Aanschaf i7 socket 1366 systeem voor overclocken

Pagina: 1
Acties:

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-01 13:42
Hallo tweakers,

Ik wil binnenkort mijn systeem upgraden, of zeg gerust bijna totaal vervangen, voor een Intel i7 met ATi HD5850. Ik ben van plan voor het 1366 platform te gaan aangezien ik het gevoel heb dat deze in de toekomst makkelijker te upgraden is. Daarnaast ben ik huiverig om voor de socket 1156 te kiezen ivm mogelijke problemen met FOXCONN sockets bij hoge overcloks. Op dit moment heb ik dan ook het volgende op mijn lijst staan:
- Intel i7 920
- ASUS P6T Deluxe V2 óf Gigabyte GA-EX58-UD5
- 6 GB OCZ PC16000 DDR3-2000 Platinum geheugen (3x2 GB)
- ATi 5850 (een 5870 lijkt me overkill voor mijn huidige 19" TFT...)
- 2x Seagate Barracuda 7200.12 1 TB (in RAID 0)

Daarnaast komt er nog het volgende mee uit mijn huidige PC:
- Creative Soundblaster X-Fi Fatal1ty
- DVD-RW, DVD drive, 3,5" en 5.25" floppy drive
- Tagan EasyConXL 600W PSU

Het geheel zal watergekoeld worden met, zeer waarschijnlijk, een aantal EK waterblokken en m'n huidige Eheim pomp en 3 120mm radiatoren. Dit lijkt me wel voldoende om het geheel koel genoeg te houden voor een leuke OC.

Aangezien ik niet heel erg up-to-date meer ben (heb natuurlijk wel een aardige hoeveelheid reviews gelezen om bovenstaand systeem te selecteren ;)) heb ik aan jullie nog wat vragen:
1. Is mijn huidige Tagan voldoende voor dit systeem in combinatie met een hoge OC?
2. Is er een duidelijke 'winnaar' tussen het ASUS of Gigabyte moederbord, of is het gewoon kijken welk het goedkoopst is?
3. Hoe ver kan de geheugencontroller van de i7 in het algemeen worden overgeclocked (bij de meeste resultaten wordt alleen de CPU snelheid genoemd :()? Dit aangezien DDR3-2000 geheugen duur aan het worden is. Zou DDR3-1600 bijvoorbeeld ook voldoende zijn?

Bedankt voor jullie input!

My case has so many fans that it hovers above the ground

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik denk dat je geen problemen gaat krijgen met die voeding, ik heb zelf een vergelijkbaar systeem met een 650Watt Antec voeding en die trekt het allemaal makkelijk.

Persoonlijk zou ik voor het ASUS bord gaan, de meningen over dat bord zijn een stuk positiever dan over het bord van Gigabyte, als je een beetje rond kijkt op internet zie je dat de P6T eigenlijk bijna altijd aangeraden word als mensen moeten kiezen tussen de P6T en de UD5 van Gigabyte.

Hogere snelheden zullen niet gauw een probleem vormen voor de geheugen controller, snelheden boven de 1800Mhz heb ik vaker gezien en dat levert verder geen problemen op.

Verwijderd

Hoe ver wil jij gaan oc-en extreem? Welke blck wil jij halen?
Wat is verder jou'n max butget?
Geef jij andere merken ook een kans?

Verder is 1600mhz geheugen meer dan voldoende

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 11:45 ]

• Sten Vollebregt
Ik wil proberen een OC rond de 4 GHz te behalen. Met de maximale multiplier van 20x is dat een BCLK van ~200 MHz.

Budget voor het systeem en koeling is rond de 1200 euro. Als je andere merken kan suggereren, graag! Helaas zijn er meestal alleen voor ASUS, Gigabyte en EVGA moederborden waterkoelingsets voor de MOSFETs beschikbaar. Er moet verder tenminste 1 PCI slot op het mobo zitten, en een PATA aansluiting.

