Laptop naar mogelijk failliete fabrikant gestuurd, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01 18:23
hey tweakers,

Ik zit op het moment zo'n beetje met mijn handen in de haren, vorig jaar heb ik bij zeptoshop/nl (nextgen mobiles) een Zepto Nox A14 laptop gekocht.

Deze bleek na een paar maand een aantal mankementen te hebben, na contact met zeptoshop gehad te hebben op hun aanraden contact gezocht met de fabrikant in Denemarken, deze heeft mij een UPS label gemaild en UPS heeft mijn laptop opgehaald zodat hij in Denemarken gerepareerd kon worden.

Nou kwam ik 4 dagen nadat hij was opgehaald op tweakers en daar stond in het nieuws; "deense laptop bouwer failliet", mijn hard sloeg direct al over, het zal toch niet....
wel dus... -O-

zepto failliet, terwijl mijn laptop nog daar is.

Direct geprobeerd te bellen met zepto, waar je een bandje in het deens krijgt waarna de verbinding word verbroken. Ook heb ik al talloze e-mails naar ze toegestuurd zonder antwoord te krijgen.

Op hun website word geen woord gerept over faillisement, wat ik gewoon ronduit onbeschoft vind. zeptoshop.nl is inmiddels wel offline gehaald (maar ook geen verdere info, gewoon een blanke pagina) ze hebben wel een telefoon nummer achter gelaten maar ik heb deze nu zo'n 10x gebeld en of je krijgt voicemail waarna ik uitleg wat er aan de hand is en wat mijn telefoon nummer is, of ik krijg een bandje dat er niemand aanwezig is. Nou ben ik misschien unlucky dat als ik bel er net niemand is of zo, maar dit gaat nu al een dik een week zo en ik ben nu ook al ruim 2 week mijn laptop kwijt welke ik toch echt nodig heb voor school (ik doe nu al mijn werk op een school computer met een USB-stick en daar word je niet vrolijk van).

Heeft iemand enig idee hoe in de hell ik meer informatie kan krijgen wat er aan de hand is, en hoe ik mijn laptop terug kan krijgen? Ook ben ik erg benieuwd wat er gebeurd met mijn garantie, immers heb ik de laptop bij zeptoshop gekocht (een retailer) en niet bij zepto denemarken.

enige hulp word zeer gewaardeerd :$

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:46

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Je kunt beginnen met Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten en de daar genoemde linkjes :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dit is meer iets voor in het Shopping Forum. Ik pas wel de titel iets aan.

Verwijderd

Weet je waar die winkel zit/zat toen je de laptop kocht?
Zo ja misschien even langs gaan ?

• !GN!T!ON
bedankt voor de reacties!
Hier lees ik dat wanneer de winkel failliet gaat de fabrikant geen garantie hoeft te verlenen, maar wat als het andersom is? de fabrikant is failliet, moet de winkel dan nog wel garantie/reparaties verlenen? (in dit geval dus zeptoshop.nl)

ook staat er "Meld je aan bij de curator"

nou zou ik niets liever in de wereld willen, maar waar vind ik wie de curator is? het is immers geen Nederlands bedrijf dus KvK gaat niet werken. De Deense aanhanger van de KvK heet daar als ik het goed gevonden heb het CVR maar ik kan geen Deens en hoewel de site zelf engels is, zijn alle publicaties in het Deens. De site zelf raad aan om voor Engels talige info te kijken op ebr.org, maar dit is een betaalde site waar je "klant" van moet worden.

verder:
Vervelender kan het zijn als het artikel al afgegeven was bij de winkel, en deze dan failliet gaat. In dit geval is het zeer van belang dat een bewijs van aankoop en de correspondentie rond de inlevering van het artikel bij de curator terechtkomt. Artikelen die ingeleverd zijn voor garantie, zijn eerder al geleverd en voor de wet van eigenaar veranderd, en vallen daarmee NIET onder de faillissementsboedel.
dus in feite als ik dit goed lees valt mijn laptop niet onder de curatele, aangezien ik de eigenaar ben, maar dan kom ik dus weer terug op mijn probleem, hoe maak ik dit duidelijk aan de curator als ik niet weet wie hij is?
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 20:25:
Weet je waar die winkel zit/zat toen je de laptop kocht?
Zo ja misschien even langs gaan ?
hier zit ik ook nog aan te denken, helaas is het wel een eindje rijden (2 uur)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-01 15:44
!GN!T!ON schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 22:07:
bedankt voor de reacties!

