Laptop laat router crashen

Pagina: 1
Acties:

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Topicstarter
Ik heb een probleem met een thuisnetwerk sinds kort.

Het netwerk bestaat uit een draadloze router (Speedtouch 780), en vier laptops met verschillende configuraties/OS etc. Dit netwerk werkt al een jaar prima.

Recentelijk is er een nieuwe laptop bijgekomen (een Inspiron 15), en die laptop crasht mijn router via de draadloze verbinding (zodra windows verbinding opzet reboot de router zichzelf). Ik ga uit van een bug in de router firmware waardoor die niet kan omgaan met "iets" wat deze nieuwe laptop doet.

Opvallend is dat de router zichzelf blijft rebooten zolang deze laptop aanstaat in combinatie met welke andere laptop dan ook (immers, de laptop blijft proberen de verbinding op te zetten). Als alle andere laptops uit staan, blijft de router wel werken na een reset.

Voor de duidelijkheid, het netwerk werkt prima onder stress zolang deze specifieke laptop uitstaat. Dus ik denk dat ik een hardware probleem wel kan uitsluiten in dit geval.

Ik ben op zoek naar soortgelijke ervaringen danwel ideeen over wat dit probleem veroorzaakt. Ik denk (in volgorde van waarschijnlijkheid):
- wireless instellingen (kanalen?) op de router danwel de probleem-laptop
- een bug in de UPnP implementatie op de router, en de probleem-laptop triggert deze bij het opzetten van het een of ander
- de router kan niet omgaan met 2 tegelijk verbindende laptops na een reboot

Al met al een vreemd verhaal, wat mij doet denken dat ik waarschijnlijk iets over het hoofd zie... Ik ga er vanavond eens een firmware upgrade tegenaan gooien, en alles opnieuw configureren, maar alle ideeen voor die tijd zijn welkom zodat ik meer kan proberen ;)

-niks-

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:36
Schop. Ik heb exact hetzelfde probleem. Iemand een idee over de oorzaak en/of oplossing?

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Grappig, dit probleem was ik ook tegengekomen met een oude speedtouch modem/router die ik als switch probeerde te gebruiken. Ik had het alleen toen ik me TV erop aansloot inplaats van een laptop. Uiteindelijk heb ik maar een echte switch gekocht wat wel goed werkt :)

Ik dacht dat het iets te maken had met DHCP. Als ik de DHCP server wel had ingeschakeld op me modem/router bleef hij wel stabiel met de TV eraan. Ik weet niet of je hier wat aan heb, maar ik vond het wel toevallig dat ik precies hetzelfde mee had gemaakt met een speedtouch.

Ik kwam ook niet achter de oorzaak, hij bleef maar rebooten, echt vaag.