[iMac] 21,5" of 24" model kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• opposite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-12 15:34
Ik wil binnenkort voor het eerst iMac :9~ aanschaffen en daarbij zit ik tussen verschillende modellen te twijfelen.

Een nieuwe 3G iMac met 21,5" beeldscherm specs:

21,5-inch (1920x1080) glossy breedbeeldscherm met LED backlight
• 21,5": 3,06GHz Intel Core 2 Duo
• 4 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 16 GB)
• 1066MHz frontside-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• 500 GB (7200 rpm)
• NVIDIA GeForce 9400M met 256MB DDR3 gedeeld werkgeheugen (21,5")
• Mini DisplayPort
• Één FireWire 800-poort
• Vier USB 2.0-poorten
• SD-kaartlezer
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers
• Slot-loading 8x DL SuperDrive
• Ingebouwde iSight webcam
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Wireless keyboard en Magic Mouse
• Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '09, iWork '09-proefversie en meer

• 3,06GHz: €1099 (21,5")

Of van tweedehandsmac.nl

Apple 24" iMac
Model: iMac 7.1

Specificaties:

Intel Core 2 Extreme 2.8 Ghz
4GB DDR2 667Mhz
ATI Radeon HD2600 XT256MB (1920x1200)
500GB 7200rpm
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Built-in iSight web cam
802.11n WiFi Wireless LAN and Built-in Bluetooth 2.1 + EDR
Apple remote (afstandbediening)

Orgineel Apple Toetsenbord en muis (beide bedraad)
Orginele doos + boekjes + cd's aanwezig

MAC OS X versie 10.6.2 Snow Leopard geïnstalleerd.

€1000,-

Ik wil het liefst met een pen tablet werken die ik erbij ga kopen dus muis is overbodig.
Voor de rest wil ik gaan tekenen en de standaard dingetjes doen zoals msn, muziek downloaden, films kijken en werkstukken typen.

Welke lijkt jullie het beste en vooral waarom ;)?

En oh ja, af en toe een spelletje spelen ook. Niet zeggen dat ik dan windows moet kopen want dat ga ik niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door opposite op 28-11-2009 00:31 ]

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Uiteindelijk zal je zelf moeten beslissen. Bedenk waar je meer waarde aan hecht: sneller geheugen en videokaart, of een groter scherm?

Persoonlijk zou ik voor de nieuwe 21,5" gaan. Deze heeft een stuk mooier scherm (breedbeeld, oude model is 4:3), DDR3 ipv DDR2, SD-card slot, enz.

Daarnaast heb je bij een nieuwe garantie, ik weet niet hoe het zit met het 2e hands model dat je op het ook hebt?

Vooral met films kijken en gamen zou ik kiezen voor een beter scherm en betere specs.

[ Voor 9% gewijzigd door Emile|IA op 28-11-2009 00:40 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:54

breinonline

Are you afraid to be known?

Vanwege het scherm zou de nieuwe versie toch echt aantrekkelijker moeten zijn, bovendien heb je net even meer mogelijkheden voor geheugenuitbreiding in de toekomst.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
Als je er heel snel bij bent, kun je hier en daar nog een nieuwe iMac 24" krijgen tegen een zacht prijsje. (kijk oa. bij mailamac)

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
Emile schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 00:36:
Uiteindelijk zal je zelf moeten beslissen. Bedenk waar je meer waarde aan hecht: sneller geheugen en videokaart, of een groter scherm?
Persoonlijk zou ik voor de nieuwe 21,5" gaan. Deze heeft een stuk mooier scherm (breedbeeld, oude model is 4:3), DDR3 ipv DDR2, SD-card slot, enz.
Daarnaast heb je bij een nieuwe garantie, ik weet niet hoe het zit met het 2e hands model dat je op het ook hebt?
Vooral met films kijken en gamen zou ik kiezen voor een beter scherm en betere specs.
Dan moet je wel de goed specs noemen: het laatste model 24" maakt ook gebruik van DDR3. Het belangrijkste verschil met de nieuwe serie is op dit moment de schermafmeting, het uiterlijk van de kast en de SD-kaart.

