Verwijderd

Topicstarter
Antwoorden, redenaties en discussies zijn van harte welkom.

Vraag 11: Je metselt nieuwe stenen in een bestaande muur van je huis, maar ze zijn iets donkerder dan de oude stenen. Wat kun je het beste doen?
A. De nieuwe steenlaag voegen met wit voegsel
B. De nieuwe steenlaag voegen met zwart voegsel
C. De nieuwe steenlaag bespuiten met een zoutoplossing

Vraag 12: Wat gebeurt er als de mond van een stofzuiger wordt afgesloten?
A. De motor in de stofzuiger wordt zwaarder belast
B. De motor in de stofzuiger wordt even zwaar belast
C. De motor in de stofzuiger wordt minder zwaar belast

Vraag 13: Hoe zorgt het gif van de Australische tijgerslang ervoor dat je uit veel van je lichaamsopeningen gaat bloeden?
A. Je bloed gaat stollen
B. Je maakt extra bloedplasma aan
C. Je bloedplaatjes worden afgebroken

Vraag 14: Wanneer is je verwachte winst bij de Staatsloterij het grootst?
A. Als je een heel lot koopt
B. Als je twee hele loten koopt met verschillend eindcijfer
C. Als je een straat koopt (10 hele loten met verschillend eindcijfer)

Vraag 15: Waar droogt secondelijm het snelst?
A. Onder een föhn
B. Boven een stoomapparaat
C. Voor een airconditioner

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
B. Als je twee hele loten koopt met verschillend eindcijfer
Wat een rare vraag. De verwachting is lineair, dus tenzij je korting krijgt bij een straat staat het juiste antwoord er niet bij.
als je naar de absolute ipv relatieve winst kijkt, is het triviaal :)

[ Voor 9% gewijzigd door GlowMouse op 29-11-2009 11:49 ]

Verwijderd

Vraag 11:
Ik denk dat het het handigst is om de stenen proberen te laten verkleuren. Dat geeft waarschijnlijk beter resultaat dan optisch bedrog door lichtere/donkerdere voegen. Ik neem aan dat de zoutoplossing zijn water deels aan de droge steen zal afstaan, en dat de rest wel zal verdampen. Er zullen dus zoutkristallen achterblijven die waarschijnlijk meer licht weerkaatsen dan de stenen. Volgens mij geeft dit het beste effect van de 3 oplossingen.

Vraag 12:
De motor wordt denk ik meer belast. Er ontstaat een hogere onderdruk waardoor de bladen moeilijker draaien.

Vraag 13:
Ik meen dat sommige soorten slangengif voorkomen dat je bloed gaat stollen door het afbreken van bloedplaatjes. Als je spontaan gaat bloeden, dan zal het vast daardoor komen.

Vraag 14:
Als je een enkel lot koopt. Als je meerdere loten hebt weet je zeker dat je het geld van de andere loten kwijt bent. Maar ik moet zeggen dat ik de staatsloterij niet zo goed ken. Misschien zijn er meerdere prijzen op basis van eindcijfers? Loterijen zijn sowieso suf.

Vraag 15:
Ik denk voor een airconditioner. Die zorgt voor drogere lucht. Ik verwacht dat dat ervoor zorgt dat de oplosmiddelen uit de lijm dan iets sneller verdampen.

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-12 23:01
Vraag 11: Je metselt nieuwe stenen in een bestaande muur van je huis, maar ze zijn iets donkerder dan de oude stenen. Wat kun je het beste doen?
Een zoutoplossing (of eigenlijk, zoutaanslag) zal de stenen vast lichter doen ogen. Of ze echter ook zo goed zijn voor het gebouw is natuurlijk nog maar de vraag.
Daarom denk ik dat de beste oplossing is om met zwarte voegen te werken, zodat het contrast binnen de nieuwe stukken zo laag mogelijk blijft.
Antwoord B

Het geluid van een stofzuiger veranderd duidelijk, maar dit kan natuurlijk ook komen door de afnemende luchtstroom. Toch denk ik dat de motor zwaarder belast zal worden. De 'aanvoer' zal immers een lagere luchtdruk krijgen, en de motor werkt tegen dit luchtdrukverschil in.
Aantwoord A

Vraag 13: Hoe zorgt het gif van de Australische tijgerslang ervoor dat je uit veel van je lichaamsopeningen gaat bloeden?
Antwoord B lijkt me niet erg logisch, maar welke van de andere twee correct is weet ik ook niet.

