Toon posts:

RAID-0 Herstel van partitie?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens een moment van totale verstandsverbijstering heb ik van mijn C;\ schijf de bestandjes AAW7boot en andere bestandjes van C:\ van mijn XP verwijderd. 8)7
M`n pc kon, zo bleek, m`n harde schijven in RAID-0 opstelling niet meer vinden.
Ik dacht dat 1 van de schijven stuk was, heb ze beide verwijderd en een nieuwe gekocht schijf gekocht en XP opnieuw geinstalleerd, in een niet RAID opstelling
Ik liet de bestandjes zien aan naburige wizkid, die vond dat de bestandjes zinloos waren en hup, verwijderde ze.
EXACT hetzefde probleem. Via een opstart cd van win98 wist ik de bestandjes weer terug weten te zetten..en voila, het werkte weer als vanouds. O-)

Dus opgetogen de oude schijven RAID-0 teruggezet en geprobeert dit kunstje te herhalen....er stond nl. onvervangbare data op.....
Helaas, hij trapt er niet meer in....de schijven worden wel in de bios herkend...als ik opstart met de win98 installeert het wel de cd-drivers...zodat ik de C-schijf zie.....maar met c:\dir herkent hij niets. :'(
Wie weet een oplossing?

is het een optie om XP op een nieuwe partitie b.v. D:\ te installeren, ruimte zat.....maar raak ik dan alles op C: kwijt?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 23:35 ]

Verwijderd

Als ik me niet vergis, kon win98 geen NTFS-partities inlezen?
Is de partitie die je probeert te bekijken niet toevallig NTFS ipv FAT of FAT32?

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:30

BrammT

The one and only!

Probeer het in dat geval met een Linux Live Boot CD. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door BrammT op 28-11-2009 16:46 . Reden: Typo ]

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 16:39:
RAID-0 .... er stond nl. onvervangbare data op.....
Leren mensen het dan nooit? Backup backup backup. Heb ik backup al genoemd? RAID-0 met onvervangbare data is Russische roulette met 5 kogels ipv 1 kogel.

Wat je kunt proberen is een BartPE Windows Live CD maken inclusief de RAID-0 drivers, en daar vanaf opstarten, en hopen dat het herkend wordt. Maar ik geef je weinig hoop, en je zult het als een wijze les moeten beschouwen.

Windows 98 herkend inderdaad geen NTFS, en is dus niet zinvol om te gebruiken. Vandaar de BartPE CD.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 28-11-2009 16:46 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Data waar geen backup van gemaakt wordt is onbelangrijke data. Er is dus niets aan de hand. Gewoon alles wissen en overnieuw installeren. Als je dat toch anders ziet zou ik overal van af blijven en de portemonnee trekken om een data recovery bedrijf deze gegevens terug te laten halen, voor zover dat mogelijk zal zijn.
.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 28-11-2009 17:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Veel dank voor jullie reactie...en ja....backup, backup, back-up en back_up!! DOMDOMDOMDOMDOM EN DOM!
Ik heb door dit in ieder geval een externe HS gekocht van 1 terra....Dan hoeft het niet meer te gebeuren...
Het is, naar ik meen , idd een NTFS. Maar omdat het met de nieuwe installatie wel lukte via de opstartdiskette...had ik goede hoop dat het ook lukte met de RAID0 schijven. Dus niet
Ik ga het een en ander proberen, hoop op Linux, en bart-pe, dan zien we verder. Keep u informed.
Kan iemand nog iets zeggen over een nieuwe D-partitie aanmaken en daarop XP installeren? Ben ik dan ook alles kwijt?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Iedere schrijf actie naar de oude set van hard disks = dataverlies.

Je kunt zelf met Bart-pe etc gaan spelen, maar als ik dit topic zo bezie, en je bent toch van mening dat je data belangrijk is als in "geld waard" dan kun je beter een data recovery bedrijf inzetten en niet zelf gaan lopen knoeien, maar dat risico is aan jou.

Het zou beter zijn om van beide disks een volledige dump te maken met DD (Linux) en met die dumps te gaan lopen knoeien ipv de disks zelf, zodat als je iets verknoeid, je nog een 'backup' hebt.......

zie maar.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 10:30
Je kunt ook de Ultimate Boot CD bakken en dan opstarten met het NTFS4DOS profiel. Geen idee of je daarmee fatsoenlijke bestandsnamen e.d. behoud bij het kopieren, maat het is het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Wederom dank voor de reacties!! . Ik heb e.e.a. uitgeprobeerd, maar helaas.
Bij de opstart (Bart-pe) herkent de pc de beide harde schijven wel...ik zie ze bij SMART-check voorbij komen...maar eenmaal op A: blijkt de C;\ nog onvindbaar.
Weet iemand of ik, behalve de boel er weer in prikken, nog meer (b.v. BIOS of raid-engine) moet instellen om de schijven te herkennen?

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Om in BartPE een RAID array uit te kunnen lezen moet je je boot cd wel compileren met de benodigde drivers.

http://www.nu2.nu/pebuilder/help/english/drivers.htm
Pagina: 1