2 laptops op 1 kabel met switch, krijg het niet werkend

Pagina: 1
Acties:

• carsten888
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-11-2024
ik heb 2 laptops op een netwerkkabel aangesloten met een switch, maar de verbinding doet het niet.

Ik heb een modem met 4 keables door het hele huis. 1 van die kabels komt bij de huiskamertafel waar ik jaren lang fijn werkte met eem laptop aan een kabel. Nu heb ik een 2de laptop die ik ook daar wil gebruiken, dus heb ik een 5 poorts 10/100mbps switch van Eminent gekocht. Maar daarmee werkt het niet. Ik denk dat de switch het probleem is, maar ik heb m in de winkel nog eens laten testen en die deed het daar wel.

De kabels lijken ook niet het probleem te zijn, want met deze opstelling werkt het wel voor 1 laptop:
Vanaf de modem gaat een niet-gekruiste kabel naar de tafel, met een koppelstukje zit een 2de kabel eraan vast die naar een laptop gaat. Dan werkt internet en kan ik het netwerk zien. Dus lijkt het probleem niet te zitten in de 2 kabels tussen modem en laptop.

Als ik bij het koppelstuk de beide kabels losmaak en in de switch steek (en opnieuw opstart) blijft er geen verbinding. Ook als ik de 3de kabel (voor de 2de laptop) erbij steek niet.

Terug in de winkel (3de keer) testen ze de switch en zeiden dat ik moet checken of mijn kabel misschien aa 1 kant crossed is. Dat heb ik bij alle kabels gechecked en bleek niet het geval.(1 is oranje/wit, 2 is oranje etc.)

laptop 1 heeft XP
laptop 2 heeft win 7
modem is Zyxel 2000 prestige
switch is 5 port 10/100mbsp Eminent

Wat moet ik doen om dit werkend te krijgen?

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik weet het ook niet, maar je zou het eens kunnen zoeken in de richting van ip adressen vast instellen of juist niet. branden die ledjes wel op de netwerkkaarten van je laptops als je ze met de switch hebt verbonden? het lijkt er nu misschien op dat ze geen ip adres verkrijgen?

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2025
Heeft de modem wel een DHCP functie?
Klinkt alsof er geen ip doorgegeven word...

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:46
Als je kabel internet hebt zul je ws een router moeten gebruiken ipv een switch.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Nielson schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:38:
Als je kabel internet hebt zul je ws een router moeten gebruiken ipv een switch.
Zyxel Prestige doet mij aan een adsl modem denken
Lourini schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:36:
Klinkt alsof er geen ip doorgegeven word...
Ik gok eerder dat zn modem als bridge staat, en zijn laptop gewoon het internet-IP kreeg. Een 2e laptop werkt niet, die krijgt geen ip adres.

@ts:
Als je de werkende notebook aansluit op internet, wat voor IP adres krijgt ie dan?

Ik gok dat je dan namelijk gewoon een internet IP krijgt, en niet een 192.168.1.x (of vergelijkbare) range.
Vermoedelijk zal je modem anders ingesteld moeten worden, zodat ie ook router is, of je moet een losse router aansluiten.

Je hebt altijd met 1 apparaat op die internetverbinding gewerkt?

Een wireless routertje is handig, heb je ook geen kabels meer op je eettafel

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 28-11-2009 15:46 ]

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-02 12:48
Het zou ook goed kunnen dat je switch/router niet automatisch kunnen detecteren of er een normale- of een crosscable gebruikt is, officieel hoort er tussen een router en een switch namelijk een crosscable maar tegenwoordig kunnen de meeste apparaten beide wel aan..

• carsten888
@notehoutelade
branden die ledjes wel op de netwerkkaarten van je laptops als je ze met de switch hebt verbonden?
ja dat wel

@djsmiley
Zyxel Prestige doet mij aan een adsl modem denken
dat klopt
het lijkt er nu misschien op dat ze geen ip adres verkrijgen
ik denk het wel. Als ik met mijn browser op de modem inlog kan ik naar een pagina 'DHCP Table'.
Daar staat
'laptop' > '192.168.1.33'
er staat LAN info:
IP Address: 192.168.1.254
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP: Server
DHCP Start IP: 192.168.1.33
DHCP Pool Size: 32
Je hebt altijd met 1 apparaat op die internetverbinding gewerkt?
nee stuk of 4 pc's
Het zou ook goed kunnen dat je switch/router niet automatisch kunnen detecteren of er een normale- of een crosscable gebruikt is, officieel hoort er tussen een router en een switch namelijk een crosscable maar tegenwoordig kunnen de meeste apparaten beide wel aan.
in de winkel kreeg ik een copietje mee met de kleuren zoals die in het stekkertje van de kabel moet zitten, en dat klopte wel (1 is oranje/wit, 2 is oranje etc.)

