MacBook valt uit bij lege batterij

Pagina: 1
Acties:

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het valt me sinds enige tijd op dat mijn witte MacBook (specs later) niet meer sluimert zodra de batterij leeg is. De batterij wordt in principe gewoon elke dag gebruikt, al ben ik de laatste maanden niet echt meer bezig geweest met actief kalibreren van de batterij zoals Apple dit aanraadt.

Wat er dus gebeurt is het volgende:
- De batterij loopt netjes leeg en tussen de 5% en 10% verschijnt er een melding dat de batterij bijna leeg is en dat de computer bijna gaat sluimeren.
- De batterij blijft een tijdje op 0% hangen waarna de MacBook gewoon uitvalt en niet sluimert zoals ik dat verwacht.

Eerder viel hij op 0% stand in sluimer.

CoconutBattery meldt het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://kttns.org/u2ywf

Ik heb het volgende geprobeerd om dit probleem proberen op te lossen:
- Downgrade naar 10.5 Leopard, hetzelfde gebeurt in Leopard.
- PRAM reset, SMC reset.
- Instellingen van voorkeurenpaneel Energiestand teruggezet op de standaardinstellingen.
- Geprobeerd te kalibreren, maar ik kan Apple's instructies niet afmaken (5u laten sluimeren) want hij valt direct uit op 0%.

Ik weet niet meer wat ik er verder aan kan doen. Als dit een defect is, dan neem ik aan dat Apple mij voorziet van een nieuwe batterij? MacBook heeft nog garantie tot augustus 2010 (dmv. AppleCare).

MacBook wit mid 2007
Core 2 Duo 2GHz, 2GB RAM, 80GB HD
Mac OS X 10.6.2

• Iejoor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-12 22:09
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.jinx.de/SmartSleep.html

Kun je in ieder geval even checken of alle settings goed staan, het klinkt alsof hibernate en sleep beide uitgeschakeld zijn...

• Frietsaus
  • Niet online
Bedankt, ik ga dat even bekijken. Zal hem vandaag leeg laten lopen op school.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-12 18:46
Haha je titel is een beetje te obvious ;)
Ik heb geen apparaten met een accu die gewoon blijven werken als ie op is namelijk, srry voor mierenneukerij maar kon er wel om lachen.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-12 23:48

Tags NL

Harmful or Harmless?

bokkow schreef op maandag 30 november 2009 @ 12:37:
Ik heb geen apparaten met een accu die gewoon blijven werken als ie op is namelijk, srry voor mierenneukerij maar kon er wel om lachen.
Same here :P

https://powershellisfun.com

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-12 17:31
Iejoor schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:54:
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.jinx.de/SmartSleep.html

Kun je in ieder geval even checken of alle settings goed staan, het klinkt alsof hibernate en sleep beide uitgeschakeld zijn...
Als deze beide zijn uitgeschakeld, dan kan je die optie toch ook niet zelf gebruiken? Maw, je kan hem dan toch niet zelf in Hibernate of sleep zetten?

Dat is dan namelijk heel snel na te gaan.

Verwijderd

Probeer eens in de terminal:
sudo pmset -a hibernatemode 3

Dit zet de instellingen weer terug zoals ze door Apple bedacht zijn.
# 0 - Old style sleep mode, with RAM powered on while sleeping, safe sleep disabled, and super-fast wake.
# 1 - Hibernation mode, with RAM contents written to disk, system totally shut down while “sleeping,” and slower wake up, due to reading the contents of RAM off the hard drive.
# 3 - The default mode on machines introduced since about fall 2005. RAM is powered on while sleeping, but RAM contents are also written to disk before sleeping. In the event of total power loss, the system enters hibernation mode automatically.
# 5 - This is the same as mode 1, but it’s for those using secure virtual memory (in System Preferences -> Security).
# 7 - This is the same as mode 3, but it’s for those using secure virtual memory.
Once you see which mode you’re presently using, make a note of it. You could do this in one step, actually, with a command like this:

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 12:57 . Reden: Onvolledige eerste post ]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-12 19:37
Het lijkt alsof de accu niet goed geidentificeerd wordt (max. capaciteit 5261, origineel 5020). Hij zegt dus dat ie tot 5261 gaat laden, maar laadt daadwerkelijk tot 5020. Op het moment dat hij denkt dat ie 5000 mAh verbruikt heeft denkt hij dat er nog 200 inzit, maar hij is daadwerkelijk leeg -> uitschakelen. Hij heeft nog niet het signaal gehad om te sluimeren, omdat ie denkt dat er nog meer in de accu zou moeten zitten?

Even wilde gok hoor, maar zou me best kunnen voorstellen dat zoiets de reden kan zijn.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-12 03:09
Nu snap ik wat je bedoeld :p Ik dacht ook iets ala:
Lijkt me dat we eerst moeten vaststellen of het een hardware of software probleem is.
Aangezien je alle standaardinstellingen terug hebt gezet, en een keer Leopard hebt geherinstalleerd, lijkt dit me eerder op een hardwareprobleem duiden, maar het kan ook een in een laag onder het OS zitten.

Kan je nergens instellen dat hij in Sluimerstand gaat wanneer je batterijniveau 1% is, in plaats van 0 ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Frietsaus
  • Niet online
De topictitel is inderdaad wat krom, mag een modje wel aanpassen voor de duidelijkheid. :)
Paultje3181 schreef op maandag 30 november 2009 @ 12:59:
Even wilde gok hoor, maar zou me best kunnen voorstellen dat zoiets de reden kan zijn.
Klinkt heel logisch, maar eigenlijk is die rare te hoge capaciteit altijd al zo geweest en voorheen werkte sluimer bij een lage batterijstand wel goed.
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 12:54:
Probeer eens in de terminal:
sudo pmset -a hibernatemode 3

Dit zet de instellingen weer terug zoals ze door Apple bedacht zijn.

[...]
Deze heb ik zojuist ingevoerd, heb nog niet de kans gehad de batterij leeg te laten lopen maar ik zal vandaag nog even kijken of dit nog helpt.
Petervanakelyen schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:00:
Nu snap ik wat je bedoeld :p Ik dacht ook iets ala:

[...]

Lijkt me dat we eerst moeten vaststellen of het een hardware of software probleem is.
Aangezien je alle standaardinstellingen terug hebt gezet, en een keer Leopard hebt geherinstalleerd, lijkt dit me eerder op een hardwareprobleem duiden, maar het kan ook een in een laag onder het OS zitten.

Kan je nergens instellen dat hij in Sluimerstand gaat wanneer je batterijniveau 1% is, in plaats van 0 ?
Dit kan ik nergens instellen helaas. Misschien met SmartSleep dat het een en ander mogelijk is, maar die moet ik nog even uitgebreid bekijken.

Bedankt voor zover, ga hem nu even leegtrekken. ;)

Edit
Ik heb gisteren de batterij leeg laten lopen, toen viel hij weer uit. Daarna heb ik de batterij even laten laden en daarna op 1% zelf in sluimer gezet en dit zo laten staan. Hierna duurde het heel erg lang voor de batterij had berekend hoe lang het laden zou duren, nu geeft coconutBattery het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: http://kttns.org/vmmzq

Toen ik daarna even vlug heb getest ging hij wel weer in sluimer bij 0%. Ik ga vandaag even een volledige kalibratie uitvoeren, tenminste als hij nog in sluimer valt. Even kijken of het dan weer goed is. Maar het lijkt er inderdaad op dat de gemelde capaciteit dus totaal niet klopt ofzo.