[...]

Hier lees ik dat wanneer de winkel failliet gaat de fabrikant geen garantie hoeft te verlenen, maar wat als het andersom is? de fabrikant is failliet, moet de winkel dan nog wel garantie/reparaties verlenen? (in dit geval dus zeptoshop.nl)
Ja, de winkel is je aanspreekpunt wettelijk. Dat die fabrikant niet meer bestaat is juridisch niet jouw probleem, je hebt alleen met de winkel te maken.

Op het moment dat je echter zelf via de fabrikant speelt heb je pech. Jij hebt geen juridische binding met die fabrikant, en jij hebt m niet bij hun gekocht.
ook staat er "Meld je aan bij de curator"

nou zou ik niets liever in de wereld willen, maar waar vind ik wie de curator is? het is immers geen Nederlands bedrijf dus KvK gaat niet werken. De Deense aanhanger van de KvK heet daar als ik het goed gevonden heb het CVR maar ik kan geen Deens en hoewel de site zelf engels is, zijn alle publicaties in het Deens. De site zelf raad aan om voor Engels talige info te kijken op ebr.org, maar dit is een betaalde site waar je "klant" van moet worden.

verder:

[...]

dus in feite als ik dit goed lees valt mijn laptop niet onder de curatele, aangezien ik de eigenaar ben, maar dan kom ik dus weer terug op mijn probleem, hoe maak ik dit duidelijk aan de curator als ik niet weet wie hij is?

[...]
Tja, telefoon? Bel de deense KVK op, leg het verhaal uit, en hoor wat de procedures zijn / wat de curator is.
hier zit ik ook nog aan te denken, helaas is het wel een eindje rijden (2 uur)
Tja, je hebt je laptop niet naar de winkel gebracht, dus dat is in deze zaak ook niet je aanspreekpunt.

Ik gok dat je gewoon je laptop kwijt bent. Als je het via de winkel (welke volgens de NL wetgeving de verantwoordelijke partij is in garantiekwesties) had geregeld had je bij hun je laptop kunnen opeisen. Nu ben je gewoon 1 van de vele schuldeisers, waarbij in de meeste gevallen (iig in NL, maar ik denk dat t ook voor DK geld, de belastingdienst enz voorgaan, waarna er in 99% van de gevallen niets meer overblijft.

• !GN!T!ON
DJSmiley schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 22:36:
[...]
Tja, je hebt je laptop niet naar de winkel gebracht, dus dat is in deze zaak ook niet je aanspreekpunt.

Ik gok dat je gewoon je laptop kwijt bent. Als je het via de winkel (welke volgens de NL wetgeving de verantwoordelijke partij is in garantiekwesties) had geregeld had je bij hun je laptop kunnen opeisen. Nu ben je gewoon 1 van de vele schuldeisers, waarbij in de meeste gevallen (iig in NL, maar ik denk dat t ook voor DK geld, de belastingdienst enz voorgaan, waarna er in 99% van de gevallen niets meer overblijft.
nou ja, dat heb ik dus wel, ik heb hier de e-mail nog van zeptoshop dat ik de laptop van zeptoshop naar denemarken moest sturen. dat bewijs heb ik hier gewoon liggen.

als het aan mij had gelegen dan was hij gewoon direct naar zeptoshop gegaan, maar dat was volgens hun niet mogelijk :(

[ Voor 19% gewijzigd door !GN!T!ON op 28-11-2009 22:44 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-01 15:44
!GN!T!ON schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 22:39:
[...]

nou ja, dat heb ik dus wel, ik heb hier de e-mail nog van zeptoshop dat ik de laptop van zeptoshop naar denemarken moest sturen. dat bewijs heb ik hier gewoon liggen.

als het aan mij had gelegen dan was hij gewoon direct naar zeptoshop gegaan, maar dat was volgens hun niet mogelijk :(
Tja, misschien dat iemand met wat juridische kennis hier wat over kan zeggen?