Ik weet niet precies wat de prijzen zijn, maar de beste resultaten behaal je door niet mee te spelen. (Immers, de organisator en belastingdienst willen ook geld zien). Aangezien dat geen keuze is, ga ik maar voor de keuze die daar het dichtst bij staat: Antwoord A

Het hoeft niet warm te zijn om secondelijm te laten drogen. Het kunnen afvoeren van vocht is dat wel. Daarom verwacht ik de snelste droogtijd voor de airconditioner.
Antwoord C

Bezoek eens een willekeurige pagina

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:12

Antwoord A: Hoewel niet echt correct geformuleerd hier. Deze slang heeft naast neurotoxines ook procagulante stoffen in haar beet die er uiteindelijk voor zorgen dat er nauwelijks nog fibrinogeen aanwezig is je bloed.
Al je stollingsfactoren worden dus geactiveerd/opgebruikt waardoor je risico loopt op levensgevaarlijke bloedingen.

God does not play dice

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-12 22:05
@ 14:

de verwachte winst lijkt mij in alle gevallen negatief. op elk lot geldt (in de praktijk) dat P(winst) x Winstbedrag < aankoopprijs lot.

Hoe meer loten je koopt, hoe groter je verlies.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Sebas1979 schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:21:
@ 14:

de verwachte winst lijkt mij in alle gevallen negatief. op elk lot geldt (in de praktijk) dat P(winst) x Winstbedrag < aankoopprijs lot.

Hoe meer loten je koopt, hoe groter je verlies.
Ja precies, een andere manier om erover te denken is dat een groot deel van de verwachte winst bepaald wordt door de jackpot en die kan slechts op 1 lot vallen. Het kopen van meerdere loten vermindert dan je verwachte "winst" per lot. Maar het tricky deel van deze vraag zit dus idd in de vraagstelling, want het is verwachte verlies en dan zal iedereen het goede antwoord gelijk zien.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-12 22:05
MrAngry schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:35:
[...]
Het kopen van meerdere loten vermindert dan je verwachte "winst" per lot.
'per lot' blijft het hetzelfde. elk lot heeft namelijk exact dezelfde verwachtingswaarde. het is juist de optelling van meerdere loten die het totaal steeds negatiever doet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebas1979 op 30-11-2009 15:52 . Reden: verduidelijking ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vraag 12: C, de motor wordt minder zwaar belast. Doe het maar eens, wat gebeurt er met het toerental van de motor als je de slang afsluit? Precies, dat gaat omhoog. En hij draait sneller omdat de weerstand verlaagt waardoor hij minder belast wordt. Als er een luchtstroom is, moet de motor de wrijving van de lucht die door de slang en de filters stroomt overwinnen. Als de luchtstroom gestopt wordt trekt de motor alleen een vacuüm en houdt dat in stand; hij hoeft geen wrijving meer te overwinnen. Ook draait de fan nu in lucht met een lagere druk -> nog minder weerstand.

Vraag 15: A, onder een föhn. De lijm droogt doordat vluchtige oplosmiddelen verdampen. Dat heeft niets met luchtvochtigheid te maken (airco of stoom), maar alles met temperatuur (föhn).

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 20:32:
Vraag 11:
Ik denk dat het het handigst is om de stenen proberen te laten verkleuren. Dat geeft waarschijnlijk beter resultaat dan optisch bedrog door lichtere/donkerdere voegen. Ik neem aan dat de zoutoplossing zijn water deels aan de droge steen zal afstaan, en dat de rest wel zal verdampen. Er zullen dus zoutkristallen achterblijven die waarschijnlijk meer licht weerkaatsen dan de stenen. Volgens mij geeft dit het beste effect van de 3 oplossingen.

