Server weg uit netwerk wel te pingen en RDP'en

Pagina: 1
Acties:

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
Hoi allen,

Ik zit met het volgende, in het netwerk hangt een server met Win 2k3 Enterprise.

Vanuit het niets zijn de netwerk shares verdwenen :S
En tevens is de hele server niet meer te zien op het netwerk.
In win 2k3 zie ik als ik in network neighborhood kijk de server ook niet meer
Firewalls zijn uit

Het rare is dat ik hem wel kan pingen en kan connecten met een rdp.
Ook de intranet werkt nog steeds.

Wat heb ik geprobeerd:

De shares opnieuw aangemaakt, geen sucses
Netwerk share aan proberen te maken in win vista via direct ip, geen sucses
Netwerk share aan proberen te maken in win vista via servernaam, geen sucses
Het hele netwerk inc servers een herstart gegeven, geen sucses

Wat oh wat zie ik over het hoofd

Alvast bedankt :>

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Wat staat er in de eventlogs van de server?
Zijn alle services wel gestart? (server service)
Wat laat 'net share' zien?
Wat staat er in de registrykey 'lanmanserver'

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
RolfLobker schreef op zondag 29 november 2009 @ 15:24:
Wat staat er in de eventlogs van de server?
Zijn alle services wel gestart? (server service)
Wat laat 'net share' zien?
Wat staat er in de registrykey 'lanmanserver'
De event log is schoon dus geen rare errors
Alle services zijn up and running
De shares zijn er in net share evenals in de share overzicht in computer managment
Even met regedit gekeken maar bij de eerste default parameters geeft hij value not set

• Dysmael
Waar heb je naar gekeken bij regedit en wat voor default parameters verwijs je naar?

Deze moet je hebben:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\LanmanServer

Specifieker:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\LanmanServer\Shares

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
Ik zat dus klaarblijkelijk bij de verkeerde sleutel te kijken.

Diegene waar jij naar verwijst geeft netjes de shares met als voorbeeld de Data Share

CSCFlags=0
MaxUses=4294967295
Path=D:\
Permissions=0
Remark=
Type=0

Nu zie ik wel Permissions op 0 staan maar de machtigingen zijn wel degelijk ingesteld weet niet of dat er wat mee te maken heeft?

[ Voor 22% gewijzigd door bestaudio op 29-11-2009 17:43 ]

• dumpie
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heb een vergelijkbaar iets gehad na wat updates, na lang zoeken kwam ik erachter dat bij eigenschappen van je lanverbinding => File and Printer sharing for windows networks was uitgevinkt.

Vraag me niet waarom, maar dat deed de trick after all.

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
dumpie schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:54:
Heb een vergelijkbaar iets gehad na wat updates, na lang zoeken kwam ik erachter dat bij eigenschappen van je lanverbinding => File and Printer sharing for windows networks was uitgevinkt.

Vraag me niet waarom, maar dat deed de trick after all.
Dank voor de tip maar dat is niet her gouden ei.
Ik heb dit in een ver verleden ook wel is gehad en dat x 12 servers word je niet echt gelukkig van.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Idd zoals dumpie zegt gewoon kijken of er niet iets je SMB-verkeer blokkeert ( firewall die aangesprongen is? Lan-verbinding instellingen gewijzigd ? )

Want dit klinkt echt alsof er gewoon geen filesharing verkeer meer doorkomt.

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
Dat is het em nou juist ik ben alle mogelijke dingen al langs gegaan firewall staat uit en weg gejonast (hoeft niet op die server) Lan verbinding heeft statische instelling en overal staan alle vinkjes goed voor zover ik kan zien.

Als ik nu wat veranderd zou hebben zeg ik ja maar dat heb ik dus niet geen updates niets.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Draait de firewall service wel? Je zal niet de eerste zijn die problemen met de firewall heeft door grofweg de service uit te schakelen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
De firewall staat al uit sinds het begin van deze server sterker de service heeft nooit gedraaid dat is dus het rare van de 1 op de andere minuut is de share weg evenals de vermelding in het netwerk van de server. Vanuit geen enkele werkplek kan ik hem benaderen evenals niet vanuit een andere server.

Ik sta der bij ik kijk erna maar nu snap ik er helemaal niets van

Probleem is dat de data op de des betreffende server nodig is voor het kantoor personeel.
Dus ik heb de schijven er maar uit getrokken en in een andere server gestoken (oud beestje maar voor file serveren kan die nog wel een paar dagen)

En de routing maar daar naar gestuurd
Ik vind het wel best voor vandaag morgen maar weer is kijken, de mensen kunnen gewoon aan het werk terwijl ik weer verder ga spitten.

Tips zijn meer dan welkom en als ik erachter ben wat het is zal ik zeker een post doen.

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 12:56
als je eens share aanmaakt vanaf de client met het ipadres van de server , \\192.168.16.2\share
wat gebeurd er dan?

