In verband met een studieproject ben ik op zoek naar een lichtbron welke 'ergens' (lekker vaag) ingebracht kan worden door een klein gaatje (2-3mm) (zoals bijvoorbeeld endoscopen die bij galblaasoperaties e.d. worden gebruikt, maar dan zonder camera). Het gaat me alleen om het licht.
Ik zit te denken aan verlichting via een enkele glasvezelkabel vanwege de geringe diameter. Het meest handzame en draagbare lijkt me een LED-lichtbron waaraan een enkele fiber aangesloten wordt. Deze fiber geeft licht aan het einde van de kabel. Nu vroeg ik me af:
- Kan ik dergelijke kabels + lichtbronnen kopen of wordt het zelf klussen?
- Hoeveel licht geeft een enkele fiber met LED-lichtbron gebruik? (Afhankelijk natuurlijk van de lichtbron; maar hoeveel licht verliest een dergelijke fiber?)
- Zijn deze optische fibers breekbaar?
- Hoe warm worden de fibers?
Ik zit te denken aan verlichting via een enkele glasvezelkabel vanwege de geringe diameter. Het meest handzame en draagbare lijkt me een LED-lichtbron waaraan een enkele fiber aangesloten wordt. Deze fiber geeft licht aan het einde van de kabel. Nu vroeg ik me af:
- Kan ik dergelijke kabels + lichtbronnen kopen of wordt het zelf klussen?
- Hoeveel licht geeft een enkele fiber met LED-lichtbron gebruik? (Afhankelijk natuurlijk van de lichtbron; maar hoeveel licht verliest een dergelijke fiber?)
- Zijn deze optische fibers breekbaar?
- Hoe warm worden de fibers?