Vraag 12:
De motor wordt denk ik meer belast. Er ontstaat een hogere onderdruk waardoor de bladen moeilijker draaien.

Vraag 13:
Ik meen dat sommige soorten slangengif voorkomen dat je bloed gaat stollen door het afbreken van bloedplaatjes. Als je spontaan gaat bloeden, dan zal het vast daardoor komen.

Vraag 14:
Als je een enkel lot koopt. Als je meerdere loten hebt weet je zeker dat je het geld van de andere loten kwijt bent. Maar ik moet zeggen dat ik de staatsloterij niet zo goed ken. Misschien zijn er meerdere prijzen op basis van eindcijfers? Loterijen zijn sowieso suf.

Vraag 15:
Ik denk voor een airconditioner. Die zorgt voor drogere lucht. Ik verwacht dat dat ervoor zorgt dat de oplosmiddelen uit de lijm dan iets sneller verdampen.
Vraag 13
Het bloed gaat juist stollen. Omdat het bloed te dik wordt gaan de haarvaten kapot waardoor je vele bloedingen krijgt.

Vraag 15
Wat hierboven staat klopt gedeeltelijk. Alleen is het effect van hitte vele malen groter dus het juiste antwoord is de fohn.

Met de overige antwoorden ben ik het eens vandaar de schaamteloze kopieerwerk.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

The Dolf schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 14:02:
[...]

Vraag 13
Het bloed gaat juist stollen. Omdat het bloed te dik wordt gaan de haarvaten kapot waardoor je vele bloedingen krijgt.

Vraag 15
Wat hierboven staat klopt gedeeltelijk. Alleen is het effect van hitte vele malen groter dus het juiste antwoord is de fohn.

Met de overige antwoorden ben ik het eens vandaar de schaamteloze kopieerwerk.
Maar wat degene die jij kwoot fout doet bij vraag 12 is dat hij er niet bij nadenkt wat er in de praktijk gebeurt. Op zich klinkt het heel logisch, maar wat zou je dan horen als je de slang van een stofzuiger dicht houdt? Dan zou het toerental van de motor moeten dalen. Maar in de praktijk stijgt het toerental...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41

franssie

Save the albatross

met ^^ hoger toerental duidt op lagere weerstand, minder belasting.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 01-12-2009 14:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 16:41

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Sebas1979 schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:51:
[...]

'per lot' blijft het hetzelfde. elk lot heeft namelijk exact dezelfde verwachtingswaarde. het is juist de optelling van meerdere loten die het totaal steeds negatiever doet worden.
Over vraag 14:
Dat is het ook niet. De kans op 'een winst' is groter als je verschillende eindcijfers hebt.
Daarbij is niet opvolgende nummers ook beter, als je de statistiek mag geloven...

Ook dit heeft invloed, de kans op 'een winst' is anders als je meerdere loten hebt.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48

Dido

heforshe

Tukk schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 14:53:
Over vraag 14:
Dat is het ook niet. De kans op 'een winst' is groter als je verschillende eindcijfers hebt.
Klopt. Zonder uitspraak te doen over de grootte van je winst.
Daarbij is niet opvolgende nummers ook beter, als je de statistiek mag geloven...
Nopes. Foute interpretatie van statistiek. Er valt net zo vaak een prijs op loten xxx123 en xxx124 als op xxx123 en xxx876.
Ook dit heeft invloed, de kans op 'een winst' is anders als je meerdere loten hebt.
Klopt. Zonder uitspraak te doen over de grootte van je winst.

Maar de vraag gaat helemaal niet over wanneer de kans op "een winst"groter is, maar over je verwachte winst. En aangezien je, ongeacht je lotenverdeling minder dan een euro per euro terugkrijgt (ze zouden anders wel gek zijn) heb je de grootste verwachte wins (= het kleinste verwcaht verlies) als je zo min mogelijk inlegt.

Wat betreft vraag 15:
Ik heb ooit eens ergens opgevangen dat secondelijm juist uithardt door reactie met water. Dat zou ook precies de reden zijn waarom het je vingers zo fantastisch aan elkaar plakt.
Het goede antwoord is in dat geval uiteraard B.

