[Kubuntu 9.10] extra muisknoppen werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-01 10:14
Weet iemand hoe je de extra muisknoppen met de laatste (k)ubuntu versie (9.10) werkend krijgt?
Ik heb een LX7 Logitech muis. In de vorige versies van Kubuntu kreeg ik deze gemapped door xorg.conf aan te passen en een .xmodmap aan te maken. Het werkte daarmee prima.
Met 9.10 is xorg.conf zo ongeveer geheel vervangen door HAL en zou ik een xml-file moeten maken die de muisknoppen aanstuurt. Daarnaast een .xmodmap.

Aan de hand van Google heb ik verschillende methoden geprobeerd, maar in het meest gunstige geval gebeurt er niets, in het ongunstigste geval start Kubuntu met een cli-login en wil X niet meer starten (ook niet na startx of kdm-restart).

Graag het antwoord op de volgende vraag: wat moet ik waar aanpassen om de extra knoppen werkend te krijgen? Nu werkt de linker- en rechtermuisknop en het scrollwheel (naar boven en beneden). Tilt-wheel, back en forward en de derde muisknop (scrollwheel indrukken) werken niet.

Ik heb een nieuw topic gestart omdat het m.i. niet in het grote Ubuntu-topic hoort (in het kader van de terugvindbaarheid) en ik niet snap waarom er geen andere mensen met dit probleem zijn. Dank voor het meedenken!

Bonusvraag
Ik heb ook een Logitech LX710 toetsenbord, met allerlei extra knopjes (zoom, programmeerbare toetsen, snelkoppelingen naar tekstverwerker, spreadsheet etc). Ook van deze functies zou ik het fijn vinden als ze werkend te krijgen zijn...

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05-2025
Zit er in die muis geen geheugen waar je de instellingen kan opslaan?
Als je dan met de Logitech software de instellingen in dat geheugen zet (in Windows) en je sluit de muis naderhand aan op Kubuntu zou hij deze moeten overnemen.

• Kanseleur
Nee, ik zou ook niet weten hoe ik dat moet aanspreken. In Windows (Vista en 7) werkte het out-of-the-box, zonder Setpoint (Logitech-software). :/

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:39
Worden de knopjes wel gedetecteerd? In je gewone KDE omgeving, start eens konsole, en start daar in xev, dan gaat er een window open en krijg je in de console allemaal output van wat dat window van Xorg te horen krijgt, ga dan met de cursor boven dat window staan en duw eens op alle knopjes, als het goed is krijg je dan output die hierop lijkt:
ButtonPress event, serial 34, synthetic NO, window 0x5200001,
    root 0x13c, subw 0x0, time 15395137, (56,81), root:(60,144),
    state 0x0, button 8, same_screen YES                        

ButtonRelease event, serial 34, synthetic NO, window 0x5200001,
    root 0x13c, subw 0x0, time 15395319, (56,81), root:(60,144),
    state 0x0, button 8, same_screen YES

Je ziet hier dus terug dat ik bv de button met code 8 heb ingedrukt (de terug knop).

Als je deze output krijgt kun je xbindkeys gebruiken om aan een bepaalde klik (kan zowel tobo. als muis zijn) een bepaald commando te hangen (commando als in: "voer dit programma uit"). Over xbindkeys valt genoeg te vinden op het wereldwijde web, dus dat zou normaliter moeten lukken.

Op het moment dat xev helemaal geen output geeft op het klikken van de knoppen zul je hoogstwaarschijnlijk niet de evdev driver gebruiken. Om dit te controleren kun je hal-device gebruiken, die alles laat zien wat hal heeft ingesteld. Waarschijnlijkt geeft dit commando al de meest "zinnige" output:
hal-device | grep "input.x11_driver = 'evdev'" -B 5
Als je geen output krijgt betekend het dat de evdev driver nergens word gebruikt (of de grep regel niet klopt :p) als je wel output krijgt staan er nog 5 regeltjes voor de regel waarop gezocht word (input.x11_driver = 'evdev') hier staat als het goed is een input.product = 'XYZ' tussen (als dat niet het geval is kun je die 5 groter maken, en eventueel een -A X toevoegen (X natuurlijk ook een getal) om ook dat aantal regels erna te krijgen), dit zou de naam moeten zijn waarop je muis word herkend. Controleer dus of er een match is tussen input.x11_driver = 'evdev' en de naam waarop je muis word herkend.

