Disc: ga je slecht programmeren van scripten?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:05
K dan, naar aanleiding van het topic over newbies en saaie topics enzo leek me dit wel een leuke discussie.

Stelling:
alle zorgvuldig opgebouwde programmeerkwaliteiten zoals gestructureerd werken verdwijnen als sneeuw voor de zon zodra je gaat webscripten.

Als voorbeeld: een jaartje geleden was ik een van de betere c-programmeurs van de klas -arrogante snuif- en ik werk nu sindsdien als asp programmeur. Afgelopen week moest ik een sorteeralgoritme schrijven en datgene wat ik een jaartje terug in een halfuurtje in c gedaan zou hebben kostte me nu een halve dag in asp :o.

Daarom ben ik in mn vrije tijd nu ook maar weer met c gaan klooien en met wat geluk en oefening hoop ik zo mn manier van werken weer wat op te krikken.

Eens kijken of ik de enige ben...

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

GraasGast

Analogue Heaven

c lijkt toch meer op php dan op asp? waarom ga je geen php doen dan?

• Yucon
  • Laatst online: 20:05
Bedrijfspolicy.

Maar voor het idee maakt het weinig uit. De syntax van php lijkt wel iets meer op c, maar de manier van werken is eigenlijk identiek aan asp.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
omdat asp roelt natuurlijk 8-)

He he volgens mij heeft het niet zozeer met het scripten te maken dan wel met het niet bijhouden van een taal, een aantal jaar terug werkte ik in een nogal exotisch authoring systeem waar vrijveel in kon, na een jaartje wou ik er een soort van boekhoud systeempje in maken, maar ik wist helemaal niets meer, iets soortgelijks had ik dus ook met wat andere zaken. Kortom ligt niet aan scripting maar gewoon aan het niet gebruiken van tools/talen in het algemeen

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

Ik geloof niet dat je slecht gaat programmeren door scripten,

Je zult altijd weer even in een taal moeten inkomen als je het een tijd lang niet hebt gebruikt. Dat is volkomen normaal.

Onder slecht programmeren versta ik namelijk niet opzoeken van functie namen in de documentatie, maar gewoon een slecht ontwerp in je programma en niet gestructureerd geprogrammeerd. (spagetti code!)

Je kunt netjes programmeren zelfs in scripting talen.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

ik kan niet coden, alleen scripten :+

en dan alleen php/MySQL en perl...

okay en actionscript, maar dat heb ik al 6 maanden niet meer gedaan... (maar ik ben/was wel goed, zie [url="http://www.murxweb.cjb.net)"]www.murxweb.cjb.net)[/url]

maar de noodzaak van gestructureerde code zie ik wel in. ik probeer m'n code altijd zo simpel mogelijk te houden, met veel functie's en comments enzo.
Dat geeft ook een veel voldaner gevoel :)

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ja en nee ;). Het is natuurlijk een nogal harde stelling en het hangt van verschillende factoren af.

Ten eerste (niet geheel onbelangrijk): wat versta je onder scripten (euhmm... zie search zou ik haast willen zeggen :+)? Laten we hier maar niet op in gaan.

Ten tweede: Heb je voor het scripten al programmeerervaring? Is dit niet het geval, dan denk ik idd dat je er langer over doet om een bepaald niveau te halen wat betreft je programming EN scripting skills.

Ten derde: Wat script je en wat programmeer je? Als je zeer grote projecten doet in een scripttaal dan denk ik dat je toch wel gedwongen wordt 'goed' te scripten (daar ligt volgens mij namelijk het probleem, in een scripttaal kun je heel lang 'slecht' blijven scripten) dus dan loopt het allemaal wel los. Als je daarentegen veel kleine apps script dan denk ik dat je snel slecht gaat programmeren en je je ook minder snel ontwikkeld.
Maar dit geldt natuurlijk ook voor programmeren, al denk ik in mindere mate.