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-03 20:26
tijntjethf schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:33:
Het zou ook goed kunnen dat je switch/router niet automatisch kunnen detecteren of er een normale- of een crosscable gebruikt is, officieel hoort er tussen een router en een switch namelijk een crosscable maar tegenwoordig kunnen de meeste apparaten beide wel aan..
Dit is wel heel goed mogelijk. Meestal hebben de 'goedkopere' switches geen autosensing en zul je dus een cross-cable moeten gebruiken. Ook komt het nog wel eens voor dat er een speciale uplink poort op zit, deze kun je op sommige modellen activeren met een knopje op de switch.

Heb je anders een productnummer zodat er wat specifieker kan worden gekeken naar het model?

• carsten888
Heb je anders een productnummer zodat er wat specifieker kan worden gekeken naar het model
switch is 5 port 10/100mbsp Eminent
EM4410 Rev2 Networking Switch
meer staat er niet op

hier staat ie:
http://www.eminent-online...tap2.php?dt=2&ps=00904410

• carsten888
met:
"Automatic cross-over detection"

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 11:44
Als je beide laptops aansluit op de switch, en de switch naar de router, krijgen je laptops dan ook een IP-adres?

• carsten888
AlterMann schreef op maandag 30 november 2009 @ 18:28:
Als je beide laptops aansluit op de switch, en de switch naar de router, krijgen je laptops dan ook een IP-adres?
ik heb achter een command prompt 'ipconfig' gedaan en toen kreeg ik voordat ik de kabel aansloot geen ip en erna wel.

Ik heb op de win7 laptop de netwerk-probleem wizard gedraaid. Die zei dat ik mijn modem moest herstarten (gedaan) maar dat lostte het probleem niet op. De melding daar is:
Lan verbinding heeft geen geldige IP-configuratie
wat betekend dit? Wat moet ik doen?

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:18
Wat voor ip kreeg je te zien met ipconfig als de kabel erin zat? graag even op beiden laptops kijken toevallig een 169.xx.xx.xxx adress?

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

• carsten888
ik heb allebei de laptops aangesloten en beide kregen ze een 169.xxx.xxx.xxx adress.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is een automatisch adres wat windows zichzelf toekent als er geen adres van een DHCP server verkregen wordt. Dus blijkbaar hebben je laptops geen verbinding met de router die IP adressen uitdeelt of krijgen ze in elk geval geen IP van de router.

Maar je laptops geven dus wel aan dat ze verbinding hebben met de switch en ook op de switch en de router branden de lampjes die aangeven dat er een verbinding is?

Als je handmatig een IP instelt in een van de twee laptops achter de switch 192.168.1.25 bijvoorbeeld -zodat je buiten de DHCP pool, maar binnen de netwerkrange zit- en gateway en DNS op 192.168.1.254 kan je dan wel internetten of op z'n minst pingen naar 192.168.1.254?

Ik weet niet wat er verder nog aan die router hangt, maar zou het niet kunnen dat de DHCP pool van 32 adressen te klein is? Dan zou het met een handmatig IP adres wel goed moeten gaan. Oplossing is dan om die pool te vergroten.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 01-12-2009 15:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:53

franssie

Save the albatross

In elk geval zou ik het idd in de zxytel zoeken (oid heb e rook een maar kan dat merk nog steeds niet schrijven). De kans dat een switch iets geks doet lijkt me raar .Voor de zekerheid zou ik nog wel even proberen een cross cable tussen router en switch the zetten - gewoon om dat uit te sluiten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• carsten888
Als je handmatig een IP instelt in een van de twee laptops achter de switch 192.168.1.25 bijvoorbeeld -zodat je buiten de DHCP pool, maar binnen de netwerkrange zit- en gateway en DNS op 192.168.1.254 kan je dan wel internetten of op z'n minst pingen naar 192.168.1.254?
heb ik gedaan, maar kan niet pingen.
Ik weet niet wat er verder nog aan die router hangt, maar zou het niet kunnen dat de DHCP pool van 32 adressen te klein is?
aan die modem zit 1 andere pc, soms 2. Die hebben elk een eigen kabel rechtstreeks vanaf het modem.

