Extreem lang '' initialising ''

Pagina: 1
Acties:

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heb sinds een tijdje server staan, met als doel beetje webserveren, en vooral datastorage, voor de 2e reden heb ik nu in totaal 5x 1tb western digital green hdd's gekocht, en deze aangesloten op het moederbord.

Toen uiteraard in het raid menu een raid5 aangemaakt, aangezien ik puur storage wil, met toch een klein beetje zekerheid ( ja ik weet het, raid is geen backup, ook niet boeiend )

Toen kreeg ik de melding '' initialise '' vervolgens heb ik de raid verwijderd, en een raid met 4 van de 5 hdd's gemaakt, deze was in 1 keer bruikbaar ( geen verdere stappen voor nodig blijkbaar )

Aangezien ik toch al m'n hdd's wil gebruiken, en dus effectief zo'n 4tb wil kunnen gebruiken, heb ik ze alle 5 weer opnieuw in een raid gezet ( nadat ik de oude verwijderd had voor de duidelijkheid ) en vervolgens in windows intel matrix storage console het initialiseren aangezet, toen hij begon kreeg ik de melding dat het 24 uur ging duren, ik vond het prima, en heb een een tijdje laten gaan, ik zit nu na zo'n 40 uur, op zo'n 60% en nog duurt het ruim 60 uur voordat ie klaar is.

Dit lijkt me geen normale gang van zaken, maar ik ben dan ook geen expert met raid setups ( voor alles een eerste keer lijkt me )

Samenvatting:
- Raid 5 met 5 hdd's
- Effectief dus zo'n 4 tb ivm parity

Hardware gebruikt
- Intel DQ35JO moederbord ( ich9 chipset )
- 5x 1tb western digital green

Conclusie:
Is dit normaal, yay or nay ? en wat heb ik eventueel fout gedaan ?

Voor de duidelijkheid nog maar een plaatje d'r bij:
http://img686.imageshack.us/i/raidinit.jpg/

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Lijkt mij niet zo vreemd eigenlijk. Je gebruikt de onboard controller van je moederbord, das al niet zo gek snel, en bij initialiseren gaat hij de volledige set schijven langs...

Een snelle, losse controller, zal het veel sneller doen. RAID5 is gewoon erg arbeids intensief voor je PC, tenzij je het RAID draaien offload naar een losse controller.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22

lier

MikroTik nerd

McKaamos schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:53:
Lijkt mij niet zo vreemd eigenlijk. Je gebruikt de onboard controller van je moederbord, das al niet zo gek snel, en bij initialiseren gaat hij de volledige set schijven langs...

Een snelle, losse controller, zal het veel sneller doen. RAID5 is gewoon erg arbeids intensief voor je PC, tenzij je het RAID draaien offload naar een losse controller.
Tenzij de CPU load erg hoog is, anders zou het volgens mij niet zo'n probleem moeten zijn.

@TS: Gaat het hier om een uitbreiding (expansion) of het creëren van een nieuwe RAID set ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Fatal Mind
  • Niet online
McKaamos schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:53:

Klinkt logisch,
lier schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:58:
[...]

Tenzij de CPU load erg hoog is, anders zou het volgens mij niet zo'n probleem moeten zijn.

@TS: Gaat het hier om een uitbreiding (expansion) of het creëren van een nieuwe RAID set ?
CPU load is laag tot niet bestaand, en het gaat hier om een nieuwe raid set.

[ Voor 28% gewijzigd door Fatal Mind op 29-11-2009 13:02 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02
Doe je de rebuilt online (via je OS) of in de controller ?
De vruistregel is dat met softraid je zo'n 250GB per uur initialiseerd met raid 5.wanneer online. 5TB (netto) aan data is dus minimaal 20 uur.
Nu is het wel zo dat de rebuilt vaak ingesteld staat op een beperkte impact voor performance. Stel deze staat op 30%, dan duurt het dus flink langer..

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 10:32
Zo te zien heeft dat moederbord een ICH9DO chip... en die support geen RAID.
Je RAID5-set is dus volledig softwarematig. Dan lijkt het me wel kloppen dat het even duurt om die 4TB te initialiseren.

• Fatal Mind
  • Niet online
Doe het atm via het OS, aangezien ik toen de raid gebouwd werd de melding '' initialise '' kreeg, en er voor de rest niks gebeurde, vervolgens m'n whs 2008 opnieuw geinstalleerd ( want dat wou niet helemaal lekker meer ) met intel matrix console ( zoals ook op het plaatje uit m'n topicstart te zien is )

Is er niet een manier om dit wat sneller te laten verlopen ? bedoel, als we even die vuistregel aanhouden had ik zo ongeveer toch wel klaar moeten zijn, maar het verloopt alleen maar langzamer, cpu gebruik is ook amper aanwezig, zo heel af en toe een piekje, maar da's niet bijzonder denk ik zo.
frickY schreef op zondag 29 november 2009 @ 13:38:
Zo te zien heeft dat moederbord een ICH9DO chip... en die support geen RAID.
Je RAID5-set is dus volledig softwarematig. Dan lijkt het me wel kloppen dat het even duurt om die 4TB te initialiseren.
Helemaal prima, maar als ik het tellertje nu bekijk staat er leuk 66 uur, terwijl die er al zo'n 40 gehad heeft, dat noem ik niet '' even '' meer tbh.

[ Voor 27% gewijzigd door Fatal Mind op 29-11-2009 13:43 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Duke, tis geen rebuild maar een init en als je de screenshot had bekeken had je geweten dat het online is ;)
Waar haal je die vuistregel vandaan trouwens? 250GB per uur voor een softwarematige controller onder een online OS lijkt me wat veel eigenlijk... Dat doet de hardwarematige controller van m'n server (6x Spinpoint T166 400GB op een Adaptec 2610SA) hier niet eens maar is wel sneller dan de benches die ik gezien het van de meeste onboard RAID controllers.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 29-11-2009 13:45 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02
McKaamos schreef op zondag 29 november 2009 @ 13:43:
Duke, tis geen rebuild maar een init
init/rebuilt.. software raid maakt niet zoveel uit.
en als je de screenshot had bekeken had je geweten dat het online is ;)
popups werken niet op een pda.
Waar haal je die vuistregel vandaan trouwens? 250GB per uur voor een softwarematige controller onder een online OS lijkt me wat veel eigenlijk...
read/write gemiddelde ligt meestal rond de 70MB/s.

• Fatal Mind
  • Niet online
Hoe dan ook, is dit normaal of niet, want naar mijn idee klopt er simpelweg iets niet... dat het dagje duurt prima, maar totaal een week ? lijkt me toch stug hoor.

Moet je nagaan als de array volstaat met data, en er gaat een hdd de pijp uit ? hoelang moet dan wel niet duren ? een maand ?

Edit, alleen bedankt voor de moeite, maar ik heb er simpelweg geen zin meer in, om er nog meer tijd in te steken, ga de server uitschaken, en gewoon een raid5 bouwen met 4 van m'n hdd's... dat werkt tenminste wel in 1 keer.

Edit 2, toch maar met 5 hdd's een raid 5 gemaakt, en nu geinitialiseert met windows ipv intel matrix zuigzooi

binnen 1 minuut gebeurd

[ Voor 66% gewijzigd door Fatal Mind op 29-11-2009 21:09 ]

Pagina: 1