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Emile schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 00:36:

De oude iMac's zijn echt geen 4:3 hoor. Ze zijn in de verhouding 16:10. (Ook breedbeeld dus!) Dat is dus wat extra verticale pixels in vergelijking met Full HD. De nieuwste iMac's hebben nu de verhouding 16:9. Wat voor de 21,5" een Full HD resolutie betekend. :) Ik vind het zelf jammer gezien verticale pixels toch wel handig zijn, maar misschien valt het mee als je ermee werkt. :)

• Emile|IA
PeterVL57 schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 09:30:
[...]

Dan moet je wel de goed specs noemen: het laatste model 24" maakt ook gebruik van DDR3. Het belangrijkste verschil met de nieuwe serie is op dit moment de schermafmeting, het uiterlijk van de kast en de SD-kaart.
Ik ging uit van de specs in de TS, en daar staat toch echt DDR2.

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12 11:17
Ik zou de 21,5" nemen. Hij is sneller, kan meer uitgebreid worden qua geheugen en het beeld is erg goed. De 9400m is alleen geen gamemonster. HD films gaan uitstekend, maar HD games niet echt lijkt me. Misschien is even doorsparen voor een 21,5" van 1349 iets. Heb je meteen 1 TB HD en een betere videokaart.

Wat je niet moet vergeten in je overwegingen is de garantie. Apple rekent zeer hoge bedragen voor reparaties dus koop altijd een mac met garantie en bon en koop op eBay Applecare. Als het logicboard (moeerbord) kapot is dan betaal je voor de reparatie vaak bijna de nieuwprijs.

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb je nog studentenkorting? Dat kan beide modellen wat dichter bij elkaar brengen, daarnaast krijg je geloof ik nog €70 korting krijgen op een printer bij een imac (iig bij het 27" model).

Voor de rest liggen ze dicht bij elkaar, maar toch zou ik voor de 21,5 gaan:
- nieuw ivm garantie
- wat sneller
- bijna dezelfde resolutie
- nieuwe muis

• Emile|IA
StephaN900 schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 13:08:
Heb je nog studentenkorting? Dat kan beide modellen wat dichter bij elkaar brengen, daarnaast krijg je geloof ik nog €70 korting krijgen op een printer bij een imac (iig bij het 27" model).

Voor de rest liggen ze dicht bij elkaar, maar toch zou ik voor de 21,5 gaan:
- nieuw ivm garantie
- wat sneller
- bijna dezelfde resolutie
- nieuwe muis
Daarnaast krijg je het Apple Wireless Keyboard ipv Apple Keyboard. :)

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik heb beide modellen hier staan, de 21,5" voor mn moeder en de 24" model 9.1 gebruik ik zelf. Kort gezegd; Ik ben blij met mn "oude" 24" :) Vooral vanwege het grotere beeldscherm en ik vind de verhouding ook ff beter, al wen je ook wel weer aan het bredere beeld van de nieuwe imac. het LED scherm is wel een stuk helderder, dat is wel een duidelijk verschil. als ik vanaf de 21,5 weer op de 24" stap kijk ik altijd of de helderheid wel voluit staat :P

wat wel iets is om te onderzoeken zijn de problemen met de nieuwe serie imacs. de nieuwe 21,5 hier doet een stuk langer erover om op te starten dan mijne, en hij loopt ook nog weleens vast tijdens de boot. met 10.6.2 is het wel wat beter geworden, maar nog niet helemaal hosanna. maar mss zijn die problemen nu opgelost, I dont know.

anyway, je moet zelf een keuze maken tussen een groter scherm of het laatste model, maar voor jouw doeleinden zou ik voor de 24" gaan :)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:25
Als je af en toe wil gamen zou ik zeker niet voor de 9400M in de standaardversie gaan maar een treedje hoger gaan, zeker met deze resolutie. En dan komt die 24 inch ook weer in beeld. Gezien het prijsverschil zou ik dan voor die laatste kiezen. Tussen de schermen zie ik zelf geen verschil, vind ze allebei erg mooi.

[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-11-2009 22:44 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Pagina: 1