Ten vierde, programmeer je naast scripten? Als je tegelijkertijd ook programmeert hoef je je helemaal nergens zorgen over te maken denk ik. Wat hier ook wel mee te maken heeft is of de script- en programmeertaal op elkaar lijken (bv c-php en vb-vbscript). Wanneer ze erg op elkaar lijken zal je stelling meer kloppen.

En er zullen nog meer grote en kleine factoren zijn. Bijvoorbeeld hoe je zelf bent ingesteld: denk je groot als je script (pas je met veel moeite OO in PHP toe bijvoorbeeld :+) of begin je een beetje en rolt er na een tijdje vanzelf een ellenlange pagina script uit (want dat is zo verleidelijk met scripten)?

Ik denk trouwens dat er ook wel positieve dingen aan scripten vs programmeren zijn. Voorbeeldje: Bij scripten leer je jezelf al snel aan dat je absoluut niet moet vertrouwen op je front-end. Dus bijvoorbeeld wanneer je zelf links naar een bepaalde pagina genereert kun je er in die pagina niet op vertrouwen dat de variabele ID ook echt een integer is. Je UI (meestal een HTML pagina) is vrij aan te passen door de gebruiker :+. In een echte programmeeromgeving zal je hier minder snel een probleem mee hebben, maar het is wel belangrijk het daar ook netjes te doen.

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Het is niet zozeer dat je aan het scripten bent, maar dat je met hele andere zaken bezig bent geweest.

Als ik bijvoorbeeld Pascal moet proggen, dan lukt me dat nouwelijks nog, aangezien ik nu alleen nog maar in Java/C++ zit.

Laatste 2 weken ben ik bezig met php/mysql om daar ook de nodige ervaring in op te doen, en mijn site compleet te maken.

Toen ik net begon met java heb ik een tijd niet meer aan de C++ gezeten. Toen ik een tijdje terug weer met C++ begon (Visual C++) was het noggal even nadenken hoe het ook alweer ging.

Als ik bijvoorbeeld nu alleen maar grafisch ga coden, dan kan ik het wel vergeten met Adminstratieve shit. Query's wist ik totaal niet meer, en was dus ook een heel gedoe weer alles te fixxen in php/mysql

• KinkyClown
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06-2025

KinkyClown

Eenvoud is beter dan twee fout

JSP is veel beter dan ASP én PHP... JSP wordt namelijk gecompiled. Tevens is JSP (JavaServer Pages) gewoon Java met hier en daar stukies HTML. Met een goede taglib kan je zelf geheel doen zonder Java code en scheid je je data helemaal van je HTML.
Ook zeer mooi is XMLT door Xalan te gebruiken (Apache software) kan je via XML & XSLT je data ook heel mooi scheiden van je HTML. Dit maakt scripten compleet overbodig; scripten is namelijk per definitie al spagetti code...

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat ik met webscripting in perl/php mis, is een fatsoenlijke manier om te debuggen. Okay, het zijn interpreters maar om nu mijn bugs uit /var/log/apache/errors.log te moeten lezen om te vinden wat er precies mis is gaat me een beetje te ver ;)

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op maandag 05 maart 2001 15:48 schreef KinkyClown het volgende:
JSP is veel beter dan ASP én PHP... JSP wordt namelijk gecompiled. Tevens is JSP (JavaServer Pages) gewoon Java met hier en daar stukies HTML. Met een goede taglib kan je zelf geheel doen zonder Java code en scheid je je data helemaal van je HTML.
Ook zeer mooi is XMLT door Xalan te gebruiken (Apache software) kan je via XML & XSLT je data ook heel mooi scheiden van je HTML. Dit maakt scripten compleet overbodig; scripten is namelijk per definitie al spagetti code...
Gecompiled en dus beter??

mischien is het sneller, maar niet echt onderhoudsvriendelijk...

• tomato
  • Niet online
Op maandag 05 maart 2001 15:48 schreef KinkyClown het volgende:
Wat je dus wilt zeggen is dat je JSP geen scripttaal wilt noemen? Dan hoort dit toch helemaal niet thuis in deze discussie, of zie ik dat verkeerd :?
Dat scripten per definitie al spagetti code zou zijn vind ik ook nogal een botte opmerking zonder een definitie van scripten.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Niet op in gaan, sommige mensen zijn echt onverbeterlijk.

