Verwijderd

Topicstarter
Antwoorden, redenaties en discussies zijn van harte welkom.

Vraag 6: Voor welke schaarse grondstof bleek melk in de Tweede Wereldoorlog een alternatief te bieden?
A. Smeerolie
B. Wol
C. Cement

Vraag 7: Welk wapen had een neanderthaler meestal bij zich?
A. Een speer
B. Een knots
C. Pijl en boog

Vraag 8: Wat gebeurt er met het gewicht van een usb-stick als je er bestanden op zet?
A. Het gewicht van de stick neemt een klein beetje toe
B. Het gewicht van de stick neemt een klein beetje af
C. Het gewicht van de stick blijft exact gelijk

Vraag 9: Is het doen van push-ups voor lange en korte mensen even moeilijk?
A. Nee, voor lange mensen is het makkelijker
B. Nee, voor korte mensen is het makkelijker
C. Hoe moeilijk push-ups zijn hangt van je lichaamsbouw af, niet van je lengte

Vraag 10: Hoe spant een spin een draad tussen twee bomen die een stukje uit elkaar staan?
A. Hij loopt via de grond met de draad van de ene naar de andere boom en trekt de draad strak
B. Hij schommelt aan de draad naar de andere boom
C. Hij wacht op een windvlaag en laat de draad vastwaaien aan de andere boom

Verwijderd

Vraag 6:
Ik meen weleens gehoord te hebben dat van bestanddelen van melk vezels gemaakt kunnen worden. Ik gok dus op wol.

Vraag 7:
Volgens mij hadden zij geen pijlen en speerpunten en dergelijke. Ik ga dus voor de knots.

Vraag 8:
Ik heb geen idee hoe de gegevens exact worden opgeslagen. Als het puur een verschil is van elektrische lading, dan zal het gewicht met een minimale hoeveelheid toenemen. Als het een chemische reactie is denk ik trouwens dat hetzelfde opgaat. Ik ga dus voor Einstein, en zeg zwaarder.

Vraag 9:
Het gaat om verhoudingen tussen massa (waar zit het massamiddelpunt) en het draaiend moment. Afhankelijk van lichaamsbouw dus.

Vraag 10:
Hij wacht tot de wind het werk doet. Volgens mij ooit een keer bij biologie gehoord.

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-12 23:01
Vraag 6: Voor welke schaarse grondstof bleek melk in de Tweede Wereldoorlog een alternatief te bieden?
Ik kan me het beste vinden in antwoord A, melk is immers vrij vet, net als olie.
Antwoord A

Ik verwachte een speer, aan een knots heb je minder, en een pijl+boog zijn te geavanceerd/moeilijk in gebruik.
Antwoord A

Vraag 8: Wat gebeurt er met het gewicht van een usb-stick als je er bestanden op zet?
Die blijft natuurlijk exact gelijk (Aantwoord C)

Lijkt mij dat dit van je lichaamsbouw afhangt. In verhouding lange benen zullen je zwaartepunt dichter bij je armen brengen, en dus het geheel moeilijker maken. (meer gewichtsverplaatsing). De verhouding benen/rest is dus belangrijker dan de totale lengte.
Aantwoord C

Vraag 10: Hoe spant een spin een draad tussen twee bomen die een stukje uit elkaar staan?
De draden van een web zijn sterk genoeg om een spin aan te laten hangen. Waarschijnlijk gaat de spin dus zelf naar de andere boom.
Antwoord B

Bezoek eens een willekeurige pagina

Verwijderd

Vraag 7: Ik zou denken pijl en boog of speer, want meest bruikbaar voor de jacht. Weet Wikipedia dat niet gewoon? :)

Vraag 8: Hangt er vanaf hoe die uit de fabriek komt. Ik vermoed met random data, dus bestanden erop zetten maakt niet uit. Als ie helemaal gevuld zou zijn met 1tjes of 0en, zou er wel een verschil kunnen zijn.
EdwinG schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 20:28:
Lijkt mij dat dit van je lichaamsbouw afhangt. In verhouding lange benen zullen je zwaartepunt dichter bij je armen brengen, en dus het geheel moeilijker maken. (meer gewichtsverplaatsing). De verhouding benen/rest is dus belangrijker dan de totale lengte.
Lengte van je armen maakt toch uit, aangezien dat je hefboom is om je massa te verplaatsen?

