[debian] PXEboot met unsupported nics

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Ik heb een doosje met een Intel tweetal 82576's in de colocatie hangen.
Nu wil ik hier debian op installeren nadat ik mijn vorige install heb vernaggeld.

Nu wil ik deze doos reinstallen, en dat doe ik vanaf thuis (ik heb een IPMI kaartje erin zitten).
Een andere NIC dan de 2 gbit nic's onboard heb ik niet in die machine zitten momenteel (de vorige install heb ik gedaan door er even tijdelijk een NIC in de knallen, maar ik ben niet in de colocatie momenteel).
Gevolg is dat ik aan een PXE installatie oid vast-zit.

Er zit geen cd-rom-speler in de doos (kan ik er best in hangen maar moet dan ernaartoe) , noch hangt er een USB stick aan.

De default debian pxe images downloaden alles zodra de kernel is gestart. De kernel starten gaat prima via PXE, maar als de kernel gestart is kan ik niets meer met de NIC.
Met een 2.6.30 kernel werken die NICs prima.

Ergo : Ik moet een andere kernel zien te PXE'en. Als ik de debian 2.6.30 bpo kernel uitpak en de vmlinuz daaruit copieer naar mijn PXE host en de bestaande linux vervang door die vmlinuz crasht de zaak.
Maw: dat werkt niet.

Hoe kan ik dit nog anders aanpakken? De oude install heeft een werkende /boot ,maar geen werkende / meer ... deze is vernaggeld.

Ik zie 2 opties:

1: Een ISO PXE'en, maar ik zie niet in hoe dit werkt.
2: Een andere netboot PXE'en zoals gentoo. En vanuit daar debian installeren.
3: Een 2.6.30 debian netboot vinden.

3 wordt atm niets, en 1 lijkt ook niet te werken.

Weet iemand nog wat?
Ik heb sterke voorkeur voor debian.

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Zo te zien zit die module sinds 2.6.25 in de kernel, en oh wauw, Debian Lenny blijkt 2.6.26 standaard te hebben.
Even gezocht in de filelist van linux-image-2.6.26-2-686 en gezocht op 'igb'. De module zit erin! (igb.ko)

Nu weet ik niet of deze module ook standaard in de initrd zit (hiermee worden modules geladen) maar met behulp van deze pagina op gentoo-wiki.com zou je dus die module (met dependencies!) in de initrd moeten zetten en vervolgens zou je mbv de standaard netboot dingen moeten kunnen booten. Nadruk op *zou* want kennelijk lukt het niet standaard. :O

Dat lijkt me eigenlijk 'de makkelijkste' manier. Of je moet zelf een kernel gaan bakken en daar die igb module er in zetten (Y, dus geen module, M) en die gebruiken om te booten.

Nog een andere mogelijkheid is wellicht Fully Automatic Installation. Het is in ieder geval niet 1 2 3 te doen :/

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Tsja het werkt niet in de 2.6.26 kernel.... Lenny kan er niets mee. Ook met een geinstalleerde lenny kun je weinig, tenzij je er een nieuwere kernel in zet.

Een eigen initrd gaan we vandaag bakken, eerst maar een tukje doen. Aan de andere kant... als het al in 2.6.26 zit en het werkt niet zie ik dat ook somber in.

Eigen kernel kan ook ja, dat is mischien wel een goede optie. Echter als ik zelf een kernel compileer , hoe kom ik dan bij de debian installer uit als ik dan met pxe ga werken? Ik heb de kernel en de ramdisk gedownload, voor debian PXE, volgens de bekende guide:
http://www.debian-administration.org/articles/478

Of zit die installer in pxelinux.0 ?

Eerst maar eens een tukje doen.

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
In de netboot directory zit netboot.tar.gz. Daarin zit ergens een initrd.gz. met
code:
1
zcat ../initrd.gz | cpio -i

in een nieuwe directory, krijg je de inhoud van de initrd in die nieuwe directory. Daar zit eigenlijk alles in, dus die gehele debian-installer.