Naar mijn idee had Zeptoshop het gewoon moeten afhandelen (lees: doorsturen desnoods maar dat is hun keuze) en proberen ze, zoals veel webshops, je af te wimpelen en te zeggen dat het via de fabrikant moet... Maar wettelijk is dat niet correct afaik.

Dat dit een niet-NL bedrijf betreft maakt het moeilijker... je hebt dan niet zoveel aan specifieke Nederlandse wetgevingen..

ga je sig maar vast aanpassen :X

• !GN!T!ON
Ik ga maandag nog eens proberen te bellen met zeptoshop, en anders dan stap ik wel in de auto en rij er maar even heen, kijken of ik dan iig iemand te spreken kan krijgen :S

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]
Daar gaat het wel behoorlijk mis inderdaad. Ze zijn dus wel wettelijk verplicht om je garantie af te handelen want zij verkopen jou een product. Ik weet echter niet of je hier nog iets mee kan.

Verder lijkt me het inderdaad ook dat je toch naar die curator op zoek moet, jouw laptop mag dan wel bij hun in de werkplaats staan maar het is gewoon jouw laptop dus als je dit ergens kan melden is er vast wat te regelen. Jij valt in ieder geval niet onder "een van de vele schuldeisers" want jouw laptop in beslag nemen omdat iemand anders falliet is is natuurlijk wat raar.

Maar mijn kennis over de wet gaat niet zo diep dus echt beter commentaar dan dit kan ik niet geven. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Hou er rekening mee dat die handleiding is geschreven met het oog op Nederlands recht. Of ze überhaupt curatoren kennen en wat de regels zijn in Denemarken: geen idee.

Gelukkig maakt dat in dit geval ook niet uit :)

Wat je al aangeeft bij "andersom", heb je nooit iets met de fabrikant te maken. Jouw overeenkomst is met de winkel. De winkel van aanschaf zal dan ook moeten zorgen voor reparatie (of een andere passende oplossing). De winkel kan zich er niet vanaf maken (ook niet in voorwaarden, voorwaarden < wet) door te zeggen dat de fabrikant failliet is.

Nu de laptop al opgestuurd is, is het denk ik het handigst je in te lezen in Deens recht :P Wellicht kan de rechtsbijstandverzekering hierbij helpen, of misschien de consumentenbond. Overigens zou het ook prima mogelijk zijn zepto-shop het af te laten handelen. Als je op eigen houtje een andere reparateur zoekt, dan is dat voor eigen risico. Hier heeft de winkel echter benadrukt deze weg te volgen. Het lijkt me dan ook (ben geen rechter, maar lijkt me redelijk en billijk) dat de winkel alsnog een verplichting heeft de zaak verder af te handelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 23:44 ]

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Volgens mij is het zo dat je in overleg met de winkel je laptop hebt opgestuurd, puur om kosten (en tijd) op verzending te besparen heb je de laptop direct naar de fabriek of het service center gestuurd.
De winkel is de partij waar je zaken mee doet en welke je verantwoordelijk kunt stellen. Met Deens recht heb je dus ook niet te maken.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je reparatie gewoon wordt afgehandeld en je laptop gewoon weer terugkomt. Mail eens met de winkel met je probleem en leg ze deze vraag eens voor. Mocht de laptop niet binnen de gestelde termijn worden teruggeleverd, stuur ze dan een aangetekende brief naar de winkel met ingebrekestelling waarin je eist dat ze binnen 2 weken de laptop alsnog retourneren of het daarvoor betaalde bedrag terugstorten. Vermeld in deze brief tevens dat wanneer niet binnen 2 weken gehoor wordt gegeven aan je verzoek je dan deze zaak bij een advocaat onder brengt en de daaraan verbonden kosten vervolgens voor rekening komen van de leverancier.

