Toon posts:

kan voeding en Moederbord doorbranden door videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
LS,

graag vraag ik hup bij het volgende. Ik heb/had een 4 jaar oude machine waarvan de videokaart het begaf. dit was een pci-e videokaart met externe powersupply.

geen nood ik kocht voor nog geen 100 euro's een nieuwe (asus EN9600GT) die ook nog eens beter was.
prik 'm erin. en het valt me op dat deze geen voeding nodig heeft.
is dat raar? op het speciale videokaart-topic las ik dat deze kaart dit niet nodig heeft.

Afijn, ik zet de kast aan en PATS. Enorme vonk. stoppen doorgeslagen en een fijne brandlucht.

na het vervangen van de voeding start deze pc niet meer op. ook niet zonder de genoemde nieuwe videokaart.
Mijn vraag; heb ik nu door de nieuwe videokaart mijn moederbord opgeblazen?
is in de afgelopen 4 jaar iets substantieels gewijzigd in moederborden waardoor de oude niet meer compatibel zijn met de nieuwe? deed ik iets niet goed?
Het moederbord is/was een asus A8N-SLI

graag advies.

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Graag volledige specs (voornamelijk je voeding)

Was het een a-merk voeding en hoeveel watt gaf dat ding?

Ik vermoed dat je voeding je moederbord of processor heeft meegenomen naar het hiernamaals.

Probeer eens (als je dat kunt) na te gaan welke onderdelen nog wel doen (door ze in een andere pc te stoppen.)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-05 12:35
Zou ook nog wel ergens kortsluiting kunnen zijn. Dus inderdaad even elk onderdeel van de pc testen in een ander systeem. Probeer ook eens de voeding met een multimeter door te meten.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hoe heeft de oude het begeven dan? Ook PETS *vonk vonk brandlucht*?
Want als dat zo is kan het netzogoed de voeding zijn die dood is.

En starten met een kapotte voeding kan een hoop slopen. In het slechtste geval is alle hardware nu kapot.

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 29-11-2009 13:22 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Klinkt niet echt leuk, heb ook zoiets gehad een lange tijd geleden met mijn videokaart, deed er een nieuwe in, pc aan, gebeurde niks.

Voeding was kapot gegaan, maar dan dus zonder zo'n vonk als wat jij had.

Nouja, als ik dit zo lees vind ik het toch wel even spannend,
voor jou, en voor mezelf aangezien ik over een paar dagen een nieuwe CPU, een nieuw mobo en nieuwe RAM krijg.

Als mijn voeding (is een cheapass merk volgens mij) dan ook een vonk geeft o.i.d. en mijn systeem is kapot zou ik niet weten wat te doen.

Probeer iniedergeval alle onderdelen even in een andere setup te testen, misschien zit er nog iets levends tussen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, allereerst heel erg bedankt dat jullie reageren. ik waardeer dat.
Om op de vragen in te gaan.

@SUD; de voeding was een Antec (TPII-430P) 430 watt.
@McKaamos; de oude kaart begaf het gewoon. dwz geen beeld meer. de pc startte nog wel op en de shares waren gewoon benaderbaar vanaf een andere computer. (spijt dat ik die toen niet geback-upped heb...)

als ik jullie goed begrijp zou er een andere oorzaak kunnen zijn geweest dan het sec inprikken van een vdeokaart. Ik dacht; post hoc, ergo propter hoc. (erna, dus erdoor) maar dat staat juist bekend als drogreden.
het kan dus evenwel zo zijn dat de voeding al stuk was.

brengt mij op de vraag of een kapotte voeding; zoals McKaamos schrijft, ook inderdaad onderdelen kan slopen?

Nu kan me die hele pc niet zoveel schelen. jammer, maar hij was 4 jaar oud en dus zakelijk afgeschreven. Ik besloot geen vervanger te kopen omdat ie nog helemaal goed was en zonder problemen klokje rond draaide.
wat me echter veel waard is, zijn de gegevens erop.
de echt essentiele gegevens zoals boekhouding en belastingdienst-gegevens had ik ook wel elders staan. maar er stond veel geschiedenis op en die wil ik niet kwijt zijn.

Ik had er een promise-pci-raid controller in zitten met daarachter 4 schijven in raid 5 opstelling. 4x 320GB dus ik had bijna 1TB beschibaar en dat stond zo goed als vol.
denken jullie dat ik die raid-controller met schijven kan overzetten naar een nieuwe pc? want als dat zo is, schaf ik gewoon een nieuwe opzet aan en plug de raidcontroller met schijven daarin.

Ik kan dat niet testen omdat de andere pc geen sata-prikjes heeft en de laptops schroef ik liever niet open.

en ik had verdikke net vorige week een NAS gekocht. omdat 1 van de 4 geleverde schijven badblocks had, wisselde ik die eerst in. daarna zou ik alles overzetten naar het NAS. snif.

8)7 }:O

Verwijderd

Topicstarter
beter plan, ik laat de schijven wel overzetten door 'n prof.
koop ik 'n nieuwe pc.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 20:52 ]

Pagina: 1