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:35

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Vraag 10: een combinatie van B en C. De spin hangt aan de draad en laat zich door de wind naar de andere boom waaien.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Lucky-Shirt schreef op maandag 30 november 2009 @ 10:53:
Vraag 10: een combinatie van B en C. De spin hangt aan de draad en laat zich door de wind naar de andere boom waaien.
Hangt volgens mij van de spin af: kleine spinnetjes kunnen zich door de wind laten meenemen, maar een flinke kruisspin lukt dat niet denk ik. Volgens mij dus C.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:36
Vraag 9: Als je langer bent dan zou het makkelijker moeten wezen (Hefboom effect) lijkt mij.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Vraag 9:
Als je er vanuit gaat dat langere mensen zowel langere benen, als een langer bovenlichaam en langere armen hebben dan kan je dus stellen dat aan de locatie van het zwaartepunt niks veranderd omdat de verhoudingen gelijk blijven. Zwaartepunt zal dus ergens net boven de benen liggen. Dat betekent dat lange mensen een grotere afstand tussen hun armen en het zwaartepunt hebben en vanwege hun langere armen het gewicht over een grotere afstand verplaatsen. Dus leveren ze meer arbeid, dus is het zwaarder.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vraag 6:
Melk heeft een vetpercentage van ong.2 %. Mosterd plakt beter dan melk.
Ik gok dus op wol.

Vraag 7:
Knots is te zwaar en een pijl en boog is niet echt handig.
Een speer dus.

Vraag 8:
Blijft natuurlijk hetzelfde.

Vraag 9:
In principe zou een langer persoon er meer moeite mee hebben vanwege het groter moment. Maar een lange slanke zou er dus minder moeite mee hebben dan een lange papzak.
Afhankelijk van lichaamsbouw dus.

Vraag 10:
Hij wacht tot de wind het werk doet. Lijkt mij het makkelijkste.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48

Dido

heforshe

Wie is er goed in zoeken? Die USBstickvraag doet me denken aan een topic van tijden geleden (ik dacht wel in W&L) waarin iemand vroeg of z'n harddisk zwaarder werd als er gegevens opstonden. Die werd uiteindelijk lang niet zo hard uitgelachen als sommigen wel onmiddelijk deden.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Vraag 8: een gewiste flashdrive bevat allemaal 1'tjes, die worden gepresenteerd door de afwezigheid van lading. Zodra er bestanden, en dus 0'en, moeten worden geschreven, wordt per bit een kleine hoeveelheid lading opgeslagen op de chip. Ik vermoed dus dat het gewicht minimaal zal toenemen.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

A. Smeerolie
er van uit gaande dat we het spul direct van de koe bedoelen, dat is supervet.

B. Een knots
zover ik weet kwam pas op het einde van het neanderthaler tijdperk speren e.d om de hoe kijken.

Alleen de richting van het magnetisch deeltje veranderd. Massa blijft gelijk.

moment verhaal, zoals eerder aangegeven.

C. Hij wacht op een windvlaag en laat de draad vastwaaien aan de andere boom
enige mogelijkheid volgens mij. lopen is geen optie door klevende draden, en ik heb nog nooit een spin zien schommelen.

