Harde schijf kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-01 13:16
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik een raar probleem met mijn computer. Zo nu en dan als ik een bestandje wil openen van een van de 2 harde schijven (het is een raid 0 opstelling) lijkt het wel alsof de harde schijf uitstaat en hij weer opnieuw moet inschakelen (Je hoort een harde klik wanneer hij dit doet).

Dit doet hij nog maar sinds kort, ook kreeg ik laatst een chkdsk scherm waarin stond dat er fouten op de harde schijf zaten en het gecontroleerd moet worden. Dit heb ik echter 1 keer gehad en na chkdsk nog een keer uit te voeren kon hij geen fouten meer vinden.

Is de harde schijf aan het doodgaan? Hoe vind ik uit welke het is? Het is namelijk een Raid-0 opstelling dus ik vind het zowieso vaag dat het hele systeem niet crashed als er 1 harde schijf wegklikt...

Symptonen samengevat:
- Harde klik bij openen bestand
- Duurt een paar seconden voor het bestand opent
- Komt regelmatig voor (de harde klik) ook als de harde schijf constant in gebruik is

Het gaat tevens om 2 WD Caviar Greenpowers (die op 5400 toeren lopen).

Systeem:
Asus P5Q-Pro
Intel Core 2 Duo E8400
Voeding: Coolermaster Realpower M520

Bij voorbaat dank.

[ Voor 14% gewijzigd door Annihilism op 29-11-2009 11:52 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik mis het magische woord in de topicstart: backups. O-)

er is 1 schijf aan het doodgaan, je controller kan het kennelijk aan als 1 schijf er langer over doet als de andere. maar ga er maar wel vannuit dat er 1 aan het doodgaan is. men kan ze eruit halen en stuk voor stuk in een andere pc door diverse testprogramma's halen maar ervaring leert dat SMART en een bad sector testje alles behalve betrouwbaar zijn.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Annihilism
flippy.nl schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:13:
ik mis het magische woord in de topicstart: backups. O-)

er is 1 schijf aan het doodgaan, je controller kan het kennelijk aan als 1 schijf er langer over doet als de andere. maar ga er maar wel vannuit dat er 1 aan het doodgaan is. men kan ze eruit halen en stuk voor stuk in een andere pc door diverse testprogramma's halen maar ervaring leert dat SMART en een bad sector testje alles behalve betrouwbaar zijn.
Dan zal ik maar eens beginnen met backups maken inderdaad... Is SSD tegenwoordig een goed alternatief voor Raid 0?

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-02 11:32
Annihilism schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:16:
[...]

Dan zal ik maar eens beginnen met backups maken inderdaad... Is SSD tegenwoordig een goed alternatief voor Raid 0?
SSD is een Solide State Drive en dat is gewoon een "opvolger" van de HDD. Dit heeft niets te maken met RAID 0 :?

Als je qua performance spreekt, dan is het een kwestie van benchmarks te bekijken.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja, een zeer goed alternatief zelfs. Een goede SSD kan de 'burst' doorvoer van een Raid0 met snelle consumenten/server schijven halen, en gooit daar nog eens bovenop de mogelijkheid om de seektimes naar bijna-0 te brengen. En de seektimes merk je het vooral in, zeker als je het gaat vergelijken met die caviar greenpowers. Waarom iemand een greenpower, die primair bedoeld is als 'datatank' omdat hij wat trager is dan een standaard schijf voor snelheid in Raid0 zou zetten is mij een raadsel, het dunkt mij dat vooral acties als het booten van een OS trager gaan op zo'n setup dan dat het mogelijk zelfs met een enkele 7200rpm schijf gaat, zoals bijvoorbeeld een WD-Black.

Persoonlijk zou ik voor storage eerder raid1 dan 0 pakken, of anders 'gewoon' 1disk-1partitie, en transparant met libraries gaan werken ofzo. Op die greenpowers zit mogelijk nog garantie, ik raad je aan om de WD-test tool eens te draaien. Wie weet krijg je een nieuwe terug, en dan heb je beide greenpowers als nog om te gebruiken als bulk storage.

[ Voor 28% gewijzigd door Umbrah op 29-11-2009 12:24 ]

• Annihilism
Umbrah schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:22:
Ja, een zeer goed alternatief zelfs. Een goede SSD kan de 'burst' doorvoer van een Raid0 met snelle consumenten/server schijven halen, en gooit daar nog eens bovenop de mogelijkheid om de seektimes naar bijna-0 te brengen. En de seektimes merk je het vooral in, zeker als je het gaat vergelijken met die caviar greenpowers. Waarom iemand een greenpower, die primair bedoeld is als 'datatank' omdat hij wat trager is dan een standaard schijf voor snelheid in Raid0 zou zetten is mij een raadsel, het dunkt mij dat vooral acties als het booten van een OS trager gaan op zo'n setup dan dat het mogelijk zelfs met een enkele 7200rpm schijf gaat, zoals bijvoorbeeld een WD-Black.

