Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
Topic titel is een beetje vreemd, maar dat is dit hele probleem. Kleine opmerking vooraf: Hij draait op een engelse Windows Vista Business, met SP1 en volledig up-to-date.

M'n pa heeft nu een Gigabit router, maar (daar kwam ik dus achter toen ik keek waarom hij niet op 1Gb zat) zijn moederbord heeft slechts een 10/100 chip. Dat is dus een MSI P6NGM-L; chipset is NForce 610i met GeForce 7050, ook wel bekend als MCP73. Moederbord hebben we toentertijd aangeschaft omdat het alles had wat pa nodig heeft; het geeft beeld en geluid, heeft USB aansluitingen en een het heeft netwerk aansluiting. Meer heeft hij niet nodig, dus dit was lekker goedkoop.

Simpel op te lossen dachten wij zo, even een netwerk kaartje halen en het is zo gepiept. Kaartje is een Sitecom LN-027 (v2-002).

Helaas pindakaas, drivers geinstalleerd (eerst de windows default drivers, toen via windows update, vervolgens vanaf de CD en zelfs nog handmatig gedownload van de Sitecom website) en hij liet geen netwerk verbindingen zien. In Device manager gekeken, en jawel hoor, de kaart heeft een probleem. De precieze melding is deze:
Your computer's system firmware does not include enough information to properly configure and use this device. To use this device, contact your computer manufacturer to obtain a firmware or BIOS update. (Code 35)

Click 'Check for solutions' to send data about this device to Microsoft and to see if there is a solution available.
Nou ja, geen probleem, updaten we de BIOS toch even? Had al versie 3.5, nieuwste is 3.6. Release notes gaven me hier al de kriebels, aangezien het alleen een IGC+SATA update is. Dat ook gedaan, nog steeds niks.

Dus nu meld ik me hier maar even, iemand ook maar enig idee wat hier achter zit? Het lijkt me sterk dat dit niet kan werken, aangezien deze kaart zelfs nog driver ondersteuning voor Windows 98 heeft |:(

Edit: Onboard LAN aan of uit maakt overigens geen enkel verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Laatste van de Realtek site ook nog geprobeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door Nielson op 28-11-2009 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Geef me 5 minuten, zal het even proberen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
No joy. Zowel vanuit de ZIP als via het installatie programma blijft hij dezelfde melding geven. Als ik de Realtek Diagnostic utility draai geeft deze de melding: Please install the correct driver. Het kan toch geen driver conflict zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Lijkt me meer een combinatie probleem met je mb oid. Heb je 'm al eens in het andere pci-slot gedrukt, en eventueel geprobeerd in een ander pc'tje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:37
Maar even iets anders.

Waarom moet er perse 1 Gbit netwerk aansluiting zijn ?
Heeft hij een dusdanig snelle internet aansluiting dat het noodzakelijk is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
@ Nielson: Eerste wel, tweede niet, zal ik zometeen wel even proberen.

@ SpiriTNL: Heel veel intern dataverkeer. Vooral naar de HTPC die ik gebouwd heb, maar onder andere ook naar een netwerkschijf. Belangrijkste echter is dat hij net als ik graag nieuwe speeltjes heeft, wat dat betreft is het wel een tweaker ;)
Hij roept nu al dat ie een keer een oude glasvezel switch met wat bekabeling wil meenemen van z'n werk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Je zou nog even kunnen testen met een willekeurige Linux LiveCD, weet je of je het probleem richting os/drivers of richting hardware moet zoeken. Eventueel een cmos reset van je bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Dit post ik vanaf een andere PC, met de betreffende netwerk kaart. Hier zit hetzelfde moederbord in als ik heb, MSI P6N SLI V2. Ik ga nu even kijken of er nog een oude PC ergens staat met iets anders dan Vista Business SP1; staan hier zo veel PC's dat er vast wel een is waar ik ooit een OS op gegooid heb om te testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
PC gevonden met Debian er op, kaart ingestoken, kabel er in, opgestart en jawel hoor, doet het gewoon. Ik weet niet zeker welke versie het is, maar als ik moet gokken is het Etch :)

Er staat vast nog wel een PC ergens met WinXP Pro/SP1 (ma neemt afgedankte PC's van haar werk mee naar huis, dit zijn over het algemeen nog vrij degelijke systemen. Deze laatste serie zijn allemaal Intel D845 gebaseerde systemen, elk met een P4 2.8 en variërend intern geheugen), maar ik betwijfel of ik er nog iets wijzer van word door de kaart daar in te proberen.

Zo te zien toch echt een probleem in combinatie met die P6NGM-L :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
En het is opgelost :/

Een rollback naar twee dagen geleden gedaan, en wonder boven wonder werkt hij nu wel. Windows updates even in de gaten houden, kijken of er niet iets mis gaat bij één van de updates.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er geen snars meer van begrijp, maar zolang hij het doet vind ik het best :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Haha, 't blijven computers hè. Had je trouwens toen je het kaartje de eerste keer plaatste de pc helemaal volledig opgestart, en niet uit hibernate oid gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Nee, volledig koude start :)
Pagina: 1