Verwijderd

Wat bij mij (heb een Logitech MX518) tot nu toe altijd gewerkt heeft, is deze tutorial voor een deel volgen: http://ubuntuforums.org/s...&highlight=logitech+mouse De stappen die ik volg, zijn:
Section 2: Side buttons and Nautilus, Epiphany, Konqueror, etc (Optional)
  • 1. xvkbd and xbindkeys
  • 3. Adding it to your session
In "1. xvkbd and xbindkeys" ipv gedit wel kate gebruiken ;)

• RobertMe
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:00:
Wat bij mij (heb een Logitech MX518) tot nu toe altijd gewerkt heeft, is deze tutorial voor een deel volgen:
Dit werkt nu dus niet meer, omdat het wijzigen van Xorg.conf "zinloos" is wat betreft muizen en toetsenborden, dit omdat Xorg die tegenwoordig negeert en ze worden toegevoegd aan Xorg door HAL (er is wel nog een of andere config optie in xorg.conf waardoor hij niet met HAL werkt, en wel gewoon de volledige config. leest). HAL zegt dus tegen Xorg dat er een muis is gevonden op /dev/input/eventX en dat die de evdev (of andere) driver moet gebruiken en geeft alle andere instellingen door. Hierdoor heeft Xorg nu ook hotplugging voor muizen, wat anders alleen het geval was als je /dev/input/mice deed gebruiken als Device (omdat /dev/input/mice een vergaarbak is van alle /dev/input/mouseX "bestanden")

De verdere stappen, xbindkeys + xvkbd blijven natuurlijk wel hetzelfde. Het is dus even "afwachten" of het probleem hem zit in het gebruiken van de juiste driver (evdev) of dat het een kwestie is dat het indrukken van de knoppen gekoppeld moet worden aan het juiste commando (in dit geval dus xvkbd die een keypress emuleerd)

Verwijderd

RobertMe schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:24:
[...]

Dit werkt nu dus niet meer, omdat het wijzigen van Xorg.conf "zinloos" is wat betreft muizen en toetsenborden, dit omdat Xorg die tegenwoordig negeert en ze worden toegevoegd aan Xorg door HAL (er is wel nog een of andere config optie in xorg.conf waardoor hij niet met HAL werkt, en wel gewoon de volledige config. leest). HAL zegt dus tegen Xorg dat er een muis is gevonden op /dev/input/eventX en dat die de evdev (of andere) driver moet gebruiken en geeft alle andere instellingen door. Hierdoor heeft Xorg nu ook hotplugging voor muizen, wat anders alleen het geval was als je /dev/input/mice deed gebruiken als Device (omdat /dev/input/mice een vergaarbak is van alle /dev/input/mouseX "bestanden")
Ik weet dat het aanpassen van xorg.conf geen zin heeft, vandaar ook mijn "ik volg voor een deel" Ik gebruik nl al een tijd enkel het deel van xbindkeys en de rest niet meer. Ik maak op uit de TS dat de muis gewoon wel werkt, maar enkel de extra knoppen niet mee willen, in dat geval lijkt mij het deel over xbindkeys relevant. Indien dit niet het geval is, tja dan weet ik het ook niet

• Kanseleur
Allen bedankt, aanpassen van xbindkeys was voldoende. Vervolgens xbindkeys als startup-script ingesteld en de muis doet wat ik wil. Ik kan nu zelf verder met het toetsenbord! :) En ja, ik heb achter de computer gegeten, want ik kon niet wachten :+

Ter informatie voor anderen die hetzelfde probleem hebben: zoals RobertMe al meldde moet evdev eerst draaien. Met Xev kunnen je bekijken welke buttons welke code hebben. Let op het eventnr!! Mijn toetsenbord en muis hebben beide als input.device "Logitech USB Receiver", maar een verschilend eventnr. Vervolgens kun je het buttonnr. toevoegen aan xbindkeys. Zie verder guide in de post van yakuzi2004 en zijn/haar commentaar daarop.