Verwijderd

tomato: Denk je groot als je script (pas je met veel moeite OO in PHP toe bijvoorbeeld :+) of begin je een beetje en rolt er na een tijdje vanzelf een ellenlange pagina script uit (want dat is zo verleidelijk met scripten)?

[beetje off-topic]
Bij OOP in PHP kom je af en toe snel aan de grenzen van wat er kan in PHP. Of het lag aan mij dat ik niet kon vinden hoe operators te overloaden in PHP. Ik had nl de zelfde code al gemaakt, eerst in Perl en later in Python en was lui.. :)
[/beetje off-topic]

Verwijderd

KinkyClown: JSP is veel beter dan ASP én PHP... JSP wordt namelijk gecompiled.

So? :?

Tevens is JSP (JavaServer Pages) gewoon Java met hier en daar stukies HTML. Met een goede taglib kan je zelf geheel doen zonder Java code en scheid je je data helemaal van je HTML.

Dat kan met PHP en ASP ook.

Scripten is namelijk per definitie al spagetti code...
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?
while($KinkyClown->flaming) {

$KinkyClown->ignore();

}
?>

• tomato
  • Niet online
Op maandag 05 maart 2001 17:18 schreef Arien het volgende:
tomato: Denk je groot als je script (pas je met veel moeite OO in PHP toe bijvoorbeeld :+) of begin je een beetje en rolt er na een tijdje vanzelf een ellenlange pagina script uit (want dat is zo verleidelijk met scripten)?

[beetje off-topic]
Bij OOP in PHP kom je af en toe snel aan de grenzen van wat er kan in PHP. Of het lag aan mij dat ik niet kon vinden hoe operators te overloaden in PHP. Ik had nl de zelfde code al gemaakt, eerst in Perl en later in Python en was lui.. :)
[/beetje off-topic]
Daarom zeg ik ook, met veel moeite ;)

Verwijderd

tomato: Daarom zeg ik ook, met veel moeite ;)

Zoveel moeite dat het onmogelijk is. :P

• tomato
  • Niet online
Op maandag 05 maart 2001 17:29 schreef Arien het volgende:
tomato: Daarom zeg ik ook, met veel moeite ;)

Zoveel moeite dat het onmogelijk is. :P
Nou, dat wil ik niet zeggen. Redelijk OOP in PHP is echt wel mogelijk, al dan niet met enkele hulpgrepen. Of je bedoelt specifiek het voorbeeld wat je gaf. Maar echt ver in OOP zul je inderdaad niet komen met PHP.
Anyway, dit is ot :7.

Verwijderd

tomato: Redelijk OOP in PHP is echt wel mogelijk, al dan niet met enkele hulpgrepen. Of je bedoelt specifiek het voorbeeld wat je gaf. Maar echt ver in OOP zul je inderdaad niet komen met PHP.

Ik bedoelde het voorbeeld dat ik gaf ja.

</off-topic>

Verwijderd

hmmzz, ik weet niet, ik script zelf niet. wel heb ik de ervaring dat je een taal snel vergeet.

ik doe voornamelijk C++, maar toen ik
laatst probeerde weer heel evene en basic dingetje te doen. en kwam al niet verder dan PRINT "HEY" en INPUT test$ (toch :) ? ) terwijl ik daar 6 jaar geleden( m'n 7e-8e tot 11e basic gedaan ) een master in was (IMHO)

tot ik tijdens een schoonmaak microsofts grote dikke zwarte ( hmmzz, dit gaat vies klinken ;) ) GW-BASIC boek zag, en het dubbeltje viel weer...

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Vroeger scripte ik best veel, Nu doe ik hio en ben ik "java-programmeur" (kun je dat zeggen na 2 jaar java?) En nu script ik ook weer in php.

