet werkend.

En dat is wel de meest irritante kant vh verhaal: Je zit (voorlopig) vast aan PDVD. Al heb ik een onbevestigd bericht gelezen dat WinDVD inmiddels wel schjnt te werken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 13:54

FeaR

In GoT we trust

Aangezien het probleem dus meer ligt bij de mediaspeler/HTPC gaan we dit topic even moven naar Mediaspelers en HTPC's :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1