[n00b] - Verlichting van enkele glasvezelkabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09-2024
In verband met een studieproject ben ik op zoek naar een lichtbron welke 'ergens' (lekker vaag) ingebracht kan worden door een klein gaatje (2-3mm) (zoals bijvoorbeeld endoscopen die bij galblaasoperaties e.d. worden gebruikt, maar dan zonder camera). Het gaat me alleen om het licht.

Ik zit te denken aan verlichting via een enkele glasvezelkabel vanwege de geringe diameter. Het meest handzame en draagbare lijkt me een LED-lichtbron waaraan een enkele fiber aangesloten wordt. Deze fiber geeft licht aan het einde van de kabel. Nu vroeg ik me af:

- Kan ik dergelijke kabels + lichtbronnen kopen of wordt het zelf klussen?
- Hoeveel licht geeft een enkele fiber met LED-lichtbron gebruik? (Afhankelijk natuurlijk van de lichtbron; maar hoeveel licht verliest een dergelijke fiber?)
- Zijn deze optische fibers breekbaar?
- Hoe warm worden de fibers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
* er zijn plastic fibers in allerlei diktes verkrijgbaar (minder dan 1mm tot enkele mm dik)
* je zou gewoon met wat krimpkous een 3mm ledje aan het uiteinde vast kunnen maken
* al het licht dat aan de regeltjes van totale interne reflectie voldoet en de vezel binnengaat zou er ook terug uit moeten komen.
* ledjes met kleine stralingshoek zijn beter
* leds worden amper warm (tenzij high power leds) en plastic fibers kunnen die temperatuur vlotjes verdragen
* je kan ook meerdere fibers op 1 led zetten

[ Voor 4% gewijzigd door Corpse2 op 29-11-2009 17:37 ]

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 08:27

oshiro

Chill, dude.

In een gaatje van 3mm past precies een 3mm LED, daar zal je het meeste plezier van hebben :)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
een led doe je in een busje die van 5mm(geval van 5mm led) naar 3mm of welke gewenste diameter die je wil loopt. Busje prut je vol met epoxy lijm en doe je de fiber en led in. Perfecte aansluiting en elke diameter die je wil :)

Hoog vermogen luxeon led's kan je hier ook voor gebruiken zelfs.

Oh, en het is nog erg stevig en klein ook.

[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 29-11-2009 19:49 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:14
wat ga je doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
Dit is een theoretische casus waarvoor ik een oplossing zoek: er bestaat een operatietechniek waarmee je oppervlakkige spataders uit een been haalt (een ambulante phlebectomie volgens muller). Hierbij verdoof je een gebied boven een spatader en maak je een sneetje van ongeveer 2mm. Vervolgens haal je met een haakje het bloedvat uit het gaatje en op die manier trek je het vaatje uit het been. De positie van het vat wordt bepaald door het vat bij een patient in staande positie af te tekenen. Als een patient gaat liggen dan zie je alleen de tekening nog (kortom: door het gebrek aan zwaartekracht zie je het vat niet meer). Dit betekent dat je in wezen blind met je haakje op zoek moet naar het bloedvat onder de huid.

Nu zijn er allerlei endoscopische varianten waarmee je een scoopje in een (iets groter) gaatje brengt. Zo'n scoop heeft een lampje en mesjes waarmee je het vat kan 'oogsten'. Deze techniek heeft een aantal nadelen (waar ik verder niet op in zal gaan). Wat ik wil, is een hele smalle fiber (omdat het door een gaatje van 2mm moet) tot onder het bloedvat opvoeren. Doordat de lichtbron onder het vat zit, zal dit op deze plaats minder licht doorgeven dan op plaatsen waar geen bloedvat zit. Ergo: je ziet door de huid heen het verloop van het vat in het schijnsel van het licht. Omdat je precies weet waar het bloedvat zit, wordt het makkelijker om met je haakje het vat uit het been te halen. In theorie. ;-)

Kortom: ik wil een lichtbron (een LED op batterijen?) met daaraan een glasvezelkabel van ongeveer een meter. Het liefst zonder dat er iets op het andere uiteinde (dat tot onder het bloedvat geschoven wordt) van de kabel zit. Ten eerste kan dit afbreken onder de huid en ten tweede moet het zo dun mogelijk zijn, omdat er ook nog een haakje in hetzelfde gaatje moet.

EDIT: oh en het mooiste zou zijn als ik een constructie kan maken waarbij fiber en lichtbron makkelijk van elkaar los te koppelen zijn, zodat de fiber gesteriliseerd kan worden.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/5000_5999/5900/5900/5900/590023_AB_00_FB.EPS.jpg
Maar dan met maar 1 glasvezelfiber en een compactere/mobiele lichtbron.

[ Voor 7% gewijzigd door ZjieB op 29-11-2009 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 17:24
Als ik het goed begrijp; wil je dus een lichtvlek, dieper onder de huid inbrengen dan het bloedvat, zodat je aan de schaduw van het bloedvat kan zien waar het bloedvat zit? Dus je wil wel een punt-lichtbron?

Daarnaast zou ik met dit idee, en een stuk plastic fiber naar een metaalbewerkingsbedrijf gaan. Die kunnen dan in een mooi stuk massief RVS een gat boren ter grootte van de vezel. Je kan zelfs nog een rubber knelring erin zetten zodat je elke vezel kan opsluiten en klaar ben je.

