Toon posts:

Upgrade compaq presario 2100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo forumleden.

Ik wil graag jullie hulp inroepen bij het volgende. Om alleen een beetje te surfen e.d. hebben wij thuis een oudere laptop staan (compaq presario 2100). Nu gaat het internetten nog wel op deze computer, maar alles gaat eigenlijk net een tikkeltje te traag. Een mogelijkheid is natuurlijk om een nieuwe laptop te kopen, maar eigenlijk vind ik dat een beetje zonde, want compaq is verder nog prima. Liever zou ik dus een d.m.v. een upgrade de computer weer net wat sneller maken. Zouden jullie kunnen aangeven wat de mogelijkheden zijn gezien mijn computer (liefst specifiek met merken/typenummers e.d.). Ben er van plan maximaal 100 a 150 euro aan uit te geven. Als de kosten hoger worden koop ik liever een nieuwe laptop. Vind het geen probleem om onderdelen tweedehands via marktplaats o.i.d. te kopen om kosten te drukken.

Alvast bedankt
Koen

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-02 22:25

DefLite

Why so serious?

Meestal is het enige wat je bij een laptop kan upgraden het geheugen en de hardeschijf, je zou er bijv. nog eens 512MB bij kunnen stoppen(Max van je laptop is 1024 volgens http://reviews.cnet.com/l...63.html?tag=mncolBtm;rnav)

En laptop schijven zijn meestal 4500 of 5400 RPM dit zou je kunnen vervangen door een 7200RPM schijf.

Ik denk dat je vooral de geheugen upgrade zou gaan merken(al helemaal met Vista)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als je de huidige specs even noemt is dat wel handig, of moeten we die zelf gaan zoeken? Verder is geheugen inderdaad vaak de makkelijkste upgrade en ook effectief als de huidige hoeveelheid krap is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als het "Compaq" heet zal het waarschijnlijk niet meer zo nieuw zijn (Compaq is ondertussen al aardig wat jaar geleden door HP overgenomen).

Dat gezegd, graag alsnog ontbrekende info geven, anders kunnen wij je echt niet helpen:

1) wat zijn de huidige specs? Dus minimaal welk CPU erin zit, hoeveel geheugen en welke evt andere uitbreidingen. Ook is het nuttig om te melden welke videochip erin zit en welke uitbreidingsmogelijkheden het heeft (hoeveel SO-DIMM sloten, hoeveel PC-Card slots, of de CPU op een socket zit of gesoldeerd op het moederbord etc).
Edit: heb even op Presario 2100 gegoogled en er zijn een aantal totaal verschillende modellen (o.a. andere CPU, chipset en moederbord - kortom, enige reden dat ze in dezelfde "2100" reeks terechtkwamen is dat de marketingafdeling van Compaq blijkbaar onder enige invloed op dat geniaal idee kwam). Geef dus eens exact aan wat je daar hebt, want dit kan echt van alles zijn :o

2) wat doe je er exact mee, je meldt niets anders dan "surfen", maar ook daar is er een verschil tussen met Lynx text-only browsen en 3D shooters in je webbrowser spelen. Geef ook exact aan welke content naar jouw mening te traag wordt en wat jij acceptabel zou noemen. Dan kunnen wij ook zeggen of dat met deze hardware haalbaar is :o

Trouwens, deze al gezien :?
[UG] Upgrade Guide topicoverzicht

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 29-11-2009 12:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Houd er rekening mee dat veel "Merk" computers een eigen indeling gebruiken voor de voedingsconnectoren van je moederbord. De kans is groot dat je er niet zomaar een ander moederbord in kan zetten !
Zo had ik ook een Compaq pc ( weet niet meer welk type) waar de schroefgaten van het moederbord niet overeenkwamen met de ATX standaard.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 10:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 09:53:
Houd er rekening mee dat veel "Merk" computers een eigen indeling gebruiken voor de voedingsconnectoren van je moederbord. De kans is groot dat je er niet zomaar een ander moederbord in kan zetten !
Geen FUD spuien waar dat niet op z'n plaats is...

Twee punten:
1) het is specifiek Dell en nog specifieker Dell anno 1998 - ongeveer 2001 die dit soort ongein uithaalde. Compaq was in veel dingen eigenzinnig (front panel connectoren, BIOS setup op harde schijven tot eind jaren '90), maar daar waar ze ATX gebruikten was het ook altijd echt ATX
2) zowat het enige wat TS meldt is dat het gaat om een laptop. Een ander moederbord is dus sowieso waarschijnlijk geen optie (behalve dan dat de Presario 2100 reeks meerdere verschillende moederborden had).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1