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 05:04
[quote]carsten888 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:24:
[...]

heb ik gedaan, maar kan niet pingen.

[...]
maar kun je internetten wanneer je het ip handmatig hebt ingesteld (inclusief correct subnet +gateway)?

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-03 17:28
heet de andere laptop ook laptop :/

• carsten888
maar kun je internetten wanneer je het ip handmatig hebt ingesteld (inclusief correct subnet +gateway)?
nee
heet de andere laptop ook laptop
nee. laptop2 :)

• Ding
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03 14:31

Ding

Boii

Toevallig laatst bij iemand het zelfde probleem tegen gekomen.
Het blijkt dat windows vista/windows 7 niet met diverse routers/modems etc overweg kan, ivm gewijzigd gedrag omtrent de DHCP flag.
Check hier:
http://blogs.technet.com/...andling-in-windows-7.aspx
Of hier:
Windows Vista cannot obtain an IP address from certain routers or from certain non-Microsoft DHCP servers

[ Voor 21% gewijzigd door Ding op 01-12-2009 16:08 ]

Alles is bespreekbaar. Dat betekent NIET dat je alles mag zeggen!

• carsten888
ik krijg het zowiezo niet met xp aan de praat. Als ik dit ooit nog werkend krijg op xp maar niet op win7 dan kijk ik er wel naar. (eerlijk gezegd snap ik er niks van).

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 05:04
Ding schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:07:
Toevallig laatst bij iemand het zelfde probleem tegen gekomen.
Het blijkt dat windows vista/windows 7 niet met diverse routers/modems etc overweg kan, ivm gewijzigd gedrag omtrent de DHCP flag.
Check hier:
http://blogs.technet.com/...andling-in-windows-7.aspx
Of hier:
Windows Vista cannot obtain an IP address from certain routers or from certain non-Microsoft DHCP servers
Maar hier lost ook het handmatig invoeren van het ip-adres het probleem niet op dus waarschijnlijk ligt het daar niet aan.

• franssie

franssie

Save the albatross

prozak schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 18:53:
[...]

Maar hier lost ook het handmatig invoeren van het ip-adres het probleem niet op dus waarschijnlijk ligt het daar niet aan.
idd. Als je 1 laptop aansluit op poort 2 en de routerkabel op poort 3 dan zou het toch moeten werken (of kan dat alleen met hubs? is voor mij al even geleden). Ik heb er zelf voor de zekerheid nog even een X-cable bij gepakt maar die is idd anders bedraad dus je lijkt met twee straight kabels te werken zoals je al zei. Maf...
De datasheet vertelt ook dat alle 5 de poorten auto sensing zijn en als ik het goed heb full en half duplex aankunnen alsook allerlei snelheden. Wellicht dat er toch een conflict is tussen full en half duplex? Anders snap ik er niets van. de Xytel ondersteund vziw ook geen gigabit snelheden.

edit:// en als je nu beide laptops een IP geeft in de range 192.168.1.x - kunnen zij elkaar dan wel pingen [uitsluiten switch]?
Indien ja, als je dan 1 van de laptops (nog steeds met de vaste IP) bij het router zet en die dan op de kabel naar de huiskamer aansluit, kan je dan ook pingen met en zonder de switch ertussen [uitsluiten xytel]? Ik denk dat het vanaf nu gewoon uitsluiten van alle factoren wordt.

[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 01-12-2009 19:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

heb je dit nog aan de praat gekregen eigenlijk?

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Als die kabels van switch naar switch *niet* gecrossed zijn (en dat is blijkbaar gecontroleerd), was dat waarschijnlijk het probleem. Zelfs als ze in principe auto-MDI doen is dat niet foolproof.

• carsten888
update:
solved! opgelost!

Ik heb uitgebreid contact met de helpdesk van Eminent gehad. Iets van 20 mailtjes heen en weer. Met vrijwel dezelfde vragen en antwoorden als in deze thread.

Uiteindelijk vroegen ze of ik het ding naar ze toestuurde. Een week of zo later kreeg ik het ding terug met een brief waarin stond dat ze het ding getest hadden, en het ding werkte, maar voor de zekerheid gaven ze me toch maar een nieuwe (nieuwer model ook). Die aangesloten en dat werkte meteen. Ik blij.

Conclusie: switch was kapot. (ondanks dat de winkel en de fabrikant beweerde dat het ding naar behoren functioneerde).
Pagina: 1