Tnx voor de tip voor het geheugen, mocht de prijs van DDR3 2000 MHz verder oplopen dan kan ik daar op terugvallen.

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 10:33

Dawn

..Sworn to the Dark..

MPeek schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 17:36:
Persoonlijk zou ik voor het ASUS bord gaan, de meningen over dat bord zijn een stuk positiever dan over het bord van Gigabyte, als je een beetje rond kijkt op internet zie je dat de P6T eigenlijk bijna altijd aangeraden word als mensen moeten kiezen tussen de P6T en de UD5 van Gigabyte.
En waarom gaan mensen voor dat Asus bord ipv de UD5 van Gigabyte?

zelf heb ik het bord van Gugabyte icm. i7 920 & Scythe Mugen 2, clock op momenteel 4.2GHZ (21x200). Duidelijke BIOS en plenty van keuzes.
OCZ Platinums @1600MHz (7-7-7-24) zijn prima voor deze clock.

Naast dat voorzie ik geen problemen met je voeding, afhankelijk hoe deze zich houd op een Prime/Stress test (~120-130W op 100% bel. van de CPU @~100A)

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Verwijderd

Omdat Asus bekender staat wat betreft oc-en. Maar goed er word idd niet erg ver gekeken en er
zijn genoeg andere merk borden die net zo goed klokken. Dat was eerder niet echt het geval.
Ik zelf heb de msi eclips sli die doet 221blck max stabiel. Ga je 1 stapje verder start de pc niet meer op.
ongeacht welke voltages. Nadeel van dit bord is dat de MP altijd trug klokt naar 20x hoe zuinig hij ook draaid.
Dit is het eenige nadeel van dit bord. Of mensen stressen niet en zien hun mp niet trug klokken? Dat het
zo hoord bij de 1366 zamen met een i7.

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11-2025
Als je niet boven de 200 MHz BCLK gaat en het geheugen op CAS8 wil dan is de GOLD versie van het OCZ geheugen ook voldoende.

P6T SE is ook een prima OC bord maar als het budget het toelaat zou ik ook voor de extreem-oc versie gaan.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 21:28
Op zo'n investering en met het gestelde doel, zou ik toch zeker voor een paar tientjes extra de de Aus Rampage II Extreme overwegen. En dat zelfde geldt voor het geheugen. Voor een tientje extra heb je de Corsair Dominator. Net wat stabieler, bedoeld om over te klokken en beter gekoeld.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Ga voor de Asus, de nieuwe gigabyte's schijnen soms problemen te hebben met de HD5xxx lijn.

• Sten Vollebregt
onzichtbaar schreef op woensdag 02 december 2009 @ 10:49:
Op zo'n investering en met het gestelde doel, zou ik toch zeker voor een paar tientjes extra de de Aus Rampage II Extreme overwegen. En dat zelfde geldt voor het geheugen. Voor een tientje extra heb je de Corsair Dominator. Net wat stabieler, bedoeld om over te klokken en beter gekoeld.
Zestig euro meer voor de Rampage II vind ik toch best prijzig. Zeker omdat ik geen onboard geluid ga gebruiken (m'n X-Fi is toch beter). Sommige features van de Rampage II zijn wel leuk (meetpunten, knoppen op het moederbord), maar zijn naar mijn mening de extra 60 euro niet waard.

Het Corsair Dominator geheugen ziet er goed uit. Heatsinks ogen zeker een stuk robuuster (iemand enig idee hoe warm DDR3 wordt?) en de prijs valt best mee t.o.v. het OCZ Platinum geheugen. De CAS latency is wel 1 cycle hoger, maar het verschil tussen CAS 7 of 8 is toch nauwelijks merkbaar.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:48

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Myrdreon schreef op woensdag 02 december 2009 @ 10:51:
Ga voor de Asus, de nieuwe gigabyte's schijnen soms problemen te hebben met de HD5xxx lijn.
Dat gaat alleen op voor de P55 serie afaik.

