Windows "authenticatie" via USB stick

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:01
Een familielid met een horecabedrijf wil graag een computer voor zaken als internetbankieren. Echter, hij wil niet dat willekeurige personeelsleden oid. "even snel" die computer kunnen gebruiken. Nou is hij zelf niet echt computervaardig, dus zoek ik een manier om dit handig voor hem te realiseren.

De meest voor de hand liggende (en natuurlijk standaard)oplossing is om simpelweg met een account te werken, zodat hij de PC kan locken. Ik vrees dat wachtwoorden onthouden uberhaupt een probleem is, evenals zaken als onthouden om altijd te locken. Laten we het erop houden dat hij al wat ouder wordt :)

Nu bedacht ik me, dat het mooi zou zijn om een USB stick te hebben om in te loggen: indien de stick erin zit dan wordt er automatisch ingelogd en als je hem eruit trekt dan lockt de PC. Een simpele Google search toont hier een paar betaalbare commerciele oplossingen voor. Echter, die hebben vaak als "feature" dat er bijv. toch een pin nodig is.

Heeft er hier iemand ervaring met zo'n soort oplossing? En zo ja, werkte dat makkelijk en betrouwbaar? Zijn er gratis alternatieven? Kern is dat gebruikersvriendelijkheid hier de hoogste prioriteit is aangezien er niks cruciaals op die computer terecht zal komen en de eventuele oneigenlijke gebruikers niet zullen behoren tot de groep security experts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Als gebruiksvriendelijkheid hoogste prioriteit heeft, mag ik dan iets anders aanraden?

http://www.tomsguide.com/...reeze-Lock,news-3890.html

Jij stelt één keer zijn telefoon in, installeert even het programmatje en tadaa, makkelijk kan niet!

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Even googlelen levert ook wat hits op: http://www.google.nl/sear...-8&q=lock+windows+usb+key
Genoeg gratis varianten te vinden. Aan jou de eer om de software te testen en uit te proberen.
active lock ziet er vrij simpel uit.. probeer bijvoorbeeld die eens.

En daarbuiten... waarom niet betalen voor een stukje software die blijkbaar zo noodzakelijk is.
Een paar dollar en je hebt al veel meer keus.

[ Voor 57% gewijzigd door job op 28-11-2009 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Obiter dictum schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 17:45:
Als gebruiksvriendelijkheid hoogste prioriteit heeft, mag ik dan iets anders aanraden?

http://www.tomsguide.com/...reeze-Lock,news-3890.html

Jij stelt één keer zijn telefoon in, installeert even het programmatje en tadaa, makkelijk kan niet!
Dat is wel een hele mooie oplossing, maar ik vrees dat hij niet eens een mobiele telefoon op zak heeft als'ie aan het werk is :) Bedankt voor de tip.
Dat is een van de commerciele mogelijkheden die ik zag. Echter is deze afhankelijk van eoa. hardware oplossing van dat bedrijf (dus moet je er meerdere kopen of heb je een probleem als'ie een keer kwijt is).
job schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 17:46:
Even googlelen levert ook wat hits op: http://www.google.nl/sear...-8&q=lock+windows+usb+key
Genoeg gratis varianten te vinden. Aan jou de eer om de software te testen en uit te proberen.
active lock ziet er vrij simpel uit.. probeer bijvoorbeeld die eens.

En daarbuiten... waarom niet betalen voor een stukje software die blijkbaar zo noodzakelijk is.
Een paar dollar en je hebt al veel meer keus.
Ik heb niets tegen een betaalde oplossing. Echter, zoals ik zei, die hebben vaak heel veel (onnodige) features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Hou er wel rekening mee, dat wat voor oplossing je ook kiest, je uiteindelijk toch ook een wachtwoord nodig hebt. Een usb-key kan kapot gaan en idem voor een oplossingen die met 1 of ander bluetooth apparaat werken. Dan heb je in noodgevallen toch een wachtwoord nodig, want als die optie er niet is ben je zuur.

