Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Ik heb een Vaio AR31S, hierin zitten 2 x 120gb hd's die werken in Raid.

Nu wil ik hier graag 1 kleine SSD in hebben en een grote conventionele HD.

Gaat dat werken? ik kan wel in zo'n intel matrix raid manager komen tijdens het opstarten maar ik wil het even zeker weten dat de vaio overweg kan met 2 verschillende HD's voordat ik een dure investering doe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat kan, kun je gewoon uitzetten in die manager.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
Ziet het systeem het daarna gewoon als 2 aparte schijven?

Dat zou echt helemaal ideaal zijn, 40gb kingston ssd voor Windows en n ruime 2.5 HDD voor de opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ja, dit moet geen enkel probleem zijn. Overigens zou dit ook gewoon in de handleiding/documentatie van de laptop moeten staan, heb je deze al eens doorgenomen?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
Staat niks in de handleiding. Het is sony he, die verkopen een computer alsof het een walkman is..:P

Maar thanks voor de reply's i'll give it a try.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
JJ mompelt nog iets over backups...

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:27

M2M

medicijnman

Jouke74 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:35:
JJ mompelt nog iets over backups...
M2M mompelt nog iets voor de fysieke grote van de schijven. (2.5" toch? of misschien toch 1.8"?)
zo in het eerste gezicht lijken het wel 2.5" schijven te zijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 01-12-2009 12:41 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
Helaas ik krijg het niet aan de praat..

Heb zo'n Intel X25-M SSD van 40 gig gekocht.

Die erin gezet icm een van de eerdere 120gb schijven.
Via Ctrl+I in het raid menu heb ik raid uitgezet.
Hij ziet dan netjes de 40gb ssd en de 120gb hd.

Echter als ik windows xp wil installeren kan hij geen enkele schijf zien..
Heb al een poging gedaan om met F6 sata drivers te laden voor die Intel matrix store manager echter dat werkt ook niet..
Iemand een ide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:31

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Heb je die SATA drivers überhaupt op een USB-stick oid gezet dan? Je moet ze natuurlijk wel eerst downloaden en ergens opzetten, anders kan het XP installatieprogramma ze ook niet vinden ;)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
Mad Marty schreef op zondag 24 januari 2010 @ 09:55:
Heb je die SATA drivers überhaupt op een USB-stick oid gezet dan? Je moet ze natuurlijk wel eerst downloaden en ergens opzetten, anders kan het XP installatieprogramma ze ook niet vinden ;)
:P ja die sata drivers zitten als het goed is al in de Win xp service pack maar ik heb ze ook nog eens geladen via een usb floppydrive...

In die Raid configuration Ctrl I zitten trouwens maar heel weinig opties. Kan alleen schijven in raid zetten of eruit. Raid opties zijn alleen 0 en 1.
Pas als ik de schijven in raid heb aangezet staan ze er als 'bootable - yes'

Maar dan nog vind windows ze niet, nu ook niet meer als ik de 2 orginele schijven erin doe:S
als iemand kan helpen heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:41
Waar kijk je of windows de schijven ziet? (Deze computer of apparaatbeheer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Je schijven worden als AHCI aangeboden aan windows XP, dat gaat XP niet snappen.. heb ik ok al eerder problemen mee gehad.. Kijk eens in de normale bios ipv je raid bios..

Als het goed is kun je ergens instellen hoe je controller de schijven aanbied.. als normaal ide of ahci.. Bij mij werkte het pas toen ik dat op IDE had gezet..

Volgens mij zijn er wel driver oplossingen voor maar ik heb e nog niet kunnen vinden, ik ben gewoon overgestapt op vista destijds, die snapt het wel als je ahci gebruikt..

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
brambo123 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 10:18:
Waar kijk je of windows de schijven ziet? (Deze computer of apparaatbeheer?)
Via het installatie menu van de windows setup cd. Dat blauwe menu, normaal gesproken krijg je dan de schijven te zien waar je dan partities kan maken enzo maar nu zegt hij dat er geen schijf is gevonden.