Ohja, mocht men niet reageren of niet met een bevredigende oplossing komen, schakel dan ook een advocaat in. De kosten zijn weliswaar behoorlijk, maar je zaak ook. Mits de winkel zelf niet failliet is, win je die zaak dan ook gewoon...

Indien de leverancier ze zelf importeert, kan hij bij de curator in Denemarken terecht en heeft hij waarschijnlijk pech (ondernemersrisico noemen ze dat), maar koopt hij de laptops in bij een groothandel, dan kan hij waarschijnlijk weer aansprakelijk stellen.

[ Voor 11% gewijzigd door aukema op 29-11-2009 00:01 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
[...]

Dan heeft Zeptoshop wel een probleem, want zoals al gezegd: Zeptoshop is verantwoordelijk voor de afhandeling van de garantie en volgens sidn kom je dan uit bij een bedrijf in Den Bosch.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• !GN!T!ON
oké, dus wat ik het beste kan doen is maandag eerst nogmaals proberen te bellen hebben met Zeptoshop, of er even langs gaan.

wat ik op het moment wil is gewoon mijn laptop terug, garantie kwestie is van later zorg, immers heb je niks aan garantie als je geen laptop hebt :P

overigens heb ik contact gezocht met de fabrikant na deze mail van zeptoshop:
Beste !GN!T!ON,

Deze zaken kunnen wij niet zelf voor u oplossen aangezien u de eerste bent met deze problemen, u meld deze aan via nl.zepto.com en kiest daar “LIVE CHAT” indien deze niet online is kunt mailen (in het Engels), wat betreft het dockingstation is het zo dat er een docking aansluiting op uw notebook moet zitten maar deze is niet aanwezig op de nox A14.

Met vriendelijke groet

Afdeling TD

Zeptoshop

[ Voor 49% gewijzigd door !GN!T!ON op 29-11-2009 02:25 ]

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Er is wel informatie op de Zepto site te vinden. Je zal het echter wel met een Google Translate vertaling moeten doen: http://translate.google.c...2FFiles%2F15_vigtigt.html.

Verder werden Zepto reparaties sinds niet al te lang volgensmij door Infocare uitgevoerd, dit kan in je voordeel werken. Lees het volgende eens en neem eventueel contact met ze op: http://www.infocare.dk/default.aspx?m=121&amid=6973.

• !GN!T!ON
oké dat is hele interessante informatie :)

als ik infocare dus goed begrijp dan kan ik bij UPS een pick-up schedulen bij infocare, infocare een mail sturen dat UPS mijn laptop komt halen, en als ik deze terug heb zeptoshop contacteren over mijn garantie?

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Ik zou in ieder geval eerst bij InfoCare informeren of je laptop daar wel echt is. Al mijn RMA's het afgelopen jaar zijn nog direct bij Zepto DK in behandeling genomen en weet niet sinds wanneer en of überhaupt alles via InfoCare verloopt/verliep nu.

Waar is je laptop volgens UPS afgeleverd volgens de Tracking info?

• !GN!T!ON
Afgeleverd aan:
BALLERUP, DK
dat is ook het adress dat in het bericht van infocare staat als je je laptop zelf wilt komen ophalen, dus ik denk dat het naar infocare is verstuurd. ik heb net een mailtje naar infocare gestuurd met de vraag of mijn laptop ook uberhaubt bij hun ligt, incl RMA nr.

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Dat klinkt goed, al mijn RMA's gingen naar HEDEHUSENE, DK, daar is Zepto gevestigd. Ik ben benieuwd wat hun antwoord is, ik ga het topic even volgen :)...