Het goedkoopste is dan altijd nog gewoon wel een wachtwoord gebruiken. Zolang je nog niet seniel bent, kun je echt wel wat onthouden als je er een beetje moeite voor doet. Wel natuurlijk iets dat niet gelijk is aan de naam van het bedrijf, of een familielid, huisdier, etc.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 21:45
Ik denk dat een wachtwoord zelf al behoorlijk duidelijk maakt dat die computer niet door jou gebruikt dient te worden, of het nou een makkelijk wachtwoord is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Atomsk schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 18:17:
Hou er wel rekening mee, dat wat voor oplossing je ook kiest, je uiteindelijk toch ook een wachtwoord nodig hebt. Een usb-key kan kapot gaan en idem voor een oplossingen die met 1 of ander bluetooth apparaat werken. Dan heb je in noodgevallen toch een wachtwoord nodig, want als die optie er niet is ben je zuur.
Da's waar. Maar in zo'n geval zal ik het dan moeten fixen en dan gebruik ik eoa. admin-wachtwoord.
Het goedkoopste is dan altijd nog gewoon wel een wachtwoord gebruiken. Zolang je nog niet seniel bent, kun je echt wel wat onthouden als je er een beetje moeite voor doet. Wel natuurlijk iets dat niet gelijk is aan de naam van het bedrijf, of een familielid, huisdier, etc.
Daar heb je absoluut gelijk in. Maar richting een wat oudere generatie is een fysieke "sleutel" gewoon een vertrouwd concept. Als ik niets geschikts vind dan zal het uiteindelijk wel een wachtwoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38

DDX

Is een vingerafdruk scanner niet het makkelijkst ?
Usb stick kan je weer kwijtraken/vergeten.

[ Voor 30% gewijzigd door DDX op 28-11-2009 19:26 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
DDX schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 19:26:
Is een vingerafdruk scanner niet het makkelijkst ?
Usb stick kan je weer kwijtraken/vergeten.
Vingerafdrukscanner is ook wel een leuk idee. Zijn die dingen wel betrouwbaar?

Overigens, ik vond nog de volgende tip ergens:

* boot.ini, ntdetect en ntldr naar een usb stick kopieren.
* Originele boot.ini renamen (bijv. naar boot.ini.bak).
* In BIOS de USB stick als boot device zetten.

Gevolg is dan dat booten zonder USB stick niet lukt. Ik zou dan een wachtwoordloze installatie kunnen doen. Locken kan dan alleen niet, dus dat wordt dan gewoon aan-/uitzetten. Op zich wel een cleane oplossing, maar ik weet niet in hoeverre dit werkt op Vista/7.

Daarnaast kan het zijn dat je na een Windows Update de pineut bent (omdat dan bijv. een van die files op je HD is vervangen maar niet op je USB stick en je dan bij het booten een mismatch krijgt). Ik heb echter geen zicht op hoe de coupling is tussen die files en de rest van het OS en/of hoe vaak die files uberhaupt worden vervangen bij een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

JeroenB schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 20:24:
[...]

Vingerafdrukscanner is ook wel een leuk idee. Zijn die dingen wel betrouwbaar?
Flink wat laptops die ermee uitgerust zijn.
Op mijn lenovo werkt het iig prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Zat ik net ook aan te denken, mijn laptop heeft ook een vingerafdruk scanner, en gebruik hem sindsdien altijd voor Windows login.
Moet vast ook wel kunnen voor andere software, maar nooit echt gezocht :+

Wat ook zo is, je scant (normaal dan) alle 10 de vingers. Als er geen hardware of software conflict/defect is, werkt het dus eigenlijk altijd wel met één van de vingers. Ik gebruik altijd dezelfde vinger, en behalve dat ik soms te snel eroverheen beweeg, heeft hij het voor de rest altijd prima gedaan. En het mooiste van alles, werkt het toch niet, kan je alsnog via een normaal wachtwoord inloggen.