[ Voor 16% gewijzigd door Frietsaus op 01-12-2009 08:56 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12 16:37

page404

Website says no

Frietsaus schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:45:
De batterij wordt in principe gewoon elke dag gebruikt, al ben ik de laatste maanden niet echt meer bezig geweest met actief kalibreren van de batterij zoals Apple dit aanraadt.
misschien moet je dat eerst weer eens doen voordat je allerlei vage scriptjes gaat runnen ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Frietsaus
  • Niet online
Als je verder leest zie je het volgende staan ;)
- Geprobeerd te kalibreren, maar ik kan Apple's instructies niet afmaken (5u laten sluimeren) want hij valt direct uit op 0%.
Blijkbaar is dit geen volledige kalibratie want telkens uit laten vallen had geen enkele zin. En ik weet eerlijk gezegd ook niet wat je bedoelt met vage scriptjes, het pmset commando is een redelijk onschuldig commando voor zover ik weet.

[ Voor 40% gewijzigd door Frietsaus op 01-12-2009 14:41 ]

• Frietsaus
  • Niet online
Sorry voor de kick, maar ik denk dat het probleem is opgelost en misschien heeft iemand nog wat aan de uiteindelijke oplossing.

Eerst heb ik de batterij volledig opgeladen en deze 2 uur zo laten staan, zoals Apple dit aanraadt tijdens een kalibratie. Daarna heb ik de batterij leeg laten lopen tot Mac OS X 1% aangaf en daarna zelf de sluimerstand ingeschakeld. Ik heb hem toen de hele nacht laten sluimeren, vanmorgen was het sluimerlampje dus uit. Daarna in één keer de batterij volgeladen. Vandaag heb ik hem weer leeg laten lopen en hij viel weer netjes in de sluimerstand op 0%. Ik denk dus dat het probleem is opgelost, maar dat moet ik nog even testen de komende dagen.

Allemaal bedankt voor de hulp. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Frietsaus op 02-12-2009 16:20 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Frietsaus schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:17:
Sorry voor de kick, maar ik denk dat het probleem is opgelost.

Ik heb gisteren de batterij leeg laten lopen tot Mac OS X 1% aangaf en daarna zelf de sluimerstand ingeschakeld. Ik heb hem toen de gehele nacht laten sluimeren, vanmorgen was het sluimerlampje dus uit. Daarna in één keer de batterij volgeladen. Vandaag heb ik hem weer leeg laten lopen en hij viel weer netjes in de sluimerstand op 0%. Ik denk dus dat het probleem is opgelost, maar dat moet ik nog even testen de komende dagen.

Allemaal bedankt voor de hulp. :)
Riskante operatie, bij mij is dat een keer per ongeluk gebeurd en dat heeft me een accu gekost die het daarvoor altijd perfect deed met 3 uur op de accu en relatief weinig cycles voor 2,5 jaar gebruik. Zit nu een nieuwe in voor 140e :(

• Frietsaus
  • Niet online
Ik ben zelf ook niet zo dol op volledig leegtrekken, maar eens in de twee maanden is het wel eens nodig voor een juiste kalibratie van de electronica. Ik denk dat omdat ik dit een tijdje niet heb gedaan (hij wordt tegenwoordig veel als desktop gebruikt) dat de batterij z'n daadwerkelijke capaciteit ofzo niet meer wist.

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-12 13:23
Sander schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:19:
[...]

Riskante operatie, bij mij is dat een keer per ongeluk gebeurd en dat heeft me een accu gekost die het daarvoor altijd perfect deed met 3 uur op de accu en relatief weinig cycles voor 2,5 jaar gebruik. Zit nu een nieuwe in voor 140e :(
Dat zou je niet je accu mogen kosten, er zit een chip in die zorgt dat je accu niet onder een bepaalde spanning kan komen. het is wel belangrijk om te zorgen dat als je accu leeg is je hem niet dagen/weken laat liggen zonder hem op te laden, aangezien hij dan door zelfontlading wel onder dit niveau kan komen en dus kapot kan gaan (vandaar ook bij lange afwezigheid accu wegleggen met 40% lading).

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Pagina: 1