Ik moet zeggen dat mijn scripts veel leesbaarder en onderhoudbaarder zijn geworden. Maar dat heeft ook met de methoden voor programmeren die ik geleerd heb te maken. Verder vloek ik altijd op scripttalen omdat ze mogelijkheden hebben die misschien wel gebruiksvriendelijk zijn, maar kut om mee te werken.

Zoals niet case-sensitive.
Variabelen die van type kunnen veranderen|:(
if statements die je op 8 manieren mag schrijven en ook nog door elkaar mag gebruiken
en nog meer van die gein.

daar wordt ik niet vrolijk van :'(

Verwijderd

wasigh: Verder vloek ik altijd op scripttalen omdat ze mogelijkheden hebben die misschien wel gebruiksvriendelijk zijn, maar kut om mee te werken.

Leg uit?

Zoals niet case-sensitive.

Ik neem aan dat je het voor functies in PHP hebt?

Variabelen die van type kunnen veranderen. |:(

Zo moet je het niet zien. Er zijn scalars (dingen waar een waarde in zit), en arrays of hashes.

if statements die je op 8 manieren mag schrijven en ook nog door elkaar mag gebruiken en nog meer van die gein.

En het nadeel van dat het mag is? Je kan er juist leesbaarder code door schrijven.

Verwijderd

Je KUNT slecht gaan programmeren doordat je veel slecht script. Een voor de hand liggende oplossing is natuurlijk gewoon goed gaan scripten :D Dus alles WEL goed documenteren, met objecten werken etc.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Variabelen die van type kunnen veranderen. |:(

Zo moet je het niet zien. Er zijn scalars (dingen waar een waarde in zit), en arrays of hashes.
Nou ik wil gewoon graag weten of iets een int, een char, een string of een String is. Zodat ik dingen kan maken als
if (kapot)
fixIt();
Nu moet ik eerst gaan checken of het een boolean is of een string en dat maakt de code imo niet leesbaarder
if statements die je op 8 manieren mag schrijven en ook nog door elkaar mag gebruiken en nog meer van die gein.

En het nadeel van dat het mag is? Je kan er juist leesbaarder code door schrijven.
Probeer die code dan maar eens te lezen. Als je veel programmeert weet je dat je om te leren om veel code moet zien. Maar als code op 8 verschillende manieren geschreven mag worden wordt het er niet begrijpelijker op.

Daarom programmeer ik liever...

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben het ook absoluut niet eens met deze stelling!

Ik ben namelijk van 'echt' programmeren een stuk beter gaan scripten (waren de lessen programeren (HI) toch nog ergens goed voor ;)), en ik doe beiden nu veel en ook wel eens een ding waarbij ik ze beiden gebruik een webinterface op een DB-app of omgekeerd en ik heb het idee dat ik er alleen maar beter op wordt ;)

En ik weet wel dat je als je het een tijdje niet meer gedaan hebt je er ff in moet komen e.d, maar ik zit er dan meestal ook zo wel weer 'in'.

P.s ik sprak hier over Delphi en PHP.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Verwijderd

wasigh: Ik wil gewoon graag weten of iets een int, een char, een string of een String is. Nu moet ik eerst gaan checken of het een boolean is of een string en dat maakt de code imo niet leesbaarder.

In een taal denken en in een andere taal programmeren werkt niet. :) (En wat is bijvoorbeeld een boolean in C?)

Als je veel programmeert weet je dat je om te leren om veel code moet zien. Maar als code op 8 verschillende manieren geschreven mag worden wordt het er niet begrijpelijker op.

Ik neem aan dat je het nu expliciet over Perl hebt (en over dingen als $_)? Wat is het nadeel volgens jou?

Over het algemeen wordt interpretatie vs compilatie als verschil gezien voor scripting vs programmeren (ik zie het verschil niet maar daar zouden we het niet over hebben). De logica van die "daarom" ontgaat mij dus.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 05 maart 2001 19:53 schreef Arien het volgende:
wasigh: Ik wil gewoon graag weten of iets een int, een char, een string of een String is. Nu moet ik eerst gaan checken of het een boolean is of een string en dat maakt de code imo niet leesbaarder.