Enige wat er dan wel aangeleerd moet worden: Windows locken of afmelden op het moment dat je niet meer achter de PC zit.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Eventueel kan je ook aan smartcard login denken, werkt ook met windows.
Heb er zelf alleen geen ervaring mee. (misschien lockt de computer dan ook automatisch als je de smartcard eruit haalt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Nakebod schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 21:25:
Wat ook zo is, je scant (normaal dan) alle 10 de vingers. Als er geen hardware of software conflict/defect is, werkt het dus eigenlijk altijd wel met één van de vingers. Ik gebruik altijd dezelfde vinger, en behalve dat ik soms te snel eroverheen beweeg, heeft hij het voor de rest altijd prima gedaan. En het mooiste van alles, werkt het toch niet, kan je alsnog via een normaal wachtwoord inloggen.

Enige wat er dan wel aangeleerd moet worden: Windows locken of afmelden op het moment dat je niet meer achter de PC zit.
Ik was al bang dat een wondje zou zorgen voor geen login :) Maar dat alle tien de vingers kunnen worden gescant, dat is wel een mooie manier om dat op te lossen.
DDX schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 21:27:
Eventueel kan je ook aan smartcard login denken, werkt ook met windows.
Heb er zelf alleen geen ervaring mee. (misschien lockt de computer dan ook automatisch als je de smartcard eruit haalt?)
Klinkt goed. Alleen hoe kom ik dan weer aan zo'n smartcard? Ik ga wel googlen :)

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 14:20
mischien lekker simpel, een wachtwoord instellen en als hij weg loopt CTRL-L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je maakt iets simpels heel moeilijk. Gewoon vingerafdrukscanner kopen, een account aanmaken, en een screensaver instellen die bijvoorbeeld na 10 minuten inactiviteit de desktop vergrendelt.
Op die manier is het geen probleem als jouw kennis vergeet om te locken want binnen 10 minuten (of welke tijd je maar instelt) wordt de PC automatisch gelockt.

Ga niet prutsen met boot.ini op USB sticks e.d. want dat is een boel extra problemen om een niet-bestaand probleem op te lossen. Wat doe je bijvoorbeeld als jouw kennis vergeet waar hij die USB stick (met de boot.ini en zijn inlogcodes) nou heeft gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een cronjob runnen die kijkt of firefox/chrome/opera/... nog draait, zo nee -> locken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 15:00
Hoewel het nog niet echt een oplossing is voor het inlogprobleem, is dit wellicht wel een optie voor het automatisch uitloggen probleem.

Bij ons op de universiteit gebruiken ze het gratis programmatje ActiveSaver dat mensen uitlogged als ze langer dan X periode geen gebruik maken van het systeem. Hier is het programma gratis te downloaden

Icons are overrated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Helmet schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:27:
Hoewel het nog niet echt een oplossing is voor het inlogprobleem, is dit wellicht wel een optie voor het automatisch uitloggen probleem.

Bij ons op de universiteit gebruiken ze het gratis programmatje ActiveSaver dat mensen uitlogged als ze langer dan X periode geen gebruik maken van het systeem. Hier is het programma gratis te downloaden
Dat ziet eruit als een mooie oplossing om te combineren met een wachtwoord! Mijn dank voor de tip.

(Zoals hierboven al opgemerkt in andere reacties, wellicht is wachtwoord toch de simpelste oplossing.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik zal zeggen fingerprintreader:

http://www.gadgetgrid.com...n-usb-fingerprint-reader/

Een simpele, effectieve manier van beveiligen en kan door iedereen worden gebruikt. (alleen werkt hij alleen bij de persoon die zn vingerafdruk heeft laten scannen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Er kleven wel een aantal nadelen aan een vingerafdruk lezer:

1) Er is altijd een backupmethode om alsnog met een wachtwoord in te loggen, in geval dat de vingerafdruklezer het begeeft, of smerig is, niet goed kan lezen, etc.

2) Mocht de vingerafdruklezer defect zijn, dan is de kans groot dat de gebruiker het backup wachtwoord niet meer weet.

Just my 2 cents :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1