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
marc181982 schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:01:
als je eens share aanmaakt vanaf de client met het ipadres van de server , \\192.168.16.2\share
wat gebeurd er dan?
Dit heb ik al gedaan maar helpt ook niet, ik krijg gewoon een melding terug dat de share niet beschikbaar is.

• marc181982
bestaudio schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:03:
[...]

Dit heb ik al gedaan maar helpt ook niet, ik krijg gewoon een melding terug dat de share niet beschikbaar is.
zag het net was al van plan de post te editen , je was me voor

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
Maakt niets uit iig bedankt voor het meedenken

• Gomez12
Probeer gewoon eens naar \\ip-adres\sharenaam te gaan, als dat wel werkt draait je file and printer services in ieder geval wel. Zoniet dan is het of een bokkende service of een firewall. Spuit 11.

Toevallig niet vergeten automatisch updates downloaden uit te zetten? Of een collega die een progje erbij heeft gezet?

[ Voor 27% gewijzigd door Gomez12 op 29-11-2009 19:16 ]

• Dysmael
Wat gebeurt er als je lokaal naar de shares gaat? (\\localhost\)
Kijk ook eens met Wireshark wat er met de frames gebeurt als je naar een share gaat.
Staan de routes goed ingesteld? (route print). Word er een proxy gebruikt? Hoe staat de gateway ingesteld? Het is goed mogelijk dat de frames wel de server bereiken maar dat de server antwoord op een verkeerde gateway.

Edit: ik ben zelf laatst tegen een soortgelijk probleem aangelopen bij een klant waar zelfs al het verkeer stil viel. De server zelf liet geen enkele fout zien maar netwerkverkeer werkte niet, zelf geen ping. Na een reboot was er weer traffic mogelijk maar op willekeurige tijden viel alles weer stil. Daar heb ik de server opnieuw moeten installeren uiteindelijk (na alles uitgesloten te hebben zoals ISA, netwerkdrivers etc)

[ Voor 36% gewijzigd door Dysmael op 29-11-2009 19:25 ]

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Kan je geen sniffer installeren (net monitor b.v.) om te kijken of er uberhaupt smb trafic op je server aankomt?

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

• marc181982
tcp/ip protocol eens resetten?

How to reset Internet Protocol (TCP/IP)

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
Toevallig niet vergeten automatisch updates downloaden uit te zetten? Of een collega die een progje erbij heeft gezet?
Nee geen auto updates dit wil ik ook pertinent niet. Ik ben de enige met rechten op de servers teminste op Admin nivo, verder ook geen rare progjes gezien.
Wat gebeurt er als je lokaal naar de shares gaat? (\\localhost\)
Kijk ook eens met Wireshark wat er met de frames gebeurt als je naar een share gaat.
Staan de routes goed ingesteld? (route print). Word er een proxy gebruikt? Hoe staat de gateway ingesteld? Het is goed mogelijk dat de frames wel de server bereiken maar dat de server antwoord op een verkeerde gateway.
Lokaal zijn de shares wel aan te roepen, ook als ik ipv localhost zijn ip adres aanroep, doe ik dit vanaf een werkplek is het feestje voorbij.
De routes zijn goed en met een sniffer/analyser zie ik ook dat de frames aankomen en almede beantwoord worden.
Dat is hier net even iets anders het netwerk draait wel degelijk, ik kan de machine pingen en een RDP connect doen, dus dat gedeelte is niet dood gelukkig.
tcp/ip protocol eens resetten?
Gedaan ook geen sucses

Het ziet er naar uit dat ik niet aan een herinstalontkom, nu is het bij deze machine niet een erge ramp gezien dat het intranet er op draait en hij alleen dienst doet als fileserver.

Fileserver is nu tijdelijk overgenomen door een andere machine dus dat zit wel snor, ik weet iig wat me morgen te doen staat, Was waarschijnelijk eerder klaar geweest als ik het gelijk gedaan had, maar het is dan wel weer een uitdaging om het weer werkend te krijgen :)

Helaas zit er nu niets anders op dan een herinstal of iemand moet nog een lumineus idee hebben?

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
dus .. er gaat netwerkverkeer heen en weer. wat staat er dan in de frames? accepted of not accepted?

is er op de clients wat veranderd? is er iets met de domain controller?

• Gomez12
bestaudio schreef op zondag 29 november 2009 @ 23:31:
[...]
Lokaal zijn de shares wel aan te roepen, ook als ik ipv localhost zijn ip adres aanroep, doe ik dit vanaf een werkplek is het feestje voorbij.
De routes zijn goed en met een sniffer/analyser zie ik ook dat de frames aankomen en almede beantwoord worden.
Ik heb sterk het vermoeden dat een herinstall niets uitmaakt. Als je de sniffer goed gebruikt hebt dan werkt je server gewoon goed en zit er ergens anders in het netwerk iets je smb-verkeer te blokkeren.

Vlans nagekeken, al vanaf een andere server gekeken of het daar wel goed werkt ( zie even niet dat je een andere WS hebt geprobeerd ) zodat je een lokaal probleem kan uitsluiten.

Heb je toevallig iets van een IDS draaien?