In een taal denken en in een andere taal programmeren werkt niet. :) (En wat is bijvoorbeeld een boolean in C?)

Als je veel programmeert weet je dat je om te leren om veel code moet zien. Maar als code op 8 verschillende manieren geschreven mag worden wordt het er niet begrijpelijker op.

Ik neem aan dat je het nu expliciet over Perl hebt (en over dingen als $_)? Wat is het nadeel volgens jou?

Over het algemeen wordt interpretatie vs compilatie als verschil gezien voor scripting vs programmeren (ik zie het verschil niet maar daar zouden we het niet over hebben). De logica van die "daarom" ontgaat mij dus.
Ik programmer in Java(vooral) en dat vind ik 100* fijner als scripten in php. Dus het gaat mij niet vooral over het verschil tussen scripten en programmeren maar het verschil tussen php en java.(misschien was het verkeerd geformuleerd door mij)

En je hebt gelijk over dat in de ene taal denken en in de andere taal schrijven.
Maar als ik scripts schrijf, denk ik vrijwel altijd aan java(omdat ik daar véél beter in ben) en dan zie ik ook de nadelen van php en scripten in het algemeen...

• stylee
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

ik denk zelf dat je van scripten slecht(er) gaat programmeren maar van programmeren ga je juist beter scripten.

Ik denk dat dit meer komt omdat bij het programmeren je bijna gedwongen word om goed te gaan programmeren. Ik neem als voorbeeld C en php, je kan geen int gebruiken als er een char* word verwacht, terwijl je in php gewoon dezelfde $HTTP_POST_VARS['bla'] kan gebruiken en het kan php echt niks schelen of die variabele bedoeld was als 'int' of 'string' (alhoewel, zoals arien al aangaf er geen types bestaan in php) -> dit zorgt er dus voor dat je een slordige programmeur word.
En over het gebruik van objecten... het is echt heel (en dan ook echt heeel :'() verleidelijk om meteen spaghetticode te gaan schrijven in php. Voor kleine projecten is dit denk ik niet zo een groot punt, maar als je begint grotere projecten zal je na een tijdje keihard vastlopen en meestal ben je dan een stuk beter af als je gewoon overnieuw begint.

Maar aan de andere kant lijkt me dat juist het voordeel (en zorgt mede voor de populariteit) van scripttalen. Je hoeft geen super-programmeur te zijn of het proces van compilen/linke etc te begrijpen om eens script inelkaar te rammen.

Ik vind dat bij het scripten en coden er duidelijk in het achterhoofd dient te worden gehouden waar je precies mee bezig bent.

Verwijderd

wasigh: Dus het gaat mij niet vooral over het verschil tussen scripten en programmeren maar het verschil tussen php en java.

Er is meer dan PHP in het script-gedeelte en meer dan Java in het programmeergedeelte. Misschien is Python iets voor je.

En je hebt gelijk over dat in de ene taal denken en in de andere taal schrijven.

Dan krijg je dit soort dingen. ;)

Als ik scripts schrijf, denk ik vrijwel altijd aan java (omdat ik daar véél beter in ben) en dan zie ik ook de nadelen van php en scripten in het algemeen...

En als je in PHP zou denken zou je nadelen van Java zien. Het is maar waar je aan gewend bent. :)

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 05 maart 2001 20:36 schreef Arien het volgende:
[En als je in PHP zou denken zou je nadelen van Java zien. Het is maar waar je aan gewend bent. :)
Daar sluit ik me volledig bij aan! :)

Verwijderd

stylee: Ik denk zelf dat je van scripten slecht(er) gaat programmeren maar van programmeren ga je juist beter scripten.

Ik denk meer dat het probleem is dat de meeste mensen die scripten niet kunnen programmeren.

Het kan php echt niks schelen of die variabele bedoeld was als 'int' of 'string' (alhoewel, zoals arien al aangaf er geen types bestaan in php) -> dit zorgt er dus voor dat je een slordige programmeur word.