• Huupke
Er zijn verschillende mensen die de Rampage extreme net een i7 920 niet boven de 200 BCLK krijgen dus ik zeg dat die dan zijn geld echt niet waard is.

• onzichtbaar
Sten Vollebregt schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:10:
[...]

Zestig euro meer voor de Rampage II vind ik toch best prijzig. Zeker omdat ik geen onboard geluid ga gebruiken (m'n X-Fi is toch beter). Sommige features van de Rampage II zijn wel leuk (meetpunten, knoppen op het moederbord), maar zijn naar mijn mening de extra 60 euro niet waard.
Rond de 4Ghz is volgens mij een serieuze overklok. Ik zeg niet dat die P6T dat niet kan, maar ik zou die 6 tientje erbij leggen. De helft van die extra investering zie je zeker terug in de restwaarde.

• onzichtbaar
Cable_boy schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:20:
Er zijn verschillende mensen die de Rampage extreme net een i7 920 niet boven de 200 BCLK krijgen dus ik zeg dat die dan zijn geld echt niet waard is.
Natuurlijk zijn die er. Overklokken kan ook best moeilijk zijn. Maar omdat Rampage bezitters allemaal overklokken, lees je ook relatief veel over de successen en mislukkingen. Dat wil niet zeggen dat alle P6T bezitters er wel in geslaagd zijn om ver over te klokken.

• Huupke
Klopt maar de rampage extreme is dus niet per definitie beter al zou de koeling een stuk beter moeten zijn maar ik haal de 4.2GHz met een P6T en dan is het mobo misschien niet eens de beperkende factor.

[ Voor 56% gewijzigd door Huupke op 02-12-2009 11:57 ]

• Sten Vollebregt
onzichtbaar schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:25:
[...]

Rond de 4Ghz is volgens mij een serieuze overklok. Ik zeg niet dat die P6T dat niet kan, maar ik zou die 6 tientje erbij leggen. De helft van die extra investering zie je zeker terug in de restwaarde.
Als ik zo de mobo's bekijk is de stroomvoorziening voor de P6T Deluxe en de Rampage II zo goed als gelijk (ASUS maakt ook geen extra promo voor de stroomvoorziening van de Rampage II). Alleen de koeling is wat groter, maar die haal ik er toch van af. Aangezien verder de chipset hetzelfde is moet het OC potentieel van beide praktisch hetzelfde zijn. Zoals bijvoorbeeld hier te zien is haalt de P6T ook de 4 GHz.

• onzichtbaar
Ach, het is ook een kwestie van voorkeuren. Beide borden zijn goed. Ik heb een maand geleden ook nog de EVGA X58 SLI en Classified overwogen. Maar deze zijn schaars te verkrijgen in Nederland.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
De rampage OC beter/makkelijker, maar op lucht ligt de grens rond de 4ghz voor alle i7/i5 processors vanwege hitte. Wanneer je waterkoeling hebt en dus meer ruimte voor OC ga je pas een verschil merken tussen de echte high-end overklokkers (rampage, classified..) en 'gewone' high-end. Helaas zijn die EVGA's lastig te krijgen, wat ook de prijs in nederland relatief hoog houd, dat je toch sneller bij de rampage terecht komt.
Zowel de evga sli classified als rampage kunnen de 5ghz+ halen op water... mits je koeling goed genoeg is en je wat geluk hebt :p.

Vandaar dat de rampage/classified ook speciale waterkoeling setjes hebben van bv EK en dat de rest het met standaard blokjes moet doen - ze zijn gemaakt voor het zwaardere OC werk van water/stikstof ipv lucht.
Edmin schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:15:
[...]

Dat gaat alleen op voor de P55 serie afaik.
Zou best kunnen, maar met dit soort bedragen vind ik het een beetje zonde om te gaan gokken dat het goed gaat.