Draai de sniffer eens lokaal om te zien of de WS ook de frames ontvangt.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Klinkt gewoon heel erg als een niet draaiende "server service".

Is de server al een simpelweg herstart?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

en zijn alle services die op automatisch staan ook echt gestart?

zie je de shares wel onder \\localhost ?

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eens bij TCP/IP properties van de server NIC en klik op "Advanced...". Welke NetBIOS setting staat er bij het tabblad "WINS"? Die zou op Default of op Enabled moeten staan. Als je NetBIOS over TCP/IP disabled op je server heb je dikke kans dat je clients geen shares op de server meer kunnen benaderen gezien clients veel SMB verkeer nog via die "oude" poorten sturen. Als je NetBIOS over TCP/IP disabled moet je dat op de clients ook doen zodat al het SMB verkeer altijd via poort 445 gaat, anders staan de clients voor een gesloten deur.

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
Ik dank jullie allen voor het meedenken, en ik heb het probleem ook gevonden.
Nu wil ik dit wel even delen omdat het eigenlijk iets heel raars is.

De server draaide eigenlijk al die tijd perfect, de reden dat ik geen share op kon roepen lag hem in het feit dat van de switch een poort gaar is. Vraag me echt niet waarom de rest dan wel liep en juist datgene niet maar het gebeurde. Steek ik de UTP in poort 12 (zijn oude poort) shares weg poort maakt niet uit en alles werkt weer :S
Dit is een normale switch geen instellingen mogelijk dus het moet ergens iets hardware matigs zijn.

• Dysmael
Fijn dat je het euvel deelt met ons. Iets triviaals als een andere poort op de switch of zelfs een andere switch proberen word inderdaad vaak overgeslagen, juist als ander netwerkverkeer wel goed werkt.

Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? Heb je ook aan de clientzijde gecontroleerd of daar de frames weer terug kwamen (port 139)?

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
RolfLobker schreef op maandag 30 november 2009 @ 18:47:
Fijn dat je het euvel deelt met ons. Iets triviaals als een andere poort op de switch of zelfs een andere switch proberen word inderdaad vaak overgeslagen, juist als ander netwerkverkeer wel goed werkt.

Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? Heb je ook aan de clientzijde gecontroleerd of daar de frames weer terug kwamen (port 139)?
Eigenlijk meer geluk dan wijsheid, ik lette niet op toen ik in het rack bezig was (server even naar voren gehaald) en daarbij zijn UTP kabel gesloopt. Kan gebeuren niets ergs grijp een nieuwe en klaar, alleen niet zosnel opgelet waar ik hem in de switch stak. Ik keek opzij naar de andere server en zag de desbetreffende server weer in het netwerk hangen. Vanuit dat gegeven is gaan zoeken en erachter gekomen dat er dus een poort defect is.
Server weer uitgerust met zijn schijven en is weer compleet up and running :)

Ik heb aan de clientzijde de nodige tests gedaan en er is uit gebleken dat de server weer compleet mee draait. Frames komen netjes aan aan bijde zijde hier even extra alert op geweest.

Vandaag wel een nieuwe switch besteld ben nu een beetje huiverig voor deze nu hij begint te bokken.

• Gomez12
Tja, vreemd verhaal dat een niet-manageable switch wel pings / rdp doorlaat op een bokkende poort maar geen smb-verkeer...

Hooguit zou ik me iets kunnen voorstellen dat de firmware bokt op bepaalde frame-sizes, maar dan zou ik het weer op alle poorten verwachten. Het type verkeer is voor een switch namelijk niet bekend ( ander OSI-model level etc )

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:26:
Tja, vreemd verhaal dat een niet-manageable switch wel pings / rdp doorlaat op een bokkende poort maar geen smb-verkeer...

Hooguit zou ik me iets kunnen voorstellen dat de firmware bokt op bepaalde frame-sizes, maar dan zou ik het weer op alle poorten verwachten. Het type verkeer is voor een switch namelijk niet bekend ( ander OSI-model level etc )
Ik denk dat ik net zo als jou achter mijn oren stond te krabben na ik hier achter kwam.
Zoals jij al zegt het zou eigenlijk onmogelijk moeten zijn, ik zal morgen is contact opnemen met Cisco en is kijken wat die ervan zeggen.
Ben er namelijk wel benieuwd naar hoe dit mogelijk is. Zodra ik meer weet zal ik het zeker laten weten.

• Dysmael
Vraag me af hoe die RMA aanvraag eruit gaat zien ;)

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Topicstarter
RolfLobker schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:48:
Vraag me af hoe die RMA aanvraag eruit gaat zien ;)
Eigenlijk zal ik er een kopie van moeten vragen niet?
Ik ben het met je eens dat het wel is een aparte kan gaan worden.

Nu valt de switch nog wel in zijn garantie maar hij zal na tja reperatie? de schap in gaan als reserve.
Maar dat is eigenlijk wel het laatste waar ik me druk om maak, wat ik wel interesant vind is te weten wat er nu precies fout gaat in de switch.

Pagina: 1