Als ik trouwens alleen de SSD erin heb krijg ik nieteens de mogelijkheid om Ctrl I te doen tijdens het opstarten.
In het bios zie ik wel 'Hard disk drive 0: 40GB'

[ Voor 4% gewijzigd door stefanv op 24-01-2010 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:21
Je kan in je raid menu wel je raid verwijderen, maar in je bios staat het nog steeds ingesteld als RAID. Dit moet je op SATA zetten, dan moet het wel werken.
stefanv schreef op zondag 24 januari 2010 @ 10:21:
[...]

Als ik trouwens alleen de SSD erin heb krijg ik nieteens de mogelijkheid om Ctrl I te doen tijdens het opstarten.
In het bios zie ik wel 'Hard disk drive 0: 40GB'
Nee want dat komt volgensmij omdat de drivers op je andere HDD staan :Y) (Toch :? )

[ Voor 54% gewijzigd door Bobmeister op 24-01-2010 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
redguy schreef op zondag 24 januari 2010 @ 10:20:
Je schijven worden als AHCI aangeboden aan windows XP, dat gaat XP niet snappen.. heb ik ok al eerder problemen mee gehad.. Kijk eens in de normale bios ipv je raid bios..

Als het goed is kun je ergens instellen hoe je controller de schijven aanbied.. als normaal ide of ahci.. Bij mij werkte het pas toen ik dat op IDE had gezet..

Volgens mij zijn er wel driver oplossingen voor maar ik heb e nog niet kunnen vinden, ik ben gewoon overgestapt op vista destijds, die snapt het wel als je ahci gebruikt..
Je zult XP inderdaad in IDE modus moeten installeren. Eventueel kun je dan wel daarna drivers installeren en weer overschakelen op AHCI.

Andere oplossing is Windows 7 (of vista) installeren (als je laptop dat aankan). Die kan namelijk wel probleemloos in AHCI modus installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
redguy schreef op zondag 24 januari 2010 @ 10:20:
Je schijven worden als AHCI aangeboden aan windows XP,
In het gewone bios (F2 tijdens opstarten) kan ik nergens zo'n optie vinden.
Het is phoenixBIOS
Bios version R0200J6

kan wel kiezen 'show raid configuration' waarmee hij dan de mogelijkheid geeft om naar het raid menu te gaan tijdens het opstarten.
Ik heb al zitten zoeken op internet, het lijkt erop dat meer mensen het probleem hebben maar niemand heeft een werkende oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:41
Welke drivers gebruik je? (ik kwam dit tegen)
edit: of deze laatste versie

[ Voor 44% gewijzigd door brambo123 op 24-01-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het zou prima moeten werken door tijdens de setup op F6 te drukken en de drivers te laden vanaf een USB floppy station (De setupup van XP kent nog geen andere USB opslagmedia). Ik vraag mij af of je wel de juiste drivers hebt, je moet namelij kwel de tekstmode driver op de diskette hebben staan en niet de reguliere drivers die je onder Windows XP zou installeren op het moment dta Windows XP al draait.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
brambo123 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 10:56:
Welke drivers gebruik je? (ik kwam dit tegen)
edit: of deze laatste versie
Dankje, met die nieuwste drivers kom ik nu iets verder. Windows installatie gaat nu netjes iastor.sys laden en ziet nu de SSD en HD apart.

Echter bij het installeren leest hij de diskette en zegt ie;
Setup cannot copy the file: _default.pif
en zo nog veel meer files...

Edit; toch maar even een andere cd erbij gepakt en het lijkt nu beter te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door stefanv op 24-01-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
Thanks allemaal het is gelukt. Ik had gewoon gelijk een XP SP3 cd moeten gebruiken want daar zitten alle raid drives al ingebakken.

Nu heb ik het systeem ook even met uitsluitend de SSD gebruikt en hij is gewoon compleet stil. De fan slaat bijna nooit aan.

Ik heb een externe 500gb hd gekocht(lacie petit). Die wilde ik dus naast de ssd zetten maar de stilte bevalt me wel goed!

Is er software om een hdd individueel gemakkelijk uit te schakelen? Dan kan ik 'm gewoon inbouwen en inschakelen wanneer ik 'm nodig heb en verder lekker uit laten.

In windows xp power management is er alleen een optie om alle schijven na x minuten uit te zetten maar geen onderverdeling per schijf.... Iemand een idee?
Pagina: 1