[ Voor 126% gewijzigd door Kanseleur op 29-11-2009 19:17 . Reden: info voor de medemens... ]

• RobertMe
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:29:
Ik maak op uit de TS dat de muis gewoon wel werkt
Dat de muis werkt zegt op zich niet zo veel. De standaard "mouse" driver herkend namelijk allemaal die extra knopjes niet, en weet alleen van het bestaan van de "mouse move" en button 1 t/m 5 (deze zijn respectievelijk linker muisknop, middelste muisknop (scroll wiel klikken), rechter muisknop, omhoog scrollen en omlaag scrollen) alle andere button events gooit hij gewoon in de prullenbak, en zullen dus nooit door komen (en dus "hoort" xbindkeys ze ook niet). Het is dus van belang om er eerst voor te zorgen dat de juiste driver gebruikt word, en dus alle button kliks door komen, als dit namelijk niet het geval is heeft het instellen van xbindkeys ook helemaal geen zin.

• Graviton12
Dit zijn nu eens dingen waarvan ze stickies mochten maken wat mij betreft zodat mensen op zoek in nederlandse taal niet 100 engelse sites moeten doorspitten, eer ik mijn muis binnen Linux aan de gang had met alle knoppen was ik ook paar uurtjes zoet met googlen.

• Kanseleur
Tja, ik had wel in het engels gegoogled (enable extra mouse buttons, tilt wheel, back/forward functions, lx7, 9.10, hal, incl alle combinaties, noem het op). Het hield voor mij een beetje het midden tussen ontzettend simpel (dus niemand heeft hier ooit problemen mee gehad) óf niemand vindt dit een probleem.

• Graviton12
Probleem is dat er zoveel topics op het internet staan met allemaal een andere uitleg.

• RobertMe
Als er genoeg animo voor is wil ik best wel eens uitzoeken hoe dit allemaal precies in elkaar zit (ook met het configureren van HAL etc, want dat heb ik zelf ook niet nodig gehad). Maar ik ben o.a. bang dat een topic/how to heel snel verzuipt in de rest van de topics, dus of het dan nog zoveel zin heeft...

Bij toetsenborden is/kan het probleem ook nog eens erger zijn (ben ik zelf ook nog niet aan begonnen) o.a. omdat sommige toetsenborden voor de extra toetsen (o.a. m'n Logitech MX 5500) scancodes sturen van 255+, de kernel zal deze scancodes 1 op 1 mappen naar keycodes, scancode 400 word dus keycode 400, maar Xinput (onderdeel van Xorg) werkt maar met keycodes tot 255 en dus zullen deze toetsen ook helemaal niet doorkomen.

• Kanseleur
Op zich lijken de aanwijzingen die RobertMe en yakuzi2004 aangeven voor de hand liggend. Echter, als je gewoon googled kom je, zoals Graviton12 aangeeft niet snel tot de juiste informatie. De specifieke Kubuntu-guide (http://kubuntuguide.org/Karmic geeft geen consistente en werkende informatie.

Van iemand die op dit forum post mag verwacht worden dat al het nodige geprobeerd en gezocht is en ik schaar mezelf onder diegenen die net zolang probeert tot het echt niet gaat.

Als RobertMe het ziet zitten om een guide of een ander soort handleiding te schrijven voor dit soort problemen dan juich ik dat natuurlijk alleen maar toe. Ikzelf heb te weinig verstand om de algemeenheid van het onderwerp te overzien en iets te schrijven waar meerdere mensen mee toe kunnen.
Wellicht moet het niet als topic vormgegeven worden, maar als onderdeel van het grote Ubuntu-topic. Een soort How-to (net zoals vroeger de Beryl-onderdelen)

[ Voor 9% gewijzigd door Kanseleur op 29-11-2009 21:21 ]

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-01 22:47
gebruik gewoon easystroke
ideaal programma, geeft je nog de mogelijkheid om gestures te doen ook!.

• Graviton12
Ben altijd al van mening geweest dat er een soort knowledgebase gemaakt zou kunnen worden op GoT die door tweakers opgemaakt kan worden en beoordeeld of het erin mag of niet door moderators :)
Pagina: 1