[ Voor 11% gewijzigd door Dido op 01-12-2009 15:23 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

B. De nieuwe steenlaag voegen met zwart voegsel
Optische illusie creëren.
wat betreft zout, geen idee of dat effect op de kleur heeft. niet zeker van deze vraag.

A. De motor in de stofzuiger wordt zwaarder belast
Mijn miele hoor je gewoon zwaarder draaien.

zonder bloedplaatjes geen stolling, en wordt het een spuit festijn.

meer kans op de bing wammie, maar daarnaast ook gegarandeerd 1 prijs. Zou het na moeten rekenen maar opgevoel
Op gevoel zeg ik trouwens dat het niet uit mag maken, maar goed.

secondelijm werkt volgens mij op basis van poloymerisatie welke dmv vocht op gang gebracht wordt. (vandaar dat het zo snel plakt op je vingers)

If you choose to criticise you choose your enemies

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Emmeau schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 03:14:

zonder bloedplaatjes geen stolling, en wordt het een spuit festijn.

meer kans op de bing wammie, maar daarnaast ook gegarandeerd 1 prijs. Zou het na moeten rekenen maar opgevoel
Op gevoel zeg ik trouwens dat het niet uit mag maken, maar goed.
Vraag 13 is gewoon googlebaar, een van de effecten van het gif is juist dat je bloed gaat stollen, doordat je snel al je stollingseiwitten opmaakt ga je daarna bloeden. Dus niet C. 14 is ook al goed beantwoord en is ook niet C (elk lot dat je meer koopt levert meer verlies op).

edit, ik heb het maar even dik gemaakt omdat men hem fout blijft doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 07-12-2009 21:58 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:27

N0 0B

cxb1=N#

Emmeau schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 03:14:
secondelijm werkt volgens mij op basis van poloymerisatie welke dmv vocht op gang gebracht wordt. (vandaar dat het zo snel plakt op je vingers)
schaamteloze wiki query Wikipedia: Secondelijm
De lijmverbinding komt tot stand doordat vocht op het substraat (contactoppervlak) het polymerisatieproces op gang brengt. Omdat op de huid vocht aanwezig is zal als deze, als ze in contact komt met de lijmvloeistof, eveneens reageren. Het wordt daarom aangeraden om huidcontact te vermijden.
dus antwoord B lijkt logisch. echter als je op de engelse wiki kijkt: Wikipedia: Cyanoacrylate
daar staat nog iets over de componenten
In its liquid form, cyanoacrylate consists of monomers of cyanoacrylate molecules. Methyl-2-cyanoacrylate (CH2=C(CN)COOCH3 or C5H5NO2) has a molecular weight equal to 111.1, a flashpoint of 79 °C, and 1.1 times the density of water. Ethyl-2-cyanoacrylate (C6H7NO2) has a molecular weight equal to 125 and a flashpoint of >75°C.
en dan met name de flashpoints, (welke de laagste temperatuur is waarbij een vloeistof kan branden).
als je deze lijm niet ver genoeg boven een stoomapparaat houdt dan zal deze temperatuur bereikt kunnen worden. ik weet niet of het zootje dan ook in de fik gaat maar echt veilig lijkt het me niet. dus dan wellicht antwoord C de airco..

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48

Dido

heforshe

N0 0B schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 14:24:
en dan met name de flashpoints, (welke de laagste temperatuur is waarbij een vloeistof kan branden).
als je deze lijm niet ver genoeg boven een stoomapparaat houdt dan zal deze temperatuur bereikt kunnen worden. ik weet niet of het zootje dan ook in de fik gaat maar echt veilig lijkt het me niet. dus dan wellicht antwoord C de airco..
Zodra dat spul polymeriseert zal het vlampunt wel snel stijgen, dus dat risico likt me klein. De vraag was wanneer het het snelst droogt, niet wanneer het het veilgst droogt. Een airco levert vaak droge lucht aan, dus sneller zal het dan niet gaan. De fohn lijkt een goede tweede, maar dan wordt je brandgevaar wel groter. :P

Wat betekent mijn avatar?

