Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het mischien een hele vreemde vraag, maar na de zonnekap EW-60C gekocht te hebben voor mijn canon 450d van 25 euro- (wat ik niet heel goedkoop vind voor een plastic kapje) ondervond ik toch wat probleempjes, de kap is er heel moeilijk op te draaien, het scherpstel motortje draait automatisch mee wanneer je het erop wilt zetten, ik heb het idee dat ik een keer verkeerd doorschiet en dan mn lens kapot is :S:S hebben mischien meer mensen dit probleem ? doe ik mischien iets fout ?

bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:37

breinonline

Are you afraid to be known?

Je moet de kap ook op de lens draaien, niet op het toestel ;). Ik ga er vanuit dat je de 18-55 kitlens hebt aangezien je geen specificatie geeft. Aan de voorzijde van deze lens zit een randje met ribbeltjes, als je die goed beetpak kan je de zonnekap monteren zonder dat de rest van de lens meedraait.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Let bij het draaien op de puntjes op de lens, volgens mij hebben de meeste lenzen voor canon een rood puntje welke in 1 lijn moet staan met het rode puntje op de zonnekap en dán een halve slag draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Het frontelement draait inderdaad bij het draaien mee. Je moet dus ook om de lens niet stuk te maken hem tijdens het vast en losdraaien op manueel zetten. Zit de kap erop.. dan zet je hem weer op auto focus.
(vasthouden kan ook, maar je zal door de grote kracht perongeluk doorschieten).
Door de focusmotor heendraaien is het slechtste wat je kan doen, op manueel zetten dus.

Bij dit soort goedkope lensen draait het hele front element helaas mee. Kan je niets aan doen verder.
Dat is dus ook de reden dat je de ew-60c erop moet zetten.. deze is rond. Een tulpvormige zonnekap heeft voor zo'n lens geen zin aangezien het frontelement draait als je scherpstelt.

[ Voor 214% gewijzigd door job op 28-11-2009 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is inderdaad reuze irritant van de budget lenzen...

Ik heb vroeger altijd eerst de focus op manual gezet, dan de focus dusdanig gedraaid dat de voorkant van de lens ver mogelijk uit steekt. Dan het voorstuk stevig vast pakken, en zonnekap er op.

Het blijft klote, en de bij wide-angle hebben de kappen weinig effect, omdat ze geen tulpvorm kunnen doen. Is één van de redenen om te kijken naar een lens waarbij het voorste element niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen bedankt voor jullie reactie !
Sorry dat ik niet de specificatie gaf van mijn lens, was inderdaad overigens de kit lens,
het idee om de focus op manual te zetten is de beste oplossing !
bedankt daarvoor ! :)
Pagina: 1