De vraag is alleen hoeveel licht je wil hebben en hoe dik je vezel moet zijn. Dit bepaald de lichtbron (laser/led) en het type vezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
Als ik het goed begrijp; wil je dus een lichtvlek, dieper onder de huid inbrengen dan het bloedvat, zodat je aan de schaduw van het bloedvat kan zien waar het bloedvat zit? Dus je wil wel een punt-lichtbron?
Ja en ja.
Daarnaast zou ik met dit idee, en een stuk plastic fiber naar een metaalbewerkingsbedrijf gaan. Die kunnen dan in een mooi stuk massief RVS een gat boren ter grootte van de vezel. Je kan zelfs nog een rubber knelring erin zetten zodat je elke vezel kan opsluiten en klaar ben je.

De vraag is alleen hoeveel licht je wil hebben en hoe dik je vezel moet zijn. Dit bepaald de lichtbron (laser/led) en het type vezel.
De dikte van de vezel: zo dun mogelijk, maar de vezel moet natuurlijk niet zomaar afbreken.
Hoeveel licht? Dat moet ik testen. Ik denk eerlijk gezegd dat ik niet veel licht nodig heb. Ik denk namelijk dat als het licht te fel is, het bloedvat ook geen schaduw meer zal afwerpen. Vandaar de LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
Mogelijk zou je een vezel kunnen nemen met een flexibele mantel. Stel dat je vezel afbreekt, dan zal de mantel hem bij elkaar houden zodat er niet achter blijft.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
LED-Maniak schreef op zondag 29 november 2009 @ 23:17:
Mogelijk zou je een vezel kunnen nemen met een flexibele mantel. Stel dat je vezel afbreekt, dan zal de mantel hem bij elkaar houden zodat er niet achter blijft.
Een goed plan. Waar kan ik dergelijke fibers kopen? En bestaan deze fibers met een diameter van 1mm (incl. mantel) of minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Probleem is misschien dat bij het gebruik van een fiber het licht uiteindelijk alleen maar aan het eind van de fiber (ongeveer) rechtdoor schijnt. Als je hem van schuin boven onder een ader steekt verlicht je dus naar de onderkant van de ader toe, niet naar boven.

Ik zou trouwens de lichtbron en vezel onlosmaakbaar aan elkaar verbinden en ervoor zorgen dat de led gevoed wordt met een afkoppelbaar plugje. Een led kan een hoop hebben (steriliseren) en de lichtdoorvoer naar de vezel zal beter zijn.

//Edit: De website is bagger maar ze kunnen je vast wel adviseren: http://www.fiberopticproducts.com/Fiber_optic_items.htm

[ Voor 11% gewijzigd door Joolee op 29-11-2009 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
Probleem is misschien dat bij het gebruik van een fiber het licht uiteindelijk alleen maar aan het eind van de fiber (ongeveer) rechtdoor schijnt. Als je hem van schuin boven onder een ader steekt verlicht je dus naar de onderkant van de ader toe, niet naar boven.
Hier heb je natuurlijk gelijk in; alleen denk ik dat door verstrooiing er genoeg licht naar boven komt. Het licht wordt 'weerkaatst' door het omringende weefsel (het is geen holle ruimte).
Ik zou trouwens de lichtbron en vezel onlosmaakbaar aan elkaar verbinden en ervoor zorgen dat de led gevoed wordt met een afkoppelbaar plugje. Een led kan een hoop hebben (steriliseren) en de lichtdoorvoer naar de vezel zal beter zijn.
Is ook een optie. Helaas ben ik zelf zo technisch als een deur en dus zoek ik naar middelen die eenvoudig aan elkaar aan te sluiten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bevestig een ledje aan een mini stroomplugje, prop deze in een krimpkous welke gevuld is met doorzichtige lijm, prop aan de andere kant de vezel erin en verwarm de krimpkous.
De materialen zijn extreem goedkoop, enige probleem dat je dan nog hebt is een stroombron vinden die goed is voor een enkel ledje.

Ik ben zelf ook totaal niet technisch maar ik weet in den haag zo al 2 winkels die perfect zouden kunnen adviseren hierin en waarschijnlijk alle materialen hebben. Kost geen drol je je kunt wat proberen.

[ Voor 25% gewijzigd door Joolee op 29-11-2009 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
zonder reklame te willen maken, ik heb indertijd eens plastic fibers besteld via inkoopacties.net. Op samenkopen.net is er een tijd geleden een gelijkaardige actie geweest en daar vond ik de volgende link:

http://wottshop.nl/index....tion=list&group=14&cat=26

die fibers zijn redelijk sterk, die breken niet zomaar.
Zoals hierboven al vermeld, het licht dat eruit komt zal in de richting van de fiber schijnen. Eventueel kan je met schuurpapier of aceton het uiteinde ruw/mat maken aan de buitenkant. Op die manier zal het licht ook dwars op de richting verstrooid worden.

volgens mij zou een enkele 3mm led van een paar duizend mcd wel genoeg licht moeten geven. Als je de fiber wilt loskoppelen zijn er denk ik 2 opties:
* je bevestigt de led aan de fiber en zorgt voor een koppeling tussen led en voedingskabel
* een koppeling fabriceren die het mogelijk maakt om de led+voeding makkelijk en perfect voor de fiber kan connecteren.

misschien dat koppelingen van optische audio connecties inspiratie (S/PDIF)

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
Misschien moet ik maar eens gewoon gaan testen met wat goedkope spullen. Zit eraan te denken om zo'n kleine LED flashlight / sleutelhanger te kopen. Vervolgens boor ik een gaatje in de led en plaats een (plastic) optical fiber. Zo kan ik voor een bedrag van niks in ieder geval kijken of mijn idee IRL werkt.
Pagina: 1