[ESXi 4] Is "software raid" mogelijk met ICH7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Om het eea te experimenteren met ESXi heb ik een oudere server opgetrommelt. Het moederbord in de server is een SuperMicro PDSMi+. De installatie staat op een een USB stick.

Nu had ik gehoopt om een eenvoudige raidset te gebruiken (10). Maar daar gaat het dus mis. In de bios heb ik de raidset aangemaakt. Maar in de vSphere console zie ik 4 losse datastores.

Nu heb ik veel gelezen over het wel/niet ondersteunen van onboard "raid"-controllers ism ESXi. Maar ik kan weinig vinden of raidsets gebruikt kunnen worden. In oudere berichten wordt alleen gesproken over hardware raid-controllers. Maar jongere berichten informeren ook over kunnen gebruiken van de onboard "raid"-controllers. Vaak wordt er gesproken over toevoegen van drivers aan de installatie.

In de HCL van VMWare staat de ICH7 raid-controller wel genoemd: http://www.vmware.com/res...ice_cat=io&device_id=9412. Maar ik krijg alsnog 4 losse datastores ipv één grote (de raidset).

Heeft iemand hier ervaring met ESXi en onboard "raid"-controllers ism raidsets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:43
dergelijke 'softraid' setjes gaan niet werken op ESXi. alleen hardwarematige raid wordt ondersteund

en ja.. zon ICH7 is gewoon softraid ook al stel je het in in de BIOS van dat ding. het is de driver die het hem doet :)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Dat is jammer. Zijn er geen drivers te downloaden om toch software raid te kunnen draaien? Een raid-1 set is niet zo heel spannend en dat mag best een beetje CPU gebruiken.

Ik heb zojuist de raid-instellingen veranderd in het BIOS, van Intel naar Adaptec maar dat geeft nog steeds hetzelfde resultaat. Zelfs nog minder, nu zie ik maar 2 van de 4 losse schijven :(

offtopic:
helaas staan er geen/weining 4 poorts sata-raid-controllers in de pricewatch vraag en aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 17:58
Nope gaat niet werken, alleen met een "echte" hardware raid controller (HP P400/P800, Dell Perc5/6) die op de HCL vermeld is.

PS:
4 poorts raid controllers genoeg maar check de HCL !

[ Voor 19% gewijzigd door Dronium op 29-11-2009 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
in mijn vorige post heb ik V&A en de PW door elkaar gehaald. Maar vind een toch op de een of andere manier zonde om een raid-controller voor raid 10 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:54
Over het algemeen heb je betere prestaties met hardware RAID oplossing dan met software RAID oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
@Cergorach
dat klopt, maar voor raid 0 of 1 hoeven geen berekeningen worden gedaan, zoals voor raid 5 of 6. Ik heb 6 schijven aan Areca sata raid-controller hangen in raid 6. Daarvoor maakte ik _even_ gebruik van een promise hoste controller met raid 5. Maar de performance was om te huilen, vandaar de Areca.

Nu zie ik twee raid controllers van Adaptec: 2405 en 5405 die beide op de HCl staan van VMWare en die ook nog betaalbaar zijn, Respectievelijk 180 en 300 euro inc. Een Areca 1212 zou ook kunnen.

Wat verschillen tussen de 2405 en de 5405 is de cpu die bij de laaste 400mhz hoger is. Zou het kloksnelheidsverschil merkbaar zijn? Een Areca 1212 heeft dezelfde cpu, ook maar op 800mhz. Het verschil in max. aansluitbare devices maakt me niet uit, heb toch maar ruimte voor 4hd's en raid 5 wordt het sowieso niet. Morgen eens bellen voor een Adaptec 2405.

[ Voor 4% gewijzigd door Brains op 29-11-2009 23:23 ]

Pagina: 1