Ben ik niet met je eens (om wat je citeert).

Je hoeft geen super-programmeur te zijn of het proces van compilen/linke etc te begrijpen om eens script inelkaar te rammen.

Perl en Python bijvoorbeld compilen de code wel voor het runnen alleen zie je dat niet.

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Ik denk meer dat het probleem is dat de meeste mensen die scripten niet kunnen programmeren.

ben ik het mee eens, ook dat de meeste programmeurs de kunst van het programmeren dan ook echt uit boeken hebben en niet van tutorials ofzo. Boeken gaan vaak heel diep in op bepaalde onderwerpen en hameren echt door op de belangerijkere dingen (gebruik van OOP bijv, tutorials kunnen hier meestal niet aan tippen). De meeste (vul taal hier in) scripters leren de basis van een tutorial op internet ofzo en mochten ze er dieper op in willen gaan, dan kopen ze er een boek over.

IMO gaat het bij scripten meer om het uiteindelijke resultaat terwijl je bij programmeren het uiteindelijke resultaat zo efficiënt en 'schoon' mogelijk probeert te bereiken.

Ben ik niet met je eens (om wat je citeert).

idd, eigenlijk heeft php wèl types... nl:
integers, floating-point nummers, strings.. en dan heb je ook nog 4 'afgeleide' (kan even het juiste woord niet vinden) typen nl: arrays, objecten, booleanen en resources. Deze typen kunnen dan ook expliciet geforceerd worden door het gebruik van settype, strval, intval, doubleval of casts zoals in C++ (bijv (int)$bla) even opgezocht :). Maar omdat php een zeer losse type-checking hanteert zijn er maar weinig scripters (waaronder ik) die hier rekening mee houden. En voor het gemak (en mede door luiheid :)) word deze feature zelfs achterwege gelaten.

Perl en Python bijvoorbeld compilen de code wel voor het runnen alleen zie je dat niet.

dan nog steeds hoef je niet te weten wat compilen nou eigenlijk is

Verwijderd

stylee: IMO gaat het bij scripten meer om het uiteindelijke resultaat terwijl je bij programmeren het uiteindelijke resultaat zo efficiënt en 'schoon' mogelijk probeert te bereiken.

Hangt van het script af of van het programma. (Ik zie trouwens niet echt een verschil tussen scripttalen en programmeertalen, maar dat terzijde.)

Eigenlijk heeft php wèl types, nl: integers, floating-point nummers, strings.

Eigenlijk moet je ze zien als scalars in Perl. PHP zit qua taal-ontwerp wat vreemd in elkaar.

Deze typen kunnen dan ook expliciet geforceerd worden door het gebruik van settype, strval, intval, doubleval of casts zoals in C++ (bijv (int)$bla) even opgezocht :).

Als je veel van dit soort dingen gebruikt denk je (denk ik) niet echt in PHP.

• stylee

stylee

blah zeg ik je

arienhangt van het script af of van het programma. (Ik zie trouwens niet echt een verschil tussen scripttalen en programmeertalen, maar dat terzijde.)

leuke manier van quoten :)
ik persoonlijk zie wel een heel groot verschil tussen scripttalen en programmeren, en wel in de denkwijze. Scripttalen hebben een bepaalde manier van denken.. omdat je een veel grotere vrijheid hebt (type checking/casting, syntax-schoonheidsfoutjes) zijn er bepaalde dingen die je jezelf gewoon kan permitteren om over het hoofd te zien. Als programmeur moet je jezelf dwingen om je strict aan de regeltjes te houden want anders gaat het flink mis.

Daar schuilt denk ik ook de grote kracht van C++/Java in, omdat de taal zo strict gedefinieerd is, is andermans code ook makkelijker te lezen (op de 6 dubbel genestte logische expressies na).