[ Voor 44% gewijzigd door Xanaroth op 02-12-2009 13:42 ]

• Huupke
Myrdreon schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:31:
De rampage OC beter/makkelijker, maar op lucht ligt de grens rond de 4ghz voor alle i7/i5 processors vanwege hitte. Wanneer je waterkoeling hebt en dus meer ruimte voor OC ga je pas een verschil merken tussen de echte high-end overklokkers (rampage, classified..) en 'gewone' high-end. Helaas zijn die EVGA's lastig te krijgen, wat ook de prijs in nederland relatief hoog houd, dat je toch sneller bij de rampage terecht komt.
Zowel de evga sli classified als rampage kunnen de 5ghz+ halen op water... mits je koeling goed genoeg is en je wat geluk hebt :p.

Vandaar dat de rampage/classified ook speciale waterkoeling setjes hebben van bv EK en dat de rest het met standaard blokjes moet doen - ze zijn gemaakt voor het zwaardere OC werk van water/stikstof ipv lucht.

[...]

Zou best kunnen, maar met dit soort bedragen vind ik het een beetje zonde om te gaan gokken dat het goed gaat.
Het stond in dit geval al vast dat het waterkoeling zou zijn dus dan zou het idd een goede keuze zijn om een echt OC bord te nemen. Maar als het target 4GHz wordt dan is een P6T ook voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door Huupke op 02-12-2009 16:05 ]

• Sten Vollebregt
Om even door te gaan op het punt van de OC target. In principe wil ik de CPU zo hoog mogelijk krijgen, maar het systeem moet wel 100% systeem zijn voor 24/7 gebruik. Ik ben tevreden als ik rond de 4 GHz zit, maar als het mogelijk is om, bijvoorbeeld, 4,6 GHz te halen zal ik dat ook zeker doen. Het gaat me meer om een stabiel overgecloked systeem dan om een record neer te zetten waarmee je misschien net wat benchmarks kan draaien.

Om even terug te komen op het verschil tussen de P6T Deluxe en de Rampage II (de eerste met 16+2 (CPU+QPI) en de tweede met 16+3 vermogensbeheer, de standaard P6T heeft een nog simpeler systeem). Na het lezen van deze review en dit draadje op XtremeSystems lijkt het erop dat de hardware nagenoeg identiek is en dat de Rampage II alleen wat meer features heeft en mogelijk een wat betere voorziening voor de off CPU spanning (QPI, memory controller, etc.). Mijn inziens niet de ~60 euro meerprijs waard als je toch niet van plan bent om het on-board geluid te gaan gebruiken (voor mensen die dat wel willen is de Rampage II wel interessant).

De MOSFET waterblokken van EK zijn trouwens hetzelfde voor beide borden. Alleen voor de Rampage II past een full board blok over de NB en SB, terwijl de P6T Deluxe V2 het moet doen met twee losse blokjes voor NB en SB. De totale kosten voor de koeling van de Rampage II is dan weer goedkoper dan die van de P6T Deluxe, wat weer in het voordeel spreekt.

Mocht ik het bord tegenkomen met een meerprijs van, zeg, 30 euro, dan wordt het wel interessant!

[ Voor 12% gewijzigd door Sten Vollebregt op 03-12-2009 14:18 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Je kan 2000EU uitgeven aan je 'overclock' systeem en een prut batch i7 920 krijgen die niet harder dan 3,6ghz doet. daar doe je helemaal niks aan, 4.6ghz kan je zoiezo ongeveer uit je hoofd zetten, 4.4 / 4,5 ghz met mazzel is wel de max. Oftewel, je hebt wat geluk nodig, nu doen de meeste iig 3,8ghz en een beetje redelijke 920 D0 doet wel 4ghz. Ongeveer elk moederbord kan dat wel aan.

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Klopt @hierboven. Zelf heb ik de gewone P6T en mijn C0'tje draait lustig 4116mhz@1.272V 24/7. Heeft inderdaad ook veel met geluk te maken, alhoewel ik een beetje van het geluk heb afgedwongen door het aanschaffen van een goed overklockende tweedehands i7. ;)

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Pagina: 1