• schulten-brau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-03 18:19
@ 14

Wanneer je alle loten koopt die er zijn is de uitkomst gegarandeerd, in dit geval een groot verlies. 8)7
De kans op verlies wordt minder naarmate je minder loten koopt, hier mee stijgt dus de kans op winst.
De verwachte winst is dus het gootst bij 1 lot

Verwijderd

stel je hebt een kans van 1 op 2miljoen om te winnen
de hoofdprijs is 1 miljoen
lot kost 1 euro

verwachte winst = (kans op prijs) x (waarde prijs) minus (kosten lot)

met 1 lot = -0,5 euro
2 loten = -1 euro
10 loten = -5 euro

met 1 lot dus het hoogst

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 12:11 ]

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12 17:17

Plasma_Wolf

Student

Vraag 11: In ieder geval niet bespuiten met een zoutoplossing. Dat kan de stenen heel erg afbreken.
Ik zou in dat geval donker voegsel gebruiken, al staat dat totaal niet met het voegsel dat je al gebruikt hebt bij de andere muur.

Vraag 12: De motor wordt zwaarder belast. De krachten die hij gaat leveren om iets naar binnen te trekken gaan omhoog omdat er een grotere weerstand wordt geleverd door dat wat naar binnen gezogen wordt

Vraag 13: Die sla ik over, ik ben geen bioloog

Vraag 14: De winstverwachting daalt bij het kopen van meerdere loten. Je hebt een grotere kans op de jackpot, maar de loten die niets winnen zijn een verlies dat groter wordt per extra lot

Vraag 15: secondelijm droogt het snelst bij hogere temperatuur. Hoe warm kunnen een föhn en een stoomapparaat worden?

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
quote: Vraag 11: In ieder geval niet bespuiten met een zoutoplossing. Dat kan de stenen heel erg afbreken.
Ik zou in dat geval donker voegsel gebruiken, al staat dat totaal niet met het voegsel dat je al gebruikt hebt bij de andere muur.

Ik dacht hetzelfde maar met even googlen lijkt het toch de zoutoplossing te moeten zijn.
Ook aangezien de twee andere mogenlijkheden lijnrecht tegenover de doelstelling staan .

How do you save a random generator ?

Verwijderd

A. De nieuwe steenlaag voegen met wit voegsel
Er van uitgaande dat het alle soorten steen kan zijn en zeer harde steen geen zout oplossing opneemt is het geheel compenseren met wit voegsel het enige correcte antwoord.
Op een afstandje valt het dan minder op, soort mipmapping maar dan door de beperkte resolutie van je kijkers ;)

C. De motor in de stofzuiger wordt minder zwaar belast
Gemene vraag! maar er van uitgaande dat het een 'gewone' ongeregelde stofzuiger met serie motor is.
Dan geldt dat door het afsluiten de luchtdruk zakt(zak vol indicator gaat branden)en door verminderde luchtmassa en weerstand in de turbine wordt van de motor minder vermogen gevraagd.
De vermogens belasting neemt dus af en is ook gemakkelijk na te meten met de watt of simpele ampere meter.
De mechanische belasting van de lagers en slingerkrachten op de rotor zullen echter toenemen.
Maar ik ga er van uit dat men de as belasting bedoelt en niet de mechanische belasting.

Bloedplaatjes zorgen voor stolling.

Stel dat er maar een enkele prijs te winnen valt,dan is je rendement als die op een van je loten valt het grootst als je maar een lot hebt.
Bij tien loten zijn er negen waarvan je de kosten van je gewonnen geld af moet halen.
In de praktijk is de kans dat je sowieso wat wint al heel klein en dat is waarom mensen een straatje kopen er valt altijd wel vijf euro op een van de eindcijfers maar je investering was ook veel groter :)

Omdat seconde lijm met water reageert.
Het spul heet overigens Cyanoacrylaat en wordt tevens in damp vorm gebruikt door de politie om vingerafdrukken te vinden de dampen reageren met het vocht dat altijd wel aanwezig is in vingerafdrukken.
En het staat gewoon op wiki ook Wikipedia: Cyanoacrylaat
Pagina: 1