Eigenlijk moet je ze zien als scalars in Perl. PHP zit qua taal-ontwerp wat vreemd in elkaar.

geen commentaar :)

Als je veel van dit soort dingen gebruikt denk je (denk ik) niet echt in PHP.

precies! en daarom zei ik dus een paar postjes terug dat php geen types bezat. Zie jij jezelf zoiets al negeren in C? :D

Verwijderd

stylee: Ik persoonlijk zie wel een heel groot verschil tussen scripttalen en programmeren, en wel in de denkwijze. Scripttalen hebben een bepaalde manier van denken. Als programmeur moet je jezelf dwingen om je strict aan de regeltjes te houden want anders gaat het flink mis.

En hoe zie je Python bijvoorbeeld dan? Of Perl met use strict;?

Daar schuilt denk ik ook de grote kracht van C++/Java in, omdat de taal zo strict gedefinieerd is, is andermans code ook makkelijker te lezen (op de 6 dubbel genestte logische expressies na).

Dan zal Python je nog beter bevallen. Of je moet een hekel hebben aan het idee van indentation als block-delimiter.

php bezit geen types. Zie jij jezelf zoiets al negeren in C? :D

Ja hoor
code:
1
2
3
4
int i=0;
if(i) {
    printf("Waar is de boolean? i heeft waarde %d", i);
}

C doet dit soort dingen ook (in vergelijking met Pascal bijvoorbeeld.)

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Arien: En hoe zie je Python bijvoorbeeld dan? Of Perl met use strict;?

ik heb niet genoeg ervaring met beide van deze talen om er over mee te mogen praten.

Dan zal Python je nog beter bevallen. Of je moet een hekel hebben aan het idee van indentation als block-delimiter.

mijn nieuwsgierigheid is gewekt :)
code:
1
2
3
4
int i=0;
if(i) {
    printf(&quot;Waar is de boolean? i heeft waarde %d&quot;, i);
}

C doet dit soort dingen ook (in vergelijking met Pascal bijvoorbeeld.)

in ANSI C bestaan booleans niet. Elke beetje C programmeur (ik dus :)) weet dat elke waarde niet gelijk aan 0 gezien word als true (volgens de regels van de taal!). En als je het logisch bekijkt is er dus helemaal niks mis met deze stelling, immers een voltage tussen de 0 en 2 volt word ook logisch gezien als een false (afgerond naar 0) terwijl alles daarboven een true is.

Verwijderd

stylee: Mijn nieuwsgierigheid (naar Python) is gewekt :)

Python.org of ActiveState

In ANSI C bestaan booleans niet. Elke beetje C programmeur (ik dus :)) weet dat elke waarde niet gelijk aan 0 gezien word als true (volgens de regels van de taal!).

Idem voor PHP, Perl etc. Bijvoorbeeld voor Perl is de regel dat 0 en een lege string false is en de rest true.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Ik durf te wedden dat ik aan de source van de php kan zien of het door een (echte)programmeur of een scripter gemaakt is.

Verder heb ik ook een hekel aan visual basic, omdat dat imo ook teveel vrijheid aan de ontwikkelaar geeft.

een taal moet eenduidig en duidelijk zijn. Dingen die je niet weet moet je kunnen beredeneren als je de denkwijze van de taal kent. Php daarentegen is meer een samenraapsel van java,c(++),perl enzo.
niet echt gestructureerd en niet echt duidelijk. Het is meer statements uit je kop leren dan begrijpen...

stel je voor dat je niet weet wat een if is. en dan ineens 5 manieren tegenkomt waarop zo'n statement gemaakt kan worden. Dan raak je volgens mij aardig in de war.

Verwijderd

wasigh: Ik durf te wedden dat ik aan de source van de php kan zien of het door een (echte)programmeur of een scripter gemaakt is.

Wat je ziet is of iemand begrijpt wat hij doet of niet. In C kan je net zo goed brak coden als in PHP alleen weet een groter percentage van de mensen die dingen in C doet waar ze mee zijn dan die PHP-en.

Verwijderd

Niet gaan editten terwijl ik reply he...? :P

wasigh: Verder heb ik ook een hekel aan visual basic, omdat dat imo ook teveel vrijheid aan de ontwikkelaar geeft.