If you choose to criticise you choose your enemies

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:27

N0 0B

cxb1=N#

Emmeau schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 03:00:
Alleen de richting van het magnetisch deeltje veranderd. Massa blijft gelijk.
Het veranderen van richting is volgens mij van toepassing in een platter van een hardeschijf. Ik heb even op wikipedia rond gekeken en daar staat dat flash geheugen zoals in je usb stick zit werkt met floating gate transistoren.
Wikipedia: Flash memory
The FG is interposed between the CG and the MOSFET channel. Because the FG is electrically isolated by its insulating layer, any electrons placed on it are trapped there and, under normal conditions, will not discharge for many years. When the FG holds a charge, it screens (partially cancels) the electric field from the CG, which modifies the threshold voltage (VT) of the cell. During read-out, a voltage intermediate between the possible threshold voltages is applied to the CG, and the MOSFET channel will become conducting or remain insulating, depending on the VT of the cell, which is in turn controlled by charge on the FG. The current flow through the MOSFET channel is sensed and forms a binary code, reproducing the stored data. In a multi-level cell device, which stores more than one bit per cell, the amount of current flow is sensed (rather than simply its presence or absence), in order to determine more precisely the level of charge on the FG.
dus een electron wordt gevangen genomen in zo'n transistor. dus het gewicht neemt toe als je bit van 0 naar 1 gaat (afhankelijk van je definitie van een bit, wel of geen geleiding) toe met het gewicht van een electron wat ongeveer 10^-31 kg is. dus ja hij wordt zwaarder. fundamenteel gezien iig. als er ook maar 1 stofje op landt zal het gewicht vele malen meer toenemen.

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12 17:17

Plasma_Wolf

Student

Vraag 6:
In melk zit lactose, waar je polymeren van kunt maken, bijvoorbeeld kleding.
Nylon was hiervoor in de tweede wereldoorlog de vervanger van bijvoorbeeld zijde.
Ik denk dus dat het wel een vervanger is voor wol

Vraag 7:
Een speer, die konden ze toendertijd al maken en ze waren erg sterk, dus ze konden ook zware speren dragen en gebruiken voor de jacht

Vraag 8:
In een eerdere vraag over hoe het gewicht van een HDD toeneemt. Ik denk dat die hetzelfde blijft omdat daar de 1 en de 0 worden bepaald door magnetisme, in plaats van elektronen. In een usb stick echter, neemt het gewicht iets toe

Ga er vanuit dat je precies 4 GB (4 miljard bytes hebt), dan heb je 3.2*1010 bits. Schrijf ze van allemaal 0 naar allemaal 1 (dus alle electronen afwezig -> allen aanwezig), dan komt er 3.2*1010 keer 9.1*10-31 = 5.95*10-20 kg bij. Dit is verwaarloosbaar weinig, maar de massa neemt wel toe.

Vraag 9:
Hoe gemakkelijk het doen van pushups is ligt aan de lichaamsbouw.

Vraag 10:
Ik ben geen bioloog, maar ik denk dat spinnen wel van schommelen houden

Dus
6B
7A
8A
9C
10B

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:24:
Wie is er goed in zoeken? Die USBstickvraag doet me denken aan een topic van tijden geleden (ik dacht wel in W&L) waarin iemand vroeg of z'n harddisk zwaarder werd als er gegevens opstonden. Die werd uiteindelijk lang niet zo hard uitgelachen als sommigen wel onmiddelijk deden.
Dat topic heb ik niet gevonden (ook niet gezocht overigens) maar wel dit artikel.
Komt er dus op neer dat een bit uit twee transistors bestaat. De plaatsing van de electron geeft aan of het gelezen moet worden als een 0 of 1. Het maakt dus geen donder uit wat er op de usb stick staat. Electronen zijn dus altijd aanwezig waardoor er qua massa er dus niks kan veranderen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

A. Smeerolie
B. Wol
C. Cement
Probleempje,het kan alle drie dus ga ik voor wol omdat dat geen vloeistof is en ik voor cement en smeer olie wel andere alternatieven kan bedenken die in oorlogstijd beschikbaar waren.

A. Een speer
Omdat knots te veel voor de hand ligt en pijl en boog lastiger is te maken en bedienen dan een lange scherpe staak.
Verder kan je met een knots geen gevaarlijk dier op een relatief veilige afstand raken.

Usb sticks werken doorgaans met condensatoren.
Een condensator is vol of leeg net zo zwaar.
Bij het laden van een condensator trek je bij de plus elektronen weg die er bij min weer in gaan.
Daardoor ontstaat de ladings ongelijkheid.