Persoonlijk zou ik voor storage eerder raid1 dan 0 pakken, of anders 'gewoon' 1disk-1partitie, en transparant met libraries gaan werken ofzo. Op die greenpowers zit mogelijk nog garantie, ik raad je aan om de WD-test tool eens te draaien. Wie weet krijg je een nieuwe terug, en dan heb je beide greenpowers als nog om te gebruiken als bulk storage.
Bedankt voor je advies,

Ik zit er zelf aan te denken om SSD voor windows te gebruiken en vervolgens de 2 WD's te formatteren en als storage te gebruiken zoals jij zegt.

Wat betreft de 2 5400 in raid 0 geeft ik je gelijk. Ze zijn mij toen aangeraden omdat het "betrouwbare" schijven waren, ik wist toen niet dat het 5400 toeren schijven waren..

Ik heb een topic gevonden in GOT over SSD, ik ga eens kijken wat daar aanbevolen word.

• flippy
  • Niet online

flippy

SSD is prestatietechnisch niet eens een discussie. zelfs de goedkoopste SSD rent rondtjes om ze snelste raid setups.

advies is vrij simpel: de backups had je al moeten hebben O-) , en prijs-kwaliteit kom je toch uit op een intel postville van 80gb :*)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Die schijven zijn ook zeer betrouwbaar, ze zijn zuinig, relatief stil, en mede door die lagere snelheid (in toeren, en doorvoer) erg robuust. Ideaal om terrabytes aan films en muziek mee op te slaan. Ik zal niet zomaar 1 op 1 het met Flippy eens zijn over hoe goedkope SSD's zoveel sneller zijn dan snelle raid setups, trek je knip voor een leuke multi-disk 15kRPM SAS boom, en je hebt toch wel wat meer snelheid dan budget OCZ SSD's die met hun MLC geheugen geplaagd worden door Micron controllers.

Maar zoals vermeld: een leuke Intel Postville SSD is... leuk ;), alleen voor opslag niet zo ideaal puur door het kostenplaatje. Een leuke WD-Green schijf van 1TB heb je voor een fractie van het bedrag waar je een paar GB aan SSD van koopt. Vier van die dingen in een simpel home servertje/NAS-je, en je voldoet aan de opslagverwachting van alle PC's in je woning als je er een leuk gigabit netwerk achter zet. Bijkomend voordeel is dat je gelijk niet de herrie en warmte van toch een stel bewegende schijven in je bak hebt. Een enkel stil SSD-tje!

• flippy
  • Niet online

flippy

je weet datgoedkoopste SSD is een kingston 40gb met een intel controller? O-)

en qua lezen zal je zelfs met die 15k schijfjes nog een zware dobber hebben om die bij te houden :9

• Annihilism
flippy.nl schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:12:
je weet datgoedkoopste SSD is een kingston 40gb met een intel controller? O-)

en qua lezen zal je zelfs met die 15k schijfjes nog een zware dobber hebben om die bij te houden :9
Ik ga dit weekend de boel eens even backuppen. Ik heb nog een samsung 7200 toeren schijf waar ik windows op kan zetten. Vervolgens ga ik de andere 2 schijven (die in RAID-0 setup waren) volzetten met wat bestanden en kijken welke precies wegklikt (of er even een Hirens boot CD met wat diagnostics er over heen halen).

Dan zal ik mij eens wat meer gaan verdiepen in het SSD (ik moet me even weer wat gaan verdiepen in hardware.. ik heb sinds AMD-64 vrij weinig omgekeken naar vernieuwingen :P). Eerlijk gezegd spreekt het idee van een schijf zonder bewegende onderdelen wel aan, en 80GB is meer dan voldoende voor de Windows installate. Meestal zet ik installatiebestanden van programma's toch op een andere harde schijf.

• Annihilism
Na een beetje vogelen in het besturingssysteem ben ik er achter gekomen wat de reden was dat de schijf steeds wegklikte. In Windows 7 schakelt het besturingssysteem de schijven uit na 20 minuten. Dit heb ik uitgeschakelt.

Echter vind ik het nog steeds vreemd dat hij dit ook in een Raid-0 Setup doet, en dat hij tevens mijn Samsung 1TB schijf niet uitschakelde... ik heb echter het probleem nu niet weer gehad.

Misschien dat mensen met hetzelfde probleem hier wat aan hebben.

Mvg
Pagina: 1