BASIC is een brakke taal. Visual Basic is verderbouwen op dat brakke taaltje.

Php is meer een samenraapsel van java, c(++),perl enzo.

Het is min of meer Perl met vooral C syntax.

Stel je voor dat je niet weet wat een if is en dan ineens 5 manieren tegenkomt waarop zo'n statement gemaakt kan worden.

Ik ken alleen
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?
if($foo) {

echo "We got a FOO";

} else {

echo "No FOO in sight";

}
?>

Andere 4?

• stylee

stylee

blah zeg ik je

je bedoelt toch niet switch hé? :D

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

? $foo : echo(foo):echo (niet foo);
??

ik weet niet zeker of dit de goede syntax is, ik gebruik het nooit >:)

Sorry voor dat editen, maar ik wilde iets toevoegen en vond dat het geen zin had opnieuw te posten...

Je gebruikt de c manier voor het plaatsen van {-en vind ik erg vies :)

* wasigh komt steeds dezelfde mensen tegen...

• stylee

stylee

blah zeg ik je

($foo) ? bla() : bla2()

dit is een operator, geen statement (een if is een statement)

* stylee wacht nog steeds op de andere 4 :)

Verwijderd

wasigh: ik weet niet zeker of dit de goede syntax is, ik gebruik het nooit >:)

Dat is een C uitvinding, en gaat zo:
PHP:
1
2
3
<?
$voorwaarde ? $trueexpressie : $falseexpressie;
?>

Je gebruikt de c manier voor het plaatsen van {-en vind ik erg vies :)

Bedoel je dit?
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?
if($foo) {

bar();

} else {

baz();

}
?>

• stylee

stylee

blah zeg ik je

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?
if($foo) {

bar();

} else {

baz();

}
?>

ben ik de enige die problemen heeft met dat stukje code schrijven op de volgende manier:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?
if($foo)

bar();

else

baz();
?>

(met alleen een regel code tussen de if/else)... soms doet ie het wel en soms weer niet :?

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 05 maart 2001 23:24 schreef stylee het volgende:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
<?
if($foo) {

bar();

} else {

baz();

}
?>

ben ik de enige die problemen heeft met dat stukje code schrijven op de volgende manier:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<?
if($foo)

bar();

else

baz();
?>

(met alleen een regel code tussen de if/else)... soms doet ie het wel en soms weer niet :?
Ik doe dat nooit omdat ik het onhandig vind want als je een regel erbij je moet plaatsen moet je ineens accolades neer gaan zetten. En weer goed uitlijnen en zo, daarom doe ik dat meestal meteen.

Die 4 was een overdijving om mijn standpunt duidelijk te maken maar manier 2:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?
if ($foo):

doeFoo();

else: 

doenietFoo();

endif;
?>

Nu moe er ineens een endif bij:?

Verwijderd

wasigh:
[php]
<?
if ($foo):

doeFoo();

else: 

doenietFoo();

endif;
?>

[/php]

Jij gaat Python erg leuk vinden:
code:
1
2
3
4
if foo:
    doeFoo()
else:
    doeNietFoo()

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Je bent wel een erg grote fan van Python. Geef 's 5 redenen waarom dat beter is als Java.

• stylee

stylee

blah zeg ik je

is dat niet zoiets als appels met peren vergelijken :?

Verwijderd

wasigh: Je bent wel een erg grote fan van Python.

En van Perl, Java, C/C++, etc... :)

Geef 's 5 redenen waarom dat beter is als Java.

Ik vind de een niet beter dan de ander maar als je vergelijkingen tussen Python en andere talen wilt lezen: hier.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Ik ken heel python niet. Arien brengt het steeds naar voren. Ben gewoon benieuwd. Maar ik zie het morgen wel.

Verwijderd

wasigh: Ik ken heel python niet. Arien brengt het steeds naar voren.

Omdat wat jij omschrijft mij erg aan Python doet denken. Als je er wat over leest op de site begrijp je wwel waarom. :)
Pagina: 1