C. Hij wacht op een windvlaag en laat de draad vastwaaien aan de andere boom.
Zelf gezien.

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Snelle zoektoch op google levert (voor vraag 6) dit op: http://www.enka-ede.com/NB42.htm

Dat zeg ik....

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12 12:25

EXX

EXtended eXchange

Plasma_Wolf schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:37:
Vraag 8:
In een eerdere vraag over hoe het gewicht van een HDD toeneemt. Ik denk dat die hetzelfde blijft omdat daar de 1 en de 0 worden bepaald door magnetisme, in plaats van elektronen. In een usb stick echter, neemt het gewicht iets toe

Ga er vanuit dat je precies 4 GB (4 miljard bytes hebt), dan heb je 3.2*1010 bits. Schrijf ze van allemaal 0 naar allemaal 1 (dus alle electronen afwezig -> allen aanwezig), dan komt er 3.2*1010 keer 9.1*10-31 = 5.95*10-20 kg bij. Dit is verwaarloosbaar weinig, maar de massa neemt wel toe.
Als dat werkelijk zo zou zijn, dan zou de USB stick elektrisch negatief geladen moeten zijn als je alles volschrijft. Dat is echter niet het geval; elke USB stick blijft elektrisch neutraal. Er wordt dus alleen lading binnen de USB stick verplaats; de totale massa blijft gelijk.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:24:
Ik denk dat je dit bedoelt:
http://www.scribd.com/doc/18474538/Microsoft-Answers-Forum
http://technopedia.info/t...t-increase-with-data.html

Met andere woorden: het hangt er sterk vanaf van wat erop stond, en wat je ernaar toe schrijft... ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Vraag 8: omdat er niet bij staat *met welke bestanden*, of wat er *vooraf op stond*, kan er maar 1 antwoord goed zijn: het verandert niet!

Zelfs als je er van uit gaat dat alle cellen op 'nul' staan als de stick leeg is (whatever that may be! - wie zegt er dat een nul in windows hetzelfde is als een nul op transistor niveau?), dan nog weet je niks. Een bestand met random data? Een bestand met alleen maar nullen? Een 'gewoon' bestand?

Ik zou het een boeiende vraag gevonden hebben als er de mogelijk tussen staat van "dat hangt er van af, wat je er op schrijft"

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-12 20:47

boner

misantropisch altruïst

vraag 6
Ik denk dat hij lichter wordt omdat de sleepcontacten afslijten bij het er in en uit halen van de stick

[ Voor 5% gewijzigd door boner op 09-12-2009 07:19 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

boner schreef op woensdag 09 december 2009 @ 07:19:
vraag 6
Ik denk dat hij lichter wordt omdat de sleepcontacten afslijten bij het er in en uit halen van de stick
Je bedoeld vraag 8? En waar staat deze aanname in de vraag? Gewoon vanuit gaan dat het enige wat wordt gedaan is het toevoegen of verwijderen van data. Je kunt ook de aanname doen dat ze het verpakking of dopje eraf halen en daarom lichter wordt :+

☻/
/▌
/ \

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Vraag 10: C

Het moeilijkste gedeelte van de constructie is de eerste constructiedraad. Dit is een stevige horizontale draad waaraan het web komt te hangen. Hoe krijgt een spin het voor elkaar om tussen twee takken een draad te spannen. Maakt zij de draad ergens vast en loopt zij, de draad achter zich afrollend, naar een andere plek en trekt de draad aldaar weer strak? De oplossing is eenvoudiger. De spin maakt gebruik van de luchtstroming en geluk.

bron: http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/InfoNed/webdraad.html

[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 09-12-2009 14:28 ]

Verwijderd

Vraag 8: USB stick wordt warmer bij lezen en schrijven, waardoor hij iets uitzet. De massa blijft gelijk, maar de opwaartse kracht in lucht neemt iets toe omdat zijn volume iets toeneemt. Dus het gewicht neemt iets af. Dit is vele malen meer dan mogelijke effecten van electron massa's. Essentieel hier is dus het verschil tussen massa en gewicht. De kans is groot dat de redactie van de wetenschapsquiz dit niet onderkent. Ze zijn wel vaker slordig met hun vragen.
Pagina: 1