M'n ouders zijn van plan binnenkort eindelijk digitale televisie te nemen, van UPC om precies te zijn. Bij een abonnement krijg je standaard maar één media box in bruikleen (meerdere boxen kun je huren dacht ik). Nu is 't zo dat we 3 plasma's in huis hebben en dat alle toestellen een digitale tuner aan boord hebben. Mijn vraag is, kunnen we hiermee nu probleemloos zonder UPC box 'gewoon' digitale televisie bekijken op alle 3 de toestellen, of komt er meer bijkijken? Dit zijn overigens de televisies: Pioneer KRP-500a, Pioneer 508XD, Pioneer 436XDE.
Behalve dat je de uitgang van je box kunt splitten, zodat je alledrie naar hetzelfde kijkt, kun je er helemaal niets mee.
Wat dat betreft heb je pech dat je in UPC gebied woont, ja. Ze houden eigenlijk niets 'standaards' aan binnen de DVB-C spec. Mensen met zelfbouw tuners (HTPC's en TV-servers) zijn ook flink genaait, en je mooie HDTV met interne DVB-C tuner (en CI+ compatibiliteit) is ook een probleem.
De enige oplossing die ik kan bedenken is meer boxen huren (je kan ook niet zelf een mooie humax decoder kopen ofzo), of overgaan op DVB-S (satteliet), hoewel dat waarschijnlijk ook niet mogelijk is met interne digitale tuners. Tenminste, ik heb eigenlijk zelf nog niet een TV gezien met een DVB-S tuner. Het is eigenlijk altijd DVB-C of DVB-C & DVB-T.
De enige oplossing die ik kan bedenken is meer boxen huren (je kan ook niet zelf een mooie humax decoder kopen ofzo), of overgaan op DVB-S (satteliet), hoewel dat waarschijnlijk ook niet mogelijk is met interne digitale tuners. Tenminste, ik heb eigenlijk zelf nog niet een TV gezien met een DVB-S tuner. Het is eigenlijk altijd DVB-C of DVB-C & DVB-T.
Dat kan ook alleen als je analoog (component, RGB-SCART of compesiet) aansluit, of een dure HDMI splitter koopt. Er zit een RF-out op die mediabox, maar daar komt een onbewerkt analoog signaal uit, waardoor je alsnog met een analoge tuner aan het werk moet gaan.jopie schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 23:56:
Behalve dat je de uitgang van je box kunt splitten, zodat je alledrie naar hetzelfde kijkt, kun je er helemaal niets mee.
[ Voor 28% gewijzigd door Umbrah op 29-11-2009 00:18 ]
De digitale tuner op de tv's heb je niets aan.
UPC werkt niet met smartcards (die je icm een cam in je tv kan steken). Je zit vast aan hun box.
UPC werkt niet met smartcards (die je icm een cam in je tv kan steken). Je zit vast aan hun box.
Dank allen voor jullie antwoorden, daar heb ik wat aan
. Dat wordt dan helaas een extra box huren (voor m'n ouders kamer is 't niet zo nodig).
, heeft wel een DVB-S/S2 tuner (niet dat ik daar nu veel aan heb ofzo)
De KRP-500a (die in m'n slaapkamer zit)Umbrah schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:15: Tenminste, ik heb eigenlijk zelf nog niet een TV gezien met een DVB-S tuner. Het is eigenlijk altijd DVB-C of DVB-C & DVB-T.
Je zou Canal Digital kunnen overwegen (hoewel de beeldkwaliteit een beetje minder is dan de kabel, hoewel ik het van UPC niet zeker weet), maar goed, niet iedereen wil zelfs een mini-schotel aan de muur.
Eigenlijk is een dergelijke lock-in iets wat voorkomen zou moeten worden vanuit de politiek, maar goed, die zullen ook wel een entertainment branche lobby hebben (zelfde reden waarom Ziggo slechts marginaal minder lastig is, CI+ is misschien leuk met CAM's, maar 100% CI+ is het niet, waardoor sommige TV's een firmware upgrade nodig hebben, en dat allemaal puur omdat Warner Bros, Tim Kuijk en Will Smith eventueel minder gaan verdienen als we iets van een digitale videorecorder gaan uitvinden ofzo waar we mogelijk onze buurman ook kunnen voorzien van een geleende kopie)
Eigenlijk is een dergelijke lock-in iets wat voorkomen zou moeten worden vanuit de politiek, maar goed, die zullen ook wel een entertainment branche lobby hebben (zelfde reden waarom Ziggo slechts marginaal minder lastig is, CI+ is misschien leuk met CAM's, maar 100% CI+ is het niet, waardoor sommige TV's een firmware upgrade nodig hebben, en dat allemaal puur omdat Warner Bros, Tim Kuijk en Will Smith eventueel minder gaan verdienen als we iets van een digitale videorecorder gaan uitvinden ofzo waar we mogelijk onze buurman ook kunnen voorzien van een geleende kopie)
Zou ook een optie geweest zijn ja, maar ik dat m'n ouders 't niet echt zien zitten om nog een schotel op te hangen aan de achterkant van ons huis. Hebben nu namelijk al satelliet om buitenlandse zenders te kijken (alhoewel m'n ouders alleen naar Vietnamese zender kijken). Voor HDTV van UPC geldt zeker exact 't zelfde? Of kan je dan wel een eigen HD decoder aanschaffen?Umbrah schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:50:
Je zou Canal Digital kunnen overwegen (hoewel de beeldkwaliteit een beetje minder is dan de kabel, hoewel ik het van UPC niet zeker weet), maar goed, niet iedereen wil zelfs een mini-schotel aan de muur.
Misschien kan je die wel vervangen door een die allebei ontvangt? Geen op welke satelliet hij nu gericht is...
Overigens vind ik dit wel iets voor de opvolger van Neelie Kroes, die lock in
Overigens vind ik dit wel iets voor de opvolger van Neelie Kroes, die lock in
Als je al een schotel hebt kun je een hoop bereiken met een paar nieuwe LNB's die uitgericht staan op de ASTRA 19,2 (en eventueel ASTRA 23,5) op dezelfde schotel. (plus een abo bij Canal Digitaal uiteraard)Jolly_Jumper schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:00:
[...]
Zou ook een optie geweest zijn ja, maar ik dat m'n ouders 't niet echt zien zitten om nog een schotel op te hangen aan de achterkant van ons huis. Hebben nu namelijk al satelliet om buitenlandse zenders te kijken (alhoewel m'n ouders alleen naar Vietnamese zender kijken). Voor HDTV van UPC geldt zeker exact 't zelfde? Of kan je dan wel een eigen HD decoder aanschaffen?
Voor UPC kun je inderdaad ook zelf een Philips HD decoder aanschaffen. Veel electronicawinkels in UPC gebied hebben die gewoon in de winkel staan. Maar het is handiger om deze decoder gewoon te via UPC te huren IMHO. Ten eerste heb je dan gewoon recht op een nieuwe als de decoder om een of andere reden niet meer wil werken, en daarnaast heb je weinig meer aan je gekochte decoder zodra UPC Nederland met de uitrol van CI+ gaat starten.
[ Voor 3% gewijzigd door mindcrash op 29-11-2009 01:23 ]
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Pagina: 1