• !GN!T!ON
Ik zal je in ieder geval al even bedanken voor de inzet/informatie, ik was de hoop een beetje kwijt, maar die is nu weer terug :D

• !GN!T!ON
oké infocare wil dus niet echt meewerken, na 4 mails naar hun "zepto-afdeling" te hebben gestuurd met de vraag hoe de verzending precies in zijn werk gaat, en na 1 week geen antwoord te hebben gehad. heb ik het zelfde mailtje naar hun algemene e-mail adres gestuurd, hier heb ik na 1 dag een kribbig antwoord op dat ik moet doen wat er in het pres bericht staat en naar het goede e-mail adres moet sturen. ik heb maar een antwoord terug gestuurd dat ze op dat adres niet reageren en dat ik na 1 week NOG geen antwoord op mijn vraag heb....

weet iemand wat ik bij UPS moet kiezen als ik wil dat zei een zending bij infocare ophalen?

Zending maken en dan bij herkomst adres het adres van infocare, of Afhaling Plannen met adres van infocare?

Verwijderd

Heb je die Deense KvK al eens gebeld? Ik neem aan dat je niet de enige bent die vanuit het buitenland zaken wil weten over Deense bedrijven.

Verwijderd

Je moet eerst duidelijk krijgen of zeptoshop.nl een afzonderlijke rechtspersoon is of gewoon een filiaal van de Deense moeder. Is het een afzonderlijke rechtspersoon (of vof, of whatever, als er maar een juridische scheiding is) dan heb je op zich gelijk als je zegt dat het aan de Nederlandse partij is om jouw probleem op te lossen. De partij waarbij je koopt is jegens jou verplicht te repareren, da's gewoon Nederlands kooprecht. Dat zij je verzoeken de laptop naar DK op te sturen maakt dan niet uit. In feite voer je dan gewoon een feitelijke handeling uit die anders door de Nederlandse partij zou zijn gedaan. Als de leverancier in DK dan failliet gaat, is dat een probleem voor de Nederlandse partij die in feite gebruikt maakt van de DK moeder als hulppersoon voor reparaties.

Gaat het niet om afzonderlijke partijen, dus als de Zepto-partij in DK ook gewoon in Nederland actief is (al dan niet onder een andere naam) dan heb je wel een probleem, omdat óók het Nederlandse filiaal dan onder het faillissement valt. Je zult je dan, zoals hierboven al gemeld, tot de DK kamer van koophandel moeten wenden en vragen hoe je contact kunt opnemen met de curator in het faillissement van Zepto.

• !GN!T!ON
zeptoshop nederland is een retailer van zepto apparatuur en zeptoshop is onderdeel van een nederlands bedrijf: nextgenmobiles

hoewel me op dit moment het me meer gaat om het terug krijgen van mijn laptop van infocare, opzich willen ze wel mee werken, maar schijnbaar worden ze overspoelt met mensen die eenzelfde probleem als ik hebben. ik heb GLS gemailed of ze een pick-up bij infocare kunnen doen, kijken wat daar uit komt.

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 19:27
!GN!T!ON al nieuws? Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

• !GN!T!ON
Jazeker! ik heb vanochtend de laptop (ongerepareerd dat wel) weer in ontvangst mogen nemen.

volgende stap is bij nextgenmobiles aanbellen voor garantie :)

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 16:15

Releases

Ja maar!

Mijn laptop is compleet aan het uitzetten en wil dus mijn casing laten vervangen onder garantie.
Maar dit gaat zeker niet lukken zo?

Waar kunnen nu het makkelijkst terecht voor garantie, heb nog een paar maanden pick up and return garantie.
Contact gegevens?

• morvael
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 23:03
Hallo,
Ignition, weet je al wat meer van de garantiezaken bij NextGen? Ik heb onlangs ook een Zepto gekocht, zit met een defecte accu en erger nog met een nieuwe laptop zondere enige garantie. Ik zit er dan ook over te denken om hier serieus werk van te gaan maken. Als je hier nog mee bezig bent dan zou het misschien handig zijn om samen hiermee verder te gaan? Zeptoshop geeft aan mijn mails geen gehoor meer namelijk...

Verwijderd

morvael schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:00:
Als je hier nog mee bezig bent dan zou het misschien handig zijn om samen hiermee verder te gaan?
Zet dan in ieder geval even je direct messages aan, dan kunnen jullie eenvoudig communiceren.

• morvael
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 23:03
Bedankt voor de tip, is inmiddels aangezet.
Pagina: 1