Server naar standby zetten als alle PC's uit zijn.

Pagina: 1
Acties:

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10-2025

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
Binnenkort komt er hier thuis een kleine server te staan die hoofdzakelijk zal gaan dienen als centrale file server.
Stroom besparing is ook iets belangrijks en het is niet handig als de server aan staat wanneer niemand op de server hoeft te komen.

Mijn idee is om de server naar stand-by (in Server 2008 sleep) te zetten wanneer alle computers uit zijn en de server niet met een taak bezig is (zoals downloaden of het maken van een backup).

Ik dacht zelf aan iets van een klein script dat wordt uitgevoerd na het opstarten van een PC. Dit script stuurt een WOL uit en controleert daarna of alle netwerk schrijven aanwezig zijn. Zo niet dan worden deze aangemaakt. Op de server wil ik dan controleren of er gebruikers zijn die verbonden zijn met de server (wat je normaal onder sessions-->shares) vindt. Wanneer dit het geval is moet de server aan blijven, zo niet dan mag die uit.
Overige voorwaarden voor naar stand-by gaan zijn bijvoorbeeld: backup proces mag niet lopen, netwerk traffic mag de afgelopen x minuten niet boven de x kb/s zijn geweest, ect.

Voor remote inloggen / FTP heeft DD-WRT een oplossing door een WOL te sturen wanneer er iemand over een bepaalde port binnenkomt.

Enige probleem wat dan overblijft is dat wanneer PC's uit hibernate komen dat ze het script niet uitvoeren, maar daar is vast wel iets voor te vinden.

Heeft iemand enig idee of er een programma is wanneer je geavanceerde regels kan instellen zodat bovenstaande haalbaar wordt? (Ik neem aan dat ik niet de enige ben die dit wil gebruiken, kan er echter maar weinig over vinden).

Flying High!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Start je backup oplossing ook de server als die in slaapstand staat?
Als je server nl. om 23:00 in stand-by springt , en om 23:30 je backup gescheduled zal dat nl. wel problemen opleveren.

Ga je er ook iets van een mail prog op draaien?

Dan erbij , servers zijn er gewoon voor gemaakt om continue te draaien. Beetje vreeemd idee om hem in slaapstand te sturen

www.degroot-it.nl

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10-2025

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
Ik weet het :)
Wanneer er ooit glasvezel hier komt ga ik ook een aantal kleine websites hosten en dan moet die gewoon aanblijven. Op dit moment is het geen optie ivm mijn internet verbinding. Op FTP na zal niemand de server van buitenaf benaderen, het is dus nutteloos om deze aan te hebben als alle andere PC's uit zijn.

Voor de backup kan ik wel iets maken dat een script controleert wanneer de laatste backup is gemaakt (zodat ik niet afhankelijk ben van Windows Tasks).

Ik had nog wat VBScript code liggen en heb er nu een script van gemaakt dat alle punten die ik wil controleert, en eventueel de PC in slaapstand zet. Ben het nu nog een beetje aan het finetunen.

Flying High!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-01 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je zou de machine automatisch kunnen afsluiten om iets van 01:30 elke avond, ik ga er vanuit dat alle computer dan wel uit staan :) Deed dit thuis bij mijn server ook, om iets van 00:45 begon de backup en om 01:30 had een geschedulede shutdown ingesteld.

https://powershellisfun.com

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:48
Je kan wel voor grappige feiten komen te staan. Zo ziet mijn servertje (ML110G5), mijn USB backup disk als boot schijf en start dus niet op :o

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
RedGolf schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:08:
Je kan wel voor grappige feiten komen te staan. Zo ziet mijn servertje (ML110G5), mijn USB backup disk als boot schijf en start dus niet op :o
BIOS setting?
Pagina: 1